ogre 14.06.2006 16:20:44 | |
---|
Parahin lukija, Päätin juuri aloittaa klassisen kitaran soiton! Voisitko auttaa minua klassisen kitaran perusasioissa, lähinnä "pikkauskäden" tekniikassa? Ogre |
sus 14.06.2006 19:53:00 (muokattu 14.06.2006 19:54:23) | |
---|
Mua kiinnostais myös.. E: Toivottavasti tällekin löytyy tilaa tästä topicista, ei viitsisi moista varten tehdä uutta topicia.. Eli kysmys kuuluu: Kuinka soittaa tyypillistä reggaeta? Vai onko siihen antaa mitään neuvoa? Mitä sointuja? Stereotyyppisiä sointukiertoja onko? Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa! |
bluesteel 15.06.2006 14:51:29 (muokattu 15.06.2006 14:52:58) | |
---|
Tämä on hyvä aihe. Olen itse soitellut klassista jo tovin, koskaan en kuitenkaan ole käynyt tunneilla. Mielestäni sointuotteet ovat kaikista pahimpia. Varsinkin sellaiset kappaleet, jotka ei ole alunperin kitaralle sävellettyjä, niin on aika tuskastuttavaa pähkäillä, mikä olisi oikea tapa ottaa jokin sointu. Olisiko tämän takia syytä menä tunneille, vai vaan yrittää itse löytää itselleen sopivimmat otteet? Koska eiväthän kaikki kitaristit muutenkaan ota otteita samoilla sormituksilla... |
Mordax 15.06.2006 17:37:59 (muokattu 15.06.2006 17:38:38) | |
---|
Yksi klassisen(kin) kitaransoiton tärkein asia on se, että harjoittelee OIKEASTI itselleen sopivia kappaleita. Sitä nimittäin helposti alkaa soittamaan itselleen teknisesti liian vaativia kappaleita, jolloin samalla pilaa omaa soittotekniikkaansa. Klassisessa tärkeämpää on tekniikan tuoma varmuus ja rentous eikä se, että vain opetelee rämpyttäämään jonkun siistin kappaleen ulkoa. Jos haluat opetella soittamaan klassista, ota esimerkiksi joku Sorin etydikirja ja aloita ensimmäisistä yksiäänisistä kappaleista vaikka ne tuntuisivatkin lapsellisen helpoilta. Pidä kädet rentoina ja selkä suorassa, niin ainakin näytät klassisen soittajalta! "Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia." |
bluesteel 15.06.2006 20:40:16 (muokattu 15.06.2006 20:41:03) | |
---|
Oon nyt koittanut tuota Bachin Fugueta, ja alku on aika helppo, mutta sitten meni hermot kun loppu tuntuu suurinpiirtein mahdottomalta ihmisen soitettavaksi. |
sus 15.06.2006 21:02:05 | |
---|
Kuutamosonaatin Segovia-versiokin on hankala. Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa! |
ogre 15.06.2006 21:06:02 | |
---|
Itse olen 10 vuotta soitellut sähkökitaraa, ilman plekuja on niin kovin avuton olo! Ihan pelkän duurisävelasteikon soittaminen on tuskaa... |
ekikoo 15.06.2006 22:01:19 | |
---|
Kuinka soittaa tyypillistä reggaeta? Vai onko siihen antaa mitään neuvoa? Mitä sointuja? Stereotyyppisiä sointukiertoja onko? Suuressa Kitarakirjassa on ainakin I-IV-V-VIm ja kyllä minusta ihan perus 'mollikierto' eli vaikka Bm-A-Bm-G-A kuulostaa ihan kivalta, kunhan soittaa reggaekompilla eli ensin demppaamalla bassosävelet ja sitten terävä isku trebleosastolle... ...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani. |
bluesteel 16.06.2006 12:48:28 | |
---|
Suuressa Kitarakirjassa on ainakin I-IV-V-VIm ja kyllä minusta ihan perus 'mollikierto' eli vaikka Bm-A-Bm-G-A kuulostaa ihan kivalta, kunhan soittaa reggaekompilla eli ensin demppaamalla bassosävelet ja sitten terävä isku trebleosastolle... Reggaessahan tosiaan käytetään ihan perusmolli- ja duurisointuja. Se rytmiikka on se juttu siinä musiikissa. |
MikkiHiiri 17.06.2006 19:02:01 | |
---|
Parahin lukija, Päätin juuri aloittaa klassisen kitaran soiton! Voisitko auttaa minua klassisen kitaran perusasioissa, lähinnä "pikkauskäden" tekniikassa? Ogre Yksi käytännön vinkki: oikean käden tekniikassa kynnet ovat kaiken a ja o. Ilman kunnon kynsiä soittamisesta ei tule mitään. Joskus näkee soittajilla melko pitkiä kynsiä, mutta liiallisesta pituudesta saattaa olla jopa haittaa jos kynnet kipristyvät kärjestä. Tutki mikä kynsien muoto toimii itselläsi parhaiten ja pidä kynnet sileinä. Kun saat kehitettyä kunnon kynnet ja saundin, yksinkertainenkin kappale kuulostaa kauniilta. |
Kapt. Bratislava 18.06.2006 11:41:50 | |
---|
Yksi käytännön vinkki: oikean käden tekniikassa kynnet ovat kaiken a ja o. No voi sitä näppäillä ilman kynsiäkin, ainakin aluksi. Kaiken a ja o löytyy ennemminkin käden/ranteen/olkapäiden asennosta, sormien liikkeestä, (vuoro)näppäilystä tms. Kynnet ja sitä kautta soundin etsiminen on sitten plussaa siihen päälle. :p Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen |
Epämuusikko 19.06.2006 09:34:06 | |
---|
Voisitko auttaa minua klassisen kitaran perusasioissa, lähinnä "pikkauskäden" tekniikassa? Nythän et ole enää itseoppinut, kun joku on auttanut. Eikö olisi sama mennä tunneille, kun voi netissä kysyä neuvoa, luulisi mahdollisen kynnyksen jo olevan sen verran matala. Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1 |
Miikathebest 19.06.2006 17:58:49 | |
---|
Olen ymmärtänyt että klasarissa on niin sairaasti kaikki sääntöjä ja rajoitteita, että itse opettelemalla opit kaikki kuitenkin täysin väärin, etkä näin pysty pätemään vammautuneissa hienostoklasaripiireissä. Hei sinä! |
Kapt. Bratislava 19.06.2006 23:06:45 | |
---|
Olen ymmärtänyt että klasarissa on niin sairaasti kaikki sääntöjä ja rajoitteita, että itse opettelemalla opit kaikki kuitenkin täysin väärin, etkä näin pysty pätemään vammautuneissa hienostoklasaripiireissä. Ei kyse ole pätemisestä tai valtavasta määrästä sääntöjä ja rajoituksia. Homma on vaan niin, että jos treenaa itselleen paskan tekniikan niin soittaminenkin on vaikeampaa. Yleensä myös tulkinta tökkii ja musiikki kuulostaa aika räpiköimiseltä, näin kiltisti sanottuna. Vaikeampien kappaleiden soittaminen taas ei suju sitten ollenkaan. Ei siinä mistään hienoperseilystä ole kyse - jos sellaista tarkoitit. Kaikella on syynsä, myös tarkalla ja vaativalla klasariopetuksella. Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen |
ogre 20.06.2006 01:31:48 | |
---|
Nythän et ole enää itseoppinut, kun joku on auttanut. Eikö olisi sama mennä tunneille, kun voi netissä kysyä neuvoa, luulisi mahdollisen kynnyksen jo olevan sen verran matala. Jos kysytään kysymys niin laitetaan kysymysmerkki perään. |
MikkiHiiri 20.06.2006 11:22:00 | |
---|
