Petelius86 12.03.2007 19:20:40 | |
---|
elikkä ongelma on tämä: kielet h ja e kieli pärisevät h ensimmäisestä välistä ja e 1-2 välistä mistä tämä johtuu olen yrittänyt säätää korkeutta mutta ei auta vaikka säätäisiin tappiin asti. Kaula ei ole mielestäni kierossa joten en keksi syytä millään. intonaatiot heittää vain vähän mutta tuo pärinä kielissä ottaa todella päähän. kertokaa rohkeasti että miksi kieleni pärisevät |
Chieftain 12.03.2007 20:57:33 (muokattu 13.03.2007 17:07:37) | |
---|
E: Ei mitään... Ite katoin eilen sitä ja siinä luki HZ joten repikää siitä!
Saatko tuosta crybabystä terävää ääntä vai pehmeää?
-M4ss3 m/ |
oiva tumpeloinen 12.03.2007 21:01:16 (muokattu 12.03.2007 21:02:48) | |
---|
Olisiko mahdollista, että muutama ensimmäinen nauha olisi korkeammalla kuin muut? Ei, kuin päinvastoin ennemminkin. Joku nauha siitä lähistöltä on varmastikin koholla. Onhan nauhat muuten tasaiset, ettei ole mitään nähtäviä kulumia? Jos räminä on todella pientä, niin ehkä aivan pienellä kaularaudan löystämiselläkin voisi saada aikaiseksi toivotun efektin. Nauhahionnalla/kohonneen nauhan napautuksella se tosin paranee parhaiten. E: jos ne ensimmäiset nauhat olisivat koholla, niin silloin rämisisi vapaat äänet (saman tekee myös liian matala satula). |
Novice 12.03.2007 21:32:00 | |
---|
vika voi olla satulassakin, jos vaikkapa urat niiltä kieliltä on liian syvät. |
Marshallga 12.03.2007 21:47:02 (muokattu 12.03.2007 21:50:19) | |
---|
Itse huomasin saman ongelman uusia kieliä vaihtaessa. Jokaisen kielen 1. nauha ei soinut ollenkaan, ihan hitusen säädin kaularautaa ja nyt toimii moitteetta. Edit: kuullut useammaltakin henkilöltä samaa juttua tässä muutaman päivän aikana |
Chieftain 12.03.2007 22:52:04 | |
---|
Ei, kuin päinvastoin ennemminkin. Joku nauha siitä lähistöltä on varmastikin koholla. Onhan nauhat muuten tasaiset, ettei ole mitään nähtäviä kulumia? Jos räminä on todella pientä, niin ehkä aivan pienellä kaularaudan löystämiselläkin voisi saada aikaiseksi toivotun efektin. Nauhahionnalla/kohonneen nauhan napautuksella se tosin paranee parhaiten. E: jos ne ensimmäiset nauhat olisivat koholla, niin silloin rämisisi vapaat äänet (saman tekee myös liian matala satula). Siis tätä tarkoitin. Elikkä joku nauha 3-5:nnen nauhan kohdalta voi olla koholla. Ite katoin eilen sitä ja siinä luki HZ joten repikää siitä!
-M4ss3 m/ |
oiva tumpeloinen 12.03.2007 22:55:09 | |
---|
vika voi olla satulassakin, jos vaikkapa urat niiltä kieliltä on liian syvät. Satulassa se vika piilee mahdollisesti, jos vapaat kielet rämisee. Muuten sillä ei olekaan niin väliä. Siis lähinnä räminän kannalta...... |
Juniper 13.03.2007 11:56:02 | |
---|
Tähän aikaan vuodesta tuo tarkoittaa kaularautaa hitusen löysemmäksi. Tämän olen nyt tehny muutamaan kitaraan parin viikon sisällä samaisen ongelman takia. |
Petelius86 13.03.2007 13:56:40 | |
---|
no voihan räkä en mää mitää kaularautaa osaa säätää voisitteko kertoa kuinka se tehdään ja että jos sen vie musiikkiliikkeeseen niin kuinka paljon ne oikein pyytää siitä? ettei ne taas vedä linssiin. |
nannne 14.03.2007 14:39:24 | |
---|
Jaa a ei kai se voi kovin hirveitä kustantaa. Ehkäpä 5 euroa vastapäivään 10 euroa myötäpäivään, tai sitten tekevät ilmaiseksi, se kun ei taida olla mikään atomin halkaisuun verrattava prosessi :D. |
Manicci 15.03.2007 00:44:08 | |
---|
Kannattaa suosilla viedä liikkeeseen säädettäväksi jos itse ei ole varma mitä tekee. n. 20€ on järkevää maksaa pelkistä säädöistä. Heh, itse säädätin nauhojen hionnan yhteydessä 1. stratoni noin vuosi sitten kitarafactorilla, ja sen jälkeen ei ole ollut tarvetta säädellä kaularautaa/mitään itse, vaikka vuodenajan ja kosteuden vaihteluita on kyllä mahtunut helposti tuohon väliin... Laatu ratkaisee :) How blue can you get? |
pins 17.03.2007 13:51:16 | |
---|
|----------------------| |-------6x------------| |----------------------| |----------------------| |-999-777-555-555-| |-777-555-333-333-| osaisko joku auttaa, en tajua yhtä juttua näist kitaratabulatuureist :) tiedän teorias miten näit soitetaan mutta kun on tollee päällekkäin noita numeroita niin miten sen kohdan voi soittaa? pitääkö e ja a kielet soittaa plektral yhdessä vai mitä? se kuulostaa jotenkin oudolta. Tai varsinkin jos pitää soittaa samanaikasesti vaikka 4 niin miten ihmees ne voi soittaa!! |
papitsu 17.03.2007 13:55:06 | |
---|
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
Chieftain 17.03.2007 13:56:03 (muokattu 17.03.2007 20:42:22) | |
---|
|----------------------| |-------6x------------| |----------------------| |----------------------| |-999-777-555-555-| |-777-555-333-333-| osaisko joku auttaa, en tajua yhtä juttua näist kitaratabulatuureist :) tiedän teorias miten näit soitetaan mutta kun on tollee päällekkäin noita numeroita niin miten sen kohdan voi soittaa? pitääkö e ja a kielet soittaa plektral yhdessä vai mitä? se kuulostaa jotenkin oudolta. Tai varsinkin jos pitää soittaa samanaikasesti vaikka 4 niin miten ihmees ne voi soittaa!! Ihan hyvään keskusteluaiheeseen lisäsit ton kirjotuksen... Ja muutenkaan en tajunnut tosta ongelmastasi oikeastaan mitään. E: Kirotus virhe Ite katoin eilen sitä ja siinä luki HZ joten repikää siitä!
-M4ss3 m/ |
pins 18.03.2007 20:50:03 | |
---|
öööh no joo. antakaa olla ; DD en va tajuu miten ne soitetaa... unohtakaa... ; D |
Ibanez_90 19.03.2007 20:13:31 (muokattu 19.03.2007 20:14:43) | |
---|
Joo ostin tossa MMV-BO:n, ja lähes kaikkien kielien muutama ensimmäinen nauhaväli rämisee hieman, mutta liikaa. Kielten korkeus on juuri sellainen että soitto sujuu kuin unelma, niin en haluisi pilata kaikkea sen takia että kielet ovat liian korkealla, jos säädän kaularautaa. Kun ei se räminä kumiskaan pahempi asia ole kuin se, että on vaieka soittaa mitään =) Mutta itse kysymys on se että vaikuttaako kaualraudan säätö kielten korkeuteen oleellisesti? Olen säätänyt kaularautaa, ja kaikkea mahdollista kitarassa, mutta kun kitara on 5 tuntia vanha, niin tulee hieman syntinen olo kun sitä lähtee säätelemään =) Ja viellä kerran: kumpaan suuntaan käännän kaularaudan kuusiokoloa? Ja paljon suosittelette kääntämään? 1/4 kierrosta? Olen Stratocaster_90 |
Umas 20.03.2007 10:10:30 | |
---|
|----------------------| |-------6x------------| |----------------------| |----------------------| |-999-777-555-555-| |-777-555-333-333-| osaisko joku auttaa, en tajua yhtä juttua näist kitaratabulatuureist :) tiedän teorias miten näit soitetaan mutta kun on tollee päällekkäin noita numeroita niin miten sen kohdan voi soittaa? pitääkö e ja a kielet soittaa plektral yhdessä vai mitä? se kuulostaa jotenkin oudolta. Tai varsinkin jos pitää soittaa samanaikasesti vaikka 4 niin miten ihmees ne voi soittaa!! Nuohan ovat vitossointuja... |
oiva tumpeloinen 20.03.2007 10:21:53 (muokattu 20.03.2007 10:22:16) | |
---|
Mutta itse kysymys on se että vaikuttaako kaualraudan säätö kielten korkeuteen oleellisesti? Riippuu, miten paljonsitä vääntää. Kyllä sillä saa kielet todella korkeallekin, jos vain tarpeeksi vääntää. Olen säätänyt kaularautaa, ja kaikkea mahdollista kitarassa, mutta kun kitara on 5 tuntia vanha, niin tulee hieman syntinen olo kun sitä lähtee säätelemään =) Ei sitä säätöä kannata pelätä. Pitää vain tehdä tarpeeksi varovasti. Ja viellä kerran: kumpaan suuntaan käännän kaularaudan kuusiokoloa? Ja paljon suosittelette kääntämään? 1/4 kierrosta? Jos se ottaa kiinni sieltä kaulan alkupäästä, niin sitä rautaa pitää löystää, ts. pyöräyttää vastapäivään. Mitään suosituksia en lähde antamaan, kun kaularaudat reagoi eri tavalla. Tuo 1/4 kierrosta tosin saattaa olla jo aika paljon. Säädä todella vähän kerrallam jätä aikaa kaulan reagoimiseen ja tarkasta uudelleen, mitä tapahtui. Ja sitten se tärkein juttu. Tee se tarkastus jollain välineellä, älä palkästään silmämitalla. |