Nappinen 28.06.2006 01:05:01 | |
---|
Hei! Olen soittanut jo jonkun aikaa kitaraa, ja muutama päivä sitten ajattelin laajentaamusiikkiharrastusta kosketinsoittimien puolelle kun löysin muutamalla kympillä kirppikseltä vanhat koskettimet. Nyt kaipaan kuitenkin apua (tai linkkejä joillekin hyvile nettisivuille): Kuinka noita härveleitä soitetaan? Esim. perussoinnut (duurit ja mollit) osaan koskettimilla ottaa, kitaransoittokokemukseni pohjalta, mutta lähinnä kaipaan avustusta sen suhteen että miten noita yleensä soitetaan. Jostain päähäni on joutunut ajatus, että yleensä koskettimilla soitettaessa toisella kädellä soitetaan sointuja ja toisella yksittäisiä säveliä (samaan aikaan siis), pitääköhän yhtään paikkaansa? Jep, eli täysi aloittelija asian suhteen olen, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita! Nuoteista en osaa soittaa, kitaralla soitan lähinnä korvakuulolta ja nuottien sointumerkeistä. |
ownar 28.06.2006 04:01:54 | |
---|
kyllä kummallaki kädellä soitetaan Sointuja eikä niin että toisella sointuja ja toisella yksttäisiä säveliä (siis bändissä). Soolo musiikissa sitten taas soitetaan kummallakin ihan mitä sattuu riippuen kappaleesta. Nuotti kirja säesyksessä soitetaan vasemmalla sointu merkeistä sointuja ja oikealla sitä mitä paperissa lukee.
Ja kannattaa opetella soittamaan nuoteista ei se nyt niin vaikeata ole ja siitä on paljon hyötyä. |
PQ 28.06.2006 12:34:29 | |
---|
Jostain päähäni on joutunut ajatus, että yleensä koskettimilla soitettaessa toisella kädellä soitetaan sointuja ja toisella yksittäisiä säveliä (samaan aikaan siis), pitääköhän yhtään paikkaansa? Noin mäkin soittelen, vasurilla soinnut ja oikeella melodiat. Bändisoitto on vähän eri juttu. Sointuja otettaessa on vielä tavallista, että vasemman käden liike pyritään minimoimaan käyttämällä ns. sointukäännöksiä. Esimerkiksi A-mollissa perussoinnut voitaisiin ottaa vaikka seuraavin sävelin: a-c-e (Am), a-d-f (Dm/A), g#-h-e (E/G#). Intomieltä jo 10 vuotta! |
Synastikki 28.06.2006 12:41:41 | |
---|
Hei!..... Juu eli riippuu aivan sitä mitä haluat soittaa... tietysti tuo edellä mainittu on se perus- "soitetaan-yksin-biisejä" juttu, mutta kun itse esimerkiksi soitan heviä bändissä niin oikealla soinnut ja vasemmalla bassosävelet tai sitten ei mitään... ja tietysti soolot jotka pääasiassa pelkällä oikealla kädellä ja vasen käsi käyttää pitch bendiä... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
baron 28.06.2006 12:43:44 | |
---|
Jos oot aloittelija etkä tiedä koskettimista mitään kyllä soitin kannattaa ottaa haltuun niin, että vas kädellä soinnut, oikealla melodiat, aluksi yksiäänisesti ja vähitellen moniäänisestikin, hienostelujen aika on vasta sen jälkeen. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Synastikki 28.06.2006 12:44:50 | |
---|
Jos oot aloittelija etkä tiedä koskettimista mitään kyllä soitin kannattaa ottaa haltuun niin, että vas kädellä soinnut, oikealla melodiat, aluksi yksiäänisesti ja vähitellen moniäänisestikin, hienostelujen aika on vasta sen jälkeen. aivan. Ja sitten kannattaa ehkäpä ihan perussoittotekniikkaa kehittää. Eli kaikkia asteikkoja sun muita perustreenejä... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
Lennu 28.06.2006 16:01:47 | |
---|
aivan. Ja sitten kannattaa ehkäpä ihan perussoittotekniikkaa kehittää. Eli kaikkia asteikkoja sun muita perustreenejä... Eli C-duuri ja D-molli. Lopuissa piiseissä huutaa transpose-nappi leipää ;) Vai oonko se vaan minä? |
baron 28.06.2006 16:46:00 | |
---|
Eli C-duuri ja D-molli. Lopuissa piiseissä huutaa transpose-nappi leipää ;) Vai oonko se vaan minä? Tota, kun soittimen oppii, niin helpoin sormitus on niissä sävellajeissa, joissa on paljon mustia. Esim mun suosikki Ab-molli. Sen sormitukset sopii niin, että peukalo soittaa valkoiset ja muut sormet mustat eli käsi saa olla luontevassa asennossa. Kun aletaan mennä vähän tasossa eteenpäin, C-duurihan on kiipparistille vaikein sävellaji kun pelkkiä valkoisia. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Lennu 28.06.2006 17:28:23 | |
---|
Kun aletaan mennä vähän tasossa eteenpäin, C-duurihan on kiipparistille vaikein sävellaji kun pelkkiä valkoisia. No mullahan ei tunnetusti ole mitään tasoa minkään soittimen kanssa. |
IommI 28.06.2006 19:17:37 | |
---|
Hei! Hei hei.. jätkä osaa periaatteessa nyt jo enemmän kun minä, jos sulla on duurit ym jo hanskassa. Ite olen soitellut koskettimia abaut 8 vuotta ja itseoppineena voin sanoa notta reenillä se naapurin kossiki oppi tyttyiä naimahan:p Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna! |
Carpenter 28.06.2006 21:17:21 | |
---|
Varmaan kannattaisi jostakin Aaronin pianokouluista alottaa. Oppii nuotit ja käyttämään molempia käsiä. Nuoteista soitto on melko helppoa koskettimilla, koska yhden sävelen saa vain yhdestä paikasta. Sitten kun nuotit ovat hanskassa, niin toivelaulukirjojen kimppuun. Vasurilla sointuja ja oikealla nuoteista melodiaa. |
baron 28.06.2006 21:37:03 | |
---|
Varmaan kannattaisi jostakin Aaronin pianokouluista alottaa. Oppii nuotit ja käyttämään molempia käsiä. Nuoteista soitto on melko helppoa koskettimilla, koska yhden sävelen saa vain yhdestä paikasta. Sitten kun nuotit ovat hanskassa, niin toivelaulukirjojen kimppuun. Vasurilla sointuja ja oikealla nuoteista melodiaa. Noin mä kyllä aikoinaan tein. Jos Aaronit tuntuu helpolta, niin vain hyvä, pääsee nopeasti eteenpäin. Ei tarvitse montaa osaa mennä, niin joutuu jo pähkäilemään. Lisäksi siinä sivussa Hanonit ja Czernyt (sormiharjoituksia) There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |