Stibe 06.06.2006 19:01:24 | |
---|
Jotta onko tuo ihan normaalia, että kitarassa on kaula painavampi kuin runko? Ostin kitaran jota tyhmänä poikana kokeilin kaupassa vaan istualtaan. Body oli mahonkia ja kaula vaahteraa. Aloittelijalle tommonen ei oikein mitään sano.. Jahka kotiin pääsin, laitoin hihnan kiinni ja rupesin soittaloimaan, niin pieniä vaikeuksia ilmeni. Aiemmin olen soittanut vain "normaaleilla" kitaroilla, joten en tiennyt mitä oikein ajatella. Olisko tuohon jotain tee-se-itse niksejä, joka helpottaisi seisaaltaan toikkaroimista, ettei tarvii vasemman käden energiaa siihen kaulan painon kannattelemiseen tuhlata. Lisäksi jos unohtaa pitää skittasta hetken aikaa kiinni, niin nuppi iskee parkettiin.. Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua...
PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...) |
Petrukki 06.06.2006 19:04:37 | |
---|
Mikäs kitara? Onhan tuo aika normaalia, esmes joissain SG:ssä. Jos kaula on vaahteraa, se on yleensä pakosti kaulapainoinen (tai, mulla on ainakin käsityksenä ollut, että vaahtera olisi painava puu). Nahkaisesta hihnasta vois olla apua. Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?" |
Stibe 06.06.2006 19:14:11 (muokattu 06.06.2006 19:15:57) | |
---|
Mikäs kitara?
ESP-LTD EX-400 Nahkaisesta hihnasta vois olla apua. Pistän kokeilulistalle. Edit: Myönnän, ei ehkä just ideaalinen kitaravalinta aloittelijalle. Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua...
PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...) |
Niq 06.06.2006 19:27:23 | |
---|
Ihan normaalia noissa Explorer-väännöksissä, joissa on kepeämpi body kuin alkuperäisessä. Pidät siitä kaulasta kiinni, niinkuin yleensä pidetään soittaessa. Ei aiheuta ongelmia eikä toimenpiteitä. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Harvestman 06.06.2006 21:07:12 | |
---|
Itse soittelin tutun ESP:llä. Tosi kummalliselta tuntui kun kaula oli painavampi kuin body. Muutenkaan en ole pahemmin soittanut tuollaisilla V-mallisilla kitaroilla. Muutenkin se body vaikutti kummalta. Ihan kuin olisi ollut muovia. Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä. |
biibob 06.06.2006 21:17:50 | |
---|
Kyllähän tuo on suhtkoht normaalia mallista riippuen aivan kuin edelliset postaajat jo kirjoittelivatkin. Tässä muutamia yleisiä kaulapainoisempia malleja: SG explorer firebird flying v jos haet jotain ratkaisua kaulapainoisuuteen, niin tuo nahkahihna auttaa hyvinkin paljon (tämäkin tuli jo aiemmin). Olen myös kuullut, että hihnatapin paikkaa muuttamalla olisi myös mahdollista saada kaulapainoisuutta vähemmälle. Itselläni ei ole näistä operaatioista kokemuksia, mutta uskoisin että ideana on saada muutettua nupin kulmaa siten, että seisaaltaan soittaessa hihna ikäänkuin "vetää" kitaran bodya ylöspäin, jolloin kaulan kulma nousee korkeammalle (normalisoituu). "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
kivi 06.06.2006 21:38:16 (muokattu 06.06.2006 21:42:30) | |
---|
Kyllähän tuo on suhtkoht normaalia mallista riippuen aivan kuin edelliset postaajat jo kirjoittelivatkin. Tässä muutamia yleisiä kaulapainoisempia malleja: SG explorer firebird flying v Kaulapainoisia ovat lähinnä halpiskopiot. Paremmat mallit (aidot Gibsonit, tsekkiläiset Korinat) eivät ole erityisen kaulapainoisia, vaan yllättävänkin tasapainoisia ja ergonomisia pelejä. (Kyllä, olen soittanut jossain vaiheessa noilla kaikilla Gibsonin tekeminä, sekä parilla Korinalla ja kalliimmalla Tokailla.) Tässä taas nähdään, kuinka aito asia eroaa lähes samannäköisestä mutta paljon halvemmasta. Itselläni ei ole näistä operaatioista kokemuksia, mutta uskoisin että ideana on saada muutettua nupin kulmaa siten, että seisaaltaan soittaessa hihna ikäänkuin "vetää" kitaran bodya ylöspäin, jolloin kaulan kulma nousee korkeammalle (normalisoituu). Usko mitä haluat, mutta olet väärässä. Kitaran painopiste määräytyy vain ja ainoastaan etumaisen hihnatapin mukaan. Se hihnatappi pitää siis saada kiinnitettyä sellaiseen kohtaan, josta kannattelemalla kitara on valmiiksi oikeassa asennossa, kaula hiukan yläviistossa. Jos ajattelet kaksikuppista vaakaa, ymmärrät paremmin. |
biibob 06.06.2006 22:18:06 (muokattu 06.06.2006 22:18:39) | |
---|
Usko mitä haluat, mutta olet väärässä. Kitaran painopiste määräytyy vain ja ainoastaan etumaisen hihnatapin mukaan. Se hihnatappi pitää siis saada kiinnitettyä sellaiseen kohtaan, josta kannattelemalla kitara on valmiiksi oikeassa asennossa, kaula hiukan yläviistossa. Jos ajattelet kaksikuppista vaakaa, ymmärrät paremmin. Tarkoitin tuossa kirjoituksessani juurikin, että etummaisen hihnatapin paikkaa tulisi muuttaa. Kirjoitin huonosti kun puhuin "hihnatapin kulmasta" tarkoitus oli puhua tuosta hihnatapin paikan vaihtamisesta. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Moimies 07.06.2006 01:19:20 | |
---|
Itselläni Rhoadsissa etuhihnatapin paikanvaihto auttoi kummasti kaulapainoisuuteen. Hihnatappi alkuperäisestä paikasta irti, yksi (kitaran takapuolelta katsottuna oikealla ylhäällä oleva) kaulan kiinnitysruuvi irti, noin sentin alkuperäistä pidempi ruuvi tilalle ja hihnatappi sillä kiinni. Hihna kera soitto tuskatonta aivan normaalilla halpishihnallakin. Paskan möivät. |
Basshunter 07.06.2006 12:37:35 | |
---|
Itelläni oli joskus aikoinaan Epin Myrskylintu bassona ja se oli aika kaulapainoinen. Ostin leveän hihnan ja siirsin kaulanpuoleisen hihnatapin kaulan alle, se autto.. tuolta bassopuolelta kun haulla haet, niin löytynee lisää aiheesta kuvien kera. - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |
Bald Anus 09.06.2006 00:03:49 (muokattu 09.06.2006 00:04:25) | |
---|
mulla on ainakin käsityksenä ollut, että vaahtera olisi painava puu Jos ei painava, niin ainakin hiton kovaa puuta on. EDIT: Semmonen voisi olla ihan hyvä kikka, että laittaa sinne bodyn alapäähän jotain painoksi, että tulisi tasapainoinen. Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |