basisti-89 04.05.2006 16:35:50 | |
---|
Eli tää voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta miten mä saisin vähän lisää väriä mun basson soittoon.. Eli jos esim on Am ja G# niin miten saisin niitten väliin soitettua jonkun soinnun, jotta ne tavallaan liittyis paremmin yhteen? Ja mistä tietää mikä sointu siihen sopii?? toivottavasti ymmärsitte.. --> jos ette niin koitan selittää uudestaan. |
Tietysti Pauligin 04.05.2006 17:10:55 | |
---|
Kokeilemalla varmaan selviää. Ei herranjestas Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
bluesteel 04.05.2006 17:27:57 | |
---|
No jos ois esim. Am ja G, niin siihen väliin vois heittää G#. |
basisti-89 04.05.2006 17:28:29 | |
---|
Kokeilemalla varmaan selviää. Ei herranjestas no kai nyt siihen joku sääntö on?? |
Lennu 04.05.2006 17:36:16 | |
---|
no kai nyt siihen joku sääntö on?? Välillä kun kattelee noita maakuntien haitaripartioita ja niiden basisteja niin tuntuu, että ei, ei siinä ole mitään logiikkaa. "arvotaan viikon nuotit" |
Johann Onn 04.05.2006 18:18:42 (muokattu 04.05.2006 18:19:10) | |
---|
...väriä mun basson soittoon... Osta toisen värinen piuha tai pleku eiku... Am = A+C+E G# = G#+C+E ...mistä tietää mikä sointu siihen sopii ? Kokeilemalla se todellakin selviää. Vaikka esimerkiks jollain nuotilla, mikä löytyy jo noista soinnuista. |
ravensoul 04.05.2006 18:19:57 | |
---|
No helpoiten kai se hoituu sillä, et soittaa vaan siltä väliltä siihen nuotin. Esim. tuohon A -> G vaihdolle G#. Tai vaikka useamman jos on suurempi intervalli. Esim. A -> E vaihto: |A A G F#|E E E E| En tiedä, noin mä sen yksinkertaisimmin ajattelisin. En ole basisti. :) "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
northern 04.05.2006 18:52:03 | |
---|
Eli tää voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta miten mä saisin vähän lisää väriä mun basson soittoon.. Eli jos esim on Am ja G# niin miten saisin niitten väliin soitettua jonkun soinnun, jotta ne tavallaan liittyis paremmin yhteen? Ja mistä tietää mikä sointu siihen sopii?? toivottavasti ymmärsitte.. --> jos ette niin koitan selittää uudestaan. Tarkoitit varmaan kuitenkin yksittäistä ääntä etkä sointua? Sointu tarkoittaa että soitetaan useampi nuotti samaan aikaan, mikä on aika harvinaista bassolla. Opettele sointuteoriaa niin ymmärrät mitä ääniä mihinkäkin soinuun kuuluu ja voit käyttää niitä sitten. |
Ostinaatio 04.05.2006 21:13:40 (muokattu 05.05.2006 21:49:58) | |
---|
Opettele sointuteoriaa niin ymmärrät mitä ääniä mihinkäkin soinuun kuuluu ja voit käyttää niitä sitten. Jes ajatellaan että tämä on vaikka metodi 1. -> kannattaa aloittaa kolmisointujen opettelusta, muutenkin auttaa bassokuvioiden kehittämisessä. Annetaan nopea esimerkki tabulatuureina, jos sointu on vaikka A-duuri, niin soinnun nuotit saat esimerkiksi seuraavasti:
a----4---7-- e-5---------
Missä ensimmäinen nuotti on tietysti itse A eli priimi tai perussävel, toinen nuotti (C#) on A:n duuriterssi, ja kolmas nuotti (E) on A:n kvintti. Vastaavasti A-molli:
a---3--7--- e-5-------
Terssi on vaihdettu molliterssiksi eli C:ksi, muuten samat nuotit. Tässä vaikka yksi alkeellinen tapa hyödyntää noita passokuvioissa:
Am: G#: a---------|-7-7-3-3-|---------|-3-3-6-6-| e-5-5-5-5-|---------|-4-4-4-4-|---------|
Metodi 2. Opettele duuri ja molliasteikot jotenkuten, ja ymmärtämään sointujen yhteyden sävellajiin. Näin sitten voit hyödyntää vaihdoissa kyseisen sävellajin nuotteja. Metodi 3. olkoon tuo usein suosittu kromaattinen metodi, eli voit tosiaan siirtyä puolisävelaskelina (yksi nauhaväli) toiseen sointuun, ainakin jos se on kohtuu lähellä. Metodi 4. Opettelet kaksi intervallia: kvintin ja oktaavin, nämä ovat useimmissa harmonisissa konteksteissa sellaisia väritysnuotteja joita voit hyödyntää hypyissä toisiin sointuihin. Esimerkiksi:
d------7- a---7---- e-5------
Ensimmäinen nuotti on taas A eli perussävelemme, toinen on E joka on siis A:n kvintti taikka kvintin pituisen intervallin päässä A:sta, kolmas on oktaavi, joka on jälleen A-itse, mutta oktaavin päässä perussävelestä. Tässä taas yksi tapa hyödyntää kyseistä juttua:
