Aihe: Kitaran kielen vaihto??
1 2
Jan7U
01.05.2006 20:28:24
Miten se kieli vaihdetaan? Saattaa olla teille itsestäänselvyys, mut ei mulle :S. Kitara on siis sähkis ja siin on vingutin. Pitääkö se luukku sieltä takaa avata??
Mitään paikkoja jossa voisi vaihdattaa sen kielen ( pääkaupunkiseudulla ) ?
hmv
01.05.2006 21:34:31
"vingutin"?
V.U.K #4 - In Uusis we trust! | Ain't it fun when you know that you're gonna die young?
tenkainen
01.05.2006 22:19:40

Miten se kieli vaihdetaan? Saattaa olla teille itsestäänselvyys, mut ei mulle :S. Kitara on siis sähkis ja siin on vingutin. Pitääkö se luukku sieltä takaa avata??

Jos nyt on stratocaster-tyylinen keppi kyseessä, niin siellä takaluukussa (:D) on reiät, mistä ne kielet sujahtaa sisään, ja tulevat sitten ulos sieltä tallan läpi etupuolelta.
Siitä vain viritystappeihin, kieli hieman löysälle ja veivaamaan sitä tappia.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Sufferin Bastard
01.05.2006 23:17:05

Jos ei ota ota onnistuakseen niin eiköhän jokaisessa musiikkiliikkessä osata vaihtaa kielet. Vie sinne vaan niin kaupansedät vaihtaa
Geddy Lee SUCKS!!
kitaraontahtoni
01.05.2006 23:24:22
"vingutin"?

kampi
Love me fender kalamies#49 >-)))>
Sir Härö
02.05.2006 00:42:33

Alitetaan vaikka tästä.

Jos vanha kieli on paikoillaan, otat sen irti ja laitat uuden tilalle juuri niinkuin vanha oli.
Jos kieli on jo irti, niin työnnät uuden kielen sieltä "vinguttimen" reiästä alakautta läpi (juuri niinkuin muutkin kielet ovat).
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua."
apip
02.05.2006 10:09:00
Mitään paikkoja jossa voisi vaihdattaa sen kielen ( pääkaupunkiseudulla )?

Kielten vaihto on sellainen operaatio, joka kannattaa opetella tekemään itse. Se ei kuitenkaan ole vaikeaa ja noita kieliä saattaa katketa silloin tällöin (ja tuleehan ne muutenkin vaihtaa kulumisen takia).
IommI
02.05.2006 10:19:48

Vie se jonnekin musiikkiliikkeeseen ja kato vierestä kuinka ne kielet vaihdetaan. Noilla ohjeilla on huono mennä sanomaan minkälainen kitara sulla edes on.
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Stratocaster_90
02.05.2006 16:09:53

Kuinka usein muuten vaihdatte kielet KULUMISEN takia? Siis ei katkeamisen takia. Huomasin taas jo kolmansissa kielissäni saman vian kuin aikaisemmissa: Kaula -ja keskimikin välisellä kohdalla (siinä mistä pikkaan kieliä) on mustaksi kulunut ura joka on hiukan kai kapeampi kuin muu osa. Nyt huomasin myös että kieliin on tullut, varmaankin bendausten takia, mustat urat siitä, 15. nauhavälistä ylöspäin, nauhojen takia. Meinaakohan se sitä että voisi taas vaihtaa uudet kielet? Kielet on DR:än 9 setti. Ostan samat uudestaan kun ostan uudet.
sinCCos
02.05.2006 16:28:18
Kyllä kannattaa ensin itse koittaa vaihtaa ne kielet, sen ei pitäisi olla vaikeaa kun katsoo miten muut kielet ovat kiinni, eli vaihda yksi kerrallaan. Jos ei meinaa onnistua niin vie liikkeeseen ja katso miten he vaihtavat :D Eikä kannata pelätä kitaran puolesta, sitä sun ei pitäis saada mitenkään hajalle jos vaan kieliä yrität vaihtaa ilman väkivaltaa ;P
Petrukki
02.05.2006 17:05:13
Kuinka usein muuten vaihdatte kielet KULUMISEN takia?

6 kk olisi suositus. Henk. koht eroja löytyy. Riippuu ihan siitä, minkälaista tatsia haluaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että kielet kantsisi vaihtaa viikoittain, parein. Ei sillä että ne menisivät pilalle tms, se vaan virkistää soittoa mukavasti. Tällä hetkellä vaihtelen väh. kuukausittain
ENGL - muita ei tueta.
Stratocaster_90
02.05.2006 17:06:21

Minäkin suosin kerran kuukaudessa(tai kahdessa) kielet vaihtoon menetelmää.
Petrukki
02.05.2006 17:08:32 (muokattu 02.05.2006 17:10:07)
Ja itse vaihto. Kiinteätallaisessa ainakin onnistuu näin: 1) Löysää kielet ja ota ne pois. 2)Lisää uusi kieli tallan kautta virityskoneistoon. 3)Älä laita koko kieltä ulos virityskoneistosta, vaan vain n. 5-10 cm, ja pidä kieltä kireänä otelaudan puolella. 4)Kiristä kieli. 5) Muistakaa venyttää/soittaa kielet sisään!
ENGL - muita ei tueta.
Tietysti Pauligin
02.05.2006 17:18:03 (muokattu 02.05.2006 17:22:15)
Yritän selittää nyt jopa aiempia yksinkertaisemmin :D

Jos sinulla on esmes strato:
Käännä kitara ympäri. Keskellä bodya takana on luukku, jossa on reikiä kuusi (6) kappaletta. Siitä työnnät kielen läpi, pää ilmestyy kitaran etupuolelta. Kielen päässä oleva pallo pitää sen toisen pään paikoillaan. Vedät kielen satulan urien kautta virityskoneistoon, ylempänä lisää....

Hoho, repesin vinguttimelle. Kampi? Paitsi jos sillä floikkaa tarkoitat niin sitten ei tuolla tavalla vaihdetakkaan.

E: Luulisi kielten pois ottamisen onnistuvan ilman selittämistä...
Kielten vaihto on operaatio joka pítää tosiaankin osata itse, ei ole järin vaikeaa. Hajottaa et oikein mitään voi jos käytät omaa järkeäsi.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
NeonKnight
02.05.2006 20:29:40
Ja itse vaihto. Kiinteätallaisessa ainakin onnistuu näin: 1) Löysää kielet ja ota ne pois. 2)Lisää uusi kieli tallan kautta virityskoneistoon. 3)Älä laita koko kieltä ulos virityskoneistosta, vaan vain n. 5-10 cm, ja pidä kieltä kireänä otelaudan puolella. 4)Kiristä kieli. 5) Muistakaa venyttää/soittaa kielet sisään!

Hmm, samalla tavallahan kelluvatallaiseen (ei floikalliseen) ne kielet myös asennetaan.
Guitar Hero
02.05.2006 22:11:21
E: Luulisi kielten pois ottamisen onnistuvan ilman selittämistä...
Kielten vaihto on operaatio joka pítää tosiaankin osata itse, ei ole järin vaikeaa. Hajottaa et oikein mitään voi jos käytät omaa järkeäsi.

kyllä mä vaihdon yhteydessä yllättävän monta kieltä sain juniorina räpellettyä poikki..
Come to the dark side. We have cookies
Stratocaster_90
03.05.2006 07:39:19

Minä avaan aina sen takapaneelin, helpompi ottaa katkenneet kielet pois, ja näkee vähän miltä kitara näyttää sisältä. Joskus katkenneita ei voi ottaa pois ilman takapaneelin poistamista.
McNulty
03.05.2006 09:06:25
Helpoiten käy niin, että soitinliikkeessä vaihdatat ensimmäisen kerran kielet ja PYYDÄT että se soitinliikkeen jamppa näyttää ja selittää sinulle vaihe kerrallaan tuon kieltenvaihdon. Sitten vaihdat itse seuraavan kielen ja opettelet sen homman... siitä se lähtee pikkuhiljaa.

Suosittelen myös Ralph Denyer "Suuri Kitarakirja" kaikille vasta-alkajille ja miksei jo edistyneemmille. Tuon kirjan löytää kirjastosta kuin kirjastosta... todella kattava teos ja tarjoaa hyvät perustiedot kitarasta ja sen soitosta. Suosittelen lainaamaan tai ostamaan omaan kirja-arsenaaliin!
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Tietysti Pauligin
03.05.2006 11:03:40
Helpoiten käy niin, että soitinliikkeessä vaihdatat ensimmäisen kerran kielet ja PYYDÄT että se soitinliikkeen jamppa näyttää ja selittää sinulle vaihe kerrallaan tuon kieltenvaihdon. Sitten vaihdat itse seuraavan kielen ja opettelet sen homman... siitä se lähtee pikkuhiljaa.

Suosittelen myös Ralph Denyer "Suuri Kitarakirja" kaikille vasta-alkajille ja miksei jo edistyneemmille. Tuon kirjan löytää kirjastosta kuin kirjastosta... todella kattava teos ja tarjoaa hyvät perustiedot kitarasta ja sen soitosta. Suosittelen lainaamaan tai ostamaan omaan kirja-arsenaaliin!

Totta, kyllä. Jotenkin vain itsestä tuntuu hassulta että liikeessä kävisi kielet vaihdattamassa, mutta ehkä se on parempi tehdä ensimmäisellä kerralla niin osaa sen sitten heti. Helpolla pitäisi vaihto onnistua itsekkin, mutta jos tuntuu siltä niin vie sinne liikkeeseen. Ja jos on kiltti setä niin ehkä se selostaa jotain muutakin kitaran perusjuttuja.

Tuota denyerin teosta olen vain selaillut, kun ei itsellä sitä ole, mutta vaikuttaa ihan hyvältä opukselta. Suosittelen minäkin siis.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
ercci-m
05.05.2006 12:25:58
Vaihda itse vaan. Ei se kitara siitä hajoa ellet tosi pahasti sitä rankaise. Ostat vaan muutamat setit kieliä (katkot niitä kuitenkin) ja katsot miten ne on kiinni siinä kitarassa. Pyri ostamaan samanlaiset kielet kuin kitarassa oli ennenkin, niihin olet kuitenkin jo tottunut ja niille kitara on tod. näk. säädetty.

Jos "vinguttimessa" lukee floyd rose niin käy:
http://www.floydrose.com/originaltremolo.html
sieltä saat englanniksi ohjeet kielten vaihtoon ja viritykseen. Älä yritä säätää intonaatiota.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)