No voi sitä näppäillä ilman kynsiäkin, ainakin aluksi. Kaiken a ja o löytyy ennemminkin käden/ranteen/olkapäiden asennosta, sormien liikkeestä, (vuoro)näppäilystä tms. Kynnet ja sitä kautta soundin etsiminen on sitten plussaa siihen päälle. :p Juu, ilman muuta voi. Aattelin vaan, että toi kynsihomma tulee tavallaan ilmaatteks. Ei tarvi opetella kovin vaikeita juttuja kun jo kuulostaa mukavalta. Tosin kynsiäkin on kyllä hoidettava. Mutta ehkä toisenkin vinkin uskaltaa antaa. Joskus näkee, että itseoppineet painavat oikean käden ranteen kitaran kanteen kiinni ja ranne on jäykkänä. Ei hyvä. Oikea asento löytyy kun antaa kämmenen ja sormien roikkua rentoina ja luonnollisesti. Muutenkin kannattaa tsekkailla, ettei näppäillessä pääse syntymään turhia jännityksiä. Sormenpäissä pitää olla tiettyä napakkuutta, muuten ei näppäily onnistu, mutta jos esimerkiksi kyynerpään tuntumassa alkaa tuntua kipua ja jännityksiä, kaikki ei ole kohdallaan. |
Mordax 20.06.2006 11:29:46 (muokattu 20.06.2006 11:30:09) | |
---|
Homma on vaan niin, että jos treenaa itselleen paskan tekniikan niin soittaminenkin on vaikeampaa. Yleensä myös tulkinta tökkii ja musiikki kuulostaa aika räpiköimiseltä, näin kiltisti sanottuna. Näin on. Itse olen soitellut klassista 10-vuotiaasta eri opettajilla, mutta taukoja soittamisessa oli toki ollut ennen kuin täytin 13. Siltikin olin ollut tunneilla ja kursseilla jo muutaman vuoden. Sitten menin ensimmäistä kertaa nykyiselle opettajalleni ja ajattelin soittaa jotain moniäänistä ja suht vaikeaa biisiä, joka osoittaisi että osaan lukea nuotteja ja näppäillä oikein. Ensimmäinen harjoiteltava kappale sen tunnin jälkeen tosin oli tuiki tuiki tähtönen... Että silleen. "Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia." |
jpiir 25.06.2006 21:39:34 | |
---|
Kyllä minä suosittelisin jotain opetusta aiheesta. Ettet opi tekniikkaa vääräksi. Olen soittanut fingerstyle-kamaa jotain 4 vuotta. En väitä että tekniikkani olisi aivan surkea, mutta erityisesti oikean käden pikkaustekniikkaa pitäis saada vielä paljon rennomaksi. Kaikenlaisia juttuja pystyy kyllä soittamaan, mutta se jännitys vaanii siellä kädessä melkein aina. Soitto on välillä arpomista, ja nopeat jutut vetää käden jumiin. Pari tuntia ajattelin ottaa yhdeltä kovalta hemmolta :D |
tUrO 28.06.2006 21:06:16 | |
---|
Tota itte soittanu semmoset 9v kohta ny musaopistos tuota klassista guitaraa ja täytyy sanoa et parhaimmat biisit mitä oon soittanu on kaikki ollu Leo Brouwerin tekemiä. Kaverilta löytyy miljoona erillaasta sävellystä. Mutta parhaita on ilmeisesti koottu semmosiin 4-8 biisin nippuihi. Etudes simples oli muistaakseni sen yhden sarjan nimi ja sieltä iha 1 kansio on ilmeisesti aloottelijoille suunnattua. Taitaa hän olla pari aloottelijoille sunnattua kirjaaki muistaakseni tehny mut en muista nimiä. |
samueld 18.07.2006 16:29:18 | |
---|
Soitto on välillä arpomista, ja nopeat jutut vetää käden jumiin. Ei sinulle henkilökohtaisesti, mutta tämä on selkein merkki siitä, että muusikko yrittää soittaa omalle tekniikalleen liian haastavaa repertuaaria. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |