Aihe: tarvisin kosketinsoitin ja PC APUA JÄLLEEN!
1
andex
22.06.2006 12:29:29
voinko soittaa koneella olevia soundeja, soundfonts jne. ?
miten?
(koskettimeen saa USB-piuhan.)
-ande-
Schnowotski
22.06.2006 13:00:33
Pitää olla jonkinlainen ohjelma, jolla toistat niitä soundfontteja ja joka tukee midikiippareita. Esimerkiksi ilmainen Fruity loopsin demo käy tähän mainiosti ja se onkin Garage bandin ohella ainoa, josta minulla on kokemusta.

Fruity loopsissa juttu käy siis näin, että kun soundfontti on asenettu oikein ja se löytyy valikoista, painetaan soundfontin nimen kohdalla oikeanpuolimmaista nappia ja valitaan "open in new channel". Valitaan se kanava, siitä voi vielä muutella soundfontin ominaisuuksia jos siinä on jotain muuteltavaa. Laitetaan midikiippari tietokoneeseen kiinni ja Fruity loopsin PITÄISI tunnistaa se automaattisesti. Nyt kun kiippari on tunnistettu, voit soitella.

Jos ei toimi, kannattaa katsoa optionsista MIDI-asetuksia. Näkyykö input-kohdassa mitään? Onko enable-kohta aktiivisena? Onko "Enable midi control" -kohdassa raksi?

En muista tarkalleen kaikkea kun on kauan kun olen noita säädellyt, mutta jos minäkin olen sen joskus saanut toimimaan niin kyllä sinäkin ja vaikket Fruity loopsia käyttäisikään, pitäisi suunnilleen samoilla periaatteilla saada mikä tahansa toimimaan. Tsemppiä!
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Schnowotski
22.06.2006 13:03:20 (muokattu 22.06.2006 13:11:21)
Soundfonttien asentamisesta Fruity loopsiin:

Kun olen ladannut soundfontin, vie se soundfont-tiedosto kansioon

Image-Line/FL Studio 6/data/patches/soundfonts

Nyt kun käynnistät Fruity loopsin, se löytyy ruudun vasemman laidan Browserin Soundfonts-kohdasta.

VST-plugien käyttö:

VST-lisäykset asennetaan kansioon

FL Studio/Plugins/VST

Sen jälkeen aukaistaan Fruity loops, laitetaan View-valikosta Mixer-kohtaan rasti, jos siinä ei jo ole. Nyt jos vain soittelet kiipparillasi, voit laittaa VST-lisäykset vaikka master-kanavaan, joten valitse se.

Oikealla (tai aikaisemmissa versioissa alhaalla) on niitä pluginien paikkoja 1, 2, 3 jne. Siitä nuolesta kun painaa niin aukeaa lista VST-plugeista ja voit siitä valita mitä haluat, Fruityssa on jo valmiina aika paljon niitä. Jos asennettua ei näy, painetaan kohdasta "more..." ja jos ei siinäkään listassa näy, painetaan Refresh ja siitä Fast scan käy varsin mainiosti. Nyt lisäyksien olisi pitänyt ilmestyä listaan, varmista että niiden edessä olevassa pienessä neliössä on rasti. Nyt voit ottaa niitä käyttöön.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
andex
23.06.2006 11:17:56
kiitoksia.
-ande-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)