Aloittelevalla biisinikkarilla olisi kysymyksiä riffeistä. Muutamia biisejä olen pöytälaatikkoon väsännyt ihan vaan heittämällä jotain melodiaa johonkin sävellajiin ja soittamalla kitaralla sointuja. Monessa biisissä kuitenkin käytetään riffejä. Miten riffit muodostetaan? Esim, jos biisi menee sävellajista C, niin onko olemassa sääntöjä, jotka rajoittavat sitä, miten riffi muodostetaan? |
ihan hyvä linkki, ja olen tuota viestiketjua jo aikaisemmin lukenutkin. Kuitenkaan ongelma ei ole luovuudessa tai nöyryyden puutteessa, vaan ihan tuosta riffien muodostamisesta kyselin, ja niihin pari vastausta onkin jo tullut. |
Aloittelevalla biisinikkarilla olisi kysymyksiä riffeistä. Muutamia biisejä olen pöytälaatikkoon väsännyt ihan vaan heittämällä jotain melodiaa johonkin sävellajiin ja soittamalla kitaralla sointuja. Monessa biisissä kuitenkin käytetään riffejä. Miten riffit muodostetaan? Esim, jos biisi menee sävellajista C, niin onko olemassa sääntöjä, jotka rajoittavat sitä, miten riffi muodostetaan? Ei tuommoisilla asioilla kannata päätä vaivata, jos luovuus ei sinänsä ole ongelma. Kuuntele, miten suosikkibändis kitaristi soittaa niitä riffejä. Miten ne on sävelletty, onko niissä joku tietty kaava? Eri kitaristit muodostaa riffejä eri tavalla johtuen persoonallisista eroista. Jokainen ihminen on yksilö, ja musiikin tekeminen käytettävät ratkaisut vaihtelevat, se "juttu" pitää vain koittaa löytää ja jopa mahdollisesti lainata jotain pientä sieltä toista täältä. Kuitenkin tämän lainailun tekeminen ei saa johtaa siihen, että kuulostaa sitten esikuvansa kopiolta. Ja kitaristi/säveltäkä, jolla ei ole mitään omaa musassaan tai tyylissään ei herätä ainakaan mussa mielenkiintoa. Ei muuta kuin kitara käteen ja kokeilemaan juttua, mutta ei kannata kangistua mihinkään ajatusmalliin miten asiat pitäisi tehdä, vaan kokeilee tehdä ne omalla tavallaan säilyttäen samalla terveen itsekritiikin, joka jokaiselta pitäisi löytyä. Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta. |