Aihe: Ihan ekaks Akustinen kitara..? Vai..?
1 2 3
HateTrend
02.05.2006 21:10:24
Nii, mimmonen kitara kannattais siis ihan aloittelijalle hommata?
Ja mitä värkkejä mukaan?
Jos ny jotain tarvihtoo.

Neuvoja ? xD
Tietysti Pauligin
02.05.2006 21:13:31 (muokattu 02.05.2006 21:18:31)
No ihan aluksi, kumpi tuntuu kiinnostavammalta, akustinen vai sähkis?
Molempi parempi, kannattaa aloittaa sillä mikä eniten kiinnostaa.

Akustiseksi voisi kaiketi suositella Yamaha C-40:a, edullinen ja perusvarma, kelpo peli. Nylonkielinen.

Sähkikseksi taas vaikka Yamahan Pacificaa tahi Squiereita.

Kerroppa nyt kiinnostuksia ja budjettia, ennen kuin suosittellaan tässä suuremmin mitään.
Lähdin siitä oletuksesta että suht halvalla pitäisi päästä.

Akustisen kanssa nyt et periaatteessa tarvitse mitään, metronomi, viritysmittari nyt ehkä mahdollisesti.

Sähkistä voi toki soitella ilman vahvistinta myös, mutta sellaisen kaiketi haluaisit. Plektroja tietysti sen lisäksi ja edellä mainitut ehkä myös, eivät kyllä ole pakollisia.
Instrumenttikaapeli ja hihna tietty hyvä olla myös.

Rolandin microcubeja kaiketi voi suositella näistä halvoista pikkuvahvistimista, vaikka kohtuupelejä nyt onkin isot läjät..
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
HateTrend
02.05.2006 21:19:19
Joo... Sillee just suht koht halvalla, mut jos kuitenkin akustisesta aloittaisin...
Et joku mikä kestäis, eikä rikkoontuis heti ku on tyyliin vuoden rämpyttäny.
Perus kitara, millä oppis soittaa. Ei oikein mitään muuta vaatimuksia.
Tietysti Pauligin
02.05.2006 21:20:06
Joo... Sillee just suht koht halvalla, mut jos kuitenkin akustisesta aloittaisin...
Et joku mikä kestäis, eikä rikkoontuis heti ku on tyyliin vuoden rämpyttäny.
Perus kitara, millä oppis soittaa. Ei oikein mitään muuta vaatimuksia.

Jeps, nylonkielistä vai teräskielistä kaipailet?

Kerroppa budjettia niin tiedetään kertoa vähän enemmän.
HateTrend
02.05.2006 21:20:09
Okei... Kiitti :)
Pidän mielessä...
HateTrend
02.05.2006 21:20:57
juu no...
kumpi kielinen kitara on helpompi nylon vai se toinen ?
Tietysti Pauligin
02.05.2006 21:24:23
juu no...
kumpi kielinen kitara on helpompi nylon vai se toinen ?

No helpommasta on vähän vaikea sanoa.... Paska nylon voi olla melekosen vaikea soittaa, mutta niinpä voi olla teräskielinenkin..

Jos esim. klassisen musiikin soitto kiinnostaa, osta nylon. (Hyvä) teräskielinen voi kyllä tuntua kevyemmältä. Mutta kerroppa minkälainen musiikki kiinnostaa?

Jos nyloniin päädyt niin lähes varauksetta voin suositella Yamaha C-40:a, siinä 100-150 taitaapi pyöriä uutena.
HateTrend
02.05.2006 21:26:22
Joo no ekaks on opeteltava perus jutut mut kai mä heviin viittaavaa rupeisin soittaa.

Jotain semmosta x)
Tietysti Pauligin
02.05.2006 21:28:13
Joo no ekaks on opeteltava perus jutut mut kai mä heviin viittaavaa rupeisin soittaa.

Jotain semmosta x)

No akustisella tuskin hevandereita loihdit. Mutta kyllä ihan molemmilla voi oppia ihan yhtä hyvin, eipä se ole este. Opettele jotenkin pari perussointua, mene musiikkiliikkeeseen ja testaa kumpi soundaa paremmalta, nylon vai teräs.
HateTrend
02.05.2006 21:29:39
Joo no kiitti, tää jelppi mua.
Käympä lähiaikoina kokeilee.

Thanks.
Tietysti Pauligin
02.05.2006 21:35:33 (muokattu 02.05.2006 21:38:15)
Joo no kiitti, tää jelppi mua.
Käympä lähiaikoina kokeilee.

Thanks.

No hyvä jos auttoi mutta kerro ihmeessä minkä hintaista pitäisi olla yms..

Tai no, hyvä jos pärjäät näillä tiedoilla.
Yamahat kannattaa pitää mielessä, nylonkielisissä ja teräskielisissä.

Sitten lisää jos kaipailet..
bluesteel
03.05.2006 12:08:30

Riippuu siitä mitä haluat soittaa. Jos esim. raskasta rokkia, niin huokea sähkökitara lienee oikea vaihtoehto. Jos taas akustisen soundi miellyttää enempi korvaa, niin niitäkin saa edullisesti. Kysymyksestäsi päättele, että olet aika nuori joka ei ehkä vielä tiedä mikä olisi se omin juttu. Tällöin suosittelisin ehkä teräskielistä akustista. Se taittuu moneen hommaan ja on ehkä monipuolisin yksin rämpytellessä.
oiva tumpeloinen
03.05.2006 14:50:59
Riippuu siitä mitä haluat soittaa. Jos esim. raskasta rokkia, niin huokea sähkökitara lienee oikea vaihtoehto. Jos taas akustisen soundi miellyttää enempi korvaa, niin niitäkin saa edullisesti. Kysymyksestäsi päättele, että olet aika nuori joka ei ehkä vielä tiedä mikä olisi se omin juttu. Tällöin suosittelisin ehkä teräskielistä akustista. Se taittuu moneen hommaan ja on ehkä monipuolisin yksin rämpytellessä.

Mä taas luulen, enkä edes luule, että meillä on tulossa yksi uusi HEWY MEDAL-miäs. Johan se mainittiinkin tuossa aiemmin. Eli: osta budjettiin sopiva sähkökitara ja vahvistin. Noi Pasifikat, Squjut ym. Epiphonet ja vastaavat käy hyvin aluksi tarkoitukseen. Vahvariksi joku Micro Cube tai vastaava. Akustisella ei mun mielestä ole paljon käyttöä, jos kerran heviä meinataan veivata.....ja ihan yhtä helposti (tai vaikeasti) soittamaan oppi sähkiksellä kuin akustisella. Ei siitä kannata murehtia.
Eemil
03.05.2006 21:31:55
Mä taas luulen, enkä edes luule, että meillä on tulossa yksi uusi HEWY MEDAL-miäs. Johan se mainittiinkin tuossa aiemmin. Eli: osta budjettiin sopiva sähkökitara ja vahvistin. Noi Pasifikat, Squjut ym. Epiphonet ja vastaavat käy hyvin aluksi tarkoitukseen. Vahvariksi joku Micro Cube tai vastaava. Akustisella ei mun mielestä ole paljon käyttöä, jos kerran heviä meinataan veivata.....ja ihan yhtä helposti (tai vaikeasti) soittamaan oppi sähkiksellä kuin akustisella. Ei siitä kannata murehtia.

Näin näkisin minäkin asian. Kunhan muistaa sen viritysmittarin, jos ei ole kitara vireessä niin kaikki muu kusee pahasti.
Viini ilahduttaa sydämen. -Raamattu K100#2
ask
13.05.2006 20:03:01
Itse alotin helmikuussa ja tilasin thomannilta Yamahan F-310P:n.
Se soi hienosti ja sillä on helppo harjoitella sointuja. Suosittelen thomannilta akustista, mut ei ään ihan halppista.
jarkk0-
13.05.2006 23:19:35
Onhan se tärkeää aluks opetella soittaan akustisella kitaralla niitä sointuja, että ne soi puhtaasti.Koska jos aloittelijalla on sähkökitara ja vahvistin josta tulee säröö niin sitten tulee semmonen juttu että jos sointu ei soi puhtaasti niin säröö vähä lisää ja noni kyllähän se nyt tosi hevisti soi vaik onkin vähä väärin.
Rock'n Roll
papitsu
13.05.2006 23:27:43
Minäkin ajattelin että jos jonkun akustisen kitaran ostaisi kesäksi. Mitään en soita enkä ole soittanut. Ihan vaan itsekseni rämpyttelyyn ja ajan kuluttamiseen tulisi tuo kitara, mutta olisihan se mukava jos siinä jotain oppisikin. Halvalla jokin hyvä, kestävä akustinen. Sähkistä en halua. Ehdotuksia? Teräskielistä olen miettinyt mutta kumpi se nyt loppujen lopuksi olisi parempi alottelijalle?
huoh lol äksdee. S.M.A.K.
apip
13.05.2006 23:52:58 (muokattu 13.05.2006 23:54:24)
Ehdotuksia? Teräskielistä olen miettinyt mutta kumpi se nyt loppujen lopuksi olisi parempi alottelijalle?

Kuten aiemmin on jo todettu, kannattaa hankkia se joka miellyttää enemmän korvaa ja sopii omaan musiikkimakuun. Itse hommasin teräskielisen, koska pop/rock-tyylinen musiikki kiinnostaa. Kitarani on Yamaha F340 ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Hintakin on sopivan edullinen (F-musiikin listahinta n. 230e). Kestävyydestä en osaa sanoa, sillä olen rämpäytellyt sitä vasta puolisen vuotta.
Stratocaster_90
14.05.2006 09:57:51

Itse soittelin 1 ½ vuotta ekana akustista. Ja sen jälkeen kun sai sähkiksen käteen niin sen soitto tuntu ihan hemmetin helpolta kun akustista ei ollu kuin kaksi kertaa laitettu vireeseen tuon 1½ vuoden aikana, ja kielet olivat varmaan yli 5mm irti otelaudasta!
ercci-m
14.05.2006 12:58:06 (muokattu 14.05.2006 13:00:52)
Mielestäni akustinen ja sähkökitara on kaksi eri soitinta. Jos rokkia tai heviä meinaat soittaa ni hommaa se sähkökitara. En usko, että akustisen soitto sen enempää auttaisi alkuun kuin samantien sähkökitaran soitto. Sähkökitara tosin on kalliimpi, joten jos epäröit muusikonurasi alkua niin osta alkuun vain pelkkä kitara, koska sekin soi alkuun ihan tarpeeksi omaan käyttöön. Sitten kun saat jotain säveliäkin sieltä ulos järkevästi niin ostat sen vahvistimen.

Kannattaa myös hankkia: Kitaran hihna ja siihen hihnalukot, viritin (mieluiten kromaattinen) ja metronomi.

Virittimen ei kyllä tarvitse olla kromaattinen, mutta olen huomannut että kromaattinen toimii minulle luotettavammin ja kestää paremmin. Pidän myös siitä, että näen tarkalleen mikä sävel soi.

Äläkä sitten osta floikallista kitaraa ensimmäiseksi kitaraksesi. Floikalla tarkoitetaan liikkuvaa tallaa jossa lukee "floyd rose".

Kitarat ja vahvistimet ovat yleensä melko pitkäikäisiä ja aloittelijan tavarat vaihtavat herkästi omistajaa, jos siis tunnet jonkun joka tietää jotain kitaroista niin voisit kysyä jos hän auttaisi sinua etsimään kunnollisen käytetyn kitaran ja vahvistimen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)