Aihe: Helpposoittoinen kitara?
1 2
blackorwhite
29.03.2006 16:43:51
Kertokaas enemmän soittaneet, että onko sellaista yleistä kitaramerkkiä tai yleistä kitaraa mikä olisi helppo soittoinen? Vai onko kysymyksessä yksinkertaisesti mikä kenenki käteen sopii? Meinaa nimittäin itsellä olla vaikeuksia tuon iban RG620 kanssa, alussa tosi hyvin onnistui, mutta sen jälkeen tatsi hävisi aivan käsittämättömästi. Kiitti kommenteista eri kitaroita testanneet.
Väinämöinen
29.03.2006 16:55:56
Kertokaas enemmän soittaneet, että onko sellaista yleistä kitaramerkkiä tai yleistä kitaraa mikä olisi helppo soittoinen? Vai onko kysymyksessä yksinkertaisesti mikä kenenki käteen sopii? Meinaa nimittäin itsellä olla vaikeuksia tuon iban RG620 kanssa, alussa tosi hyvin onnistui, mutta sen jälkeen tatsi hävisi aivan käsittämättömästi. Kiitti kommenteista eri kitaroita testanneet.

Mielestäni semmoista ei olekaan. Tuntuma kitaraan paranee ajan myötä soittamalla lisää.
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
Stratocaster_90
29.03.2006 17:25:42

Helposti soitettava kitara on mielestäni sellainen että kaula ei ole hirveän paksu. Ja kielet saa matalalle aiheuttamatta räminää. Ja nauhavälit ovat isoja (kutsutaanko tätä skaalaksi?).
Montte
29.03.2006 19:53:26
Helposti soitettava kitara on mielestäni sellainen että kaula ei ole hirveän paksu. Ja kielet saa matalalle aiheuttamatta räminää. Ja nauhavälit ovat isoja (kutsutaanko tätä skaalaksi?).

Se mikä on helpposoittoinen on täysin perskohtainen mielipide ja toisille sopii leveä kaula ja toisille paksu möhkö.

Sen verran sanon kans että omaan käteen sopii kummatkin, riippuen vähän päivästä.
Elämä ei aina ole schöniä
Petrukki
29.03.2006 20:05:02 (muokattu 29.03.2006 20:06:39)

Nauhavälit isoja? Häh? Onko niitä suurempiakin kuin normit? Tarkoitatko jumbo-nauhoja?

Mielestäni helpposoittoisimmat kitarat löytyvät Ibanezilta ja Jacksonilta, niissä kun on nopea (=ohut ja kapea) kaula. Sopii käsiini mainiosti nuo hevikepit.
Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä.
tenkainen
29.03.2006 20:10:45

Nauhavälit isoja? Häh? Onko niitä suurempiakin kuin normit? Tarkoitatko jumbo-nauhoja?

Takoittaa että nauhojen välimatka toisistaan on suurempi. Eli mitä pidempi skaala, sen kauempana nauhat on toisistaan. (esim tavallisten 25,5 ja 24,75 välillä ero on säälittävän pieni..)
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Petrukki
29.03.2006 20:13:44 (muokattu 29.03.2006 20:14:24)
Takoittaa että nauhojen välimatka toisistaan on suurempi. Eli mitä pidempi skaala, sen kauempana nauhat on toisistaan. (esim tavallisten 25,5 ja 24,75 välillä ero on säälittävän pieni..)

No skaala tietysti. Mutta nauhojen määrä on musta toissijainen juttu, ei kauheasti väliä onko niitä 21, 22 vai 24. Eikä skaalan pituuskaan ole kauhean tärkeä juttu (paitsi joissain baritoneissa).
Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä.
Janne-91
30.03.2006 17:29:02
eco les paul o hyvä soittaa :D
Wolfie
30.03.2006 19:50:25 (muokattu 30.03.2006 19:54:26)
alussa tosi hyvin onnistui, mutta sen jälkeen tatsi hävisi aivan käsittämättömästi.

On täysin henkilökohtainen mieltyminen millainen keppi sopii kouraan. Itselläni nykyinen sopii näppeihin todella hyvin, kun taas edellisen vehkeen kans oli täyttä tuskaa koko homma. Onneksi älysin vaihtaa enkä lopettanut siihen paikkaan :P

Ja tuo tatsin häviäminen on tuttua touhua. Nyttemmin jäänyt kitaransoitto vähemmälle, joten on todellista hakemista aina kun ottaa kepin kouraan. Bassoon on vain niin helppo tottua nakkisormisena.

Eihän ole sitten kaula elänyt omaa elämäänsä? Myös vähemmän hienomotoriikkaa vaativat touhut saattavat aiheuttaa näppien jäykistymistä ja hidastumista. Halkojen hakkuu hävittää tehokkaasti tuntuman ainakin meikäläisellä.

Edit: Tuli vain mieleen. Harjoittele vaikka silmät kiinni erilaisia otteita. Auttaa minulla aina silloin tällöin touhutessa. Saa selkärankaan liikkeet ja tatsin löytäminen helpottuu.
hullu_ukko
30.03.2006 19:51:17
eco les paul o hyvä soittaa :D

niin.. se on sun mielipide.. ei se välttämättä jokaselle sovi.
kokeilemalla eri kitaroita selviää se itelle paras malli.
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1
Carpenter
30.03.2006 22:42:59
Ite pidän enemmän Ibanez/Jackson -tyyppisistä kitaroista kuin Les Paul -tyyppisistä. Perusteluna on minulle sopivampi bodyn muoto, ohut kaula, 25.5 skaala ja mukavampi talla. Itse en oikein Tune-o-matic tallasta tykkää. Mielummin floikka tai tälläinen talla:

http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php … ID=3&PAGE_ID=470&COLOR=CL01

Mutta makuasioitahan nämä ovat.
ravensoul
31.03.2006 16:20:04
Meinaa nimittäin itsellä olla vaikeuksia tuon iban RG620 kanssa, alussa tosi hyvin onnistui, mutta sen jälkeen tatsi hävisi aivan käsittämättömästi.

Mulla oli muuten vähän samantyylistä ongelmaa. Alko RG:n tikkukaula ja paksut nauhat jotenki ihmeellisesti tuntumaan paskalta ja haittaamaan tatsia. Lieköhän johtuis siitä et alussa ei tule niin kiinnitettyä huomiota tuollaisiin asioihin ja tekniikka kehittyy koko ajan nopeasti, joten tuntuu et hyvin sujuu. Mutta myöhemmin kun se aloittelijataso on selvitetty, alkaa huomaamaan noita pienempiäkin juttuja.

Ostin toiseksi kitarakseni straton ja tykästyin heti sen paksumpaan kaulaprofiiliin ja matalampiin nauhoihin. Mulla kun on pitkät ja ohuet nakit, ni paksu kaula tuntuu mukavammalta. Les Paul vois olla ehkä vielä parempi kunhan sais soitella sellasella vähä aikaa. LP oliskin seur. hankinta. Pitäähän sitä nyt kokoelmasta löytyä väh. 1 kpl jokaista yleisintä mallia, jotta on vara valita tyyliin sopiva keppi. :)
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Strutsi
31.03.2006 20:27:07
Minusta maailman helpposoittoisin kitara on Ibanez RG.
Onko sinulla kaularaudat kunnossa? Nauhat kunnossa? Talla kunnossa?
Nämähän vaikuttaa siihen tatsiin, ja ne kuluvat ajan myötä.
Jannipaali
31.03.2006 22:39:15
Ilmakitara, sillä pääsee fiilikseenkin hyvin mukaan.
Asiat eivät useastikaan ole ongelmia, ellei niistä tee ongelmia.
_slash
03.04.2006 17:18:43
Ei semmosta oo!
arvid70
03.04.2006 19:41:49
Ilmakitara, sillä pääsee fiilikseenkin hyvin mukaan.

Totta joka sana!! =)
KAUPPIAAN PUHETTA!!
blackorwhite
04.04.2006 08:21:43 (muokattu 04.04.2006 08:30:41)
Mulla oli muuten vähän samantyylistä ongelmaa. Alko RG:n tikkukaula ja paksut nauhat jotenki ihmeellisesti tuntumaan paskalta ja haittaamaan tatsia. Lieköhän johtuis siitä et alussa ei tule niin kiinnitettyä huomiota tuollaisiin asioihin ja tekniikka kehittyy koko ajan nopeasti, joten tuntuu et hyvin sujuu. Mutta myöhemmin kun se aloittelijataso on selvitetty, alkaa huomaamaan noita pienempiäkin juttuja.

Ostin toiseksi kitarakseni straton ja tykästyin heti sen paksumpaan kaulaprofiiliin ja matalampiin nauhoihin. Mulla kun on pitkät ja ohuet nakit, ni paksu kaula tuntuu mukavammalta. Les Paul vois olla ehkä vielä parempi kunhan sais soitella sellasella vähä aikaa. LP oliskin seur. hankinta. Pitäähän sitä nyt kokoelmasta löytyä väh. 1 kpl jokaista yleisintä mallia, jotta on vara valita tyyliin sopiva keppi. :)

Minulla kyllä ihan sama juttu, stratolla käyn aina soittelemassa musiikkiliikkeessä ja tuntuu todella hyvälle soittaa. Ja onhan mulla tollanen tosi paska straton kopiokin niin silläkin tuntuis olevan parempi soittaa ku tolla ibanezilla niin se ei sillon todellakaan käy käteen. En ymmärrä. Mutta mulla on vaan toinen juttu ettei mulla oo pitkät ja ohut nakit vaan lyhyet ja paksuhkot, mut silti strato tuntuu hyvälle käteen. Johtunee taipuvasta ranteestani.

Minusta maailman helpposoittoisin kitara on Ibanez RG.
Onko sinulla kaularaudat kunnossa? Nauhat kunnossa? Talla kunnossa?
Nämähän vaikuttaa siihen tatsiin, ja ne kuluvat ajan myötä.

Itseasiassa en ole lainkaan varma, kyllä muusikoiden.netin myyjä sano, että hyvässä kunnossa on ja sen verran reilulta mieheltä vaikuttaa ku kyselen aina juttuja häneltä, että asia myös näin on, siis tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastasin. Ja toiseen voin vastata, etten nää nauhoissa mitään vikaa (näin vähän rapia vuoden soittaneen silmillä) muuta ku ne tuntuis vähän liian isoilta. Talla on kyllä niin hyvin kunnossa etten vois käsittää mitenkään sen olevan parempi, ei karannu vire 3 kuukaudessa yhtään minnekään vaikka kampea käytin jatkuvasti, mutta nyt sitten meni katkasemaan enoni pari kieltä niin nyt täytyy vähän alkaa säätämään :D

EDIT: Noista stratoista kun oli hieman puhetta niin tietääkö kukaan Mexikaani Richie Sambora signature, s/n on MSN504417, eli oliskohan tuo vuodelta 95. tämän tyylisestä kitarasta mitään? Että lieneekö ihan kohtalainen kun vaihtoa pitäisi tuohon RG:hen miettiä, että paljonko tuo maksaa uutena? Niin ja siitä tallasta, että se on Floikka FR II, että mitäs tuo talla on miehiään? Varmaankin viisaammat täällä osaavat jotain tuosta kitarasta kertoa?

Tosiaan, joku taisikin mainita, ettei nauhojen määrällä ole merkitystä. Mut eikös se ole selvästi parempi jos on 24 nauhaa, että otelauta on jaettu sillon tasan kahteen oktaavialueeseen? Omasta mielestäni 24 on liikaa, tahdon sotkeutua niissä nauhoissa, johtuen melko varmasti siitä, että opettelin alunpitäen soittamaan 21 nauhaisella...?
Wolfie
04.04.2006 09:01:20

Että lieneekö ihan kohtalainen kun vaihtoa pitäisi tuohon RG:hen miettiä, että paljonko tuo maksaa uutena?

Eipä kyseisestä kitarasta ole kokemusta, mutta mikäli Ibasta haluat eroon ni ilmottele. Jos vaikka hinnasta sopuun päästäisi. Pääsi taas se G.A.S. pannahinen iskemään ja jotain uutta pitäisi hommata sen lannistamiseksi. Lompakkoon vilkaisukaan ei tunnu oikein auttavan.

Vilkaise muuten pikaviestisi, laitoin sinne muistaakseni jotain...
Mitään allekirjoituksia tarvita...
larina
04.04.2006 18:30:51
En mä muuta tästä aiheesta tiedä, ku sen, että 40 vuotta vanha Landola EI ole helpposoittoinen. Vaikkei sitä kukaan hullu varmaan koskaan ole väittänytkään :) Kielet on niin lähellä toisiaan ja ääntä siitä ei saa ulos millään. Sillä rämpyttelen vaan sen takia, että siinä sitä on tyyliä :)
Strutsi
04.04.2006 18:57:39
En mä muuta tästä aiheesta tiedä, ku sen, että 40 vuotta vanha Landola EI ole helpposoittoinen.
Hoho. Tell me about it! :D

Kannattaa nyt vaikka käyttää se RG huollettavana ennen kuin rupeat sitä vaihtamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)