Aihe: Kitaran truss rodin säätäminen? Kielet särisee.
1
Vade34
21.11.2018 19:10:10
Moro,

minun uuden sähkökitaran kielet särisee nauhoihin 1-4 nauhan alueella. Myös 12 nauhan jälkeen on särinää Mihin suuntaan truss rodia on käännettävä..kiristys vai löysentäminen?

Kyseinen skitta Sterling MusicMan Majesty.
ituvirtanen
21.11.2018 23:35:51 (muokattu 21.11.2018 23:48:02)

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

Tuossa on kuva, jos kieli ei taivu (hmh). Kotimaisella: kaularauta ja niitä on myös kaksitoimisia.
https://www.youtube.com/watch?v=NDChndvPK6g

Säätöjä ei kannata tehdä vanhoilla kielillä ollenkaan. Uudet alle ja viritysmittari mukaan. Joudut luultavasti säätämään kielten korkeuksia ja hienovireen lopuksi.

Raudan pyörittely kannattaa tehdä niin, että kirjoittaa aikomuksensa paperille. Siten on helpompi palata lähtöpisteeseen. Kaula saattaa hieman elää parin päivän ajan säädön jälkeen. Siksikin tuo paperi on myöhemmin avuksi. Säätötarve voi olla luokkaa neljänneskierros tai vähemmän. Hyvä avain pitää ruuvit ja mutterit kunnossa.
Kalmo
22.11.2018 13:32:12
Hommaa voinee verrata moottorisahan kaasarin säätöön näppituntumalla. Jos ei toimi kontrolloidusti, ei enää löydä lähtöpisteeseen, ja kaikki muuttuu arvailuksi :o)
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
basisti1971
22.11.2018 14:05:33
Moi.

Vade34: minun uuden sähkökitaran kielet särisee nauhoihin 1-4 nauhan alueella. Myös 12 nauhan jälkeen on särinää

Tervetuloa mnettiin.

Koska kyseessä ei ole satasen-parin halpis, veisin suosiolla ammattiauttajalle tai kokeneemmalle harrastajalle ainakin vilkaistavaksi.
Jos kyseessä on täysin uusi soitin, yleensä edullisemmatkin kitarat säädetään ennen luovutusta T-Kaupassakin jonkinmoiseen (yleensä raskaaseen mutta varmasti särinättömään) soittokuosiin, joten myyjätahoon kannattaa olla yhteydessä jos kyseessä on liike.

Vaikka Musarin kaularaudan säätötapa onkin verraten käyttäjäystävällinen -täytyy yrittää tosissaan että saa säätöpyörän turattua käyttökelvottomaksi- ainakin näin etädiagnoosina veikkaisin että hyvään soittokuosiin saattamiseen tarvitaan tapauksessasi muutakin kuin pelkkä kaularaudan säätö ja uudet kielet.

Etenkin 1-4 nauhan särinä viittaa hyvin vahvasti mataliin satulauriin.
12 nauhan jälkeinen särinä voi kyllä viitata liian suoraan kaulaan, mutta arvauksena talla on liian matalalla jos kaikki kielet särisevät yhtälailla, joku/jotkut tallapalat jos osa särisee, osa ei.

Tuo sinänsä kattava yllälinkitetty mnet-säätöohje on ainakin kokeneemman silmään kerronnaltaan turhan polveileva, joten jos lontoo taipuu, netistä löytyy tuhatmäärin säätöohjeita vaikkapa haulla "guitar setup guide".
Itse olen aloittanut kitarapuuhastelun ennen kuin Al Gore netin "keksi", joten kokemusta ei ole ohjeiden hyvyydestä tai huonoudesta.

T:Samuli
Kefiiri
22.11.2018 21:32:04
Veikkaus: kaularauta on löysäämisen tarpeessa ja kielet tallasta turhan matalalla.

Veisin ammattilaiselle joka osaa heti arvioida tilanteen. Jos säätäminen riittää, se tuskin tulee kalliiksi, ja jos alkaa jokin tajuton viilaaminen, sitä ei kuitenkaan pystyisi tekemään itse.
En ole musiikin asiantuntija.
sepisti
24.11.2018 10:30:06
Vade34: Moro,

minun uuden sähkökitaran kielet särisee nauhoihin 1-4 nauhan alueella. Myös 12 nauhan jälkeen on särinää Mihin suuntaan truss rodia on käännettävä..kiristys vai löysentäminen?

Kyseinen skitta Sterling MusicMan Majesty.

You should turn your kaularautaa counter clockwise a little.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)