Aihe: Kiinteä talla & kampi
1
Stibe
06.06.2006 15:53:17 (muokattu 07.06.2006 17:05:03)
Pyydän syvästi anteeksi, kun aloitan taas yhden suht.koht. turhan topikin, mutta en 20 min. etsinnän jälkeen jaksanut enää hakua selata..

Joten.. kymysykseni kuuluu: voiko kiinteään tallaan liittää vibrakammen vai käykö se vain floikka-talloihin (kelluviin?) ?

Kiitos ja Anteeksi !
Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua... PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...)
kunnasja
06.06.2006 16:00:29
Kiinteä = ei liikkuva.

Ei siis hai... eikun ei siis voi. Stratocaster-talla on periaatteessa täysin kelluvan (Floyd Rose, Kahler) ja täysin kiinteän (Tune-o-matic jne) välimuoto, ja siinä on kampi.

Vielä kun olisit sanonut miksi kysyt? Haluatko kammen, ja nyt on kiinteä talla, vai oletko hankkimassa jotain keppiä ja haluat tietoa etukäteen... Helpottaisi selontekoa.
Stibe
06.06.2006 16:10:45 (muokattu 06.06.2006 16:12:09)
Eikun mulla on aikaisemmassa kitarassa kiinteä talla, jonka olen todennut hyväksi.
Kammelle olisi vaan soitannossa jonkunmoinen tarve, ja uutta kitaraa hankkiessa mietin, voisinko, pysyä luotettavassa kiinteässä ja silti saada siihen kammen.

Ei mulla muuten oo mitään floikka-talloja vastaan mutta mitä nyt olen kattellut tuota hakua, niin tuntuu olevan floikasta enemmän negatiivista kuin positiivista palautetta, siksi kiinteää tallaa hamuan.
Ja virettäkin tulee vaihdeltua vähän väliä, niin ei ehkä floikka oo mulle se optimaalisin valinta.

Kiitos kuitenkin selonteosta

E: "I can write...not!"
Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua... PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...)
Petrukki
06.06.2006 16:14:20
Kelluva talla (ei floikka, vaan kelluva) voisi olla myös yksi vaihtoehto. Pitää perusvireen mielestäni hyvin, kitaraopenikin on sitä kehuskellut. Jos olisi lukkosatulat, pitäis vielä paremmin.

Mutta kyllä se kiinteä kannattaa hankkia.
Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?"
kunnasja
06.06.2006 16:19:20
Niin tosiaan, onhan noita ns kelluvia talloja Schallerilla ja muillakin valmistajilla. Kahler esimerkiksi on mielenkiintoinen vaihtoehto. Kelluvalla vaan yleensä tarkoitetaan juuri Floyd Rose-tyyppistä ratkaisua.
Nazareth
06.06.2006 16:24:33
Tietääkseni Bigsby-tyylisen kammen saa pantua kiinteätallaisiin kitaroihin.

http://www.netzmarkt.de/thomann/pro … bilder/bigsby_tm70c_pimx_145157.jpg
Portin lenkki o parasta ja sinine lenkki kallista paskaa. IMIK #27 AKKK#6
tenkainen
06.06.2006 21:48:52

Jos olisi lukkosatulat, pitäis vielä paremmin.

Mutta millä sen virittäisi?

Mutta joo, aloittajalle:
Jos et tarvitse kampea kuin alaspäin: Straton talla on ihan hyvä. Sen kun laittaa neljällä/viidellä jousella runkoa vasten, niin toimii melkein samalla tavalla kuin kiinteä.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
kivi
06.06.2006 22:18:12 (muokattu 06.06.2006 22:26:33)
Kelluva talla (ei floikka, vaan kelluva) voisi olla myös yksi vaihtoehto. Pitää perusvireen mielestäni hyvin, kitaraopenikin on sitä kehuskellut. Jos olisi lukkosatulat, pitäis vielä paremmin.

Mutta kyllä se kiinteä kannattaa hankkia.

Heh, täällä taas Aloittelijat vastaa. Siitä on palsta saanut nimensäkin, eikä kysyjistä.
:-)

Kelluva talla on juurikin Floyd Rose tai vastaava (esim. Schaller). Stratocasterin talla ei taas sinänsä ole kelluva, vaikka sen voi kelluttaa. Mitä se sitten tarkoittaa?

Kelluminen tarkoittaa sitä, että talla taittuu tarvittaessa jonkun verran molempiin suuntiin, kammesta siis voi paitsi painaa myös nostaa. Straton tapauksessa tämä tehdään löysäämällä tallan ruuveja niin että talla nousee puusta koholle, sitten säädetään vetävät jouset niin, että talla on tasapainossa ruuviensa varassa. Tämä huonontaa olennaisesti kitaran vireenpitoa.

Periaatteessa "kiinteätallaisia" kitaroita joissa kuitenkin on kampi ovat mm kaikki Bigsby-kammella varustetut kitarat, samoin Fenderin muut kuin Stratocaster-kitarat, esim Jaguar tai Mustang. Yleensä kiinteätallaisella kitaralla tarkoitetaan kuitenkin kitaraa, jossa ei ole vibrakampea. Rakenteellisena ratkaisuna kampikitarassa voi kuitenkin olla samanlainen talla kuin stoptailissakin.

Minun mielestäni kampi ei ole aloittelijalle erityisen tarpeellinen, vaan ennemmin soittoa haittaava tekijä, mutta ymmärrän tietysti että se houkuttaa. Mikäli päädyt kammelliseen kitaraan, sinun kannattaa ehdottomasti viedä se ammattilaiselle säädettäväksi; ainakin satula pitää olla kunnossa jos mieli kitaran pysyä vireessä, samoin kaikki hienosäädöt pitää opetella ja ottaa tavaksi, ja tietysti kielten laitto juuri oikein, niin ettei kieltä ole liikaa eikä liian vähän tapissa, ja että se lukittu siihen itsekseen.

(Lukkosatula on eräänlainen puristussysteemi, jolla pyritään estämään kielten liike satulan takana, ja siis parantamaan vireenpitoa. Satula on kitaran lapapäässä oleva tallaa vastaava kappale. Lukkosatula vaatii kitaran tallan päähän toiset viritysruuvit, koska puristaminen muuttaa kielten virettä.)

Äh, meni vähän sekavaksi, mutta kysy jos tahdot tarkennusta.

voiko kiinteään tallaan liitta vibrakammen

Kampi itsessään ei toimi mitenkään, vaan kitarassa pitää olla jonkinlainen koneisto joka löystyttää kieliä kammesta painamalla (ja mahdollisesti kiristää niitä kammesta vetämällä). Kampi on tästä koneistosta törröttävä vipu, jolla koneistoa ohjataan.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Petrukki
06.06.2006 23:03:20
Heh, täällä taas Aloittelijat vastaa. Siitä on palsta saanut nimensäkin, eikä kysyjistä.
:-)

Hehheh. :)

Mutta mikäs tän mun kitaran tallan nimi on? Siinä on kampi, mutta kielet asennetaan samoin, kuin kiinteässä tallassa... monesti olen tätä kysynyt ja vastaus on ollut kelluva talla. No, hyvä että kuitenkin korjasit.
Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?"
aziztcf
07.06.2006 13:11:00
Jos sulla on stratomallinen kitara ni veikkaisin et sul on siinä tremolotalla.
The truth ain't easy.
McNulty
07.06.2006 15:19:14 (muokattu 07.06.2006 15:20:23)
Jos kitarassasi on Tuneomatic-talla ja STOPBAR (mihin kielet tulevat kiinni), niin siihen saa kammen kyllä. Schaller valmistaa stopbarin tilalle laitettavaa kampea.

Schaller Assembly Tremolo LP
http://www.schaller-guitarparts.de/1227.htm

ps. mikäli sinulla on "kielet läpi rungon" tyyppinen ratkaisu kiinteällä tallalla, niin siihen vibratallan asentaminen onkin jo sitten kitaranrakentajan puuhaa.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
Väinämöinen
10.06.2006 16:53:18
Kivelle napsahti plussa.
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)