Jaba 31.08.2005 15:11:52 | |
---|
Tiedän, yksi turhimmista aiheista. Mutta haku ei toimi juuri nyt, ja olen ihmetellyt asiaa jo kauan. Eli siis, mitä skaaloja hän käytti yleensä Hurriganesin aikana, esim. Roadrunnerilla? Nuo soolot ovat vissiin aika Chuck Berrymäisiä.. Mutta kun ne ei millään kuulosta pelkästään mollipentatoniselta. Jostain luin, että yhdistelisi duuri- ja mollipentatonisia? Jormaakin kiinnostaa. |
apenaattori 31.08.2005 15:30:26 | |
---|
Go ahead, punk, make my day! |
Jaba 31.08.2005 15:57:13 | |
---|
Jormaakin kiinnostaa. |
Härski 31.08.2005 23:39:15 | |
---|
Tiedän, yksi turhimmista aiheista. Mutta haku ei toimi juuri nyt, ja olen ihmetellyt asiaa jo kauan. Eli siis, mitä skaaloja hän käytti yleensä Hurriganesin aikana, esim. Roadrunnerilla? Nuo soolot ovat vissiin aika Chuck Berrymäisiä.. Mutta kun ne ei millään kuulosta pelkästään mollipentatoniselta. Jostain luin, että yhdistelisi duuri- ja mollipentatonisia? Vastasit itse kyssääsi. Ja onhan siinä kuitenkin aimoannos Järvistä itteäänkin siinä soitossa, en puhuis Berrystä ja Järvisestä soolosoittajina ikinä samaan aikaan. |
Montte 01.09.2005 17:34:03 | |
---|
Järvisellä oli aivan oma tatsi soitossaan. Kitara Laulaa - Minä en |
Wahi 01.09.2005 19:57:54 | |
---|
Vastasit itse kyssääsi. Ja onhan siinä kuitenkin aimoannos Järvistä itteäänkin siinä soitossa, en puhuis Berrystä ja Järvisestä soolosoittajina ikinä samaan aikaan. Joo, ennemminkin Clapton kuin Berry. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
kivi 01.09.2005 22:31:43 | |
---|
Tiedän, yksi turhimmista aiheista. Mutta haku ei toimi juuri nyt, ja olen ihmetellyt asiaa jo kauan. Eli siis, mitä skaaloja hän käytti yleensä Soitatko sä kitaraa vai teetkö sä musiikinteorian tutkimusta? Kun soitetaan biisiä, soitetaan biisiä. Jälkeenpäin voi katsella, että "ahaa, tässä on nyt hiven fryygistä mollia, ja tässä mennään selvästi joonialaisen skaalan mukaan rinnakkaisseptimistä." Mutta varsinkin kun on rokista kysymys, niin eihän soittajat tuommoista tiedä eikä ajattele, vaan korvalla kuulee mitkä nuotit sopii yhteen, ja niitä sitten vedellään edestakaisin. Albertin tapauksessa velä silmät kiinni ja tupakki suussa. Eri skaalojen tai moodien osaamiseksi ei tarvitse tietää niiden nimiä tai olla edes nähnyt niitä koskaan kirjoissa. Kyllä perättäisistä äänistä kuulee ihan korvalla, miten kuvio jatkuu. Kannattaa mieluummin miettä vaikka asemia: "että jos mä laitan etusormen ja keskisormen niinkuin muodostamaan avoimen D-soinnun, mutta 10. nauhalle, ja sitten lähden nimettömällä ja pikkusormella lisäilemään siihen näitä eri ääniä mutta niin että koko sointu soi..." sillai pääsee aika lähelle varsinkin jos muistaa bendata kaikkia sopivia nuotteja. Ja väliin pätkä sitä mollipentatonista silloin kun miettii jotain näppärämpää jippoa :-D Näin, eikö niin? |
Lonesome 02.09.2005 10:55:27 | |
---|
Joo, ennemminkin Clapton kuin Berry. Ainakin Alppu omien sanojensa mukaan kelasi "Bluesbreakers with Eric Clapton"-levyä läpi niin pitkään, että osasi ne jutut seisten, makuulla tai juosten... Toisaalta miehen soitto sooloissa on hyvinkin omintakeista, varsinkin soundiltaan, imho. Heti tunnistaa, kun Albert soittaa sooloa. Kuinka monesta muusta hyvästäkään kitaristista voi näin sanoa, on jo toinen juttu. Kun tuota Remugaanesin Tavastian TV-keikkaa on ruodittu, niin tämä Järvisen persoonallisuus on jäänyt mun mielestä turhan vähälle huomiolle. Olihan se Järvisen kitaran jatkuva virittely biisien välissä tietysti amatöörimäistä näin 2000-luvun mittapuun mukaan. ;) Off-Topiksiin meni taasen... "This is my truth, tell me yours." |
Wahi 02.09.2005 16:16:58 | |
---|
Mikäs vahvistin tuossa Tavastian '74 keikalla oli? "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
rheinone 10.09.2005 03:19:31 (muokattu 10.09.2005 03:25:17) | |
---|
Ja onhan siinä kuitenkin aimoannos Järvistä itteäänkin siinä soitossa, en puhuis Berrystä ja Järvisestä soolosoittajina ikinä samaan aikaan. Miten niin, kyllä Berryn liksit Alpun soitossa kuuluu ihan oleellisena osana siihen perussysteemiin? Järvistä itteään on kyllä sitten kosolti mausteena joo. All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll. |
alppu 14.09.2005 20:18:58 | |
---|
Mikäs vahvistin tuossa Tavastian '74 keikalla oli? Oisko ollu vaikka peaveyn deluxe? Tai oliko marshallin kaapit, en muista. Joo kyllä se albert oli kova soittaja. Albert sai kuulostamaan hurriganesin enemmän blues-maiselta. Rock'n'Roll Is Here To Stay! |
Hassel 15.09.2005 16:35:38 (muokattu 15.09.2005 16:36:30) | |
---|
Mitä tässä on nyt hänen musiikkin tullut tutustuttua Albert Järvisen soitossa oli ennen hurriganesia ja Rock And Roll All Night Longin aikana selvä omatyylinen umm... kirpeä/tuhnu soundi mutta Roadrunnerilla ja Ride on:illa se alkoi pikkuhiljaa hiipua pois mutta aina Braindamage or Still Alivellä asti hänet tunnistaa hänen tyylistään soittaa sooloja. Ei muuta kun happy rock and roll |
Härski 15.09.2005 18:02:05 (muokattu 15.09.2005 18:05:37) | |
---|
Mitä tässä on nyt hänen musiikkin tullut tutustuttua Albert Järvisen soitossa oli ennen hurriganesia ja Rock And Roll All Night Longin aikana selvä omatyylinen umm... kirpeä/tuhnu soundi mutta Roadrunnerilla ja Ride on:illa se alkoi pikkuhiljaa hiipua pois mutta aina Braindamage or Still Alivellä asti hänet tunnistaa hänen tyylistään soittaa sooloja. Mä taas kuulen aivan selkeitä yhtäläisyyksiä Albertin soitossa Kalevalan vuoden '70- livessä, kuin vuoden '91 Mirrortower- levyssä. Alussa se oli toki rhythm bluesimpaa, mut samat piirteet löytyy Ganesin Comeback '88 Ahveniston keikalta, vaika tuolloin se olikin hevimpää. |
Härski 15.09.2005 18:05:27 (muokattu 15.09.2005 18:05:51) | |
---|
Osasin kirjoottaa. |
gogo 18.09.2005 02:15:09 | |
---|
Miten niin, kyllä Berryn liksit Alpun soitossa kuuluu ihan oleellisena osana siihen perussysteemiin? Järvistä itteään on kyllä sitten kosolti mausteena joo. Niin, ne Berryn jutut loi perustan minkä päälle rakennettiin sitten aika pirusti likkejä Järvis-tatsilla. Berry itsehän on/oli aika "mitäänsanomaton" sooloilija. En mäkään Berrystä ja Alpusta SOOLOSOITTAJINA samana päivänä ehkä puhuis. oksettaa. |
apenaattori 18.09.2005 16:26:36 | |
---|
Berry loi pohjan sille koko sooloilulle. Eihän sekään nyt niin paljon voinut aikaansa edellä olla. Chuck Berry mullisti koko kitaransoiton. Että aika mitäänsanomaton sooloilija oli. Go ahead, punk, make my day! |
Artist 18.09.2005 18:59:17 | |
---|
Niin, ne Berryn jutut loi perustan minkä päälle rakennettiin sitten aika pirusti likkejä Järvis-tatsilla. Berry itsehän on/oli aika "mitäänsanomaton" sooloilija. En mäkään Berrystä ja Alpusta SOOLOSOITTAJINA samana päivänä ehkä puhuis. Mitäänsanomaton? Yeah, right. Berry ei ehkä vetänyt kovin pitkiä sooloja, ja oli varmasti rytmisoittajan enemmän omaa luokkaansa, mutta kumma on nähdä, että joku väittää Berryä mitäänsanomattomaksi. Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
*Bella Italia #10* |
gogo 18.09.2005 23:46:45 | |
---|
Mitäänsanomaton? Yeah, right. Berry ei ehkä vetänyt kovin pitkiä sooloja, ja oli varmasti rytmisoittajan enemmän omaa luokkaansa, mutta kumma on nähdä, että joku väittää Berryä mitäänsanomattomaksi. Niin, en mä tietääkseni ole Berryä mitäänsanomattomaksi väittänyt, vai? oksettaa. |
kivi 19.09.2005 01:14:56 | |
---|
Niin, en mä tietääkseni ole Berryä mitäänsanomattomaksi väittänyt, vai? Katsopa pari viestiä ylempää oma viestisi: "Niin, ne Berryn jutut loi perustan minkä päälle rakennettiin sitten aika pirusti likkejä Järvis-tatsilla. Berry itsehän on/oli aika "mitäänsanomaton" sooloilija. En mäkään Berrystä ja Alpusta SOOLOSOITTAJINA samana päivänä ehkä puhuis. " Sooloa on muutakin kuin pitkät vonkuvat nuotit tai tiluttelu. |
gogo 19.09.2005 13:23:33 | |
---|
Katsopa pari viestiä ylempää oma viestisi: "Niin, ne Berryn jutut loi perustan minkä päälle rakennettiin sitten aika pirusti likkejä Järvis-tatsilla. En mäkään Berrystä ja Alpusta SOOLOSOITTAJINA samana päivänä ehkä puhuis. " Sooloa on muutakin kuin pitkät vonkuvat nuotit tai tiluttelu. Joo mutta jos sanoin Berryä mitäänsanomattomaksi sooloilijaksi niin en suinkaan tarkoittanut että chuckleberry olisi itsessään mitäänsanomaton. Ja varmasti Berry loi pohjaa rock-kitarasooloilulle ja oli edelläkävijä genressä, mutta en mä silti samana päivänä puhuis siitä ja Järvisestä soittajina. oksettaa. |