Aihe: Basson soiton aloitus
1
Artias
02.06.2006 17:21:23

Itse sain vihdoin oman basson, koulussa soitellut jonkinverran. Mutta miten siis aloittaa omatoiminen harjoittelu, opistoon en ole menossa. Pitäisikö alkaa soittamaan tabuja vai mitä?
Sijuk
02.06.2006 17:53:49

Paikka nostalgisoida miten itse aloitin. Se oli vaan että bändi pystyyn ja ruvettiin soittamaan. Hyvä että tiesin mitenpäin bassoa soitetaan...

Välttämättä sinun ei tarvitse heti bändiä pystyttää vaan soitella ihan vain kotona vaikkapa helppoja lempibändien biisejä. Kirjastosta voit myös katsella jotain bassokirjoja. Siitä sitten vain etiäppäin. Ja onnittelut loistavasta soitinvalinnasta!
Chinese Democracy Starts Now!
Artias
02.06.2006 18:20:04

Heh, kiitos vaan.

Mistäs minä niitä "lempibändien biisejä" soitan kun en noista tabulatuureista tajua, ja en oikeen nuottejakaan löytänyt. Tiedän kyllä tabulatuureista miten niitä soitetaan, mutten saa niistä minkään kuulosia koska ei tiedä missä tahdissa äänet soittaa.
Sijuk
02.06.2006 21:06:16

Sitten pitää vaikka kuunnella kappaletta läpi tabulatuurit kädessä ja kuunnella vähän minkälainen rytmitys siinä biisissä on, ja sitten vasta kokeilla soittaa. Itse kun aloitin, niin katsoin vaan pari tahtia ja harjottelin ne. Sit taas kuunneltiin ja jauhettiin niitä kahta tahtia loppupäivä aivan onnenkukkuloilla. Tuli jauhettua muutama sata kertaa Welcome To The Junglen riffiä...

Eli itse kehottaisin aloittamaan näin alkuun vähän pienemmästä pätkästä ja sitä toistella ja siitä sitten askel askeleelta kohti puun latvaa. Ja alkuun voi tuntua vähän tylsältä ja tyhmältä kun ei saa jotain tiettyä tahtia soitettua vaan välistä jää miljoona ja yksi nuottia mutta sitä pitää vain harjoitella ja käyttää korvia. Ja voi myös tuntua että "miten ihmeessä voi muistaa koko kappaleen ulkoa?", Sekin tulee ajan myötä itsestään, eikä se ole kovin iso aika jos jaksaa vain harjoitella. Maltti on valttia tässäkin asiassa.

Alkuun voi siis olla sekavaa ja välillä hankalaakin mutta parin viikon päästä olet varmasti oppinut perusasioita jo sen verran että homma alkaa luistaa jo paljon, paljon helpomman oloisesti kuin alkutaipaleella.

Kirjaston tabikirjoista yleensä löytyy myös nuottiviivasto tabulatuurien yläpuolelta, josta näkee aika-arvot. Helpottaa sitä rytmin tajuamista/blokkaamista. Sitähän täällä yleensä sanotaan että nuoteista kannattaa opetella ja toihan olisi aika hyvä alustus siihen. Ja elä ihmeessä luota sokeasti netti tabeihin vaan käytä mieluummin kirjaston kirjoja, ovat aika oikeassa.

Ja homman pitää olla hauskaa! Jos puurrat niskalimassa koko ekan viikon ja homma on vasten mielistä niin voi olla aika varma että kuukauden päästä ollaan jyystämässä cs:ää tai jotain muuta vähemmän järkevää puuhaa basson sijasta.

Eli:
1) kärsivällisyyttä
2) reeniä
3) kärsivällisyyttä
4) reeniä
5) helvetisti hauskaa!
6) muista syödäkkin välissä

Tulipahan romaani, kohta sitä ollaan taas teilaamassa mitä paskaa syötetään aloittelijoille, mutta tässä on se miten minä neuvoisin aloittavaa.
Chinese Democracy Starts Now!
bluesteel
02.06.2006 21:33:21

Pitäisikö alkaa soittamaan tabuja vai mitä?

Biisejä mieluummin... hehe.

Kyllä mä suosittelisin muutaman tunnin ottamista.
Corpse91
02.06.2006 22:00:02 (muokattu 02.06.2006 22:00:48)
...kun en noista tabulatuureista tajua...

Tässä aloittelijat palstalla on tos paria viestiä ylempänä FAQ:Tabulatuureista soitto. Katsoppas tuo
Corpse91
02.06.2006 22:03:25 (muokattu 02.06.2006 22:04:05)
Ja elä ihmeessä luota sokeasti netti tabeihin vaan käytä mieluummin kirjaston kirjoja, ovat aika oikeassa.

Ei todellakaan ole aika oikeassa. Enemmän oon nähny niissä virheitä kun niissä nettitabuissa jotka on saanu 5 tähteä. Ei sitä tietenkää kannata ottaa ekaa tabua mikä löytyy vaan ettiä semmonen n. 5 tähden
gintronic
03.06.2006 00:12:59
itse oon päässyt kokeilemaan basson soittoa erään yhteisön bändissä ja mä innostuin. nyt on saksasta matkalla hb bassosetti (eli juu se huonoin basso, mutta ei nyt just oo varaa muuhun ;) ja varmaankin kohtaan sen armaani kanssa reilun viikon päästä :D

kaveri anto lainaks akustisen kitaransa, kun sillä on nyt sähkökitara. ajattelin, että sitä kitaraakin soittamalla oppii kans vähän ainakin mistä löytyy mitkäkin nuotit.

oon aika itsetoiminen ja etsin netistä vastauksia lähes kaikkiin kysymyksiin, mutta halusin tulla tänne moikkaan muitakin aloittajia... eihän oo tyhmää aloittaa basson soitto melkein 27 vuotiaana???
tenkainen
03.06.2006 00:34:41

oon aika itsetoiminen ja etsin netistä vastauksia lähes kaikkiin kysymyksiin, mutta halusin tulla tänne moikkaan muitakin aloittajia... eihän oo tyhmää aloittaa basson soitto melkein 27 vuotiaana???

Ei todellakaan ole! Toivottavasti saat tästä mielekkään harrastuksen.
Itseaktiivisuuskin on todella positiivista, itsekin opettelin käytännössä nuuskimalla kirjoja ja nettiä.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Nieby
03.06.2006 10:23:33 (muokattu 03.06.2006 10:23:50)
mä en ottanu yhtää tuntia. toki erään bändin(Nailgunnerin) rumpali kävi antamassa tärkeitä neuvoja, joista todella oli hyötyä.. nyt siitä on vähän yli vuosi,kun aloitin ja nyt oon edenny jo aika pitkälle.. pitää vaa soittaa niin saatanasti, aluksi toki sormet menee vereslihalle, mutta kärsittävä on.. nyt vuoden soitettuani sormet eivät kipeydy enää.. ja helpoilla biiseillä aloitin esim. sweet leaf ja hand of doom, erittäin yksinkertaiset bassolainit. nyt menee jo monta kymmentä biisiä ulkomuistista. ja eniten apua on ollu Guitar Pro nimisestä ohjelmasta, johon tosin nykyään on vaikea saada tabeja, My SongBookin sulkeuduttua.. siitä se lähtee..

E:syksyllä musiikki-instituuttiin
gintronic
03.06.2006 12:25:29
siellä yhteisön bändissä on ns. opettaja, joka opetti mulle miten päästä alkuun basson soitossa. aikaisemmin olin soittanut pianoa ja ollut laulamassa (en yksin). pianoa oon soittanut 11 vuotiaasta, joten kitaran ja basson tyyppiset soittimet vaikuttivat äärettömän vaikeilta :D
se on kyllä totta, että alkeista sitä pitää lähteä ja soittaa yhtä ja samaa riffiä, että vaan oppii missä mikäkin nuotti sijaitsee.. mä yllättäen pidinkin äärettömästi basson äänestä ja siitä rentouden tunteesta, jonka se tuo :)
beissi man
03.06.2006 18:03:44
Itse muistan basson soiton aloituksen hyvin. Sormet pari ekaa viikkoa rakkuloilla ei muuta kuin rakkulat puhki ja lisää soittoa:D
PQ
05.06.2006 12:34:47
Bändi on aina paras tapa aloittaa. Jos ei oo bändiä, nii sitten opettelet vaan levyjen mukaan soittamaan. Ja jossain vaiheessa olis hyvä ottaa pari soittotuntiakin, ymmärrät sit paremmin mitä kannattaa treenata. Ite en oo tunteja ottanut, ja vähän kivistä on ollu. Tosin helpottanut jo viime vuosien aikana.
Kun Tilaisuus koputtaa ovelle, Pessimisti valittaa melusta.
gintronic
07.06.2006 23:23:18 (muokattu 07.06.2006 23:27:27)
itse olen nyt saanut ensikosketuksen bassoon KOSKAAN vajaa viikko sitten. nyt mulla on jo oma basso ja bändikin :) toisaalta bändisysteemeistä on kaverin kanssa jo aikaisemminkin puhuttu, mutta en halunnu tulla kiippareita soittamaan, ehkä oisin sit ollut "vaan" solisti. kiippari meni myyntiin, puhelin meni myyntiin, stereot meni myyntiin ja tilalle tuli ibanezen bassopaketti. olen erittäin tyytyväinen :)

turha oikeastaan miettiä, että mikä on paras tapa aloittaa, opettelee eka nuottien paikat ja sitten vaan soittamaan biisiä. activebass.comista löytyy lukemattomia lessoneita, joten sieltä käy niitä läpi, niin on ihme jossei opi soittamaan.

sinnikkyyttä on myös hyvää olla. kaikki ovat soittamisen aloittanut alkeista ja tuskin kukaan voi niitä skipata, jollei oo syntynyt bassovirtuoosiksi...

lisätään tähän myös se, että ikää tulee elokuussa täyteen 27 ja olen nainen :D jos joku ois mulle joskus sanonu, että 26 vuotiaana alan soittamaan bassoa, niin varmaan en ois uskonut...

miks ihmeessä vanhemmat AINA haluaa lastensa soittavan sitä iänikuista PIANOA??? ihan niin kuin mitään muuta maailmassa ei olisi. 11 -vuotiaana multa kysyttiin se klassinen: haluaisitko ottaa pianotunteja? siinä vaiheessa veli oli jo pari vuotta käyny tunneilla.
hmv
07.06.2006 23:24:55
Otsikon perusteella olet luonnonlahjakkuus.
V.U.K #4 - In Uusis we trust! | Ain't it fun when you know that you're gonna die young?
Sir Härö
08.06.2006 09:32:07
mä en ottanu yhtää tuntia. toki erään bändin(Nailgunnerin) rumpali kävi antamassa tärkeitä neuvoja, joista todella oli hyötyä.. nyt siitä on vähän yli vuosi,kun aloitin ja nyt oon edenny jo aika pitkälle.. pitää vaa soittaa niin saatanasti, aluksi toki sormet menee vereslihalle, mutta kärsittävä on.. nyt vuoden soitettuani sormet eivät kipeydy enää.. ja helpoilla biiseillä aloitin esim. sweet leaf ja hand of doom, erittäin yksinkertaiset bassolainit. nyt menee jo monta kymmentä biisiä ulkomuistista. ja eniten apua on ollu Guitar Pro nimisestä ohjelmasta, johon tosin nykyään on vaikea saada tabeja, My SongBookin sulkeuduttua.. siitä se lähtee..

E:syksyllä musiikki-instituuttiin

Tuo sormien kipeytyminen on alkupään vittumaisuuksia... Itsehän tein niin että kun sormet olivat tottuneet kieliin, eikä ne enää kipeytyneet, niin mä laitoin 5-kielen setistä neljä paksuinta kieltä (130-65) bassoon kiinni. Voin kertoa että sillon kipeytyi taas.

Eli aloittelijalle neuvo! Jos sormet ei ole kipeät niin sulla on liian ohuet kielet ;)
Turpa kiinni ja kuuntele!
tono
08.06.2006 11:39:12

johon tosin nykyään on vaikea saada tabeja, My SongBookin sulkeuduttua.. siitä se lähtee
ultimateguitar.com
paskalla tulee paras inspiraatio! ketoon peipi ketoon!
McNulty
08.06.2006 13:37:25
Kannattaa lainata Ralph Denyerin "Suuri Kitarakirja" kirjastosta ja sen mukaan vaikka jotain "Bass for Beginners" tms. opuksia.

Hyvä kirjanen on myös Matti Ruipon "Bändikamat: opas bändilaitteiden käyttäjille"... sekä tietysti Dan Deanin "Sähköbasso 1", Ingmar Englundin "Bassokitara" ja Jay Farmerin "Mel Bay's first lessons: BASS".

Kirjastoon, mars mars!
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)