Aihe: Mitä on blues?
1 2 3 4 5 621 22 23 24 25
BigPapa
07.11.2005 19:45:25 (muokattu 07.11.2005 19:49:18)

Ja mitä tähän korniin ikärasismiin tulee, niin SRV levytti Texas Floodin 29:nä, Clapton bluesbrakersien kanssa 21:nä, Robert Johnson kuoli jo 27:na ja Hendrix 28:na, jne. Oishan näitä vaikka millä mitalla

Onhan niitä,vaan kun ei se todista mitään.Ei varmaankaan äijät pistäneet tuollaisia heittoja niikuin sinä,vaikee kuvitellakaan.Kyllä niille blues oli ihan sydämen asia.Älä ihan päästä kaikkee ilmoille hetken mielijohteesta.Ainoo korni juttu tähän mennessä oli se,että tylsyys on soittajan korvienvälissä.Ei uskois jos ei olis nähnyt.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
blyysi
07.11.2005 23:17:43

Hmm.. keskustelu kuumenee..

Minusta blues-"uskottavuus" ei perustu tai ainakaan saisi perustua millekkään ulkomusikaalisille seikoille. Voiko sitten joku toinen olla enemmän "blues"? Mielestäni oikeastaan voi, mutta vain musiikillisten seikkojen takia.. Ehkä useimpien mielestä jazzmuusikko on enemmän "jazz" kuin jotain standardia läpi vetävä klassinen muusikko. Ei sitä varmaan useimmiten kyseenalaisteta. Bluesin kohdalla nousee vain esiin jo moneen kertaan ilmenneet stereotypiat. Itse ainakin kunnioitan "asioihin perehtymistä" oli kyseessä sitten mikä elämänalue tahansa.

Puritaaninen asenne pelkän asenteen takia on myös minusta hanurista. Soundi on ensisijaisesti soittajasta, ei välineistä kiinni. Mutta jos tietynlainen musiikki ja soundimaailma luontaisesti viihdyttää, ei sitä pitäisi kenenkään dissata ja varsinkaan alkaa vetämään johtopäätöksiä kyseisen henkilön älynlahjoista..

Yhdyn osittain tuohon pseudo-kommenttiin, mutta monista musiikkityyleistä löytyy myös runsaasti pseudo-taiteellisuutta ja -omaperäisyyttä. Nämä ovat minusta usein jopa tylsempiä lähestymistapoja.
jogo3000
08.11.2005 02:08:15

Jos sitä ei bluesia kuulleenakaan tiedä, en usko että sitä voi kenellekään kertoa.
Sticks & stones can break my bones.
J_Mikkonen
08.11.2005 08:45:10
Hmm.. keskustelu kuumenee..

Minusta blues-"uskottavuus" ei perustu tai ainakaan saisi perustua millekkään ulkomusikaalisille seikoille. Voiko sitten joku toinen olla enemmän "blues"? Mielestäni oikeastaan voi, mutta vain musiikillisten seikkojen takia.. Ehkä useimpien mielestä jazzmuusikko on enemmän "jazz" kuin jotain standardia läpi vetävä klassinen muusikko. Ei sitä varmaan useimmiten kyseenalaisteta. Bluesin kohdalla nousee vain esiin jo moneen kertaan ilmenneet stereotypiat. Itse ainakin kunnioitan "asioihin perehtymistä" oli kyseessä sitten mikä elämänalue tahansa.

Hyvää tekstiä. Itellä meinaa vähän mennä herne nokkaan, jos joku puuttuu näihin ulkomusiikillisiin asioihin. Yleisimpiä väittämiä mitä olen kuullut:
-pitää olla musta, et sää pysty vetää blyyssiä tolla naamalla.
-liian nuori jamppa olet sää, et sää pysty kertomaan siitä kuinka eukko lähti ku eihän sulla mitää eukkoo oo ollukkaa!
-hei poika et sää pysty blyyssiä vääntää nuin uudella kepillä, korkeintaan Tele putkiradion(rikkinäisen) läpi.
yms.

Kuten sanottiin jo, kunhan perehtyy näihin asioihin. Ja kuuntelee sitä musiikkia ja soittaa. Ei anna niiden muiden tyhjänpäiväisten asioiden vaivata.
""I use D'Addario exclusively - they just don't break! They're just what I need to express my aggressive playing style." -Horo-Ari, Professional Guitar Player " -Juoppohurtta
Malakias
08.11.2005 10:42:48
-liian nuori jamppa olet sää, et sää pysty kertomaan siitä kuinka eukko lähti ku eihän sulla mitää eukkoo oo ollukkaa!
-hei poika et sää pysty blyyssiä vääntää nuin uudella kepillä, korkeintaan Tele putkiradion(rikkinäisen) läpi.

Et sää pysty vetään uskottavasti jos on tollanen murre...
It's allways too Loud
J_Mikkonen
08.11.2005 11:10:15
Et sää pysty vetään uskottavasti jos on tollanen murre...

Heh, eihän se mulla, vaan niillä toisilla.
""I use D'Addario exclusively - they just don't break! They're just what I need to express my aggressive playing style." -Horo-Ari, Professional Guitar Player " -Juoppohurtta
Malakias
08.11.2005 12:37:14
Miten joku voi olla olla enemmän blues tai enemmän roots kuin joku toinen?
Pitääkö olla takana todistettua kärsimystä,esim.vakava sairaus,avioero,konkurssi,alkoholismi ym? Vai riittääkö jos itsestä on välillä tuntunut vähän pahalta kun on BMWhen tullut kuraa lokariin ja pesääkään ei saa ihan joka päivä?

Lainasin itseltäni ,laiska kun olen. Samoilla linjoilla ollaan...
It's allways too Loud
BigPapa
08.11.2005 12:38:54 (muokattu 08.11.2005 12:51:53)

Miten joku voi olla olla enemmän blues tai enemmän roots kuin joku toinen?

Jospa se joku on perehtynyt asiaan syvällisemmin ,kun taas se toinen ei lainkaan tai hyvin pinnallisesti.Kuka muuten on Fred Below?Tai Elgin Evans?Tai kuka on Leonard Caston?
dfloreno
08.11.2005 13:08:54

Hyvää tekstiä. Itellä meinaa vähän mennä herne nokkaan, jos joku puuttuu näihin ulkomusiikillisiin asioihin. Yleisimpiä väittämiä mitä olen kuullut:
yms.

Mulla menee myös palkokasvi sieraimeen, siksi tykkään provota tälläistä keskustelua. Kenkkunen sanoikin heti kärkeen että tyhmä aihe, ja riitelyksi menee - lähellä ollaan jo :). Mutta eniten mua harmittaa se, mitä täällä on moneen kertaan sanottu: bluesilla on, sekä musiikkina ja niiden kuuntelijoilla, huono maine juuri tälläisen ennakkoasennoitumisen takia. Ts. siitä bluesista pitää aika paljon dikata, että jaksaa aina uudelleen nää samat hömpötykset; ei kovin kannustava ilmapiiri :). Ja sitten kun ei muuta keksitä, ruvetaan tivaamaan vanhojen rumpaleiden perään. Rakentavampaa ois mun mielestä kysyä ketkä on tänä päivänä ne rumpalit, jotka klaaraa ton homman - näitäkin nuoria tyyppekä on useita, ja lisää tulee koko ajan.

Kuten sanottiin jo, kunhan perehtyy näihin asioihin. Ja kuuntelee sitä musiikkia ja soittaa. Ei anna niiden muiden tyhjänpäiväisten asioiden vaivata.

Eikä anna semmoisen ihmeen ***tuilun häiritä :).
God made me funky
kerpse
08.11.2005 13:29:05

Blues on bluesia.

Blues on intohimo.
Ari-77
08.11.2005 14:36:49
Blues on monikkomuoto sanasta blue (sininen) .
Eli siniset. Se on minun kiistatta oikea vastaukseni!
Rock on miesten musiikkia,homoilu on miesten hommaa,eli rock on homojen musiikkia!
Temecaster
08.11.2005 15:52:30 (muokattu 08.11.2005 15:52:46)
Blues on monikkomuoto sanasta blue (sininen) .
Eli siniset. Se on minun kiistatta oikea vastaukseni!

