Aihe: Musiikkiopistot
1
Rojekti
31.12.2006 01:23:38
Yarr olen aina ihmetellyt musiikkiopistoja yms. konservatorioita. "Siinäpä vasta ihmettelemsitä", tjoo..

Niin että siis, ko. opistoihin voi hakea erilaisille maksullisille kursseille..? Oppitunteja hmm, 10 viikossa, riippuen kurssista? Onko tuollaiset kalliita?

Ja mitä ne tutkinnot sitten meinaavat, usein olen nähny esim. "Joo oon suorittanu pianosta 1/3 :D:asd" niin mitä se tarkoittaa? Kolmasosatutkinto, mikä se sitten on kun on suorittanut kaikki kolme osaa, miksikä siinä valmistuu?

Ja pääsykokeet, lueskelin yhden opiston sivulla niin siel juteltiin jotain sävelkorvan yms. testauksesta, ryhmätyöskentelytaitoja yms. testailua pääsykokeessa, iän mukaan.

Ja tunnithan ovat yleensä yksityisiä, vai..? Lienee aika kallista puuhaa.

"Ja..ja..ja..!"

Olenpi vain pohtinut että voisi ottaa jotain pianokursseja tms. Pitää varmaan joku kaunis päivä tepastella sinne aulaan kyselemään jostain, en vaan halua ihan 100% tietämätön olla kaikesta :) hoh..
Aeööö..?
Chemo
31.12.2006 16:25:40

Niin että siis, ko. opistoihin voi hakea erilaisille maksullisille kursseille..? Oppitunteja hmm, 10 viikossa, riippuen kurssista?

Ei - vaan tyypillisemmin yksi soittotunti / viikko. Ja tunneilta saadun ohjauksen mukaista kotiharjoittelua tietysti. Viikko-ohjelmaan voi lisäksi tulla teoriaa ja/tai orkesteria.

Onko tuollaiset kalliita?

Riippuu ihan siitä mitä pidät kalliina - mutta koska yhteiskunta subventoi musaopistoja, mä sanon että ne eivät ole kalliita. Muita kustannuksia ovat oma soitin (joita joistain opistoista voi kyllä vuokratakin, halvalla) ja oppimateriaali (l. nuottikirja silloin tällöin ja joku tyhjä vihko. Ei oo paha).

Parempi että kysyt tarkemmat tiedot hinnoista siitä musaopistosta mihin ajattelit pyrkiä.

Ja mitä ne tutkinnot sitten meinaavat, usein olen nähny esim. "Joo oon suorittanu pianosta 1/3 :D:asd" niin mitä se tarkoittaa?

Olet silloin suorittanut tietyn verran oppimateriaalia - 1/3:ssa ekat skaalat, vähän helppoa ohjelmistoa ja iisin prima vistankin. 1/3:sta ei tietääkseni enää nykyään anneta erillistä arvosanaa (vaan suoritus on "hyväksytty").

Kolmasosatutkinto, mikä se sitten on kun on suorittanut kaikki kolme osaa, miksikä siinä valmistuu?

Mitään virallista nimikettä muistaakseni ei oo, mutta silloin on suorittanut musiikkikoulun.

Ja tunnithan ovat yleensä yksityisiä, vai..? Lienee aika kallista puuhaa.

Yksityisiä, paitsi tietyissä soitinvalmennusjutuissa ja vastaavissa. Hinnasta ks. edelläkirjoittamani.

Olenpi vain pohtinut että voisi ottaa jotain pianokursseja tms.

No, musaopisto on oikein mainio ja hinta/laatusuhteeltaan (tyypillisesti) erinomainen paikka saada sellaista opetusta. Haittapuolena on se, että sisäänpääsy voi olla vaikeaa - joissain paikoissa oikeinkin vaikeaa. Riippuu monesti ihan säkästä, miten paljon on aloituspaikkoja, muita hakijoita ja lopettaneita.

Käytit tuossa sanaa "kurssi", mutta musiikkiopisto-opetus ei ole samalla tavalla kurssimaista kuin esim. työväenopiston kurssit. Se on pitempikestoisempaa toimintaa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)