Aihe: Efekti lenkki
1 2
maniac4ever
22.09.2003 16:25:00
Kysymys on yksin kertainen eli siis kuinka efekti lenkki tehdään ?
Tehdäänkö se näin ?
Kitara-piuha-efekti-piuha-vahvistimen input.

Tiedän olen hieman tyhmä eli sivistäkää siis tyhmää.
Kiitos
Spiridon
22.09.2003 16:26:24
kitara-vahvistin-efekti-vahvistin.
Eli vahvistimissa (ei välttämättä kaikkein pienimmissä) on sellanen efektilenkki joka ymmärtääkseni iskee efektin etuasteen ja pääteasteen väliin.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
maniac4ever
22.09.2003 16:39:38
Elikkä mun vahvistimessa on Effects send ja Effects return
eli lähteekö se tosta Send: stä ja palaa Return: iin ?
Eemil
22.09.2003 16:52:56
Elikkä mun vahvistimessa on Effects send ja Effects return
eli lähteekö se tosta Send: stä ja palaa Return: iin ?

Piuhat vaan molempiin reikiin ja toiset päät efektiin. Eli efektin inputtiin vahvistimen send ja efektin outputtiin vahvistimen return.
Torilla 3kk vanha Ibanez S540wnsol 900€, Zoom gfx-8 350€ ja Yamaha fg-411c-12bl puoliakkari 200€. Tiedustelkaa perkeleet.
maniac4ever
22.09.2003 21:04:03
Joo tuli selväksi.
Kiitos !
Dumb
23.09.2003 09:05:52 (muokattu 23.09.2003 09:06:35)

Efektilenkkiin sitten ei välttämättä kannata mitään säröä iskeä vaan lähinnä modulaatio- ja delay-efektit sinne on ollut tapana laittaa (minulla tosin on kaikki efektit ennen vahvistinta vaikka särö tuleekin sieltä vahvistimesta).
makoskela
23.09.2003 11:49:53
Efektilenkki on myös loistava paikka volumepedaalille.
GAS = Guitar Auction Syndrome
Spiridon
23.09.2003 14:01:09
Ja siis sitä efektilenkkiähän ei ole pakko käyttää lenkkinä jos omistaa vaikka jonkun multiefektilaitteen.
Laittaa skitan suoraan multihärpäkkeeseen ja siitä effects returniin.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Cornflake
23.09.2003 14:13:37
Spiridon:
Ja siis sitä efektilenkkiähän ei ole pakko käyttää lenkkinä jos omistaa vaikka jonkun multiefektilaitteen.
Laittaa skitan suoraan multihärpäkkeeseen ja siitä effects returniin.

Olisi toki suotavaa että tuo häristin toimisi myös etuasteena, eikä pelkkänä efektinä...
HeavyMan
23.09.2003 16:05:55

Mitä hyötyä tosta efekti lenkistä on?
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Olli S.
23.09.2003 16:43:11

En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin minulla wahi käyttäytyy ihan eri lailla kitaran ja inputin välissä, kuin efektilenkissä. Jos lykkäät sen kitaran ja vahvistimen väliin se ei vaikuta paljoa yhtään. Sitten kun looppaat sen, niin se antaa kunnon wahin, mutta kun pistät sen nolla asentoon kuuluu vahvistimesta kitara hyvin hiljaa.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Lennu
23.09.2003 17:10:12

En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin minulla wahi käyttäytyy ihan eri lailla kitaran ja inputin välissä, kuin efektilenkissä. Jos lykkäät sen kitaran ja vahvistimen väliin se ei vaikuta paljoa yhtään. Sitten kun looppaat sen, niin se antaa kunnon wahin, mutta kun pistät sen nolla asentoon kuuluu vahvistimesta kitara hyvin hiljaa.

Kitaran ja inputin välissä se wahi muokkaa matalaimpedanssista kitarasignaalia, mutta etu- ja pääteasteen välissä linjatasoista etuastesignaalia. Tästä syystä efekti on voimakkaampi.

Joissakin efektilenkeissä on ohisäätö, jolla voi säätää, kuinka paljon alkuperäistä "kuivaa" signaalia menee loopin ohi ja kuinka paljon looppiin. Tästä syystä ääntä kuuluu efektin ollessa kiinni.
Primus inter pares!
Fortune
23.09.2003 18:24:24
Efektilenkki on myös loistava paikka volumepedaalille.

Jep, instant hevi-swell!
Ootko Mahe? Rock'n'roll!
makoskela
24.09.2003 13:30:57
Jep, instant hevi-swell!

Ei. Kun ihan tavalliseen 'bell-like' kirkkaaseen soundiin tämä viritys toimii parhaiten. Vaikka kyllä sillä säröjäkin saa boostattua.
Eemil
24.09.2003 13:32:15

Vielä lisänä: joissain useampikanavaisissa vahvistimissa on joka kanavalle oma efektilooppi (ja tietty myös yhteinen). Tästä saavutetaan seuraavaa hyötyä: jos soitat vaikka tiukan särön ykköskanavalta etkä halua siihen mitään efektiä, mutta kakkoskanavan soolosaundiin haluat choruksen ja delayn, se onnistuu laittamalla chorus ja delay kakkoskanavan efektilooppiin. Näin ollen voit pitää molempaa efektiä kokoajan päällä, ja pedaalien polkeminen vähenee.
Torilla 3kk vanha Ibanez S540wnsol 900€, Zoom gfx-8 350€ ja Yamaha fg-411c-12bl puoliakkari 200€. Tiedustelkaa perkeleet.
maniac4ever
24.09.2003 15:45:52
Miksei sitä säröä kannata laittaa efekti lenkkiin ?
Kuinkas se särö sitten pistetään, pistetäänkö se kitaran ja vahvistimen väliin ?
Fortune
24.09.2003 16:05:09
Ei. Kun ihan tavalliseen 'bell-like' kirkkaaseen soundiin tämä viritys toimii parhaiten. Vaikka kyllä sillä säröjäkin saa boostattua.

Meinaan sitä hevimiesten rakastamaa, etuastesärön soundia muuttamatonta swelliä.
Ootko Mahe? Rock'n'roll!
makoskela
24.09.2003 17:38:28
Meinaan sitä hevimiesten rakastamaa, etuastesärön soundia muuttamatonta swelliä.

Kuitti.
Dumb
24.09.2003 18:57:42

Miksei sitä säröä kannata laittaa efekti lenkkiin ?

Se ei kuulosta oikein hyvältä. Voithan sä sitäkin kokella ja todeta itse.

Kuinkas se särö sitten pistetään, pistetäänkö se kitaran ja vahvistimen väliin ?

Juuri näin.
Rautakivi
29.09.2003 12:28:11
Piuhat vaan molempiin reikiin ja toiset päät efektiin. Eli efektin inputtiin vahvistimen send ja efektin outputtiin vahvistimen return. Eli siis pedaalin inputista vahvistimen sendiin ja pedaalin outputista vahvarin returniin?? Ja kitara normaalisti vahvarin inputtiin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)