Eli se kattaa kaikki valon allonpituudet välillä 400 (violetti) - 510 (vihreä) nanometriä?
BigPapa
08.11.2005 22:11:47

Kuka muuten on Fred Below?Tai Elgin Evans?Tai kuka on Leonard Caston?
LamaAjanElvis
08.11.2005 23:05:14
Kuka muuten on Fred Below?Tai Elgin Evans?Tai kuka on Leonard Caston?

Kyllä se Google niminen tyyppi on ihan bluesein ja rootsein äijä, kun tiesi nämäkin.

Onhan se hienoa että roots aikojen tyyppejä muistetaan/tiedetään mutta en menis tietovisaperiaatteella kenenkään "aitoutta" mittaamaan. En tiennyt kyseisistä rumpaleista+ pianistista aikaisemmin mitään, mutta en tunne huonoa omatuntoa.
Mukava tietenkin oppia jotain lisää...

Sama se, vetääkö akkarilla pellon reunassa vai piuhattomalla hevikepillä sohvan nurkassa. no ehkä kuitenkin stratolla:) nojoo...

Watersia koneeseen ja sohvalle makaamaan.
Mikäs kiire tässä valmiiks tuhotussa maailmassa.
Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7
BigPapa
08.11.2005 23:08:04 (muokattu 08.11.2005 23:09:22)

Ei kyse ole tietovisasta vaan esimerkistä.Ilman googlea et olisi ollut perillä näistä jotka ovat arkipäivää bluesiin perehtyneille.

Sama se, vetääkö akkarilla pellon reunassa vai piuhattomalla hevikepillä sohvan nurkassa. no ehkä kuitenkin stratolla:) nojoo...

sittenhän siinä on vielä se,että miten vetää...
LamaAjanElvis
08.11.2005 23:16:31
Ei kyse ole tietovisasta vaan esimerkistä.Ilman googlea et olisi ollut perillä näistä jotka ovat arkipäivää bluesiin perehtyneille.

näin kävi tällä kertaa.

sittenhän siinä on vielä se,että miten vetää...

tietenkin.
BigPapa
08.11.2005 23:19:52

näin kävi tällä kertaa.

Aina käy näin,mikäli ei perehdy asioihin.Blues on paljon muutakin kuin kolme sointua ja pentatoninen asteikko.
LamaAjanElvis
08.11.2005 23:43:02
Aina käy näin,mikäli ei perehdy asioihin.Blues on paljon muutakin kuin kolme sointua ja pentatoninen asteikko.

En ole kuitenkaan niin pihalla asiasta kuin luulet. Ei sillä kolmella soinnulla mitään tee jos ei muusta tiedä. Kertaakaan en ole törmännyt bluesin teoriaan samoin kun en tiedä mitä pentatoninen edes tarkoittaa, mutta ei minun sulle tartte mitään tunteestani bluesiin ja sen soittoon todistella. Tällasista toisten pään/sydämen sisäisistä asioista et voi netin kautta vetää mitään oikeaa johtopäätöstä.

Saat nyt jatkaa väittelyäsi itseksesi. Ei mulla ole enää mitään sanottavaa, koska on sellaisia asioita joita en yksinkertaisesti saa sanoiksi järkevään muotoon.
BigPapa
08.11.2005 23:55:51 (muokattu 09.11.2005 12:26:57)

Tällasista toisten pään/sydämen sisäisistä asioista et voi netin kautta vetää mitään oikeaa johtopäätöstä.

En voikaan,enkä puhukaan kenenkään pään/sydämen sisäisistä asioista vaan perehtymisestä bluesiin kokonaisvaltaisesti.Olen siis väärässä kun sanon että bluesiin paneutuminen auttaa sen ymmärtämisessä?Blues on hieno juttu ja anteeksi jos olen loukannut syvimpiä tuntojasi mutta minä tiedän asiasta jotain ja toivoisin muidenkin tietävän siitä enemmän.
BigPapa
09.11.2005 00:35:44 (muokattu 09.11.2005 12:07:58)

Rakentavampaa ois mun mielestä kysyä ketkä on tänä päivänä ne rumpalit, jotka klaaraa ton homman

Sellaisia rumpaleita jotka klaaraa ton homman,löytyy suomesta paljon.Eh....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)