Lucifix 15.02.2007 15:35:47 | |
---|
Kun tämä rytmitajuni on hieman keinuva, utelisin teiltä hyviä rytmisiä harjoituksia. Enkä todellakaan tee mitään sellasilla vastauksilla "Ziiz soita metronoomi kans, ja jos ei onnistu vaihda alaa ku oot nii lahjaton" vaan nimenomaan harjoitusmetodeita. Metronomi löytyy. |
Moimies 15.02.2007 16:21:03 | |
---|
Metronomi löytyy. No jos nyt kumminkin sanon että soita sen metronomin kanssa, sitä vartenhan niitä on että time saadaan kohdilleen ja se rytmitaju paranee, vai? Archt!!! Etsitään treenikämppää Mikkelistä! |
baron 15.02.2007 17:38:05 | |
---|
Kun metronomin kanssa alat pysyä samassa tahdissa, treenaa sellaista, että metronomi iskee vain kakkoselle ja neloselle ja sitten vielä pysyt tahdissa! COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Kirk_Hammett 15.02.2007 18:21:47 | |
---|
minä en ole ikinä osannut oikein harjoitella metronomin kanssa, yrittänyt olen mutta ei siitä ikinä mitään tule. ja mielestäni kuitenkin pysyn ihan hyvin rytmissä You know it's sad but true... |
Minä! 15.02.2007 18:41:24 | |
---|
Ainakin itselläni tuo rytmitaju hieman parantui kun rupesin soittamaan orkesterissa. |
McNulty 15.02.2007 20:49:39 | |
---|
Kun tämä rytmitajuni on hieman keinuva, utelisin teiltä hyviä rytmisiä harjoituksia. Enkä todellakaan tee mitään sellasilla vastauksilla "Ziiz soita metronoomi kans, ja jos ei onnistu vaihda alaa ku oot nii lahjaton" vaan nimenomaan harjoitusmetodeita. Metronomi löytyy. Jos omistat Guitar Pro softan, niin opettele sillä tekemään rumpuraitoja ja kokeile erilaisia tahtilajeja (4/4, 6/8, 5/4, 3/4, 2/4 jne...) Tekemällä omien riffien taustalle rumpuraitoja oppii paljon rytmiikasta. Jos jossain pääset soittamaan rumpuja niin sitäkin kannattaa harrastella edes sen verran että osaa 8-beatin ja 16-beatin :) Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth! |
passe 16.02.2007 09:58:25 (muokattu 16.02.2007 10:04:04) | |
---|
1.Ota selville mitä tarkoittaa; -Neljäsosanuotti (4th note) -Kahdeksasosanuotti (8th note) -kuudestoistaosanuotti (16th note) -Näiden kolmen triolivariaatiot 2.Laita metronomi hitaalle tempolle (n.60-80) napsuttamaan. Jokainen napsaus = yksi neljäsosanuotti - 1/4. Neljä napsausta muodostaa yhden tahdin - 4/4. Soita paksua E-kieltä vapaana, siten että soitat uuden nuotin aina tismalleen samaan aikaan kun uusi napsu napsahtaa. Vain yksi nuotti per yksi napsu. voit itse valita, demppaatko soittamasi nuotin napsujen välissä, vai annatko nuotin soida koko ajan. Soitat parhaillaan neljäsosanuotteja metronomin tahdissa... 3.Sitten soitetaan kahdeksasosanuotteja. Eli aivan samalla kuin äskeisessä, mutta nyt soitetaan 2 iskua per metronomin napsaus, toisin sanoen siis 8-osa nuotteja. Se mikä on nyt erittäin tärkeätä, on se että molemmat 8-osa nuotit ovat saman pituisia. 4.16-osa nuotit. Edelleen samalla tavalla, sillä erolla että nyt soitetaan 4 iskua per napsu. Siitä alkuun... Ps. Kun kuuntelet esim. jotakin AC/DC:n biisiä, jossa on on ihan peruskomppi, niin yksi tahti = 1.basarin isku+ 2.snaren isku+ 3.basarin isku+ 4.snaren isku. AC/DC:n basisti soittaa pää-asiassa 8-osanuotteja;-) Nuo siis vain havainnollistamaan (sekoittamaan) soppaa vähän lisää. Vapaan E-kielen tuuppaminen ei pidemmän päälle ole kovin antoisaa, mutta hyvä paikka aloittaa. Kiinnitä paljon huomiota taimiin (grooveen). Tusinatiluttajat tulee ja menee, mutta kitaristi jolla on hyvä time on se joka halutaan bändeihin jatkossakin. Miksi? Se kuulostaa parhaalta;-) Sometimes more is more |
Epämuusikko 16.02.2007 11:35:56 | |
---|
Rytmeissä on alku ja loppu. Neljäsosa ei ole, edes sormin napsautettuna *nap!* *nap!* vaan *nap!*______________*nap!* junou? Lyhyetkin iskut kannattaa ajatella pitkinä ääninä. Toinen juttu on rytmin pitäminen itselle: jos on kitaristi ja soittaa jotain esim. rytmipätkää, niin vispaa väli-iskut vaikka ilmaan. Itse rumpalina saatan joko hytkyttää jotain ruumiinosaa, tai viime aikoina on yksittäisiä haitsuniskuja, "jotka eivät olekaan siellä", tullut soitettua ilmaan. kikkoja on monia. vertaapa kuitenkin nykyaikaista perusmetronomia, jossa on vilkkuvalo, ja vanhanajan heilurimetronomia. Mielestäni vanha kertoo 1000x enemmän rytmistä kuin nämä uudet. Vaikkakin digitaalisia "piste siirtyy viivalla reunalta toiselle"-vehkeitäkin löytyy. hieno analogia, orkesterinjohdon tunnille poistun :) It's sounds good!
Bustard #1 |
passe 16.02.2007 12:30:07 (muokattu 16.02.2007 12:34:04) | |
---|
Rytmeissä on alku ja loppu. Neljäsosa ei ole, edes sormin napsautettuna *nap!* *nap!* vaan *nap!*______________*nap!* jep, tuo on hyvä pointti selventämään. Eli jos vaikka ajatellaan jokainen metronomin napsahdus tuollaisena janana, niin jana alkaa aina tasan siitä kohtaa missä napsahtaa ja jatkuu aina seuraavaan napsuun asti. Eli esim. 60-80 tempoissahan jokaiselle janalle jää mukavasti aina iskujen väliin aikaa duunailla jazzia ja muuta shittii... Mutta siitä sitten enemmän peruskurssin toisella osiolla;-) E:) Tahtiviivoihin tutustuminen havainnollistaa yleensä tätä rytmipuolta mainiosti. Sometimes more is more |
MikkiHiiri 16.02.2007 14:55:03 | |
---|
Kun metronomin kanssa alat pysyä samassa tahdissa, treenaa sellaista, että metronomi iskee vain kakkoselle ja neloselle ja sitten vielä pysyt tahdissa! Toi on kyllä hyvä juttu. Mulla tulee mieleen basisti Ed Friedlandin artikkeli Metronome as Guru, jossa tota ideaa kehitellään vielä pidemmälle. Artikkeli on Friedlandin sivuilla, jos on intoa tsekata. |
baron 16.02.2007 15:46:38 | |
---|
Toi on kyllä hyvä juttu. Mulla tulee mieleen basisti Ed Friedlandin artikkeli Metronome as Guru, jossa tota ideaa kehitellään vielä pidemmälle. Artikkeli on Friedlandin sivuilla, jos on intoa tsekata. En kyllä löytänyt. Paljon artikkelista löytyi keskustelua ja moni muukin oli yrittänyt sitä etsiä. COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
passe 16.02.2007 19:01:43 | |
---|
Kun metronomin kanssa alat pysyä samassa tahdissa, treenaa sellaista, että metronomi iskee vain kakkoselle ja neloselle ja sitten vielä pysyt tahdissa! Tuota samaa suosittelen kokeilemaan monen rumpalin duunaamalla tavalla, koko ajan metronomin "apupyöriä" vähentäen; 1.Ensin vaikka ihan tasaisia 8-osia 2.Sitten 4-osia 3.Jokaisen tahdin ykkönen ja kolmonen 4.Jokaisen tahdin ykkönen 5.Vain joka toisen tahdin ykkönen jne... Tuo kakkosen ja nelosen nakuttaminenkin on kyllä bueno. Sometimes more is more |
Epämuusikko 16.02.2007 19:04:13 | |
---|
Tuo kakkosen ja nelosen nakuttaminenkin on kyllä bueno. Tai joka toisen tahdin ykkönen. Tai joka neljännen (HC).
