Aihe: Mitä soittaa? 1 2 | |
---|---|
![]() 14.02.2006 19:23:18 | |
Huomenta päivää vaan, vai iltaako sitä tähän aikaa sanotaan. Mutta kuitenkin haluisin kysyä että mitä minun kannattaisi nyt soitella? Olen soittanut about 3 kuukautta ja erilaisia riffejä ja muita pätkiä menee jonkun verran. Perussointuja menee jonkun verran mutta barree soinnut on ihan hakusessa hyvä jos edes tiedän mitä ne on. Kitaratunnilla käyn mutta haluaisin nyt silti kysyä että mitä kannattaisi treenailla nyt? Halu soitella on kova mutta yleensä aina kun alan soittamaan ongelmana tulee vastaan se että mitä pitäis soittaa? Kannattaisiko treenailla jotain tekniikoita vai sointuja vaan hioa enemmän vai mitä pitäis tehdä? Olen kiitollinen kaikista vastauksista. | |
![]() 14.02.2006 19:28:43 | |
Noinkin alussa on melkein sama mitä soittaa. Kaikki on kuitenkin "kotiin päin". En siis tarkoita tällä mitenkään loukata, mutta kun noin alussa on, niin sitä treenattavaa on niin paljon.... Parhaiten sä varmaan pääset tossa eteenpäin, kun kysyt asiaa samalla tavalla opettajaltasi. Hyvä opettaja näkee taitosi ja osaa antaa parhaiten vinkkejä pikkaisen vaikeampien juttujen soittoon. Sillä tavalla ei motivaatio pääse loppumaan. | |
![]() 14.02.2006 19:31:38 | |
Mun täytyy kyllä korjata et oon mä ainakin 5 kuukautta jo soittanut. | |
![]() 14.02.2006 19:34:55 | |
Mun täytyy kyllä korjata et oon mä ainakin 5 kuukautta jo soittanut. Siltikin mä oon vielä samaa mieltä kuin aiemmin....;) | |
![]() 15.02.2006 02:29:52 | |
haluisin kysyä että mitä minun kannattaisi nyt soitella? Valitsemaasi soitinta, mahdollisimman monipuolisesti. Tietysti ensin täytyy muistaa opetella perusasiat. Eli soinnutusta, rytmimaailmaa, säveliä, melodioita. Itse suosittelisin että opettelet ensin tuntemaan soittimesi, esim. siten että tiedät miltä nauhalta mikäkin sävel tulee. Sen jälkeen opettelet perinteisesti hyväksi havaitut duuri, molli, duuri 7 ja molli 7 soinnut. Eli aluksi täytyy saada perusasiat kohdilleen (ja niiden opettelu jatkuu koko soittoajan lävitse, olit soittanut 10 päivää tai 10 vuotta). Olen soittanut about 3 kuukautta ja erilaisia riffejä ja muita pätkiä menee jonkun verran. Kaikki on positiivisella tavalla kehitystä. Riffejäkin voi toki soitella, kunhan soitat monipuolisesti. Blues ja rock-riffeistä on hyvä aloittaa. Ne on perusteita siinä missä sointujenkin opettelu. Riffithän tulevat automaattisesti kuvaan kun alat opettelemaan sähkökitaralla säestämistä ja rytmitystä jne. Perussointuja menee jonkun verran mutta barree soinnut on ihan hakusessa hyvä jos edes tiedän mitä ne on. Jep... eli vastasit itse yhdeltä osalta siihen mitä sinun tulisi soitella. Sointuja ja niitä niiden eri asemista. Barre-otteella ja avoimena, otelaudan eri kohdilta. Kitaratunnilla käyn mutta haluaisin nyt silti kysyä että mitä kannattaisi treenailla nyt? Perusteita. Ei kannata lähteä sitä Steve Vain sooloa heti tahkoamaan, sillä monesti käy niin että seinä nousee jossain vaiheessa pystyyn ja innostus soitinta kohtaan karkaa. Eli rauhassa etiäpäin. Halu soitella on kova mutta yleensä aina kun alan soittamaan ongelmana tulee vastaan se että mitä pitäis soittaa? Jos jotain haluat soitella, niin kannattaa aloittaa yksinkertaisista biiseistä. Näitähän löytyy esim. Beatlesilta, Nirvanalta jne. Kirjaston nuottiosastoa kannattaa ruveta hyödyntämään. Soitto-oppaita, nuottikirjoja, kitarakirjoja jne jne. Suosittelen että menet kirjastoon ja lainaat Ralph Denyer: Suuri Kitarakirja. Siitä löytyy paljon asiaa kitarasta soittimena, kitaristeista ja onpa siellä teoriaakin yms. mukavaa lukemista alan harrastelijalle. Kannattaisiko treenailla jotain tekniikoita vai sointuja vaan hioa enemmän vai mitä pitäis tehdä? Olen kiitollinen kaikista vastauksista. Tekniikkaa tulee sitä mukaan kun opettelet sointuja ja komppailua. Kuten sanottu, sinun ei välttämättä ensimmäiseksi kannata opetella jotain "pinch harmonic"-tekniikkaa. Kerkeet kyllä opetella sen hyvin senkin jälkeen kun perusteet on hanskassa. Mitä tukevamman alustan ja pohjarakenteen saat soitollesi, sen helpommin opit ja sovellat uutta! Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime | |
![]() 09.03.2006 13:20:26 | |
Huomenta päivää vaan, vai iltaako sitä tähän aikaa sanotaan. Mutta kuitenkin haluisin kysyä että mitä minun kannattaisi nyt soitella? Olen soittanut about 3 kuukautta ja erilaisia riffejä ja muita pätkiä menee jonkun verran. Perussointuja menee jonkun verran mutta barree soinnut on ihan hakusessa hyvä jos edes tiedän mitä ne on. Kitaratunnilla käyn mutta haluaisin nyt silti kysyä että mitä kannattaisi treenailla nyt? Halu soitella on kova mutta yleensä aina kun alan soittamaan ongelmana tulee vastaan se että mitä pitäis soittaa? Kannattaisiko treenailla jotain tekniikoita vai sointuja vaan hioa enemmän vai mitä pitäis tehdä? Olen kiitollinen kaikista vastauksista. ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta mitä järkeä on lähettää ihminen kuuhun, kun emme osaa elää edes maapalolla? | |
![]() 09.03.2006 13:30:42 | |
ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta Ai että mitähä? Kyllä siellä kitaratunneilla varmaan opetetaan sellaisia juttuja jotka ovat myöhemmin hyväksi. Komppaamista, sointuja, yksinkertaisia melodioita, korvakuulolta soittamista. Jotkut avaavat Guitarpron ja latavaat laittomat Bodomit koneelle harjoittelvat nuotilleen. Sellaiset eivät ole minusta hyviä kitaristeja useinkaan. Ja tällaisissa tapauksisssa harrastus usein lopahtaa myöhemmin kun bändi hommassa ei onnistukkaan perus jutut, mutta tiluttaa pitäisi. | |
![]() 09.03.2006 14:39:25 | |
ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta Joo tää ei ole kyllä fiksu ratkaisu ollenkaan :D Mielummin niitä kitaratunteja ja teoriaa. Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi | |
![]() 10.03.2006 15:31:32 | |
ite melkein lopetin kitaran soittamisen kun kävin kitaratunneilla tokin minulla on kokeneempi kitara tuttu joka opettaa minua mutta itse en menisi tunneille vaikka maksettaisiin mitä järkeä on lähettää ihminen kuuhun, kun emme osaa elää edes maapalolla? | |
![]() 10.03.2006 16:03:14 | |
ite melkein lopetin kitaran soittamisen kun kävin kitaratunneilla tokin minulla on kokeneempi kitara tuttu joka opettaa minua mutta itse en menisi tunneille vaikka maksettaisiin Opettaako hän sinut tiluttamaan? ;) Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi | |
![]() 13.03.2006 13:24:12 | |
ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta Ei nyt ihan kuitenkaan. :D Pysy vaan niillä tunneilla mukana. | |
![]() 13.03.2006 14:16:37 (muokattu 13.03.2006 14:18:59) | |
ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta Tuolla menetelmäälä ei onnistu mikään. EDIT:Siistin kieltäni. Komppaus ei lopu! | |
![]() 13.03.2006 16:02:22 | |
ihan ekana lopetat ne kitaratunnit MIELUITEN HETI!! ja hommaat itelle guitarproon ja alat sen mukana soittaan ::) ja paljon kitara kamuja joiden kanssa yhteis soittoa jne... vittuun sieltä tunneilta HOho. Ei vaan, yritäppä päästä yhteisymmärrykseen opettajan kanssa. Hyödyllistä varmasti jos se opettajasi mitään osaa. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. | |
![]() 20.03.2006 21:01:02 (muokattu 20.03.2006 21:03:08) | |
Kyllä siellä tunnilla oppii paremmin ku joittenki "kamujen" kanssa. Opettajalla ehkä on enemmän kokemusta. Siltä saa, ehkä hyviä neuvoja kitaran soiton edistämisessä. Voit lopettaa sitte ku oot parempi ku sun opettajas, sen jälkeen siitä ei enää oo hyötyä. "Kaiken saa treenaamalla kulkemaan" | |
![]() 09.05.2006 11:07:58 | |
Minä menin tunnille pari vuotta sitten. Opettaja on täyden kympin arvoinen. Opettelen väliaikana itsekseni juttuja ja JOKA KERTA kun menen tunnille , joudun kysymään mitä, miksi ja miten? Jos yksin räpeltäisin, olisin varmasti lopettanut jo tuhat kertaa. Sitä kun on tavallista, että ahnehtii liian vaikeita juttuja. Pysy tunnilla ja ota opettajasta kaikki irti. Tee tunneista sellaisia kuin sinä tarvitset, sinähän siitä maksat. | |
![]() 10.05.2006 14:51:37 | |
ex opettajani oli h i n t t i LOL Arttu perttu. Kieliopillisesti kirjoituksesi ovat täyttä kuraa, ja mielipiteesi äärimmäisen perustelemattomia. Topicin aloittajalle, käyt vaan kitaratunneilla, mikäli mahdollista paikkakunnallasi, voisit ottaa kitaranopetusta juuri jostain tietystä musiikkityylistä, mm. rautalankaa, flamencoa, rockia, heavya jne jne. Saat teoriat kohdalleen yhdestä genrestä, niin on helppo lähtä työstämään eteenpäin. Ja aika lailla pitkälle samoissa kuvioissa pyöritään kitaralla soitettaessa. Tilua en suosittele opeteltavaksi, kuten joku taisi arskalle mainitakin. Takana on loistava tulevaisuus. | |
![]() 10.05.2006 14:57:33 (muokattu 10.05.2006 14:58:53) | |
Tässä nyt teille tietämättömille ONGELMANRATKAISUN aakkoset. Ongelma muodostuu yleensä asioista X ja Y joiden väliin yritetään saada vedettyä viiva. Optimaalinen tavoite on absoluuttinen suora viiva näiden välillä. Eli on kaksi tapaa ratkaista ongelma: a) X pitää saattaa sellaiseen vaiheeseen että Y:n ja X:n välille voidaan vetää suora viiva, eli välistä pitää poistaa esteet tai niitä täytyy siirtää. Itse ongelma (ydin) täytyy ratkaista. b) muutetaan ongelmaa, muuttamalla X tyystin. Ei ratkaista ongelmaa, vaan ratkaistaan ongelman aiheuttaja. Eli... jos opettaja ei opeta niitä asioita mitä haluat oppia, sinulla on kaksi keinoa: a) Joko kerrot opettajalle ettei hänen opettamat asiat vastaa sitä mitä haluat oppia ja pyydät että hän opettaa sellaisia asioita joista innostut. Ratkaiset siis itse ongelman ytimen. b) Muutat itseäsi niin, että opettelet asioita mitä opettaja opettaa sinulle ja sovellat sitä sitten omiin juttuihisi parhaaksi katsomalla tavalla. Muuta asioita tai muuta itseäsi = ongelma ratkaistu! Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" | |
![]() 10.05.2006 15:01:31 | |
Muuta asioita tai muuta itseäsi = ongelma ratkaistu! Hienosti perusteltu, mutta ikävä kyllä saatan joutua kommentoimaan tätä viimistä lausetta joka on sinänsä hienosti järkeilty. Tämä ei päde näin. Ongelman ratkaiseminenhan on kyky ja taito löytää vastaus edessä olevaan ongelmaan. Luovuutta tarvitaan jotta ongelma saadaan ratkaistua, ja jos joiltakin tämä puuttuu, niin ikävä kyllä lause ei päde.. Meni lukiolaisen pilkunviilaamiseksi. Hienosti perustelit. Takana on loistava tulevaisuus. | |
![]() 10.05.2006 15:24:13 (muokattu 10.05.2006 15:24:57) | |
Ongelman ratkaiseminenhan on kyky ja taito löytää vastaus edessä olevaan ongelmaan. Myös kyky muuttaa itsensä tai ratkaista ongelma suoraan, kuten tuossa mainitsin vaatii luovuutta, eikö? Mikäs sen haastavampaa kuin muuttaa itseään. Siinä joutuu luovuuskin koville. Samalla tavalla kun koittaisi muuttaa ajattelutapaansa. Etenkin eri kulttuureiden parissa matkustaneena itse ainakin totesin sen kuinka "kapeassa putkessa" omien ajatuksieni kanssa liikun. Teen sitä edelleen ja se on suurta luovuutta jos itseään pystyy muuttamaan. Luovuutta tarvitaan jotta ongelma saadaan ratkaistua, ja jos joiltakin tämä puuttuu, niin ikävä kyllä lause ei päde.. Joku psykologiaa enempi lukenut voisi varmasti kumota tämän väitteen toteamalla että jokaisessa ihmisessä on luovuutta. Aina se ei vain ilmene kuten pitäisi, tai ympäristötekijät eivät salli sen ilmentymää. Ihmisillähän on paljonkin tukahdutettuja aisteja, vaistoja ja miksei myös henkisiä ja fyysisiä kykyjä. Puuttuuko luovuus joiltain ihmisiltä? Eli eikö heillä ole mielikuvitusta lainkaan? Minun mielestäni mielikuvitus on yksi luovuuden ilmentymistä. Aivothan silloin luovat erilaisia asioita mieleen. En ole niin paljon tutkinut ihmisen biologiaa ja psykologiaa/toimintamalleja jotta voisin falsifioida esittämäsi väitteen jolla falsifioit minun, kenties hieman provosoivankin lausahduksen :) Meni lukiolaisen pilkunviilaamiseksi. Hienosti perustelit. Ei se mitään, pääasia jos asiat puhuttelevat ja niitä ajatellaan. Silloin kirjoittaja on onnistunut :) Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" | |
![]() 10.05.2006 15:50:35 (muokattu 10.05.2006 15:51:31) | |
Puuttuuko luovuus joiltain ihmisiltä? Eli eikö heillä ole mielikuvitusta lainkaan? Psykologan tutkijoiden mukaan alhaisen AO:n omaava ihminen ei pysty ilmentämään suurta luovuutta, ja eniten luovuutta esintyy kun AO on 130 - 160 välillä. Periaatteessa AO:testiä tehdessäkin tarvitaan luovuutta ongelman ratkaisemiseen.. En tiedä mistä tuli tällainen halu vuodattaa, mutta minä lopetan tähän. Soita paranoid. kenties hieman provosoivankin lausahduksen :) Provokaatio edistää luovuutta ;) Takana on loistava tulevaisuus. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)