Aihe: Akustinen vai sähkis?
1 2
petty92
13.03.2007 05:10:22 (muokattu 13.03.2007 05:12:37)
Kitaraa en ole siis vielä soittanut yhtään enkä oikeen tiedä että minkä haluisin.. Millä olis paras alottaa?

perussähkökitara, akustinen nailonkielinen vai akustinen teräskielinen?
Aion opetella soittamaan rockia mutta nyt se on tavallaan sama että onko se akustinen vai sähkökitara...
mikä noista olis paras alottelijalle ja miksi?
Lennu
13.03.2007 05:28:34

Akustinen teräskielinen on siitä hyvä, että pääsee heti siihen soittamisen meininkiin. Osaa biisit ja pokaa nuotiolla naiset. Nuo aloittelijapaketit sähkiksissä on aika masentavia, kun ei ne kuitenkaan heti kuulosta siltä esikuvalta. Nailonkielisellä ei soita räminärokkia (On jäätelö hyvää kun yksin syö, jambalaya, Josef Josef kyllä toimii, ja Paco De Lucia). Akustinen on hieno ja peräänantamaton soitin.

Tottahan tietenkin päätät itse mitä tahdot.
Au! Kusi-Leinonen on enoni eli sukua.
papitsu
13.03.2007 07:12:51
Minä olin vajaa vuosi sitten samassa tilanteessa. Päädyin teräskieliseen akustiseen. Hieno soitin, hyvä opetella soittamaan. Ja teräskielisestä on luultavasti helpompi siirtyä sitten ihan sähkökitaraan, kuin nailonkielisestä. Sähkökitarankin olen ostanut jo, mutta jäänyt vähän vähemmälle sen soittaminen. Akustisella soittaminen on mukavempaa, minusta.

Osta mitä haluat, sinunhan se päätös on. Hyvän akustisen saa halvemmalla kuin hyvän sähkökitaran+vahvistimen, joten akustisellahan tuo olisi helpompi aloittaa harrastus ja katsoa, että kestääkö innostus.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Winzki
13.03.2007 09:39:21
Jos rokkia meinaat soittaa ni sähkis ehdottomasti. Rokissa pitää olla sitä säröä eikä se aluks haittaa vaikka ois vähän huonompiki keppi kunha vaa on hyvä fjiilis BD
Kukkis 77
13.03.2007 09:44:55 (muokattu 13.03.2007 09:45:07)

Jos rokkia meinaat soittaa ni sähkis ehdottomasti. Rokissa pitää olla sitä säröä eikä se aluks haittaa vaikka ois vähän huonompiki keppi kunha vaa on hyvä fjiilis BD

Mitään ihan paskaa ritsaa ei kyllä ehken kannata hankkia, voi nimittäin soittoinnostus lopahtaa jos joutuu jollakin täysin läpipaskolla rieskalla veivaamaan joka ei pysy vireessä ja josta putoilee osia..
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
Winzki
13.03.2007 10:11:43 (muokattu 13.03.2007 10:12:19)
Mitään ihan paskaa ritsaa ei kyllä ehken kannata hankkia, voi nimittäin soittoinnostus lopahtaa jos joutuu jollakin täysin läpipaskolla rieskalla veivaamaan joka ei pysy vireessä ja josta putoilee osia..

Njoo onhan tuossaki itua, mutta ite ainaki veivasin aika suthkoht paskalla kepillä alussa eikä se vaikuttanu soittoinnostukseen ku ei vielä niin osannu soittaa ja tienny paremmasta. Se nyt iha riippuu soittajastaki. Jollaki parilla sadalla saa jo ihan kelpo squierin kitaran soiton aloittamiseen..
hullu_ukko
13.03.2007 16:27:32
Ja teräskielisestä on luultavasti helpompi siirtyä sitten ihan sähkökitaraan, kuin nailonkielisestä.

Mutta vaikeampi tottua siihen nailonkieliseen akkariin, jos sillä innostuu näppäilemään 8)
Ainakin niin nuo, jotka ovat niinpäin tehneet mulle ovat väittäneet. Omakohtaista kokemusta ei ole, koska itse aloitin klassisella kitaralla. Mutta niin.. Jos ei klassinen kitara kiinnosta niin miksipä sitä nylonkielistä hommaamaan. Hommaat vaan sen teräskielisen akkarin ja pääset hyvään alkuun :)
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Jos haluu heviä niin sitä ei tod millään romu stratoilla saa paitsi jos asentaa EMG:t ja kyllähän ne Richit on hevi kitaroita kun ne on niin pirullisen näkösiä ainakin ne sarvet siellä päässä.''- m4ss3 m/
-Cale
13.03.2007 16:32:29 (muokattu 13.03.2007 16:34:16)
Mun mielestä sähkistä on paljon helpompi soittaa, että jos ei paljoa oo soitellu niin kannattaa alottaa sillä.

Eli: Osta Yamaha Pacifica ja Rolandin Microcube! Ne aloittelijasetit kannattaa kiertää kaukaa, pikkusen kun nostaa budjettia niin saa jo huomattavasti laadukkaammat vehkeet!
Ritsie
13.03.2007 20:17:39
Mun mielestä sähkistä on paljon helpompi soittaa, että jos ei paljoa oo soitellu niin kannattaa alottaa sillä.

Eli: Osta Yamaha Pacifica ja Rolandin Microcube! Ne aloittelijasetit kannattaa kiertää kaukaa, pikkusen kun nostaa budjettia niin saa jo huomattavasti laadukkaammat vehkeet!

Osta se kitara mikä sinusta tuntuu ja näyttää hyvältä. Testailla kannattaa ennen ostamista, varsinkin sähkökitaraa.
onko tuossa jätkässä sitten mitään järkeä?
Hutte
13.03.2007 23:23:33

Eli: Osta Yamaha Pacifica ja Rolandin Microcube!

Odottelinkin että missä se EVH:n vakio lausahdus tulee :)

Osta se kitara mikä sinusta tuntuu ja näyttää hyvältä. Testailla kannattaa ennen ostamista, varsinkin sähkökitaraa.

Noooh. Testireissulle toki kannattaa ja pitääkin lähteä... muttah jossei ole soittokokemusta laisinkaan (kuten ketjun aloittajalla?) niin se voi tuntua hiukan tyhmältä mennä sinne kauppaan pitelemään jotain keppiä kädessä ja pyytää että musakaupan setä vois tulla näyttää A-duuri soinnun. Elikkä, ota joku jannu tuttava/kaveripiiristä mukaan joka tajuaa edes vähän näitten vempeleitten päälle.
Näillä mennään
-Cale
14.03.2007 00:04:23 (muokattu 14.03.2007 00:04:54)
Odottelinkin että missä se EVH:n vakio lausahdus tulee :)

Ei, kyllä tää on opittu ihan muualta, pikemminkin m.netin vakiovastaus :)

Noooh. Testireissulle toki kannattaa ja pitääkin lähteä... muttah jossei ole soittokokemusta laisinkaan (kuten ketjun aloittajalla?) niin se voi tuntua hiukan tyhmältä mennä sinne kauppaan pitelemään jotain keppiä kädessä ja pyytää että musakaupan setä vois tulla näyttää A-duuri soinnun. Elikkä, ota joku jannu tuttava/kaveripiiristä mukaan joka tajuaa edes vähän näitten vempeleitten päälle.

Juuh, tämä on ihan järkevä ajatus!
Mare552
14.03.2007 05:11:38
Vanhemman äijän mielipide ja mietteitä:

Akustinen on siitä kiva, jos se on kätevässä paikassa, voi vain ottaa käteen ja soittaa vaikka minuutin ja laittaa pois.

Akustisella on hyvä opetella soinnut, sekä Dave Lindholmin kanssa olen samaa mieltä että soiton perusteet kannattaa opetella akustisella.

Jos opettelee sähkökitaralla, on akustinen outo kun ei soi "itsestään" ja on muutenkin raskaampi soittaa. Ei tarkoita että se on huonompi vaan erilainen.

Teräskielestä on helppo siirtyä sähkikseen, kun otelaua samanmallinen, nylonissa leveä ja ilman radiusta, mutta kyllä nylonistakin aika helppo on tottua kapeanpaan kaulaan.

Se vaan että jos sen akustisen ostaa, niin tulee kuitenkin joskus varmaan se sähkärin hankintakin esiin, mutta kun aikaa kuluu ja intoa riittää, menee kalustoon aina kuitenkin rahaa.

Harva yhellä kitaralla koko ikää soittaa.

Maksaa myös varmasti vaivan perehtya nuottehin, sävellajeihin sekä sointujen rakenteeseen. Ei nimittäin vie montaa tuntia kun saa vain oikeaa opastusta.

Samoin kannattaa opiskella kitaran otelaudan "sielunelämä", eli mikä sävel on missäkin nauhavälissä.

Itelläni on pahviin liimattu A-4 paperi jossa tulostettuna: kitaran otelauta nuottteineen, kosketittimien kaksi oktaavia ja nuottiviivastot nuotteineen.

Koskettimiin on helppo pohtia sointu ja siirtää se otelaudalle, toki ne kannattaa alkuun opetella ihan muistiin mutta sitten vähän myöhemmin.

Minun mielestä tabulatuurit on p- kirjaimella alkavasta paikasta mutta toki niitäkin voi ja saa käyttää.

Paljon kivampi soitella kun tietää miksi missäkin soinnussa sormet on niin tai näin.

Eihän nämä enää kuulu kitaran valintaan mutta kun pitäähän sitä sitten soittaakin...
Hutte
14.03.2007 09:58:17

Minun mielestä tabulatuurit on p- kirjaimella alkavasta paikasta mutta toki niitäkin voi ja saa käyttää.

