Aihe: Miten basistiksi?
1 2
elais
30.03.2006 20:02:30 (muokattu 30.03.2006 20:04:41)
Juu, elikkäs pitäisi sitä bassoa alkaa nyt soittelemaan, kun aikaa ja intoa moiseen löytyy (ihme kyllä). Jos sitä ei nyt kohta aloita, se homma jää haaveeksi, ja sitä ollaan sitten parin vuoden päästä katselemassa kun joku vetää basson kanssa tuhatta ja sataa yleisön palvonnan kohteena. Nyt olisi siis aikomuksena jostakin sitä bassonsoittotaitoa hankkia, mutta alku on, kuten aina, hankalaa. Mistä aloittaa? Hankkisiko suoraan jostain jonkin superbasson, alkaisiko soittelemaan ilmabassoa päivittäin ennen ensimmäisen basson hankintaa, vaiko vakuuttaa itselleen bassonsoiton erinomaisuutta niin kauan, että kaikki asiat onnistuvat?

Winkkejä & vinksuttimia viksummilta, kiitos.

Muokkausta: Arg, basso-alueelle tämä, vai? Toisaalta, olen aloittelija joten tämä olisi oikea paikka tälle...
Mitään allekirjoitusta tueta.
hullu_ukko
30.03.2006 20:08:30
vaihe 1: osta basso ja vahvari.
vaihe 2: osta bassonsoiton oppikirja
vaihe 3: kiinnitä basso vahvariin.
vaihe 4: ala soittaa harjoituksia
vaihe 5: lisää harjoitusta
vaihe 6: vielä lisää harjoitusta
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1
baron
30.03.2006 20:29:54

Mä ostin kirppikseltä basson ja F-musasta alkeiskirjan ja sillä aloitin.
My name is Baron, Sir Baron.
Volle
31.03.2006 11:31:01
mä laittaisin tohon hullu_ukon muuten hyvään listaan ehkä kakkoskohdaksi: punkea bändiin basistiksi / perusta bändi

Bändisoitto on kumminkin mun mielestä mielekkäämpää kuin yksin puurtaminen ja myös kehittävää.
Sitten niin.
IommI
31.03.2006 11:38:00
Hyvä homma! Suomi tarvitsee basisteja...
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
maelstrom
31.03.2006 11:54:30
mä laittaisin tohon hullu_ukon muuten hyvään listaan ehkä kakkoskohdaksi: punkea bändiin basistiksi / perusta bändi

Bändisoitto on kumminkin mun mielestä mielekkäämpää kuin yksin puurtaminen ja myös kehittävää.

Niin, basso jos mikä on bändisoitin, ei se yksin miltään kuulosta eikä tunnu. Tai toinen vaihtoehto on väkertää jotain rumpulooppeja, joiden päälle soittaa. Tai etsiä niitä vaikka netistä.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
elais
31.03.2006 18:49:14

Oukhei. Pitäisikö käyttää samoja temppuja kuin kitaran kanssa; ei paketteja, ei paristoilla toimivia bassoja, ei huonokuntoisten bassojen ostoa? Jep, jonkinsortin bändiinhän sitä olisi hyvä mennä, mutta ensin teen asiat kohtaan 5 asti. Kyllä tämä bassohomma varmaan alkaa toimimaan, kun ostin tänään vielä baarijakkaran huoneeseeni. o Siinä on hyvä soitella, nahkapäällysteellä. :)
Pallis Jakoila
31.03.2006 19:16:47 (muokattu 31.03.2006 19:17:50)
Ite aloitin ostamalla basson ja vahvarin... Sit olinkin jo ekoissa treeneissä vetämässä Paranoidia... Mitään en osannut hyvä kun pystyin yhdellä sormella soittaan... Sit harjoittelua, harjoittelua ja basistien palvontaa ja taas harjoittelua... Nyt jopa tiedän vähän miten tuota bassoa pidetään kädessä... Mut bändissä saa parhaiten irti basson soitosta.
Up The Irons!
Volle
31.03.2006 19:58:39
Niin joo sen verran on pakko lisätä, että mä itse skippasin listasta ensimmäisenkin vaiheen ja alotin menemällä suoraan bändireeneihin. :)
Sitten niin.
northern
31.03.2006 20:05:32

Niin, basso jos mikä on bändisoitin, ei se yksin miltään kuulosta eikä tunnu.

Paitsi jos Cliff Burton soittaa :)

En tiiä bassosta mutta mielestäni aloittelevan kitaristin ei ainakaan kannata heti ostaa 5000€ kitaraa ja vahvaria. Huonommilla laitteilla ja soundeilla kuuluu virheet paremmin ja se on kehittävämpää. Kannattais varmaan ostaa joku uus suht halpa basso ja vahvari.
hullu_ukko
31.03.2006 20:06:16
Oukhei. Pitäisikö käyttää samoja temppuja kuin kitaran kanssa; ei paketteja, ei paristoilla toimivia bassoja, ei huonokuntoisten bassojen ostoa?

juuri näin. paketeissa saa yleensä jotain millä et välttämättä loppupeleissä tee mitään. ei erikseen ostettu basso ja vahvari niin hirveesti sitä hintaa nosta.
paristoilla toimivia bassoja? tarkotatko niitä joiden mikit toimii patterilla?
ja huonokuntoiset bassot on vähä niin ja näin. riippu paljoko sitä vikaa niistä löytyy.
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1
Volle
31.03.2006 20:23:54
Huonommilla laitteilla ja soundeilla kuuluu virheet paremmin ja se on kehittävämpää.

wtf?! Mulla oli ainakin alkuun sellainen kitaravahvistin, jolle oli ihan sama millä voimakkuudella tai tatsilla kieltä pikkasi. Kaiuttimesta kuului aina sama tuhnu "pröö". En todellakaan lähtisi sanomaan, että virheet kuuluisi esim. sillä styrkalla paremmin.

Pikemminkin nykykamani ovat "vaikeammat" soittaa ja virheet kuuluvat läpi. Vastapainoksi vahvari sitten reagoi tatsin muutoksen pikkuisen paremmin ja siten antaa soittajalle lisää mahdollisuuksia itsensä ilmaisemiseen.

Mutta joo, ei välttämättä tosiaan kannata ihan kalleintakaan bassoläjää alkuun ostaa, jos innostus sattuukin alun jälkeen lopahtamaan. Tosin ei pitäisi silloin olla kamoista kiinni.
Sitten niin.
elais
01.04.2006 17:57:41
paristoilla toimivia bassoja? tarkotatko niitä joiden mikit toimii patterilla?
ja huonokuntoiset bassot on vähä niin ja näin. riippu paljoko sitä vikaa niistä löytyy.

Paristoilla toimivilla bassoilla tarkoitin lähinnä muovisia, joillekkin 2-7 vuoden iässä oleville lapsille tarkoitettuja leikkibassoja, joita löytää hyvällä tuurilla jostain Citymarketista parillakympillä. Ensi viikolla lähdetäänkin sitten jo musiikkikauppoihin rundille katselemaan erillaisia bassoja.
hullu_ukko
01.04.2006 18:20:55
jaa mutta ne patteribassot on just loistavia ;)
no ei.. epäilenpä vähä että ei niillä soittamaan opi.
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1. Satan's got me by the balls!
northern
01.04.2006 21:13:52

wtf?! Mulla oli ainakin alkuun sellainen kitaravahvistin, jolle oli ihan sama millä voimakkuudella tai tatsilla kieltä pikkasi. Kaiuttimesta kuului aina sama tuhnu "pröö". En todellakaan lähtisi sanomaan, että virheet kuuluisi esim. sillä styrkalla paremmin.

Pikemminkin nykykamani ovat "vaikeammat" soittaa ja virheet kuuluvat läpi. Vastapainoksi vahvari sitten reagoi tatsin muutoksen pikkuisen paremmin ja siten antaa soittajalle lisää mahdollisuuksia itsensä ilmaisemiseen.

Mutta joo, ei välttämättä tosiaan kannata ihan kalleintakaan bassoläjää alkuun ostaa, jos innostus sattuukin alun jälkeen lopahtamaan. Tosin ei pitäisi silloin olla kamoista kiinni.

Mutta jos menee vaikka soundi helposti puuroks niin sitten pitää keskittyä siihen että soittaa kaikki sävelet selkeesti ja puhtaasti.
Sir Härö
03.04.2006 11:51:51 (muokattu 03.04.2006 12:08:03)
Pitäisikö käyttää samoja temppuja kuin kitaran kanssa; ei paketteja, ei paristoilla toimivia bassoja, ei huonokuntoisten bassojen ostoa?

Minun bassoni tarvitsee pariston toimiakseen kunnolla. Se on kai sitten ihan huono...

Ei mutta asiaan. Eli aloitat juurikin sillä että ostat halvahkon perus basson, vahvistimen, piuhan niiden väliin sekä sellaisen vasta-alkaja kirjasen.

Netti on myös hyvä opettaja. Jos englannin kieli on hallussa, niin netistä löytyy pirusti oppimateriaalia. Myös guitar pro -ohjelman hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Sen kanssa on helppo opetella biisejä miditaustan tahdissa ;)

Heti kun on hiukan tiedonjyvää bassosta, änkeät bändiin tai perustat oman.
Itse aloitin sillä että ostin kitaran ja perustin heti bändin.
"Bändi" tosin koostui basistista joka opetti minulle toooodella paljon perusjuttuja kitarasta, sekä rumpalista joka myös opasti minua paljon.
3 vuotta bändi olikin kasassa ja siinä ajassa oppi helvetisti. Sitten bändi hajosi ja minulla oli muutama epäonnistunut räpellysprojekti.
Tässä vaiheessa huomasin ettei se kitara olekkaan mun juttu ja ostin bassokamat ja menin uuteen bändiin basistiksi.

Eli kannattaa opetella myös hieman musiikin teoriaa ja muita soittimia. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka muutaman vuoden päästä huomaatkin ettei se ollutkaan sun juttu ja vaihdat soitinta. Uudessa soittimessa on helppo päästä alkuun jos on hiukan teoriaa hallussa. Kaikki ne instrumentit ovat kuitenkin jokseenkin samanlaisia.

Tässä hieman bassoteoriaa englanniksi:

http://www.harmony-central.com/Bass/Lessons/bass0 -Alkujuttuja
http://www.harmony-central.com/Bass/Lessons/bass1 -Bassokuvioiden rooli
http://www.harmony-central.com/Bass/Lessons/bass2 -lisää teoriaa
http://www.harmony-central.com/Bass/Lessons/bass3 -Sointuja ja bassolinjoja
http://www.harmony-central.com/Bass/Lessons/bass4 -Tätä sitten kun perusjutut on hallussa

http://www.harmony-central.com/Bass/ Tuolla on sitten vielä täppäystä poppausta ja släppäystä, mutta katsele ensin niitä perusjuttuja.
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." V.U.K. #18
rUSTED
03.04.2006 15:48:01
Meikä altteli koulussa soittelemalla ja serkun opastuksella, jonka jälkeen isäni osti harley bentonin! Sillä jaksoin ihme ja kumma jtn neljävuotta, mutta hieman paremmat soittimeni ostettua into lisäänty ja bassootelu alko tuntua taas melko helmeltä puuhalta. Yritän siis sanoa että vaikka ei mtn über kallista bassoa kannatta ostaa niin käytettynä kuitenki löytää hyviä ja halpoja, ensimmäiseen bassoon kannattaa satsata kuiteski jonku verran, vaikka mie en niin tehnykkää!
Luikero
05.04.2006 09:11:49 (muokattu 05.04.2006 09:12:36)

tällä pääsee hyvin alkuun ja moni soitin liike myy noita alotus paketteja
mis on kaikki mitä tarviit paitsi soitto-opas. ja pakettien hinnat on yleensä siitä
150-250 euroo...

ja bassoa kyl voi reenaa ihan yksin ei siihen heti kannata bändiä taustalle ottaa.
ottaa sit ku on ¨valmis¨...
Kemppilä
05.04.2006 12:18:08 (muokattu 05.04.2006 12:18:32)
Mun basistin ura alkoi aika rykäsemällä. Basso käteen, viikon reeni, että biisit menee sinnepäin ja keikalle.
Ei siihen tarvita kuin innostusta. Ja jos mahdollista niin kavereiden kanssa jammailemaan, siitä se lähtee.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Anonymous-jazz
06.04.2006 01:16:01

Heti ensimmäisenä hanki autoosi peräkärry :) No joo vanha vitsi.
Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists. - George W. Bush
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)