Aihe: E-skaalan huuliharppu
1 2 3
Bluesmies
26.04.2004 22:25:41
Ei jos haluat soittaa E-bluesiin A-duurin säveliä.

EDIT: huono päivä. Eli siis sillonhan juuri kannattaa. Joskus kannattaisi nukkua eikä yrittää heittää vitsejä.

Nyt menin ihan kahville. Siis jos soitan kitaralla 12 tahdin bluesia E:stä, niin mikä huuliharppu siis kannattaa hankkia, mikäli haluan sillä huuliharpulla soittaa Em-bluesskaalaa??
Kitara on tyhmä!!!
Kabel
27.04.2004 09:51:47
Nyt menin ihan kahville. Siis jos soitan kitaralla 12 tahdin bluesia E:stä, niin mikä huuliharppu siis kannattaa hankkia, mikäli haluan sillä huuliharpulla soittaa Em-bluesskaalaa??

A-harppu!
"I'm a mean old cheater, I sure can tell a lie.."
Sammakko
02.05.2004 18:45:19

Mitäköhän harppua neil younggi ja dylani käyttää pääosin?
Puli puli..
Sammakko
02.05.2004 19:03:59

Jos haluun soittaa amollista niin mikä on mun harppu?
Puli puli..
stepe
02.05.2004 20:08:39
Bluesin soittaminen huuliharpulla onnistuu parhaiten "cross" harppu tekniikalla.
Eli kun biisi menee E:stä harppuna A,biisi G:stä harppu C:stä,biisi A:sta harppu D:stä jne...

Tällöin perussävelet löytyvät huuliharpun aukoista
-2 aukko sisään perussointu
-4 aukko ulos 4 sointu
-4 aukko sisään 5 sointu

Molli blues pelittää seuraavalla tavalla
-A molliin sopii G harppu
-E molliin sopii D harppu jne...

Sävelet löytyvät löytyvät 4 ja 6 aukkoilta
Blue Moon
03.05.2004 04:37:29 (muokattu 03.05.2004 04:39:26)

Miten aloittaa treenaus?

Tahkoat näitä riffejä niin kauan, että muutut siniseksi:

http://www.harmonicalessons.com/improv_riffs.html
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
Blue Moon
03.05.2004 05:31:21 (muokattu 03.05.2004 05:32:10)

Dylan taitaa soittaa "straight harp" eli "1st position" - tyylillä; jos biisi menee geestä, niin myös harppu on G-harppu.

http://www.harmonicalessons.com/overview_1st.html

Korjatkaa jos olen väärässä.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
bluesman
04.05.2004 22:33:36

Omistan sitten tällaisen E:hen merkityn Marine Bandin ja mietiskelin että minkähän sortin bluussit tällä voi vääntää? Mitä kohtalaisen tunnettujakin blues-kipaleita tuon asteikon harpulla pystyisi vetämään kunnolla tai mitnkä tyylsiiä juttuja ylipäätään? Miten aloittaa treenaus?

unohda koko helvatan tönkkö..tai sit keskity vain naisten pokaamiseen...voi että kun naiset tykästyy ,eikun nääs e-marine band pelittää kuin pepe konsanaa..
Viritä itsesi,- Älä kitaraa. J.LESKINEN ja HIGH STUCK ARE WIT TO!
Zarmo
05.05.2004 14:05:59

Dylan taitaa soittaa "straight harp" eli "1st position" - tyylillä;
Voi olla. Eri asia sitten, kannattaako Dylanin harpunsoittoa varsinaisesti matkia.
Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä.
Mage
05.05.2004 14:59:45
Voi olla. Eri asia sitten, kannattaako Dylanin harpunsoittoa varsinaisesti matkia.

:-D

Päivän piristys
I don't like it but I guess things happen that way.
heville
06.05.2004 18:53:32 (muokattu 06.05.2004 18:53:50)

No onhan se helppoa kun ei tarvitse puhallella kuin vähän "sinne päin".
Olen töissä ViTussa. Oikeasti.
Sammakko
06.05.2004 20:14:53

Minkäköhänlaisen yksinkertaisen sointukierron päälle on helpointa soittaa c -harpulla? En osaa soittaa sitä juuri yhtään..
Kari Tapio kaatui taaksepäin: menetti neitsyyden
Bluesmies
07.05.2004 21:08:57
Minkäköhänlaisen yksinkertaisen sointukierron päälle on helpointa soittaa c -harpulla? En osaa soittaa sitä juuri yhtään..

No 12 tahdin blueskierron, joka menee G:stä.
Kitara on tyhmä!!!
GuadanaHombre
28.09.2004 22:10:28
Terrrvehdys my mournin' friends-ah. Itse olen harputellut jo jonkun aikaa ja viimepäivinä tullut monia oivalluksia, oppinu puhallus bendit, mukavan sliden ja "tappingin." Pari päivää sitten tajusin että voin liittää mikrofonini kitara vahvistemeen ja vielä kaverilta lainatun wah wahin kautta! Suosittelen kaikille lämpimästi Wah wahin käyttöä, mahtava soundi. Samoin kun laitat vielä mukavan särön vahvariin, ei liikaa gainia, mä pidän ite tossa n. 5-6 asennossa. (10:stä). Ja tosiaan, kuulostaa harppu ihan hauskalta Metal Zonenkin kanssa, joku sitäkin pohdiskeli tuolla :D Olen paraikaa etsimässä mahdollista opettajaa, luulen että muutamat oppitunnit jonkun pron alaisuudessa tekisivät ihmeitä soitolleni. Olen juuri etsimässä Hohnerin Blues Blaster harppumikkiä Suomesta mutta ei ole tärpännyt. Jos joku tietää mistä sellanen löytyis arvostaisin todella paljon! Ei muuta kun keep on palyin' da blues, an remember, the sound comes from ya heart and soul, not from ya harmonica ;)
oulukyllosa
26.04.2005 22:27:44

Terrrvehdys my mournin' friends-ah. Itse olen harputellut jo jonkun aikaa ja viimepäivinä tullut monia oivalluksia, oppinu puhallus bendit, mukavan sliden ja "tappingin." Pari päivää sitten tajusin että voin liittää mikrofonini kitara vahvistemeen ja vielä kaverilta lainatun wah wahin kautta! Suosittelen kaikille lämpimästi Wah wahin käyttöä, mahtava soundi. Samoin kun laitat vielä mukavan särön vahvariin, ei liikaa gainia, mä pidän ite tossa n. 5-6 asennossa. (10:stä). Ja tosiaan, kuulostaa harppu ihan hauskalta Metal Zonenkin kanssa, joku sitäkin pohdiskeli tuolla :D Olen paraikaa etsimässä mahdollista opettajaa, luulen että muutamat oppitunnit jonkun pron alaisuudessa tekisivät ihmeitä soitolleni. Olen juuri etsimässä Hohnerin Blues Blaster harppumikkiä Suomesta mutta ei ole tärpännyt. Jos joku tietää mistä sellanen löytyis arvostaisin todella paljon! Ei muuta kun keep on palyin' da blues, an remember, the sound comes from ya heart and soul, not from ya harmonica ;)

Kerropa Hombre, miten veit läpi tuon harpunsoiton opettelun.Mitä opuksia käytit apuna jne... mistä lähdit liikkeelle ja miten etenit
-play some skynyrd, man!-
Roberto
27.04.2005 06:52:37

Eikös c-duuriharpulla soiteta a-mollissa?

A-molli on c-duurin rinnakkaissävellaji et sikäli joo, mut bluesia jos meinaat veivata ni setit on eri, eli G:stä shufflee ja c-harppua päälle, Walter.
Roberto
27.04.2005 06:53:32

www.hyperrust.org vastailee Niilo-kyssäreihin aika kattavasti.
rrroope
03.05.2005 21:58:30
oliskohan noista harpuista kiva olla joku faq kun vähän väliä joku tuntuu kyselevän mikä harppu pitää olla jos soittaa bluesia e:stä.
tiku
04.04.2006 12:12:53
Tuota.... minen menisi Dylania oikein alas pudottamaan.
Laulaa, kompaa kitaraa ja puhaltaa huuliharpulla soolot.
Aaltoja hänelle.........
jyrki_i
12.04.2006 17:08:26
Sitten tyhmä kysymys. Miksei ole tehty huuliharppua, jossa olisi vain pentatonisen blues-skaalan sävelet eikä muuta? Tai 10-aukon sijasta ne muutamat joita tarvitaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)