Tätä mieltä olen kyllä itsekkin, tosin soiton alku vaiheessa jos innostus vähänkin horjuu niin ovat tabulatuurit lähes välttämättömiä pitämään innostusta yllä. Tosin ne eivät kuitenkaan kehitä hirveästi tai muutenkaan vie sitä "musiikillista ajattelua" eteenpän yhtään.

Paljon kivampi soitella kun tietää miksi missäkin soinnussa sormet on niin tai näin.

Tottakai, onhan autoakin mukavampi ajaa kun tietää kumpi on jarru ja kumpi kaasu. Mutta näin täysin aloittelijan näkökulmasta lähtisin ehkä kuitenkin hakemaan aluksi vain niitä otteita sieltä otelaudasta, ja kun on perus otteet hallussa niiin siinä vaiheessa ainakin itsellä heräsi kiinnostus että miksi tämä kuulostaa tältä ja tämä tältä.

Siihen kitaravalintaan vielä. Jos kiinnostus on täysin rockissa niin itse lähtisin ainakin liikenteeseen teräskielisellä akustistisella. Kuten joku jo sanoi, hyvän akustisen saa huomattavasti edullisemmin kuin "Ihan jees" vahvarin ja sähköskeban.

Akustista ainakin itse suosisin soiton alkuvaiheessa senkin takia, että sähkökitaran ja vahvarin kanssa tulee keskityttyä ja suunnattua energia aivan vääriin asioihin kuten sen täydellisen saundin hakemiseen yms. "turhaan" kun pitäisi opetella soittamaan :)
Näillä mennään
petty92
14.03.2007 16:29:56
Oon kuullut että toi akustinen teräskielinen on aika hankala tai jäykkä yms... soitin alottelijalle. noh kai siinä sitten voimat/taidot lisääntyy kun soittaa. Aattelin kumminkin niin että ostan sähkökitaran sitten kun osaan akustisella soittaa jotain
papitsu
14.03.2007 16:36:25
Oon kuullut että toi akustinen teräskielinen on aika hankala tai jäykkä yms... soitin alottelijalle. noh kai siinä sitten voimat/taidot lisääntyy kun soittaa. Aattelin kumminkin niin että ostan sähkökitaran sitten kun osaan akustisella soittaa jotain

Tottahan se on, että raskaampihan tuo on soittaa kuin vaikka sähkökitara tai nailonkielinen, mutta hyvin säädettynä ei siitä haittaa kovin pitäisi olla.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Hutte
14.03.2007 16:47:38

Tottahan se on, että raskaampihan tuo on soittaa kuin vaikka sähkökitara tai nailonkielinen, mutta hyvin säädettynä ei siitä haittaa kovin pitäisi olla.

Jep. Ja kannattaa melko löysällä kielisetillä lähteä liikenteeseen.
Näillä mennään
Mr T
14.03.2007 23:33:50
Itse starttasin soittoharrastuksen teräskielisellä akustisella ja hyvin sillä pääsi vauhtiin. Välillä olen soitellut enemmän sähkökitaroita, mutta aina sitä palaa mielelleen akustisen pariin. Viime aikoina olen ruvennut kokeilemaan, miten raskaampi rokki taittuu akustisella ja hyvinhän se onnistuu. Kivoja versioita saa aikaiseksi.
'I hate your music and you hair is too long But I'll sign you up because I'd hate to be wrong'
Hutte
15.03.2007 15:13:50

Itse starttasin soittoharrastuksen teräskielisellä akustisella ja hyvin sillä pääsi vauhtiin. Välillä olen soitellut enemmän sähkökitaroita, mutta aina sitä palaa mielelleen akustisen pariin. Viime aikoina olen ruvennut kokeilemaan, miten raskaampi rokki taittuu akustisella ja hyvinhän se onnistuu. Kivoja versioita saa aikaiseksi.

Akustista on kyllä kiva kotona soitella kun on vielä niin laiska ettei aina jaksa kaikkia piuhoja viritellä sähköskeban kanssa. Tosin jos joskus alkaa bänditouhut rokin saralla kiinnostamaan, niin sähkis on aikalailla välttämätön mutta sitten kannattaa ostaa kerralla kunnon kitara.
Näillä mennään
rokiroki
19.03.2007 14:19:12
Mielestäni ensin akustinen, teräskielinen. Sillä on hyvä opetella sointuja käpälöimään niin että ne soivat puhtaasti. Sähkökitarassa sotkuiset soinnut tulee helposti peitettyä särön alle. Eikä siten viitsi opetella niitä kunnolla.

Kannatta ostaa ihan kohtuu hyvä akustinen. Siitä on iloa paljon sitten vielä kun on sähkis. Voi soitella parvekkeella,pihkeinussa, nuotiolla jne..
Allekirjoitus_____________ nimen selvennys
-Aleksi-
20.03.2007 13:42:55 (muokattu 20.03.2007 13:43:46)

Komppaan. Meinas loppua soitto ekaan kitaraan. 50 MARKAN suzuki kitara.

E: Eli vajaa 10e sähkiksestä, nautinto huipussaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)