Aihe: Kitarakoulu - mistä selkeä ja määrätietoinen polku opin tielle 1 | |
---|---|
![]() 08.10.2008 02:55:57 (muokattu 08.10.2008 03:03:00) | |
Yritin haeskella jotain aiheeseen liittyvää mutta FAQeissä näytti olevan enemmän keskitytty kamojen hankintaan kuin itse soittamiseen. Tässä on pari vuotta räpelletty 40+ ikäisenä sähkökitaran kanssa ja tällä hetkellä tuntuu ettei tästä mitään tule. Välillä tuntuu että kehitystä tapahtuu mutta toisaalta joskus olisin valmis antaa periksi kun fiilis on lähinnä kuin olisi juuri ottanut sen skitan ekan kerran käteen eikä mikään tunnu sujuvan. Oikeastaan mun ongelma on määrätietoisen treenitien löytäminen, teorian ja käytännön yhdistäminen ja ilmeisesti liian paljon "play along" tyyppinen soittelu. Soitan lähes päivittäin ja innostusta on, mutta ei hitto kun tää ei tunnu välillä etenevän mihinkään suuntaan. Tiedostan ettei mitään yhtä tietä ole, mutta olisko jollain soitto-opetuksen kanssa tekemisissä olevalla henkilöllä mitään perusrunkoa miten tässä pitäs edetä, jotta kiinnostus pysys yllä ja saisi jonkun järkevän suunnan mitä seurata? Avo-otteet, barret ja perusskaalat on tiedossa ja sujuu lähes silmät kiinni. Soolojakin soittelen lähinnä improvisoimalla opeteltuja perusskaaloja blues pohjaisen musan tahdissa, Tabista perusbiisit sujuu tunnissa mutta kun pitäs oikeesti soitella jotain ilman taustamusaa niin on tosi vaikea saada mitään järkevää irti. Olen myös äänittänyt pelkän skitan sisään soittaessani biisin päälle ja se kyllä kuulostaa useimmiten jopa aika makeelta (ZZ Top huiluääniä ja Blues sooloja) mutta turhautuminen tässä on edessä jostain syystä kun ei tiedä mihin suuntaan pitäs tästä edetä. Peräänkuulutan siis jotain yksinkertaista ohjeistusta tyyliin Kitarakoulu 1: etene näin a - z tyyppistä materiaalia pitkin (teoria ja käytäntö kulkis käsi kädessä ja pystys tajuamaan sitä kautta asioita paremmin), opettele asiat portaittain ja siinä välillä jammaile omaksi iloksi. Tän tyyppiset matskut tuntuu olevan kaupoissa tyyliä "soita kuten AC" tai "opettele Blues soittaminen" tai "licks for rock". Näitä matskuja on hyllyssä jopa kymmenittäin mutta ei niistä muodostu mitään kokonaisuutta valitettavasti. Mulla oli yksi hyvä kirja ihan alussa, taisi olla MI:n tuottamaa sinikantista sarjaa mutta olen hukannut sen jonnekin ja siinäkin loppu perusalkeiden jälkeen matsku kesken. Jos joku opettaja on valmis Länsi-Helsinki/Espoo akselilla ottamaan mut hoiviinsa, niin olisin kiinnostunut. Uskoisin että jonkinlainen "tasokoe" ja sen jälkeinen määrätietoinen treeniohjelma olisi kiinnostava vaihtoehto. Tästä olisin jopa valmis maksaa ihan hyvän korvauksen Valitettavasti edellinen opettaja ei oikein tajunnut mun tarpeita ja lykkäs tehokkaan 20 min tunnin aikana nenän eteen skaalalappuja ja opettaminen jäi kommenttiin "näin ne menee, treenaa tätä himassa ja katotaan ens kerralla lisää". Sama matsku jonka se oli kopioinut niille tunneille oli mulla kotona kirjassa, joten kun osaan itse lukea, niin en kaivannut ihan tollasta "lukiopetusta" siinä vaiheessa. Hitto sentään.. mä siirryn kohta takas digirumpujen pariin jos en saa jotain otetta tähän hommaan. Help! Ps. Jos musatyylillä on mitään merkitystä tän oikean polun löytämisessä, niin lähinnä rootsia se on (ZZ, Buddy Guy, Kenny Wayne Shepard, kaikki nyky country) ja siihen päälle sit Whitesnake, AC, Metallica, Lynyrd.. | |
![]() 08.10.2008 09:38:12 (muokattu 08.10.2008 10:21:05) | |
Iskikö masis keskellä yötä? :) Samanlaisia ongelmia mullakin. Enkä osaa sanoa mikä siihen auttaisi. Nyt lähdin kahdelle työväenopiston kurssille: Bändi-kurssi ja bluegrass-kurssi (24h kummatkin, kustannus 12€ ja 55€). Toistaiseksi ei ole avannut maailmoita, olen yhä ja silti erittäin huono, mutta jotain silti kai teen, että edistyisi. Ehkä joku kaunis vuosi. Jos osaa jo soinnut, skaalat, teoriat ja levyn mukana soiton... niin ei kai siinä enää muutakaan ole? Itselläni on tilanne että skaalat nyt joten osaan (no ainakin duurit ja pentatoniset), ja sointuteorian, ja soinnut ympäri kaulan. Mutta rytmi heittelee, nopeutta ei ole (Ja metronomin kanssa soitostakaan ei oikein tule mitään.) Korvakuulolta soittaminen on mulla myös niin alkutekijöissään, että tekisi mieleni polttaa kitarani roviolla. Nyt olen yrittänyt opetella blue moon of kentuckyn melodian (se kun oli kurssilta tehtävänä). Ei vaan irtoa, prkle. Muutamalla opettajalla olen käynyt. Pari niistä täällä m.netissäkin surffailee. Yhden kanssa opettelin vuoden, kunnes hän lopetti, kahden muun kanssa vähän aikaa tein, kunnes he olivat liian kiireisiä. Yhden luona en käynyt kuin kerran, ja toivoisin että joskus hänen kanssaan vielä voisin jatkaa (hän kun on soittajana "suuri idolini" :D ). Opettajasta riippuen opettelin sekä nuoteista lukien että täysin ilman lappuja. Nuoteista lukeminen oli kyllä ihan toimiva ratkaisu, mutta en siihen haluaisi silti mennä, sillä jotenkin se tekee soittamisesta jäykempää. Tabeilla mielestäni saa heittää vesilintua (syystä että olen aivan liikaa niistä ollut riippuvainen, oppimatta yhtään mitään). Periaatteessa olen sitä mieltä että levyltä opettelu ja muiden kanssa soittaminen on ainoat asiat mihin minun pitäisi paukkuja pistää. Mutta... tuntuu vain pään hakkaamiselta seinään. Mutta hei, pistetään projekti kasaan! Valitaan joku biisi ja treenataan se kondikseen. :D Sun musiikkimaku on ainakin ihan oikealla suunnalla (ainakin nuo ZZ top, ACDC ja Lynyrd Skynyrd, ja kantri, vaikka en varsinaisesti *nyky*kantria kuuntelekaan). http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 29.10.2008 09:47:22 | |
Mä voisin lähtee tohon pykälää soittaa nelikielistä???? Too Much Monkey Business | |
![]() 29.10.2008 20:31:41 | |
Ei ole proggista mitään lähtenyt käyntiin kun en ole digidrummerille vielä meilaillut. Pitääpä siis meilata! :) http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 01.11.2008 16:11:20 | |
Pakko heittää ittekkin kommentia tähän, että TUTULTA TUNTUU poijjat tai tytöt :)) Ei se meinaan aina naurata, vaikka huumorimielellä mutta silti tosissaan olen kitarani kanssa ollut kohta jo melkein 20 v. Kävin aikonani musatunneilla ja nuoteista soitettiin ja kyllähän sieltä jotain ulos tuli, mutta kuten sanottu, että jäykkää tuubaahan se on nuoteista soitettuna. Mullakin kävi niin, että nuotit tai tabit, niin ne orjuuttivat täysin, minkä olisi voinut korvallakin oppia. Ilman niitä ei soittamisesta tullut mitään. Vesilinnuille vaan liput ja laput ja korvat käyttöön sekä levy taustalle pyörimään. kunpa olisi hoksannut vaan tämänkin 20 v aikaisemmin, niin ei varmaan tartteisi tässä nyt tuskailla. Meikäläinenkin lähtee taas käymään tunnilla ja nyt päätettiin , että ei enään kuitenkaan ##nuoteista##. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." | |
![]() 03.11.2008 19:29:43 | |
Ilmeisesti näyttää olevan muutamalla muullakin samanlainen tilanne taustalla. Tästä viisastuneena ja yhden aktiivisen aiheeseen vastanneen henkilön kanssa keskustelleena tässä mietin, että jos saatas kasaan ryhmä rämä Helsingin alueelta, joka olis kiinnostunut jonkinlaisella ryhmäsessio mentaliteetilla kehittämään soittamistaan niin miksi ei pistettäs hynttyitä yhteen ja jaettas turhautumisen sijasta ideoita ja vinkkejä jamitellen keskenämme? Tärkeää tässä olisi tietty ihan ensiksi se, että kaikki puhuvat samaa kieltä eli tykkäävät samankaltaisesta musiikista. Toinen tärkeä asia on tietty kaverihenki eli tämän tulee olla hauskaa kaikille ilman suorituspaineita taitotasosta tai kokemuksesta/kokemattomuudesta riippumatta. Siksi uskonkin että puhumme taitotasoltaan muutaman vuoden harrastemielessä soittaneista aikuisista kavereista tai henkilöistä, jotka haluavat aloittaa junnuna jääneen harrastuksen ja lämmitellä sitä uudestaan. Tietty kriteerit ovat joustavia eikä tässä suurennuslasilla katsota jos itsestä tuntuu että porukkaan sopii. Musamaku: Roots, blues, kantri, southern rock, legendoja (AC jne.) Treenipaikka: tiedossa ja/tai vuokrattavissa helposti ja edullisesti Alue: Helsinki (länsipuolella mahdollinen jamittelupaikka) Kamat: Omat kamat tai vuokramestassa esim. rumpalille setti Ketä: Perinteinen rock bändin soittajoukko vaikka viidellä kitaristilla, akustinen, dobro, what ever - mutta myös siis rumpali, basso jne. Jos tällainen projekti kiinnostaa, niin laittakaa yksityisviestiä minulle sähköpostin kera, niin palaan aiheeseen tarkemmin treenimestojen ja muiden yksityiskohtien osalta. Painotan että tässä on tarkoitus jakaa oppeja, vinkkejä ja hyvää fiilistä jokaisen osallistujan kesken taitotasosta riippumatta, tähtäimenä jossain vaiheessa saavuttaa aktiivinen ryhmä, joka pystyisi soittamaan yhdessä keskenään ja antamaan toisilleen hyvien fiilisten kautta onnistumisen elämyksiä hyvän musan ja kaverihengen muodossa. Unohdetaan egot ja annetaan kaikille mahdollisuus saada elämyksiä! | |
![]() 20.11.2008 09:29:16 | |
täs ois yks amatööri basisti.....) Old Time Rock'n'Roll | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)