believer 21.03.2004 02:03:13 (muokattu 21.03.2004 02:05:07) | |
---|
Aloitin tänään kitaran soiton kitarani on tällä hetkellä akustinen. Eli kertokaa viisaammat että mitä pitäis harjoitella ensiksi? Mistä on hyvä opetella kitaran soiton alkeet? Kannattaako lainata joku tietty soitto-opas kirjastosta? En osaa kunnolla nuotteja. Vai kannattaako vaan ryhtyä harjoittelemaan jotain biisiä tabeista? Mikä olis helppoa soitettavaa tälläiselle vasta-alkajalle? Joskus sitten olis tarkoitus siirtyä sähkökitaraan ja soitella metallican tyylistä musaa. |
ollisal 21.03.2004 08:54:52 | |
---|
Ensiksi kyllä kannattaisi opetella soittamaan sointuja, sekä avoimia että barréita. Siinä oppii samalla hyvin otelaudan toiminnan jne ja minä ainakin tykkään tietynlaisia melodiakulkujakin soittaa barréitten avulla. Eli toivelaulukirja käteen ja sitten soittelemaan niitä, sointuja. |
Kitaravirtuaali 21.03.2004 11:52:52 | |
---|
Ihan ensimmäisenä kannattaa opetella vaikka virittämään kitara. Hämmästyin kun kaveri kertoi, että hänen kitaransoitonopettajansa (heheh) virittää aina hänen kitaransa. Se taito kannattaa osata itse. Sitten kannattaa varmaankin opetella ihan näitä avoimia sointuja eli A, E, C, D ja G ja näistä pari variaatiota, kuten mollit (A -> Am) ja septimit (A -> A7). Niillä pääsee jo pitkälle, ja periaatteessa miltei kaikki soinnut voi muodostaa opettelemalla muodostamaan sen joko E:stä tai A:sta, ja sitten ottaa sen vain eri puolilta kaulaa. Jos joku nyt tuosta ymmärsi. Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf
Elkee enää mitän myykö, rahat loppu perskeles! |
AntiSankari 21.03.2004 12:08:24 | |
---|
mutta jos sointujen opettelu ei kiinnosta, niin älä opettele.. kyllä ne ehtii myöhemminkin. Sanoisin että alussa on tärkeintä saada se todellinen innostus päälle ja sen innostuksen voi helposti tappaa, jos harjottelee jotain mikä ei kiinnosta... mutta itse suosittelisin ihan alkuun muutaman biisin harjottelua tabeista. |
believer 21.03.2004 12:44:45 | |
---|
Tiedättekö mitään hyvää kitarakirjaa mistä vois treenailla noita alkeita ja muuta? Olis vielä hyvä jos se löytyis kirjastoista. |
bage 21.03.2004 14:30:06 | |
---|
SUURI KITARAKIRJA. Se on ainaki meikäläisen mielestä ihan hyvä luettava aloittelevalle ja vähän edistyneemmällekin kitaristille. Luulisin että se löytyy aika monesta kirjastosta (ainakin tämmösen pikkukylän kirjastossa se on) |
Mark-Ken 21.03.2004 15:49:23 | |
---|
|
obiwan 22.03.2004 10:03:39 | |
---|
Kyllä soinnuista kannattaa lähtee liikkeelle,ekana avoimet ja sitte barret, opetella sujuvat sointujenvaihdot ja nuoteista sointujen seuraaminen, eli oppii katsomaan seuraavan soinnun edellellistä oitettaessa jne. Ja sitte joitai perusmelodioita, ite opin ekana soittaa Oodi ilolle...! "Dii-Dii-Dii-Dii-Dii-Dii-Dii-Dii...." Kyl se siittä lähtee. |
Lord of the strings 22.03.2004 16:42:04 | |
---|
Ei kannata sitten viikon päästä tulla kysymään, jotta mikä Children of bodomin biisi on helppo aloittelijalle =) "Onks Kekkonen viel hengissä?" - Ystäväni Emmi. |
Jackson Dinky 22.03.2004 18:12:34 | |
---|
Ei kannata sitten viikon päästä tulla kysymään, jotta mikä Children of bodomin biisi on helppo aloittelijalle =) Sitte kun oot viikon tai kaksi soittanut niin kannattaa ruveta harjotteleen esim tuo lord of the strings tossa ylhäällä mainitsi sen bodomin deadnight warriorin ja warheartin. Siinä ihan helpot biisit näin viikon soittaneelle. Francesco Fareri on tyylitajuisin. |
believer 22.03.2004 20:30:04 | |
---|
Kannattaako sitä mennä jonnekin musiikkiopiston kitara kurssille vai oppiiko noista kitara opuksista? |
tommiot 22.03.2004 21:16:55 | |
---|
Mikä olis helppoa soitettavaa tälläiselle vasta-alkajalle? Joskus sitten olis tarkoitus siirtyä sähkökitaraan ja soitella metallican tyylistä musaa. No voithan sä soittaa metallicaa vaikka heti, ei pitäis olla paha joku Enter Sandman. Oikeestaan mä oon soittanu kolme viikkoo kitaraa, kyllä enter sandman menee ihan kohtalaisesti koko biisi, jos ei nyt täysin puhtaasti... Ankaraa treeniä vaan... |
Dolmo 23.03.2004 19:37:58 | |
---|
Kannattaako sitä mennä jonnekin musiikkiopiston kitara kurssille vai oppiiko noista kitara opuksista? Kansalaisopiston tai musiikkiopiston kitarakurssit ovat ihan asiallista käydä. Saa jotain kosketusta teoriaankin. Mutta jos se puoli ei kiinnosta vaan haluaa rämpytellä tabuja jne niin tokkopa sinne on tarvis mennä. Itse soittelin kansalaisopistolla jonkin aikaa ja ihan hyödyllistä se oli. "Oma tyhmyyteni on minulle tärkeämpi, kuin vieras viisaus" |
Mark-Ken 23.03.2004 20:14:45 | |
---|
Itse olen soitellut ihan vaan yksin. Opettele sointuja, tabeja ja kaikkien sormien käyttämistä. |
tommiot 24.03.2004 09:49:09 | |
---|
Eikä kannata soittaa pelkästään tabulatuureista, vaan myös korvakuulolta. Tulee hyvä fiilis kun oppii jotain ite. |
believer 24.03.2004 15:18:12 | |
---|
No kyllähän tämä tästä lähtee. Onkos olemassa mitään kitaraohjelmaa tietokoneelle?Ainakin johonkin "guitar guruun" törmäsin netissä. |
Fortune 24.03.2004 16:17:07 | |
---|
Eikä kannata soittaa pelkästään tabulatuureista, vaan myös korvakuulolta. Tulee hyvä fiilis kun oppii jotain ite. Ja nuotit. Opettele ne, kun vielä on innostusta etkä ole täysin tabulatuuririippuvainen. Nuottikirjoitus on kansainvälinen ja sen osaaminen avaa ovet kaikenlaisen musiikin, myös ei-niin-kitaraorientoituneen pariin. Kiität itseäsi, jos ne opettelet. "Look behind you, a three-necked guitar!" |
tommiot 24.03.2004 16:28:14 | |
---|
Onkos olemassa mitään kitaraohjelmaa tietokoneelle?Ainakin johonkin "guitar guruun" törmäsin netissä. Minkälaista "kitaraohjelmaa"? Tabeja saa ainaki Power-Tab Editorille (ite ohjelma www.power-tab.net ) www.powertabs.net |
harppi 25.03.2004 18:23:46 | |
---|
Kertosko joku noista barreista hiukan lisää. tiedän niistä vain sen että sillon soitellaan ylempää kaulalta kuin perus sointuja soitellessa. |
Kitaravirtuaali 29.03.2004 09:17:47 | |
---|
Elikkä barré on se, kun painetaan yhdellä sormella useampaa kieltä, usein kaikkia. Esim. A:n voi soittaa vaikka näin:
|-0-| |-5-| |-2-| |-5-| |-2-| |-6-| |-2-| |-7-| |-0-| |-7-| |-x-| |-5-|
Eli bassosävel määrää soinnun. Ala-E:n viides välihän on A. Samalla logiikalla vaikka G: G löytyy nuoteista kolme pykälää ylöspäin E:stä, eli "nostetaan" otetta kolme nauhaa etusormen barrén toimiessa ikäänkuin satulana:
E -> G |-0-| |-3-| |-0-| |-3-| |-1-| |-4-| |-2-| |-5-| |-2-| |-5-| |-0-| |-3-|
Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf
Elkee enää mitään myykö, rahat loppu perskeles!
IMIK #10 |