Aleksir18 03.01.2019 23:28:52 | |
---|
Hei, olen huomannut että todella monella on 30-80 raitaa käytössä omissa daw-projekteissaan. Itselläni on niitä keskimäärin 9. Mitä teen väärin?? Käytän Cakewalkkia eikä sillä tässä merkitystä olekaan mutta mietin vain että mitä kaikkea se 70-raitaa pitää sisällään. Jos joku osaa selittää paremmin niin olen kiinnostunut kuulemaan. |
basisti1971 04.01.2019 07:30:03 | |
---|
Moi. Aleksir18: Hei, olen huomannut että todella monella on 30-80 raitaa käytössä omissa daw-projekteissaan. Itselläni on niitä keskimäärin 9. Mitä teen väärin?? :D Jos multa kysytään et tee mitään väärin, päinvastoin oikein. Katsantokantani tosin juontaa varmaankin juurensa siitä että analogiäänittäminen on tutumpaa kuin tietokonepohjainen, ja tänäpäivänä "vajaaksi" katsotulla raitamäärällä (8-16) on oppinut tulemaan vähissä projekteissa toimeen. Kuten myös siitä että matsku on perinteisempää juurimusaa ilman kikkailua. En tiedä paisuisivatko omatkin projektit jos raitamäärä olisi rajoittamaton, mutta veikkaan että tuskin. Varmasti löytyy niitäkin jotka arvottavat projektin raitojen suuren määrän perusteella, mutta pääsääntöisesti suuret raitamäärät juontanevat juurensa musiikkityylistä ja workflown järkeistämisestä.
Siitä mitä EDM:ssä, Hip-Hopissa, rapissa yms. genreissä kymmenillä projektiraidoilla luuraa ei ole tarkempaa tietoa, mutta veikkaisin samoja elementtejä kuin pop-musassakin, eli tuplauksia ja ääniefektejä. Rokkipuolella tuplaukset etenkin lauluissa ja kitaroissa ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, ja kaikenmaailman perkussiokilkatuksetkin ovat olleet joidenkin mieleen. Akustiset perkussiot aiheuttavat myös raitatarpeen kasvamisen jos jokainen kippo, kannu ja apinalautanen halutaan äänittää erikseen. Tasapainoisten ja hyvältä kuulostavien perkussioraitojen koostaminen ei ole sieltä helpoimmasta päästä jos raitamäärä on rajallinen ja äänimateriaali haastavaa.
Klasari ja monikanavääni asettavat toki aivan omat vaatimuksensa raitojen lukumäärälle, mutta koska noista ei ole kokemusta, ei ole heittää kommenttiakaan :). T:Samuli |
Perza 04.01.2019 10:28:00 | |
---|
Niin, Kai raitojen määrä riippuu aika pitkälti toteutus tavasta, materiaalista, kokoonpanosta yms Jos ajatellaan pelkästään rumpujen nauhottelua, ni niihinki saa jo raitoja uppoamaan jopa sen parikymmentä tai sitte vaan yhen. Kitaroita voi äänitellä monella tavalla, itse käytän monesti tuplauksia, joten se 4-8 raitaa menee siihen. Sitte tietty soolot ja fillit erikseen yms. Bassolle pari helposti. Kiippareita nauhottaessa saattaa helposti mennä useampi raita. Lauluja saattaa mennä useampi. Niinku sanoin, riippuu todella monesta asiasta. |
Kalmo 04.01.2019 11:52:18 | |
---|
Pelkkiin rumpuihin menee helposti useita raitoja, vaikkei edes kaikkia laita omille raidoille. Laulu tuplauksineen plus taustalaulut vievät helposti 4-8 raitaa. Kitarasoolosta kun tekee muutamia eri versioita joista yhdistelee lopullisen, ja sitten vähän kiippareita plus jotain rytmimunaa tai tamburiinia, niin 30 raitaa on ihan maltillisellakin toiminnalla käytössä. Kaikki raidat eivät välttämättä kuitenkaan päädy lopulliseen miksaukseen. Paljon riippuu siitä, kuinka selvällä etukäteisreseptillä hommaan lähtee. DAW-työskentelyn ilo ja kirous kun on eri vaihtoehtojen vaivaton kokeilu, kun raitoja voi aina lisätä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Antti1 04.01.2019 15:05:54 | |
---|
Yksi herkästi unohtuva asia on erilaiset ryhmäraidat auxit yms, joita mä tykkään käyttää paljonkin. Niillä on helppo hallita eri osioiden suurempia kokonaisuuksia helposti ja toisaalta voi tehdä myös prosessointia esim. kaikille 16 laulustemman pätkälle kerralla. Mulle ryhmät on prosessia selkeyttävä asia, kun käytän vielä tiettyjä värejä yms. jaottelemaan instrumentit toisistaan. Aina sillä ei ole edes miksaamisen kanssa paljoa tekemistä, vaan enemmänkin workflow-asiaa, mutta usein prosessoin asioita myös nippuina. |
Aleksir18 04.01.2019 18:05:03 | |
---|
Perza: Niin, Kai raitojen määrä riippuu aika pitkälti toteutus tavasta, materiaalista, kokoonpanosta yms Jos ajatellaan pelkästään rumpujen nauhottelua, ni niihinki saa jo raitoja uppoamaan jopa sen parikymmentä tai sitte vaan yhen. Kitaroita voi äänitellä monella tavalla, itse käytän monesti tuplauksia, joten se 4-8 raitaa menee siihen. Sitte tietty soolot ja fillit erikseen yms. Bassolle pari helposti. Kiippareita nauhottaessa saattaa helposti mennä useampi raita. Lauluja saattaa mennä useampi. Niinku sanoin, riippuu todella monesta asiasta. Itselläni on rummut yhdellä raidalla. Verseet kaikki jokainen erillisellä mutta kertsit samalla. Sitten 1,2 bassolinjaa. Vielä lopuksi jotakin pianoo, synää jne pari raitaa. Olen tosiaan aloittelija enkä ole kouluttautunut alalle. |
Perza 04.01.2019 20:25:28 | |
---|
Aleksir18: Itselläni on rummut yhdellä raidalla. Verseet kaikki jokainen erillisellä mutta kertsit samalla. Sitten 1,2 bassolinjaa. Vielä lopuksi jotakin pianoo, synää jne pari raitaa. Olen tosiaan aloittelija enkä ole kouluttautunut alalle. Juu siis meidänkin viime rojectissa rummut oli yhellä raidalla kun tehtiin ne koneella, mutta sitä kitaraa on aika paljo esim kompit on tuplattuja stereoraitoja. Niinku sanottu, yhtä oikeata tapaa ei ole. |
sepisti 06.01.2019 10:03:26 | |
---|
Mä laitan kyllä konerummutkin omille raidoilleen. |
Kalmo 06.01.2019 12:40:26 | |
---|
sepisti: Mä laitan kyllä konerummutkin omille raidoilleen. Tarkoitatko tässä nyt konerumpuja merkityksessä rumpukone ( kuten klassiset 808, 606 ym emulaatiot tai raudat), vai puhutko rumpu-VST-instrumenteista, jotka jäljittelevät oikeita rumpuja? Itse käytän Addictive Drumsia. Virvelin, haitsun ja basarin laitan vähintään omille raidoille. Haluan yleensä kaiuttaa ja kompressoida virvelin eri tavoin, kuin muun setin, basari kaipaa usein spesiaaliequtusta, jotta se erottuu hyvin bassokitarasta, ja haitsun sihinää tai "muhevuutta" haluan usein säädellä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Funkånaut 06.01.2019 12:51:20 | |
---|
Useammalla raidalla saa rukattua monipuolisemmin kaikkea kivaa. Esmes vst-rumpuihin voi käyttää helposti parisenkymmentä raitaa ja ne voi tehdä myös vain yhdellä raidalla. Kyllähän aikanaan hyvinkin rajatulla määrällä on kovaa musaa tehty, niin välttämätöntä ei lukuisten raitojen käyttäminen ole. play-along-levyillä sama ilmiö on hauska. "one, two, three"n alla kuuluu jo paskajatsit, ikään kuin ennakkovaroituksena. - Epämuusikko |
Vessajono 06.01.2019 18:07:52 | |
---|
Funkånaut: Kyllähän aikanaan hyvinkin rajatulla määrällä on kovaa musaa tehty, niin välttämätöntä ei lukuisten raitojen käyttäminen ole. *insert jotain täysin perusteetonta horinaa Beatlesista, Abbey Roadista, neljästä raidasta, monosta, Pro Toolsista ja luovuuden tappamisesta* Mut joo, mulla on viimesimmässä työn alla olleessa biisissä 50 raitaa, vaikka ihan himademosta kyse. Ois tietysti tiivistettävissä, koska niitä tulee aika paljon ihan sellaisesta osittaisesta laiskuudestakin, että joku kerran biisin aikana esiintyvä kitarajuttu on omalla raidallaan, koska en jaksa säätää soundeja erikseen jollekin toiselle raidalle, vaikka kyse ois niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin jonkun efektin bypassaamisesta. Ja sit tietysti kaikki kitarat on tuplattu ja paljon myös kaikkea layeroitua syna-asiaa. Ja toki Logicin rumpalin saa halutessaan myös yksittäisenä stereoraitana, mistä putoais 15 raitaa mut mä en halua. Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä. |
t-termiitti 07.01.2019 14:23:41 | |
---|
Mulla on 4 raitaa rummuille. 1-2 bassolle. 1-2 sointukierrolle. 1-2 melodialle. 1-2 efekteille. Ja sitten busseja ainakin rummuille ja tuplattuja raitoja (yleensä en tosin tuplaa koska mulla on energyXT niminen modulaarinen "väli-isäntä" VST efekteille - näppärää). Esim. just auki olevassa projektissa on yhteensä 13 raitaa. Ei sitä sen enempää ole juuri koskaan. Näin konemusiikissa. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |