Aihe: Kielten painaminen
1
5lash
16.06.2006 04:04:33
Okei, tosi tyhmä kysymys, mutta alotin harjottelee tässä kitaransoittoa ja törmäsin ihme ongelmaan sointuja harjoitellessani. Kun painan jotain kieltä alas osuu se sormi väkisinkin myös alapuolella olevaan kieleen joka aiheuttaa sen sointiin säröä. Ongelmaa ei toki ole jos on helppo sointu ja pitää painaa vain yhtä tai kahta kieltä samaan aikaan, mutta joudun koukistamaan sormia todella paljon ja sen myötä vaikeampia ja enemmän sormia vaativia sointuja on lähes mahdoton soittaa. Mulla on todella lyhyet sormet ja aika pieni käsi muutenkin, voiko se vaikuttaa ratkaisevasti kitaransoittoharrastukseen? Lueskelin kyllä vähän ja porukat väitti, että ei pahemmin.. mutta.. mutta.. harjoittelua vaan ja kyllä mä vielä opin vai onko porukalla antaa jotain hyviä vinkkejä tähän (kaikki otetaan vastaan, oli kuinka peruskamaa vaan)? Opettajaa en kyllä vielä ajatellut palkata, harjoittelisin eka noi perussoinnut kuntoon ja näin ja myöhemmin sitten ehkä.. :) Ja kyseessä on siis sähkökitara.
Cruzzi
16.06.2006 13:05:02

Eipä kai tuossa, muuta kun harjoittelua. Muista myös katsoa, että "otelautakäsi" ei tule liian alhaalta, se saattaa vaikeuttaa otteen ottamista. Niin ainakin oma opettajani taannoin sanoi.
Play It Loud!
IommI
16.06.2006 13:08:12
Mulla oli joskus aikoinaan sama onkelma mutta ei se harjaantunu ku reenillä...

Se taitaakin olla vastaus joka perkeleen kysymykseen:)
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
Ronsto
16.06.2006 14:16:19

Okei, tosi tyhmä kysymys, mutta alotin harjottelee tässä kitaransoittoa ja törmäsin ihme ongelmaan sointuja harjoitellessani. Kun painan jotain kieltä alas osuu se sormi väkisinkin myös alapuolella olevaan kieleen joka aiheuttaa sen sointiin säröä. Ongelmaa ei toki ole jos on helppo sointu ja pitää painaa vain yhtä tai kahta kieltä samaan aikaan, mutta joudun koukistamaan sormia todella paljon ja sen myötä vaikeampia ja enemmän sormia vaativia sointuja on lähes mahdoton soittaa. Mulla on todella lyhyet sormet ja aika pieni käsi muutenkin, voiko se vaikuttaa ratkaisevasti kitaransoittoharrastukseen? Lueskelin kyllä vähän ja porukat väitti, että ei pahemmin.. mutta.. mutta.. harjoittelua vaan ja kyllä mä vielä opin vai onko porukalla antaa jotain hyviä vinkkejä tähän (kaikki otetaan vastaan, oli kuinka peruskamaa vaan)? Opettajaa en kyllä vielä ajatellut palkata, harjoittelisin eka noi perussoinnut kuntoon ja näin ja myöhemmin sitten ehkä.. :) Ja kyseessä on siis sähkökitara.

Hmm, luulenpa että tässä on ihan kyseessä vaan tällaista aloittelijan kankeutta. Eli sormet eivät ole viellä niin notkeat ja nopeat, että ne menisivät sutjakkaasti otelaudalla. Jatka soittamista vaan ahkerasti, niin tämäkin ongelma häviää :)
Ja näin...
projekti
16.06.2006 19:24:37
Mulla oli joskus aikoinaan sama onkelma mutta ei se harjaantunu edes reenillä...

Näin mulla. Kannattaa myös kokeilla erilevyisiä kauloja, se kaikkein kapein ei välttämättä ole sopivin.
Ultra Pro.
oiva tumpeloinen
16.06.2006 19:58:38 (muokattu 16.06.2006 20:00:28)
Usein aloittelevilla soittajilla tämmöisissä ongelmissa on syynä käden asento. Peukalo on melkein otelaudan puolella kaulan yläreunassa.

Kannattanee käydä kirjastosta lainaamassa jokin opus, jossa näytetään kuvin noita soittoasentoja ja otteita. Niissä näytetään "oikeaoppinen" asento molemmille käsille. Tuo ongelma korjaantunee laskemalla peukalo keskelle kaulaa poikkisuuntaan kaulan mukaan. Kyseinen asento "pakottaa" kättä kauemmaksi otelaudasta, milloin sormet tulee suoremmassa kulmassa kieliin, eikä silloin demppaa ylempiä kieliä.

Vaikea selittää, toivottavasti jotain helpostusta kuitenkin tuli ilmi. Kuva kertoisi tässä paljon paremmin....

E: pelkkä soittoasento ei kuitenkaan ole tie onneen. Se tarvitsee paljon verta, hikeä ja kyyneleitä.......ts. treeniä.
discominister
16.06.2006 22:45:50
Itselläni on tuota samaa ongelmaa ollut. Kannattaa tosiaan vaikka lainata kirjastosta Suuri kitarakirja, missä hyvät tavat opetetaan. Kannattaa pitää peukalo suunnilleen keskellä kaulaa pystysuunnassa ja opetella painamaan kielet alas suunnilleen sormet kohtisuorassa otelautaan nähden.
Lord of the strings
16.06.2006 22:55:17
Eiköhän tämä ole jokaisella aloittelijalla. Soittoa vaan runsaasti niin kyllä ne sitten soi puhtaasti.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith"
Jag
17.06.2006 09:24:37

kannattaa myös keskittyä painamaan kieltä täysisin sormen päällä. Eli sormi ei saisi jäädä kauhean "lappeelleen". Tosiaan jstn. kitarakirjasta selviänee paremmin
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)