d---------|---------|---------|-6-6-----| a---------|-----7-7-|---------|-----6-6-| e-5-5-5-5-|-5-5-----|-4-4-4-4-|----------|
Ei ole kummatkaan mitään kauhean groovaavia esimerkkejä, mutta ehkä ymmärrät idean. Näistä metodi 2. on varmasti haastavin, mutta myös erittäin hyödyllinen. Toinen varmasti toimiva konsti on kuunnella erilaisia basisteja ja yksinkertaisesti matkia heidän kepposiaan. Mitään yleistä sääntöä tähän ei tietystikkään ole muuta kuin se että jos et oikeasti keksi mitään hyvänkuuloista niin jätä kikkailut sikseen. "Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski |
Chemo 04.05.2006 21:55:40 | |
---|
Ostinaatiolla oli hyviä juttuja. Lisäksi voit hakea (täältä, Googlesta, kirjallisuudesta jne jne) mitä löydät hakusanoilla "walking bass" ja "vaihtobasso". Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
sus 04.05.2006 23:05:02 (muokattu 04.05.2006 23:05:19) | |
---|
Tarkoitit varmaan kuitenkin yksittäistä ääntä etkä sointua? Sointu tarkoittaa että soitetaan useampi nuotti samaan aikaan, mikä on aika harvinaista bassolla. Opettele sointuteoriaa niin ymmärrät mitä ääniä mihinkäkin soinuun kuuluu ja voit käyttää niitä sitten. Eikös soinnut bassolla oo ihan niitä yksiäänisiä bassosäveliä soinnuista? E: onhan siellä jotain moniäänisiäkin Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa! |
Veruon 04.05.2006 23:42:40 | |
---|
Am = A+C+E G# = G#+C+E Ja vielä pikainen tarkennus: G# = G#+C+D# Member of DX-7 mafia |
tommiot 05.05.2006 07:15:35 (muokattu 05.05.2006 07:25:32) | |
---|
Ja vielä pikainen tarkennus: G# = G#+C+D# Ja vielä pikainen tarkennus: Ab = Ab + C + Eb Priimi + terssi + kvintti, näyttää vähän hassulta munsta jos kirjoittaa tuolla tavalla... ? EDIT: Tai sitten G#, B#, D# ? |
DVD 05.05.2006 08:05:45 | |
---|
Eikös soinnut bassolla oo ihan niitä yksiäänisiä bassosäveliä soinnuista?... Ei! Bassolla voi toki soittaa sointujakin mutta tässä tapauksesse ei siitä liene kysymys. Käytännössä bassolla soitetaan niitä yksittäisiä ääniä soinnuista mutta ne on aina vain yksittäisiä ääniä eikä sointuja. Aivan niin kuin tässä jo on mainittu niin Am ja G# väliin sopii joku ääni Am soinnusta. Esimenkiksi C tai E. Henkilökohtaisesti käyttäisin tuohon äänen Am7 soinnusta eli sen G äänen. |
northern 05.05.2006 20:49:54 | |
---|
Tai sitten G#, B#, D# ? Ei tommosta B# nuottia oo minun ymmärtääkseni olemassakaan. |
sus 05.05.2006 20:57:29 | |
---|
Ei tommosta B# nuottia oo minun ymmärtääkseni olemassakaan. Täh? Onhan? Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa! |
baron 05.05.2006 21:10:02 | |
---|
Täh? Onhan? B#= Bis = enharmonisesti C My name is Baron, Sir Baron. |
gasser 06.05.2006 01:11:31 | |
---|
Ei! Bassolla voi toki soittaa sointujakin mutta tässä tapauksesse ei siitä liene kysymys. Käytännössä bassolla soitetaan niitä yksittäisiä ääniä soinnuista mutta ne on aina vain yksittäisiä ääniä eikä sointuja. Aivan niin kuin tässä jo on mainittu niin Am ja G# väliin sopii joku ääni Am soinnusta. Esimenkiksi C tai E. Henkilökohtaisesti käyttäisin tuohon äänen, joka toimii ja soi nätisti Sinä itse itse olet se, joka sen nuotin määrää... Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |
strophe 06.05.2006 01:11:53 | |
---|
Ei tommosta B# nuottia oo minun ymmärtääkseni olemassakaan. On olemassa kaksoisalennuksia ja -ylennyksiä. Käytännössähän sillä ei ole mitään väliä soitannollisesti, mutta teoreettisesti kyllä. Helppoa kuin lapsen lyöminen! |
gasser 06.05.2006 01:35:00 (muokattu 06.05.2006 01:37:04) | |
---|
On olemassa kaksoisalennuksia ja -ylennyksiä. Käytännössähän sillä ei ole mitään väliä soitannollisesti, mutta teoreettisesti kyllä. Niin ja näin, minä soitan nurinpäin... Rokkia EI voi soittaa ilman, että OSAA jotain. Ja se osaaminenhan lähtee siitä, että vatkaa hulluna mielensä puhtaaksi näillä Ylä/ala/Dim/#/sus-yms. teorioilla. Eikä kukaan alle satavuotta soittanut silloinkaan osaa mitään, luulevat vain osaavansa. Fukifuki, skulaa vaan. e: Nuotin voi nimetä "aika" monella tavalla, thats right - ei siinä mitään... Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |