Aihe: Rumpujen soiton harjoitteleminen
1
northern
10.10.2006 14:15:32

Olen seitsemän vuotta soittanut kitaraa ja siinä ohessa on tullut myös hiukan bassoa, syntikkaa ja rumpuja opiskeltua. Nyt päädyin yhteen bändiin rumpaliksi ja pitäisi alkaa nyt kunnolla niiden treenaamista. Mistä kannattaisi aloittaa?
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
passe
10.10.2006 14:34:19
Olen seitsemän vuotta soittanut kitaraa ja siinä ohessa on tullut myös hiukan bassoa, syntikkaa ja rumpuja opiskeltua. Nyt päädyin yhteen bändiin rumpaliksi ja pitäisi alkaa nyt kunnolla niiden treenaamista. Mistä kannattaisi aloittaa?

Klikin kanssa peruskomppia loputtomiin ja lyontitekniikka heti haltuun.
"Good is in the details..."
Progressor
10.10.2006 20:02:16

Yleisimpiä rudimentteja (long roll, single stroke roll, flam, ruff, paradiddle) varmaan kannattaa myös harjoitella.

Jos klikin käyttö alkaa tuntua ylivoimaisen tylsältä, niin levyjen päälle soittaminen on minusta ihan varteenotettava vaihtoehto. Toinen hyvä temppu on editoida MIDI-tiedostoista rummut pois (ja lisätä ehkä klikkiraita) ja käyttää niitä.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
northern
14.10.2006 23:55:19

lyöntitekniikka heti haltuun.

Mitenkähän tota voisi opiskella? tarvis jotkut ohjeet varmaan olla että vois harjoitella.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
DrmBug
15.10.2006 00:43:24
www.vicfirth.com -> Education - sieltä löytyy materiaalia vaikka kuinka...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
passe
15.10.2006 01:49:19
Mitenkähän tota voisi opiskella? tarvis jotkut ohjeet varmaan olla että vois harjoitella.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=131403&o=0&#p5914288

Tuolla myös turistiin juurikin tästä jokunen aika sitten.
Epämuusikko
15.10.2006 13:10:59

eikö siellä teidän koulussa ole opettajia?
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Markus Y
15.10.2006 14:29:35

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=131403&o=0&#p5914288

Kiitoksia tästä linkistä. Annoin plussaa tuolle teikäläisen alkuperäiselle kirjoitukselle. Oli hyvin ja yksinkertaisesti selitetty nuo perusasiat, niin että tällainen maallikkokin tajusi.

Täh? Missä ihmeen koulussa?
northern
15.10.2006 18:22:55

Valmistuin koulusta keväällä eikä siellä musiikin tunnit kuulu opetussuunnitelmaan mitenkään.
kivi
15.10.2006 22:59:43 (muokattu 15.10.2006 23:32:04)
EDIT: Eipä sittenkään mitään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
theikki
15.10.2006 23:10:56

No itse sanoisin,et istut oikein ja älä unohda sitäVASENTA KÄTTÄ!,jos tietysti oot oikea kätinen.Paradidlejä ja vuoro iskuja tunti päivässä sekä opettele kuuntelemaan itseäsi ja muita soittaessasi.Ja sit kun tuntuu siltä et alkaa olla tuntuma hommaan niin klikit peliin ym.ja ei ole tosiaankaan tyhmyyttä kysyä mitä mieleen tulee vaan tyhmyyttä olla kysymättä.
Niq
16.10.2006 09:15:16

Jos pääset treenaamaan yksin rummuilla, soita ilman tulppia, että opit soittamaan tarpeeksi hiljaa. Sen kun osaa, niin osaa soittaa sitten tarvittaessa kovemmallakin kädellä.

Vaikka tuskin tätä uskot, sanon silti: voimalla ei ole mitään tekemistä rumpujen soiton kanssa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
theikki
16.10.2006 16:46:57
Jos pääset treenaamaan yksin rummuilla, soita ilman tulppia, että opit soittamaan tarpeeksi hiljaa. Sen kun osaa, niin osaa soittaa sitten tarvittaessa kovemmallakin kädellä.

Vaikka tuskin tätä uskot, sanon silti: voimalla ei ole mitään tekemistä rumpujen soiton kanssa.

Olen kanssasi samaa mieltä.Katsokaa esim.aku syrjän soittoa..
northern
16.10.2006 16:54:13

Tota hiljaa soittoa olen yrittäny opetella ja aika hyvin sitä tulee opittuakin kun yleensä bändi soittaa ilman tulppia ja laittaa oman soittimensa sille tasolle että on mukava kuunnella ja sitten yritän sen mukaan soittaa omaa instrumenttiani. Nopeemmissa kappaleissa ja filleissä tosin tahtoo äänentasokin nousta, ranteet jännittyä ja muutenkin oikeaoppinen tekniikka katoamaan.
Tsugu Way
16.10.2006 17:07:39
Minulla oli rummut ensimmäisenä bändi-instrumenttina 16-vuotiaana. Meillä ei ollut silloin vielä treenikämppää joten jouduin kasaamaan rummut meidän mummon ja vaarin olohuoneeseen. Asuin silloin isovanhempieni luona. Isovanhempani olivat (rauha heidän muistolleen) maailman hyväsydämmisimpiä ihmisiä, joten he eivät hennonneet estää minun harjoitteluani, vaikka uskon, että vaariani saattoi joskus illalla häiritä kun hän yritti katsoa puoliyhdeksän uutisia ja minä mätin sohvan vieressä ironmaiden-laukkaratsu-komppia tosissani. Kerran meille tuli sukulaisia kylään. Mummon siskot ihastelivat soitintani. Mummoni noin 70-vuotias sisko Elli pyysi, että soittaisin jonkun laulun. Niin, soitinhan se rummutkin ovat ja kai niillä nyt täytyy voida joku tunnettu kappale osata esittää. No vedin siinä sitten noin minuutin verran aivan hillitöntä pellemiljoonapunkki-komppia vieraille. Hetken hiljaisuuden jälkeen Elli totesi, että "ihanhan tuo mukavalta kuulostaa tuo nuorenpojan soitanta vaikka en kappaletta tunnistanutkaan".
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
passe
20.10.2006 08:04:10 (muokattu 20.10.2006 08:04:37)
Minulla oli rummut ensimmäisenä bändi-instrumenttina 16-vuotiaana. Meillä ei ollut silloin vielä treenikämppää joten jouduin kasaamaan rummut meidän mummon ja vaarin olohuoneeseen. Asuin silloin isovanhempieni luona. Isovanhempani olivat (rauha heidän muistolleen) maailman hyväsydämmisimpiä ihmisiä, joten he eivät hennonneet estää minun harjoitteluani, vaikka uskon, että vaariani saattoi joskus illalla häiritä kun hän yritti katsoa puoliyhdeksän uutisia ja minä mätin sohvan vieressä ironmaiden-laukkaratsu-komppia tosissani. Kerran meille tuli sukulaisia kylään. Mummon siskot ihastelivat soitintani. Mummoni noin 70-vuotias sisko Elli pyysi, että soittaisin jonkun laulun. Niin, soitinhan se rummutkin ovat ja kai niillä nyt täytyy voida joku tunnettu kappale osata esittää. No vedin siinä sitten noin minuutin verran aivan hillitöntä pellemiljoonapunkki-komppia vieraille. Hetken hiljaisuuden jälkeen Elli totesi, että "ihanhan tuo mukavalta kuulostaa tuo nuorenpojan soitanta vaikka en kappaletta tunnistanutkaan".

Tää on niin hyvä/hauska että voi juma***ta... Hyvät naurut irtosi! Häirinneekö tuo nyt sen kummemmin uutislähetystä, jos juniori vähän soittaa rumpuja siinä sohvan vieressä:-)
northern
20.10.2006 09:52:03

Tiedättekö mitään hyviä harjoittelubiisejä rummuille? Sellaisia yksinkertaisia joissa kuitenkin olisi tarpeeksi haastetta.
Progressor
20.10.2006 10:44:21
Tiedättekö mitään hyviä harjoittelubiisejä rummuille? Sellaisia yksinkertaisia joissa kuitenkin olisi tarpeeksi haastetta.

Vaikea on ehdottaa mitään tiettyä, koska en tiedä mitään tavoitteistasi. Millaisesta musiikista pidät, ja millaista aiot soittaa? Eri tyylilajeissa painotetaan erilaista osaamista. Jazzissa ei pahemmin käytetä tuplabasarikomppeja, joita metalli-ihmiset arvostavat. Rockissa ei latin-juttujen opettelusta ole alkuvaiheessa juurikaan hyötyä, kun taas tanssimusiikissa ne lienevät melkoisen tärkeitä.

Jos nyt jokin yleispätevä vastaus pitää antaa, niin itse kehottaisin tutustumaan Toton biiseihin.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
northern
20.10.2006 18:10:46

Vaikea on ehdottaa mitään tiettyä, koska en tiedä mitään tavoitteistasi. Millaisesta musiikista pidät, ja millaista aiot soittaa? Eri tyylilajeissa painotetaan erilaista osaamista. Jazzissa ei pahemmin käytetä tuplabasarikomppeja, joita metalli-ihmiset arvostavat. Rockissa ei latin-juttujen opettelusta ole alkuvaiheessa juurikaan hyötyä, kun taas tanssimusiikissa ne lienevät melkoisen tärkeitä.

Jos nyt jokin yleispätevä vastaus pitää antaa, niin itse kehottaisin tutustumaan Toton biiseihin.

Tuolta löytyy bändimme muutama kappale. Rumpujen soittoani saa kommentoida.
http://www.mikseri.net/artists/onlywaytorocknroll.50422.php
Progressor
21.10.2006 15:16:49
Tuolta löytyy bändimme muutama kappale. Rumpujen soittoani saa kommentoida.
http://www.mikseri.net/artists/onlywaytorocknroll.50422.php

Onhan tuossa rummutuksessa jo ainesta. Ehkä kannattaa aluksi keskittyä soittotarkkuuden parantamiseen. Komppi tuntuu kulkevan ihan kivasti, mutta filleissä tahtoo time vähän pettää. Voisit kokeilla vähentää fillejä, jolloin kompin tasaisuuteen tulee kiinnitettyä enemmän huomiota.

En osaa ehdottaa mitään tiettyjä biisejä, joita kannattaisi harjoitella, mutta sanoisin, että kannattaa etsiskellä noiden omien suosikkien joukosta sellaisia, jotka tuntuvat sopivilta. Heti alkuun ei ehkä kannata ottaa kovin pahoja rumpukikkailubiisejä vaan ennemmin jotain yksinkertaisempaa.

Totoa voisin suositella edelleen, jos se ei tunnu vastenmieliseltä. Esimerkiksi IV-levy sopii minusta mainiosti harjoittelumateriaaliksi.
S.M.A.K.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)