Aihe: Barreet on vähän hakusessa..
1 2
Jouto
16.12.2003 18:33:43
Minä olen lähinnä tähän asti soitellut vain sointuja, perussointuja siis. Vähäsen oon joitaki kipaleita yrittänyt näppäilläkin, kohtalaisin tuloksin. Oon nyt saanut semmosen käsityksen että ois aika opetella barreita. Ne vaan eivät oikeen luonnistu. Johtuuko se ettei ole sormissa tarpeeksi voimaa vai mikä on kun ne ei oikein soi? Vai liekkö vika sitten siinä etten junttaa niitä tarpeeksi? En ole omasta mielestä ainakaan kovin kärsivällinen enkä sitten kovin kauan jaksa samoja toistella. Vai kannattaako vielä ees yrittää barreita?
Oon siis ihan junnu vielä kitaran kanssa=)
Jake24-25
16.12.2003 18:59:49
Minä olen lähinnä tähän asti soitellut vain sointuja, perussointuja siis. Vähäsen oon joitaki kipaleita yrittänyt näppäilläkin, kohtalaisin tuloksin. Oon nyt saanut semmosen käsityksen että ois aika opetella barreita. Ne vaan eivät oikeen luonnistu. Johtuuko se ettei ole sormissa tarpeeksi voimaa vai mikä on kun ne ei oikein soi? Vai liekkö vika sitten siinä etten junttaa niitä tarpeeksi? En ole omasta mielestä ainakaan kovin kärsivällinen enkä sitten kovin kauan jaksa samoja toistella. Vai kannattaako vielä ees yrittää barreita?
Oon siis ihan junnu vielä kitaran kanssa=)

Kannattaa ehdottomasti opetella barrée-soinnut eli olet aivan oikeilla jäljillä kun olet opettelemassa niitä, Jouto! Barréeilla sointuvarasto karttuu ja lisäksi voi soittaa samannimisiä sointuja eri asemista ja näin saada biiseihin lisää väriä ja mahdollisuuksia. Barréet ovat aluksi vaikeita. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että sormella painaa juuri nauhan vierestä eli ei missään nimessä sen päältä tai liian kaukaa. Barrée-sointujen soittaminen on tekniikkalaji joten älä huolestu vaikkeivat ne heti sujuisi eli jatka vain treenaamista. Kannattaa myös opetella barrée-sointujen soittaminen toisella tavalla eli paina vasemman käden peukulla se mikä normaalisti otetaan etusormella. Monet rock-kitaristit mm. Jimi Hendrix ja Jimmy Page soittavat barrée-soinnut peukkutyylillä. Itsekin käytän tätä tapaa melkein pelkästään barrée-sointuja soittaessani.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Nuages
16.12.2003 19:02:53
Ei barre-sointujen opettelussa auta muu, kuin kova työ. Liikuttelet niitä barreja ylös alas otelaudalla vaikkapa metronomin tahtiin. Jos käsi kipeytyy, niin pidä taukoa.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Jouto
16.12.2003 20:06:46
Joo, kiitos vain. Niin minä arvelinki ettei se oo kun siitä harjoittelusta kiinni. Sitä peukkutyyliäkin oon kokeillu mutta sitten muut sormet ei ylety kunnolla oikeille paikoilleen, mutta jos ne siitä vielä jotenkin venyvät =)
Congi
16.12.2003 20:38:22
Sitä peukkutyyliäkin oon kokeillu mutta sitten muut sormet ei ylety kunnolla oikeille paikoilleen, mutta jos ne siitä vielä jotenkin venyvät =)

Jossain vaiheessa barre voi onnistuu niin hyvin että peukalo ei tarvita.
T.Congi
baron
16.12.2003 21:48:48

"amatööri" yrittää: Katso, että sun kitarasi on OK. Jos kielet liian korkealla, barré on vaikeampi.
"Baron spelar hällre än bra"
Johnny99
16.12.2003 22:14:06
Onkohan mulla joku tekniikkavirhe kun soittelen barre-soinnuilla niin peukalo ja ranne kipeytyvät todella npeasti vai onko se normaalia barre-sointuja opetellessa ?
Peter Gunn
16.12.2003 22:16:14

Onkohan mulla joku tekniikkavirhe kun soittelen barre-soinnuilla niin peukalo ja ranne kipeytyvät todella npeasti vai onko se normaalia barre-sointuja opetellessa ?

Treeniä vain niin käsi jaksaa.
JulGubbe
16.12.2003 22:53:16
Barrejen opettelussa voi mennä kohtuullisen paljon aikaa, ennenkuin ne alkavat kuulostamaan joltain muulta kuin Bärllmlrrrl:ltä. Itselläni meni varmasti yli vuosi.

Mutta se vaan johtui siitä että olen perseestä.
I would've gotten away with it too, if it hadn't been for those pescy kids and that dog!
Congi
17.12.2003 00:09:35 (muokattu 17.12.2003 00:15:31)

Oletko kokeilut kelluvaa otetta, eli ei käytä peukaloa ollenkaan vaan painetaan niitä kieliä vetämällä itsensä päin. Sitten kun alkaa sujua, lisää se peukalo. Tulee tiukka ote ;) Eli ei puristeta pelkästään peukalolla vaan otetaan siihen koko käsi mukaan ;)

Strong ;)

EDIT: Mutta oikeesti, yrittäkää saada joku näyttämään teille livenä.
T.Congi
d-e
17.12.2003 09:10:52
Ja vähän hämmennystä:ehkä kannattaisi opetella soittamaan nuo barreet heti tuolla "peukalo-e-kielellä"-tyylillä.Perusteluja:etusormi suorana koko keikan ajan (on
nähty...) näyttää uskomattoman hölmöltä.Asteen vakavampi
perustelu:tuosta kämmen-otteesta on huomattavasti helpompi siirtyä soittamaan sooloja tai esim. siirtyä "erilaisiin" sointuhin.Itse en ole enää vuosiin käyttänyt "etusormi"-tekniikkaa...ja mulla on aika pienet
kädet...
weelie
17.12.2003 09:28:17 (muokattu 17.12.2003 09:34:16)
barreja kannattaa treenata eka ylempää, sieltä helpompia. F-sointu ekalta nauhalta on siis vaikein. Treeninä voi kokeilla esim soittaa jotain sorminäppäilyjä (E, G, B, e-kieli, A, G, B, e-kieli, vaihda sointua ja samat näppäilyt, vaihda sointua...) vaikka jostain vitos-seiskanauhalta.

Voi myös treenata pelkällä etu sormella, ilman muita tarvittavia sormia. Yksi vaihtoehto olisi esimerkiksi virittää avoin viritys ja paukuttaa barreja pelkällä etusormella.

Aluksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen että peukku on kaulan takana keskellä kaulaa, jolloin etusormi saa parhaan tuen.

Kyllä ne barret sieltä löytyy. Se on iso askel, mutta avaa koko otelaudan käyttöösi.

Ja se että pelkkien barrejen soittamisesta käsi väsyy on ihan normaalia.

Etusormen asentoa kannattaa kokeilla muutta jos ei millään soi kaikki kielet puhtaana, esim etusormea vähän takakenoon.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Vemmy
18.12.2003 09:10:59
barreja kannattaa treenata eka ylempää, sieltä helpompia. F-sointu ekalta nauhalta on siis vaikein.

Riippuu soittajasta. Esim. meikäläisen nakkisormilla, jotka eivät yksinkertaisesti mahdu otelaudalle yhtaikaa kuin ääritapauksissa, on huomattavasti helpompaa ottaa tuo F ensimmäiseltä nauhalta kuin mistään muualta. Jos minä alan suttaamaan sormiani tuonne kahdennentoista nauhan tietämille muihin kuin "pauwökhoordseihin", niin soittimen on oltava jokin muu kuin normaaliskaalainen sähkökitara, sellainen omakotitalon kokoinen jättiversio olisi ehkä sopiva.

Ja tuosta peukalosta sen verran, että jokainen ottaa siitä otelaudasta kiinni niin kuin omaan pikku kätöseen parhaalta tuntuu, kyllä se siitä alkaa sujumaan kun tarpeeksi kauan treenaa. Tai tarpeeksi paljon. Luulisin ainakin. Itse en tiedä, mutta ehkä muutaman kymmenen vuoden kuluttua voin valaista teitä asian tiimoilta lisää, kunhan opin mahdollisesti soittamaan.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
kivi
18.12.2003 10:57:57
Ja vähän hämmennystä:ehkä kannattaisi opetella soittamaan nuo barreet heti tuolla "peukalo-e-kielellä"-tyylillä.

Heh, eihän nuo oo mitään "tyylejä", ei ainakaan kilpailevia. Käsi liikkuu kitaran kaulalla eri asentoihin sen mukaan kuin tarvitaan - E-pohjaiset barrét soivat puhtaampina kun peukalo on keskellä kaulan takana, samoin silloin on enemmän ulottuvuutta erilaisiin sus4, 7add9 etc soinnun värittämisiin - vastaavasti A-pohjaiset barrét (ja jo mainitut pentatoniset rokkiriffit) lähtevät kevyemmin kun peukalo pääsee käyrtymään otelaudan päälle.

Parempi ehkä harjoitella sitä peukalo kaulan takana -asetelmaa aluksi, sillä tulee kieliin vähemmän vääntöä ja nuotit soivat puhtaampina; siitä kyllä lipsuu ihan itsestään siihen 'peukalo otelaudalla' -otteeseen, ilman että sitä tarvitsee ajatella. Ja onhan se ihan loogista ensin opetella soittamaan geometrisen tarkasti ja puhtaasti, ja sitten vasta sen jälkeen laiskistua, eiksje?
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Niskamies
23.12.2003 16:23:47
Barreja ei välttämättä oo kannattavinta opetella nailonkielisellä, niinkuin minä tein. Pikkasen leveä otelauta, ja jos on nuori, niin käsi ei välttämättä ole tarpeeksi iso.
Hanki Presari ja ole tosimies!
Paddle
23.12.2003 17:46:01
Barreja ei välttämättä oo kannattavinta opetella nailonkielisellä, niinkuin minä tein. Pikkasen leveä otelauta, ja jos on nuori, niin käsi ei välttämättä ole tarpeeksi iso.

Väittäisin vastaan, koska kumminkin nailonkielien painaminen alas on paljon helpompaa ja voi saada ihan viikon reenauksella jo toimivan kuulosen soinnun aikaan. Siis onhan otelauta isompi, mutta vastaavasti etusormen työ vähenee kielten ollessa löysempiä. Metallikielisellä pitää sitten reenata kovemmin.
mikko1
24.12.2003 18:10:59
minä ainakin muistaakseni nuo barret opettelin ihan nylonkielisellä ja siitäkin on jo yli vuosi aikaa...
"Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir EXCELLENT!!!!!
Congi
24.12.2003 19:05:25 (muokattu 24.12.2003 19:06:13)

Ei ne barret nyt niin tolkuttoman vaikeita voi olla.
T.Congi
Sahanpurija
25.12.2003 00:22:19
Ei ne barret nyt niin tolkuttoman vaikeita voi olla.

Kumman vaikeita ne silloin joskus olivat kun vertaa nykyhetkeen.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Lord of the strings
26.12.2003 11:52:45
Ainahan voi kokeilla nyrkki-otetta.
"Kaikki kuolee aikanaan... Paitsi tietysti Rock'n'roll" -Kalkkuna
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)