Aihe: Creedence Clearwater Revival (CCR)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
velipesonen
16.08.2009 18:54:44

Makkari: Satuitko olemaan viime vuonna Fogertyn Helsingin keikalla? Vetäisi aivan uskomattoman version tuosta biisistä. Mulle yks eniten mieleenpainuneita esityksiä näkemiltäni Fogerty-keikoilta. Jumalauta, se laulo mut suohon! :D

En päässyt. Olen nähnyt tv:stä, ja välillä sitä soolojuttua on vaivannut soitannollinen tylsyys mitä CCR:ssä ei kauheasti ollut. Nehän on niitä toistavia juttuja, että kun Born on the Bayoussa E7-sointua junnataan aika kauan, niin juuri CCR osasi sen sillai ettei se ollut tylsää vaan hemmetin makeeta.

Mä tykkään paljonkin. Ei yhtä hyvä levy kuin ne neljä klassikkoa, mutta parempi kuin eka ja vika levy.

Kumma juttu mutta eihän ekalla levyllä ole minun mielestäni yhtään heikompaa piisiä vaan se on alusta loppuun tosi hyvä!
Makkari
16.08.2009 20:42:47
velipesonen: En päässyt. Olen nähnyt tv:stä, ja välillä sitä soolojuttua on vaivannut soitannollinen tylsyys mitä CCR:ssä ei kauheasti ollut. Nehän on niitä toistavia juttuja, että kun Born on the Bayoussa E7-sointua junnataan aika kauan, niin juuri CCR osasi sen sillai ettei se ollut tylsää vaan hemmetin makeeta.

Toisaalta JF:n nykyisen, isohkon bändin etu on tuo, että esim. urut tuovat siihen musaan kivasti lisäväriä. Samoin se, että kitaristeja on useita, jolloin voi välillä vähän vaihdella soolojakin. Ja kitaristit ovat tietysti sata kertaa parempia kuin John vuonna 1969, erityisesti siis Johnin omat taidot ovat neljänkymmenen vuoden aikana kehittyneet melkoisesti. Nyt hän on ihan oikeasti monipuolinen maailmanluokan kitaristi. Aika herkullisia countrylikkejä on myös tulevalla levyllä, tai siis en tiedä ovatko kaikki JF:n soittamia, mutta yleensä hän on levyillä aina kaikki soolot itse soittanut.

Kumma juttu mutta eihän ekalla levyllä ole minun mielestäni yhtään heikompaa piisiä vaan se on alusta loppuun tosi hyvä!

Ei se huono ole, mutta ei loistavakaan. Tahtoo vähän toistaa itseään välillä, eikä bändi ollu ihan löytäny sitä omaa soundiansa, eikä John ihan vielä lauluääntään. Levyllä ei myöskään ollut vielä yhtään Johnin omaa mestariteosta. Biisimateriaalissa on nähtävissä melkoista kehitystä Golliwogs-kamasta (esim. Brown-Eyed Girl, Fragile Child, Walking on the Water, Call It Pretending) ekaan levyyn (Porterville, Working Man, Gloomy), sitten Bayou Countryyn (Proud Mary, BOTB, Penthouse Pauper) ja lopulta Green Riveriin (GR, BMR, Lodi, Commotion, Wrote A Song), jota monet, myös minä ja John Fogerty, pitävät parhaana CCR-levynä.
kaljataiteilija
15.11.2009 19:16:34
Aivan loistava bändi loistavaa rootsrokkia.
Korvat vaahdossa kuuntelen Fogertyn rouheamaista kitarointia ja lauluääntä.
Run through the jungle on ennenkaikkea omia suosikkipiisejäni
PlaneettaKaravaanari
23.12.2009 22:42:08
Tuli vajaa vuosi sitten käytyä lomalla joen toisella puolella Miamissa, siellä kun sattuu kulkuyhteydet olemaan vähän toisessa mittakaavassa kuin Suomessa, niin autolla sai kulkea ihan tarpeeksi. Tuli sitten heräteostoksena ostettua CCR:n kokoelma ja sitä tuli luukutettua tuon matkan aikana paljon. Siitä lähtien onkin sitten tullut Creedenceä kuunneltua paljonkin. Vielä ei ole tuntunut tarpeelliselta ostaa muita levyjä mutta ehkä jossain vaiheessa...
padaa@dadaa!
24.12.2009 16:23:12

PlaneettaKaravaanari: Tuli vajaa vuosi sitten käytyä lomalla joen toisella puolella Miamissa, siellä kun sattuu kulkuyhteydet olemaan vähän toisessa mittakaavassa kuin Suomessa, niin autolla sai kulkea ihan tarpeeksi. Tuli sitten heräteostoksena ostettua CCR:n kokoelma ja sitä tuli luukutettua tuon matkan aikana paljon. Siitä lähtien onkin sitten tullut Creedenceä kuunneltua paljonkin. Vielä ei ole tuntunut tarpeelliselta ostaa muita levyjä mutta ehkä jossain vaiheessa...

Tasalaatuisuus on ollut CCR:n valtti verrattuna muihin aikalaisiinsa Kaliforniassa. Täytebiisejä ei ole.
CCR-Fan
25.01.2010 23:53:10
Ite olen Kuunnellu CCR/Johnia nyt vähän yli kaks vuotta ja täytyy sanoa, että on se vaan loistavaa musaa ei siitä mihinkään pääse. Fogertyn lauluääni ja koukuttava muusikki ovat ne seikat, jotka tekevät tästä musasta niin loistavaa.

Ikää ei ole niin paljoa, että olisin ollu silloin maisemissa, kun CCR oli, mutta onneks tässä saanu tutustuttua tähän loistavaa musiikkiin ja Fogertynkin näin Hesassa 2008, oli loistava keikka.

CCR-musa vie kyllä tän nykyajan musiikin ihan satanolla ja toivottavasti enemmänkin nuoria tutustuu tähän loistavaan bändiin.
Scuttle
27.01.2010 10:38:14
Minulla CCR-innostus alkoi vuonna 1985, kun olin saanut ajokortin ja ekan autoni (datsun 100 a, mikäs muu) ja olin nauhoittanut kasetille kaveri isobroidilta CCR-kokoelman. Se sitten soi kesän autossa, sitten seuraavan kesän ja vielä tänä päivänä minulla CCR:ää autossa vakiovarusteena. Kesä, auto ja CCR on pyhä kolminaisuus.
weza
03.02.2010 14:31:05

willie:

CCR:n albumeilla on myös useita yhden soinnun äärimmäisen tehokkaita kappaleita.

En kyllä muista/tiedä ainoatakaan CCR/Fogerty yhden soinnun biisiä???
Kesukka
03.02.2010 15:08:19
weza: En kyllä muista/tiedä ainoatakaan CCR/Fogerty yhden soinnun biisiä???

Miten on Run Through The Jungle? Montako sointua siinä on?
"today's music ain't got the same soul I like that old time rock'n'roll"
Meisseli
03.02.2010 16:54:57

Commotionissa on muistaakseni vain yksi sointu.
Musiikin opiskelija
Makkari
03.02.2010 21:43:25 (muokattu 03.02.2010 21:47:53)
Kesukka: Miten on Run Through The Jungle? Montako sointua siinä on?

Yks. Tai siis sehän perustuu hyvin vahvasti siihen riffiin, eikä niinkään sointuihin.

Commotion ja Keep On Chooglin' ainakin pelkkää eeseiskaa. Olisko Graveyard Trainkin? Born On the Bayoussa nyt käväistään vähän muuallakin, mutta perustuu sekin siihen maagiseen E7:ään. :)

Edit: Feelin' Bluessa taitaa myös olla vain yksi sointu.
oulukyllosa
04.02.2010 11:34:58

Soolotuotannosta löytyy lisää yhden soinnun biisejä,ainakin "The Wall", siltä ekalta, "John Fogerty"-soololta.Se on muuten viimeisenpäälle raju ja rujo levy,jota huono tuotanto ja kitarasoundit korostaa.Ja Fogerty laulaa kiekaa korkeammalta kuin ikinä ennen tai tai jälkeen sitä.Ja soundaa hyvältä.

Eilen tuli kuunneltua taas pitkä tovi CCR:ää ja ihmeteltyä Fogertyn laulusoundia.Se on niin upea.Kaikkien aikojen soundi ja ääni mulle ainakin.Vanhana miehenä nykyään joutunu opettelemaan hieman erilaista tekniikkkaa, mutta "Long Road Homella" vetävät jotkut biisit jopa korotetusta sävellajista,mikä on yllättävää.

0
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
Makkari
04.02.2010 16:37:26
Eilen tuli kuunneltua taas pitkä tovi CCR:ää ja ihmeteltyä Fogertyn laulusoundia.Se on niin upea.Kaikkien aikojen soundi ja ääni mulle ainakin.Vanhana miehenä nykyään joutunu opettelemaan hieman erilaista tekniikkkaa, mutta "Long Road Homella" vetävät jotkut biisit jopa korotetusta sävellajista,mikä on yllättävää.

Mitäs pidät tästä: http://www.youtube.com/watch?v=7zWmc-8tUmU ? Bruce ja John vääntävät molemmat varmaan about niin korkealta kuin pystyvät. :)

Long Road Homen kun mainitsit, niin hankkikaa ihmeessä se uus Royal Albert Hall-DVD. Hakkaa Premonitionin ja TLRH:n 100-0. Hintansa väärti jo pelkän täysin eeppisen Rock 'n' Roll Girls-vedon takia. Creedenceä tosin vähemmän kuin aiemmilla livejulkaisuilla (ja sehän on hyvä asia).
oulukyllosa
04.02.2010 21:44:25

Makkari: Mitäs pidät tästä: http://www.youtube.com/watch?v=7zWmc-8tUmU ?

Fogertyn laulama kakkosääni kuulostaa AIVAN Orbisonilta itseltään.
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
hjukke
04.02.2010 23:09:46

Makkari: Mitäs pidät tästä: http://www.youtube.com/watch?v=7zWmc-8tUmU ? Bruce ja John vääntävät molemmat varmaan about niin korkealta kuin pystyvät. :)

Long Road Homen kun mainitsit, niin hankkikaa ihmeessä se uus Royal Albert Hall-DVD. Hakkaa Premonitionin ja TLRH:n 100-0. Hintansa väärti jo pelkän täysin eeppisen Rock 'n' Roll Girls-vedon takia. Creedenceä tosin vähemmän kuin aiemmilla livejulkaisuilla (ja sehän on hyvä asia).

Hahah, hienoa että joku muukin on huomannut. Fogerty kuulostaa Orpparilta niin paljon että aiheuttaa hämmenystä, lähes kylmiä väreitä!
Gardiner
28.02.2010 09:29:18

"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Stain
03.07.2010 20:40:22
Ois kyllä ihan siistiä nähdä Fogerty livenä, mutta kovin erilaista on tuo nykyinen livemeininki Creedencen aikoihin verrattuna. Rumpalilla ei ole sellaista samanlaista siistiä groovea ja Fogertyn äänestä on hävinnyt se hieno rosoisuus. Kuitenkin ihan kunnioitettavaa että äijä jaksaa vielä kiertää maailmaa.

Kyllä mä joka tapauksessa lähtisin Poriin mut kun oon poor boy.
"no se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei mandi viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
oulukyllosa
18.02.2012 19:18:24

Kirjastosta tarttui mukaan "Bad Moon Rising" - CCR:n tarina ja elämänkerta.

Erittäin mielenkiintoinen kirja, kyllä täytyy ihmetellä sitä luovuuden määrää ja intoa ja poltetta, millä Fogerty väänsi hittiä hitin perään noina kolmena vuotena.
Tilaa CCR:ää oululaisiin bileisiisi: www.kopotrulez.com
badcompany
23.02.2012 14:08:51 (muokattu 23.02.2012 14:10:08)
John fogerty kuuluu mun mielestä näihin neroihin biisien teossa. Jotka löytää näitä koukkuja yksinkertaisimmista asioista. Yksinkertaiset asiat vaan toimii toisilla paremmin kuin toisilla ja Tällä bändillä se toimi:):).

ps.Eikös tämä bändi ollut soittanut 10 vuotta yhdessä ennenkuin pankki räjähti?.
Marlowe
27.02.2012 05:01:25
ps.Eikös tämä bändi ollut soittanut 10 vuotta yhdessä ennenkuin pankki räjähti?.

Ainakin Wiki-setä näyttää olevan suunnilleen samaa mieltä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Creede … Before_Creedence:_1959.E2.80.931967
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)