Aihe: Jimi Hendrix
1 2 3 4 5 6 7 8
sub zero
22.05.2004 21:38:44
hendrix oli päällikkö

Vaughan kyllä näyttää enemmän päälliköltä: http://www.dixiedisques.com/vaughan/img/hero_indian.jpg
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Huevos
23.05.2004 03:20:23

the best!
DJ Lattialuukkukoira
24.05.2004 22:40:31
Siinä kirjassa muuten kanssa mainitaan eräs mielenkiintoinen juttu: Jimi kesti kummalisen hyvon huumeita. Pystyi polttamaan 7 sätkää peräkkäin ja se vain auttoi häntä soittamaan, mutta auta armias jos hän joi alkoholia! Tyyppi riehaantui ja alkoi laittamaan paskaksi hotellihuoneita ja ehdottellemaan basistille seksiä yhdessä jonkun tanskalaistoimittajan kanssa. Siis he kolme, kolmistaan.
"Pimpin' ain't pimpin' ain't easy man..." -Ice T
Keppi
25.05.2004 08:33:27
Albertin , BB.n ja Freddien vaikutus paistaa SRV:n soitosta toki, mutta tekniikka on ehdottomasti peritty Jimiltä (periksi tästä en anna tuumaakaan)!

SRV:n soitto oli nimenomaan miehen innoittajien tyylien sekoitus. Se siitä varmaan niin hyvää tekikin?!

Kyllä itse olen kuitenkin sitä mieltä, ett Albert King oli se mies, joka eniten vaikutti Stevien soittoon. Varsinkin just tää tapa puristaa venyttää kieliä niin, että verisuonet päässä pullistuu...on juuri se tavaramerkki, mistä King tuli tunnetuksi, kun esim. toisen Kingin(BB) soitosta paisto leppoisuus ja rentous.

SRV dokkarissa kans korostettiin nimenomaan Albertin vaikutusta Vauhganin soittoon. Velipoika Jimmy mm. tossa dokumentissä kertoo, miten Stevie nuorena suorastaan palvoi Kingiä, kun muut kitaristit kuuntelivat mieluummin Claptonia, Pagea ja Beckiä.

Toki noi Vauhgan kikat ym. teknisemmät jutut on varmaankin just Henkan ja näiden muiden vanhan koulukunnan "kitarasankareiden" innoittamia, mutta itse soittamisen "sielu" on kyllä selkeesti Albert Kingiltä peritty!
...no ei vaineskaan;)
sub zero
25.05.2004 10:15:54 (muokattu 25.05.2004 10:16:29)
Kyllä itse olen kuitenkin sitä mieltä, ett Albert King oli se mies, joka eniten vaikutti Stevien soittoon. Varsinkin just tää tapa puristaa venyttää kieliä niin, että verisuonet päässä pullistuu...on juuri se tavaramerkki, mistä King tuli tunnetuksi, kun esim. toisen Kingin(BB) soitosta paisto leppoisuus ja rentous.

Ei Albert Kingin verisuonet pullistuneet. Sillähän oli kitarassa ohuet kielet ylhäällä joten mikäs siinä venytellessä (kokeile tehdä bendejä ylimmillä kielillä niin huomaat heti).

Toki noi Vauhgan kikat ym. teknisemmät jutut on varmaankin just Henkan ja näiden muiden vanhan koulukunnan "kitarasankareiden" innoittamia, mutta itse soittamisen "sielu" on kyllä selkeesti Albert Kingiltä peritty!

Mä oon aina miettinyt että mistä se Pride & Joyn komppaustyyli on napattu vai onko peräti keksitty itse (käveleväbasso paksuilla kielillä ja alhaalta-ylös vedolla avosointu kolmella ohuella kielellä vuoron perään).

Hidas blues on vain tietysti yksi SRV:n tyyli. Melkein yhtä oleellinen osa SRV:tä on tuollainen rock-meininki (josta ehkä paras esimerkki on Testify (cover biisi jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa)).
Keppi
25.05.2004 11:06:15
Ei Albert Kingin verisuonet pullistuneet. Sillähän oli kitarassa ohuet kielet ylhäällä joten mikäs siinä venytellessä (kokeile tehdä bendejä ylimmillä kielillä niin huomaat heti).

No siis joo...mutt tarkoitin just sitä Kingin tätä Kingin "agressiivista" soittotapaa, ett sävelet "puristetaan" apainanraivolla;)
...no ei vaineskaan;)
Shaft
25.05.2004 11:18:50

Uran myöhemmissä vaiheissa Kingillä oli ohuet yläkielet, aikaisemmin ei niinkään. Mutta varmaankin aika kovaa hommaa tehdä niitä King-tyylisiä venytyksiä Vaughanin suosimilla kielisarjoilla.
hessurf
25.05.2004 12:29:09
Niin, ja eikös SRV soittanu 13:lla? Oli ai-ka tiukat ne kielet
sub zero
25.05.2004 14:18:14
Niin, ja eikös SRV soittanu 13:lla? Oli ai-ka tiukat ne kielet

toisaalta se soitti virityksessä jossa oli laskettu puolsävelaskelta (E = Eb). Se taitaa löysätä vähän
samueld
25.05.2004 16:59:21

toisaalta se soitti virityksessä jossa oli laskettu puolsävelaskelta (E = Eb). Se taitaa löysätä vähän