It's sounds good!
Bustard #1 |
MikkiHiiri 17.02.2007 14:32:51 | |
---|
En kyllä löytänyt. Paljon artikkelista löytyi keskustelua ja moni muukin oli yrittänyt sitä etsiä. Sorry, ehkä muistin väärin tai sitten se on poistettu sivuilta. En nyt tsekannut. Olen näköjään printannut sen itse Bass Playerin sivuilta parisen vuotta sitten. En ainakaan ihan nopealla haulla löytänyt nyt sieltäkään. |
shovi 22.02.2007 10:44:11 | |
---|
Ainakin itselläni tuo rytmitaju hieman parantui kun rupesin soittamaan orkesterissa. Ja mulla parantu aivan saatanasti. Mulla ei ollu minkäänlaista rytmitajua ennen, nyt on ja ihan kohtalainenkin. "Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla |
Epämuusikko 22.02.2007 13:30:26 (muokattu 22.02.2007 13:31:30) | |
---|
minä en ole ikinä osannut oikein harjoitella metronomin kanssa, yrittänyt olen mutta ei siitä ikinä mitään tule. ja mielestäni kuitenkin pysyn ihan hyvin rytmissä aistin ristiriidan. mitä jos laitat jonkun tyypin taputtamaan käsiään luurit päässä, luureihin tulevan metronomin tahdissa. soitat sitten niiden taputusten tahdissa. Jos sekään ei luonnistu, niin ehkä voit korjata tuota viimeistä lausettasi. It's sounds good!
Bustard #1 |
npk 22.02.2007 16:15:52 (muokattu 22.02.2007 16:16:22) | |
---|
Ei varsinaisesti harjoitus, mutta yritä saada (vasen) jalkasi polkemaan rytmiä samalla kun soitat. Itse olen ollut jotenkin laiska metronomin käyttäjä, joten jos soitan ilman taustaa, yritän pitää itseäni timessä noin. "Oh by the way, which one's Pink?" |
-Cale 22.02.2007 17:06:02 | |
---|
Ei varsinaisesti harjoitus, mutta yritä saada (vasen) jalkasi polkemaan rytmiä samalla kun soitat. Itse olen ollut jotenkin laiska metronomin käyttäjä, joten jos soitan ilman taustaa, yritän pitää itseäni timessä noin. Tämä on muuten mainio keino, mutta se vaan on ongelma, että kun tuon on oppinut, on siitä vaikea päästä eroon. Tulee poljettua jalkaa maahan seisaaltaankin soittaessani kuin Neumann konsanaan :) |
passe 22.02.2007 17:16:32 | |
---|
Tämä on muuten mainio keino, mutta se vaan on ongelma, että kun tuon on oppinut, on siitä vaikea päästä eroon. Tulee poljettua jalkaa maahan seisaaltaankin soittaessani kuin Neumann konsanaan :) Ja tietysti on myos toivottavaa, että se jalka polkee tahdissa;-) Usein näkee tilanteita joissa näin ei ole, vaikka polkija itse niin luuleekin. Sometimes more is more |
-Cale 22.02.2007 17:23:05 | |
---|
Ja tietysti on myos toivottavaa, että se jalka polkee tahdissa;-) Usein näkee tilanteita joissa näin ei ole, vaikka polkija itse niin luuleekin. Tottakai se nyt tahdissa pysyy, mitäs järkeä siinä muuten olisikaan? :) |