texjazz 19.11.2006 15:35:51 | |
---|
Tietty joku Anttilan postimyynnistä hankittu akustinen lelu vois olla lähimpänä niitä vehkeitä millä ne sokeat puuvillanpoimintaan kykenemättömät työtävieroksuvat neekerit soittelivat...
Heidän omalaatuinen soittotyylinsä tuli siitä, kun he eivät kyenneet lukemaan Ivan Putilinin oppaita ja Ilpo Saastamoisen Kitarakirjaa. Eikä heillä ollut vara käydä työtävieroksuvina musiikkiopistossa eikä konsalla. Mutta saatiinhan me sitten bluesia ja farkkuja. Kyä näi o. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Mika Antero 19.11.2006 15:40:57 (muokattu 19.11.2006 15:41:21) | |
---|
Heidän omalaatuinen soittotyylinsä tuli siitä, kun he eivät kyenneet lukemaan Ivan Putilinin oppaita ja Ilpo Saastamoisen Kitarakirjaa. Kaikella kunnioituksella herroja Putlin ja Saastamoinen kohtaan väitän, että kenestäkään ei tule soittajaa heidän teoksiaan lukien... t: nimimerkki "aloitin soittamisen saatana Putlinin kirjasta enkä vieläkään ymmärrä siitä mitään ja se Saastamoinen oli ihme hippi käsinkirjoitettuine nuottiesimerkkeineen, joista ei niistäkään saanut mitään tolkkua". Ps: Se Saastamoisen kirja on kyllä komee, jos joku haluaa luopua omasta kappaleestaan, niin tänne vaan. |
oipe 19.11.2006 15:43:20 | |
---|
No,tilasin sen kirjan,mitä taas tulee niihin kitaroihin niin on varmaan enempi makuasia,mut kunhan kysyin.Se vähä mitä tiedän Bluesista,on,että tykkään siitä ja osaan jonkun yksinkertaisen kaavan ja sitä on kiva soitella. |
texjazz 19.11.2006 15:57:24 (muokattu 19.11.2006 15:58:50) | |
---|
Ps: Se Saastamoisen kirja on kyllä komee, jos joku haluaa luopua omasta kappaleestaan, niin tänne vaan. Hitto, sain sen joululahjaksi ehken vuonna 1976 ja harmittaa vietävästi, että tämä keiteleläisen shamaanin kirja on jonnekin lainareissulle hävinnyt. Siinä opetettiin mm. Cläpän soolo ja paljon muuta. Saastamoinen osasi myös hirtehisen tyylin (johtuikohan opettajan taustastaan..). Taisi olla muuten uraa uurtava kirja Suomenmaassamme siihen aikaan, luulen ma. Mentiin etnosta K.W. Blomqvistin Ilmailuaiheiseen bluesiin asti (näin olen muistavinani). Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Mika Antero 19.11.2006 16:01:10 (muokattu 19.11.2006 16:02:19) | |
---|
Taisi olla muuten uraa uurtava kirja Suomenmaassamme siihen aikaan, luulen ma. Minäkin muistelen, että se oli ihan ensimmäinen suomalainen opas, joka keskittyi rockpohjaiseen soittoon. Ei noilla oppailla ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut minulle muuta merkitystä kuin se, että niissä saattoi olla sointuja biiseihin. Olisi pitänyt olla opettaja, joka olisi selittänyt mitä niissä oppaissa yritetään sanoa ja mitä hyötyä jonkun "kutsuen kaihoten soi balalaikka" -biisin pimputtelusta yhdellä kielellä jatkossa on. 80-luvullakin oli rockmusiikkiin keskittyvien oppaiden saaminen kiven takana. Nykyisinhän tilanne on onneksi toinen. Mentiin etnosta K.W. Blomqvistin Ilmailuaiheiseen bluesiin asti (näin olen muistavinani). Jep. Tuo Blomqvistin biisin nimi se jaksoi huvittaa teinipoikaa tuolloin. |
BigPapa 19.11.2006 22:04:04 (muokattu 19.11.2006 22:23:02) | |
---|
Heidän omalaatuinen soittotyylinsä tuli siitä, kun he eivät kyenneet lukemaan Ivan Putilinin oppaita ja Ilpo Saastamoisen Kitarakirjaa. Eikä heillä ollut vara käydä työtävieroksuvina musiikkiopistossa eikä konsalla. Mutta saatiinhan me sitten bluesia ja farkkuja. Kyä näi o. Tosta putos plussaa.....ite oon kelannu molempia ...hehe....ei ne mitään auttanu... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Turder 20.11.2006 20:33:27 | |
---|
Blues on musiikkilaji, jota kukaan ei hallitse täydellisesti. Muutama on päässyt lähelle. Just because I rock doesn't mean I'm made of stone. |
stratomaster 20.11.2006 20:35:10 (muokattu 20.11.2006 20:35:30) | |
---|
Tosta putos plussaa.....ite oon kelannu molempia ...hehe....ei ne mitään auttanu... Sama juttu. Minäkin tankkasin aikoinani tota Saastamoisen kirjaa, enkä sen avulla kylläkään juuri viisastunut saati sitten kehittynyt kitaristina. Muistattekos vielä sen Ulf G. Åslundin kitarakurssin kai joskus -75? Tuli telkkarista viikottain, siihen liittyi kirjanen, jossa oli mm. sellaisia biisejä kuin Ken vois tuulessa seilata, Malaguena ja ilmeisesti Åslundin oma mestariteos Blues in my mind. Jumalavita, huomasin, että 30 vuoden jälkeen osaan soittaa sen "bluesin" nuotti nuotilta vieläkin! No, se oli kuitenkin meikäläisen ensimmäinen etäinen kosketus bluesiin. Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin. |
BigPapa 20.11.2006 20:51:10 | |
---|
Sama juttu. Minäkin tankkasin aikoinani tota Saastamoisen kirjaa, enkä sen avulla kylläkään juuri viisastunut saati sitten kehittynyt kitaristina. Muistattekos vielä sen Ulf G. Åslundin kitarakurssin kai joskus -75? Tuli telkkarista viikottain, siihen liittyi kirjanen, jossa oli mm. sellaisia biisejä kuin Ken vois tuulessa seilata, Malaguena ja ilmeisesti Åslundin oma mestariteos Blues in my mind. Jumalavita, huomasin, että 30 vuoden jälkeen osaan soittaa sen "bluesin" nuotti nuotilta vieläkin! No, se oli kuitenkin meikäläisen ensimmäinen etäinen kosketus bluesiin. Oliko sellainen vihreä kirja ja Malaguena oli siinä kanssa....ja ensin viritämme kitaran?Mulla taitaa olla se kirja jossain... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
stratomaster 20.11.2006 21:06:30 | |
---|
Oliko sellainen vihreä kirja ja Malaguena oli siinä kanssa....ja ensin viritämme kitaran?Mulla taitaa olla se kirja jossain... Joo, nimenomaan vihree kirja, ja siinä tais olla sellainen hassu piiretty ukko, joka löi kitaran päreiksi jollain sivulla. Muistan muuten sen Malaguenankin vielä hyvin...joka toinen nuotti oli vapaa ylä-E-kieli. Mullakin pitäis olla se kirja jossain kätkössä. Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin. |
stratomaster 20.11.2006 21:46:43 | |
---|
No niin ja sitten itse aiheeseen, mitä siis on blues? Olin tänään 600 km tien päällä ja siinä ajaessa tuli kuunneltua muutama levykin. Totesin, että: - Blues on B.B. King Live at Regal - Blues on Lightning Hopkins - Blues on Robert Johnson - Blues on marraskuu - Blues on tyhjä pissapoika paskasäässä ja pimeässä kymmenien kilometrien päässä lähimmältä huoltoasemalta. Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin. |
bluesfin 21.11.2006 00:28:21 | |
---|
Sama juttu. Minäkin tankkasin aikoinani tota Saastamoisen kirjaa, enkä sen avulla kylläkään juuri viisastunut saati sitten kehittynyt kitaristina. Muistattekos vielä sen Ulf G. Åslundin kitarakurssin kai joskus -75? Tuli telkkarista viikottain, siihen liittyi kirjanen, jossa oli mm. sellaisia biisejä kuin Ken vois tuulessa seilata, Malaguena ja ilmeisesti Åslundin oma mestariteos Blues in my mind. Jumalavita, huomasin, että 30 vuoden jälkeen osaan soittaa sen "bluesin" nuotti nuotilta vieläkin! No, se oli kuitenkin meikäläisen ensimmäinen etäinen kosketus bluesiin. Malaguena menee vieläkin hirveissä promilleissa silloin kun ei pysty enää bluesia soittamaan ollenkaan. Samoin jotain ikivanhoja juttuja, joita pikkujannuna on treenaillut esim ganesin ekalta levyltä tulee mieleen, vaikka kaikki nykyiset soittopiisit ovat jo haihtuneet päästä...... "I don't belive in facts." |
stratomaster 21.11.2006 22:17:17 | |
---|
Malaguena menee vieläkin hirveissä promilleissa silloin kun ei pysty enää bluesia soittamaan ollenkaan. Samoin jotain ikivanhoja juttuja, joita pikkujannuna on treenaillut esim ganesin ekalta levyltä tulee mieleen, vaikka kaikki nykyiset soittopiisit ovat jo haihtuneet päästä...... Joo, ihmisen muisti on kummallinen kapine... Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin. |
BigPapa 23.11.2006 09:40:09 | |
---|
Malaguena menee vieläkin hirveissä promilleissa silloin kun ei pysty enää bluesia soittamaan ollenkaan. Samoin jotain ikivanhoja juttuja, joita pikkujannuna on treenaillut esim ganesin ekalta levyltä tulee mieleen, vaikka kaikki nykyiset soittopiisit ovat jo haihtuneet päästä...... Pahoissa promilleissa pysyy mielessä Blueasbreakersien Hideaway.....ja Malaguena.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
BigPapa 25.11.2006 20:53:03 (muokattu 25.11.2006 20:53:22) | |
---|
Juice on myös blues kuuntelussa: Hojas - Sekatyömies.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
oipe 25.11.2006 23:10:53 | |
---|
Juice oli hyvä jätkä,viimeisessä haastattelussa jonka mä näin se sano,että jos tilaa risaisen elämän,ni ei pidä valittaa sit ku se on saatu. |
rattledad 29.11.2006 21:45:53 | |
---|
|
texjazz 29.11.2006 22:52:14 | |
---|
Malaguena menee vieläkin hirveissä promilleissa silloin kun ei pysty enää bluesia soittamaan ollenkaan. Samoin jotain ikivanhoja juttuja, joita pikkujannuna on treenaillut esim ganesin ekalta levyltä tulee mieleen, vaikka kaikki nykyiset soittopiisit ovat jo haihtuneet päästä...... Tuo Malaguena on kitaristien Säkkijärven polkka. Ja suunnistajien Jukolan viesti. Anteeksi tämä viimeinen vertaus, sillä ei ole mitään tekemistä bluesin kanssa. Åslundia en saa millään mieleen, vaikka olen jo vierivä kivi. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
JariPellinen 07.12.2006 20:07:40 | |
---|
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni. (hieman pohdiskelen) Onkohan se äijien kyky/rohkeus nauraa pahalle silmälle ja vahingolle? Siis nauraa sille, että kaveri joutui vankilaan tms. eikä sille kaverille? |
panadol 08.12.2006 00:11:51 | |
---|
Ketjun otsikkoon liittyen löysin hiljattain aika hauskan kuvan John Lee Hookerista. Laitoin sen "omat kuvat" palstalleni muidenkin nähtäväksi. |