Ei se paljoa löysää. On ihan jerkkua tavaraa vielä sittenkin.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
mikko1
26.05.2004 17:08:06
Teknisentyön maikka kertoi että Stevie pisti aina ennen keikkaa jotain hetipitiliimaa sormiinsa, koska oli niin paksut kielet, tiiä sitten.
"Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir
reijoteppo
26.05.2004 21:15:44
Mä oon aina miettinyt että mistä se Pride & Joyn komppaustyyli on napattu vai onko peräti keksitty itse (käveleväbasso paksuilla kielillä ja alhaalta-ylös vedolla avosointu kolmella ohuella kielellä vuoron perään).

Se tyyli tulee Boogie Woogie pianosta. Albert Ammons jne.jne.

Hidas blues on vain tietysti yksi SRV:n tyyli. Melkein yhtä oleellinen osa SRV:tä on tuollainen rock-meininki (josta ehkä paras esimerkki on Testify (cover biisi jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa)).

Stevien 'Testify':n esikuvaversio on Isley Brothersin '(I Wanna) Testify', jolla soitti Hendrix ja yhtymäkohtia kyllä löytyy, vaikka originaali onkin laululla varustettu esitys.
Keppi
26.05.2004 21:34:54
Teknisentyön maikka kertoi että Stevie pisti aina ennen keikkaa jotain hetipitiliimaa sormiinsa, koska oli niin paksut kielet, tiiä sitten.

Vauhgan dokkari kerto myös, ett Stevie soitti keikalla niin pitkään, että sormenpäät ei enää kestäneet. Sitt se kävi laittamassa pikaliimaa sormenpäihin ja soitti lisää:D
...no ei vaineskaan;)
Jurza
27.05.2004 09:04:02

Vauhgan dokkari kerto myös.....
Mikä Vaughan-dokkari on kyseessä ja missä tollanen on näytetty??
"Like my brother Jimmie says, I play like I'm breaking out of jail." -Stevie Ray Vaughan
sub zero
27.05.2004 10:04:02 (muokattu 27.05.2004 10:05:16)
Stevien 'Testify':n esikuvaversio on Isley Brothersin '(I Wanna) Testify', jolla soitti Hendrix ja yhtymäkohtia kyllä löytyy, vaikka originaali onkin laululla varustettu esitys.

Minun Texas Flood nuottikirjassa säveltäjäksi oli merkitty D.Taylor ja G.Clinton. Olin kuullut kappaleen nimeltä "I Wanna Testify" Parliamentin levyllä joten luulin että SRV:n biisi on coveri siitä (jota se ei ole). Onko siis nuottikirjan säveltäjä tiedot väärin vai mitäs? (G.Clintonhan on tietysti Parliamentin johtohahmo, mutta hänellä ei tietääkseni ole tekemistä Isley Brothersin kanssa)
reijoteppo
27.05.2004 12:03:08
Minun Texas Flood nuottikirjassa säveltäjäksi oli merkitty D.Taylor ja G.Clinton. Olin kuullut kappaleen nimeltä "I Wanna Testify" Parliamentin levyllä joten luulin että SRV:n biisi on coveri siitä (jota se ei ole). Onko siis nuottikirjan säveltäjä tiedot väärin vai mitäs? (G.Clintonhan on tietysti Parliamentin johtohahmo, mutta hänellä ei tietääkseni ole tekemistä Isley Brothersin kanssa)

Joo. Siinä nuottikirjassa on sama virhe sävellystiedoissa, kuin on myös 'Texas Flood' levyn tiedoissa.
reijoteppo
27.05.2004 12:04:58
Vauhgan dokkari kerto myös, ett Stevie soitti keikalla niin pitkään, että sormenpäät ei enää kestäneet. Sitt se kävi laittamassa pikaliimaa sormenpäihin ja soitti lisää:D

Tarkemmin sanottuna se laittoi pikaliimaa ensin vasurin sormenpäihin ja sitten iski sormet oikean käsivarren ihoon ja nyppäsi hetken päästä pois ja niin oli taas uusi kulutuspinta.
reijoteppo
27.05.2004 12:05:58
Mikä Vaughan-dokkari on kyseessä ja missä tollanen on näytetty??

Oliskohan kyseessä se VH-1 kanavan dokkari, jota mulla ei prkle ole. Jos jollain on niin minä vaikka maksan!
tigi_
27.05.2004 16:29:21
Onkohan sitä Vaughan dokumenttia kenelläkään tietokoneella?
reijoteppo
27.05.2004 18:50:17
Onkohan sitä Vaughan dokumenttia kenelläkään tietokoneella?

Siltähän löytyy m.m. videon pätkä Rome Inn kuppilasta vuodelta ´77 tai jotain. Se video on edelleen tallessa jollakin Austinilaisella tyypillä, joka oli saanut kovat massit siitä VH-1 dokumentin minuutin pätkästäkin ja luultavasti odottaa, että Sony ostaa sen lopulta häältä kovaan hintaan. k.o. Rome Inn keikkavideota ei ole kenelläkään muulla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)