Aihe: Kielien paksuus; vaikuttaako kitaran kaulaan?
1
Cuiwiz
09.09.2007 06:32:40
Olen "aloitteleva", ts. itseoppiva kitaristi, tosin n. 13 v jo kitaraa rämpytellyt. Itse soittamisesta tiedän jotain, musiikin teoriaa käyneenä sekä itse opiskelleena, mutta itse soittimen rakenne ja se kuinka sitä oikein pitäisi käsitellä on minulle edelleen osittain arvoitus. Esimerkkinä ja kysymyksenäni onkin onko sama millaista kielisettiä kitaraansa virittelee. Kaverini sanoi, että pitäisi tietää minkälaista kielisettiä uuteen kitaraani (ESP-LTD MH400) voi laittaa ennen kuin alkaa vaihtamaan, eli 9-42 vai 9-46, hänen mukaansa vääränlaisten kielien vaihto voi pilata kaulan. Olen kovasti eri mieltä mutta ajattelin kuitenkin varmistaa asian ennen kuin alan kieliä vaihtelemaan.

Kiittäen

Cuiwiz
Pantse
09.09.2007 09:13:46
No ei ainakaan noin pienen muutoksen tekeminen kielisetin paksuudessa pitäisi kaulaan vaikuttaa, tuskin tarvitsee tehdä edes minkäänlaisia säätötoimenpiteitä, ei muuta kuin kiinni vaan. Eri asia sitten, jos olisit vaihtamassa vaikkapa 11-52-paksuiseen settiin, tällöin täytynee ainakin kaularautaa kiristää. Itse en ole yhdenkään kitaran kaulaa saanut pilattua, tosin kaularaudan säätämisessä kannattaa olla tarkkana mikäli siihen ryhtyy, ei passaa liikaa kiristää kerralla, muuten voi oikeasti saada kaulan mutkalle. Haulla löytyy paljon juttua kaularaudan säätämisestä, jos aihetta on. Mutta todellakin, noin pienen muutoksen tekeminen ei kokemuksieni mukaan pitäisi vaikuttaa kaulaan juuri mitenkään, ei huolta.
Mielestäni pullaan tukehtuminen ei olisi lainkaan hassumpi tapa kuolla.
KurtCobain
09.09.2007 10:08:01
Ei kannata liian paksua kielisettiä laittaa et voi tiluttaa.
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
Miikathebest
09.09.2007 13:00:43

Hah :D Luulisin että 13v soittanut kykenee tiluttamaan RIITTÄVÄSTI millä tahansa kielisetillä.

http://www.thomann.de/fi/ghs_ghsgbzw_lo_zak_wylde.htm
Hei sinä!
Muuki
09.09.2007 14:05:57

Että mitenkä? :DDD

Ei sissus kaatana.
"The question is not when he's gonna stop but who is gonna stop him." -Vanishing Point
KurtCobain
09.09.2007 17:46:21
Että mitenkä? :DDD

Ei sissus kaatana.

En nyt sentään tosissani tuon kommenttini kanssa ollu :DD
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
Miikathebest
09.09.2007 22:13:31 (muokattu 09.09.2007 22:13:47)

En nyt sentään tosissani tuon kommenttini kanssa ollu :DD

"7._Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin."

Aloin laittamaan 11-70 wyldekieliä floikkakeppiin e-vireeseen... En sitten ymmärrä mitä ajattelin. Siinä vaiheessa aloin saavuttamaan jonkin tasoisia ajatuksiakin kun oltiin vielä pari sävelaskelta tavoitteesta ja talla pystyssä.
En ilmeisesti pelännyt kaulankaan rasittuvan moisesta touhusta.
Hei sinä!
tilujätkä
16.09.2007 17:08:07
"7._Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin."

Aloin laittamaan 11-70 wyldekieliä floikkakeppiin e-vireeseen... En sitten ymmärrä mitä ajattelin. Siinä vaiheessa aloin saavuttamaan jonkin tasoisia ajatuksiakin kun oltiin vielä pari sävelaskelta tavoitteesta ja talla pystyssä.
En ilmeisesti pelännyt kaulankaan rasittuvan moisesta touhusta.

Itse rikoin ensimmäisen kitaran satulani, kun ängin siihen sitä wylden settiä jossa ala e on .60. En älynnyt että se olisi pitänyt hangata sinne sisään eestaas vetelemällä... Ajattelin että "kyllä siihen semmonen veto tulee että se sisään menee."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)