Aihe: Gospelia
1 2 3 4 5 6
JJJ
17.01.2003 17:02:46
Onkos täällä kukaan kiinnostunu gospelista?? Ajattelin vaan kun se näkyy myös olevan tämän sivuston aiheita.
Blues raikaa ja elämä kulkee...
Blue Moon
17.01.2003 17:16:34

Itseasiassa olen erittäin kiinnostunut amerikkaisesta mustasta gospelista. Lähinnä siis "hard gospelista" tai "kvartettigospelista", tai miksi sen tyylistä lauluyhtyegospelia nyt milloinkin kutsutaan. Kokolailla hienointa ja vaikuttavinta musiikkia, mitä tiedän.

Soul Stirrers
Swan Silvertones
Pilgrim Travelers
Dorothy Love Coates & Gospel Harmonettes
Sensational Nightingales
Highway QC's
Spirit of Memphis Quartet
Five Blind Boys of Alabama
Five Blind Boys of Mississippi
Dixie Hummingbirds
Gospelaires
jne.

Tuon tyylinen kama siis kiinnostaa.
PJS
17.01.2003 17:28:20

joo, kyylä mä gospelia kuuntelen. tosin mulle uppoaa tää nykyaiakistunut suomigospel:
The rain
bass n Helen
Terapia
yms.

Gospel rintamalla on runsaasti todella hyviä pändejä ja sanoituksetkin ovat yleensä kohdallaan tosin "jeesustelu" ei välttämättä kiinosta kaikkia.
kivi ja vierähdys!!!!
Pianismi
17.01.2003 19:43:51
Itse tykkään kuunella gospelia myös, suomeksi ei jostain syystä uppoa kun sanotukset tuntuu jotenkin pilaavan biisiä (englanninkielisissä näin ei käy , miksiköhän?)

Ja gospeliinhan kuuluu legendaariset Hammondit....
Tää ois semmosta hevahtavaa jazz-groovea....eli soita vähän saksalaisemmin.
Blue Moon
17.01.2003 19:56:34 (muokattu 17.01.2003 19:56:57)

Itse tykkään kuunella gospelia myös, suomeksi ei jostain syystä uppoa kun sanotukset tuntuu jotenkin pilaavan biisiä (englanninkielisissä näin ei käy , miksiköhän?)

Ja gospeliinhan kuuluu legendaariset Hammondit....

Ehkäpä "Jesus" tai "God" on helpompi ajatella "baby":ksi englanniksi? :) Muakaan ei englanninkieliset mustan gospelin uskonnolliset sanoitukset häiritse millään lailla - useinhan niillä on kaiken lisäksi ns. kaksoismerkitys. Vaan eipä tuossa gospelin sanomassa mitään häiritsevää mielestäni muutenkaan ole.

MITEN lauletaan on itselleni tuossa musiikkityylissä kuitenkin kiinnostavampi asia kuin että MITÄ lauletaan.

Mua ei oikein nuo "psykedeeliset urkuvallit" innosta, vaikka kieltämättä sopivatkin gospeliin. Noilla edellä mainitsemillani yhtyeillä laulusovitukset ja laulutaito on sitä luokkaa, että kaikenlaiset säestysinstrumentit ovat oikeastaan turhia. Esm. accapellaversiot Soul Stirrersien levytyksistä ovat järjestään parempia kuin säestysinstrumenttien kanssa tehdyt versiot.
Pianismi
17.01.2003 20:40:02
Tsekkaappa ProFide nimisen bändin kotisivu....Tuli vaan mieleen.
Vilhelmus
17.01.2003 22:31:31

Gospel rintamalla on runsaasti todella hyviä pändejä ja sanoituksetkin ovat yleensä kohdallaan tosin "jeesustelu" ei välttämättä kiinosta kaikkia.

Tarkoitetaan varmaan tätä vanhempaa mustien musiikkia, mutta jos nykygospelista puhutaan, niin pakko sanoa että ulkomaat ja Suomi (terapia) tarjoavat kyllä kovia gospelbändejä. Terapia, Mortification, Styper, Tourniquet.... tosin itse en ole hengen miehiä.,
Lisää diskanttia!
JJJ
18.01.2003 10:25:27
Itse pari vuotta sitten luulin että gospelia on vaan tuollaset mustien kirkkolaulannat jossa jokainen hyppii miten sattuu. Parhaana esimerkkinä tietenkin Blues Brothers elokuvat. Sitten laitettiin eteeni Habakukin levy joka veti minut täysin mukaan. Nykyään hyllystä sitten löytyykin Jari Levyn, Juha Tapion yms. suomalaisten gospel levyjä jotka on todella hyviä. Habakukilla nyt on hieman sitä jonkin mainitsemaa "jeesustelua", joka ei minua häiritsemään oo koskaan päässyt, mutta sillä bändillä homma toimii kokonaisuutena erittäin hyvin. Kannattaa kuunnella...
Pianismi
18.01.2003 19:02:57
Itse asiassa minusta musta tyypit hyppimässä musiikin ja hAmmondin tahdissa on aika hienoa....
PJS
18.01.2003 20:35:42

Tsekkaappa ProFide nimisen bändin kotisivu....Tuli vaan mieleen.

Pro fide.sinä vasta pändi aiajaijaijaij.
kivi ja vierähdys!!!!
PJS
18.01.2003 20:37:56 (muokattu 18.01.2003 20:40:13)

Itse pari vuotta sitten luulin että gospelia on vaan tuollaset mustien kirkkolaulannat jossa jokainen hyppii miten sattuu. Parhaana esimerkkinä tietenkin Blues Brothers elokuvat. Sitten laitettiin eteeni Habakukin levy joka veti minut täysin mukaan. Nykyään hyllystä sitten löytyykin Jari Levyn, Juha Tapion yms. suomalaisten gospel levyjä jotka on todella hyviä. Habakukilla nyt on hieman sitä jonkin mainitsemaa "jeesustelua", joka ei minua häiritsemään oo koskaan päässyt, mutta sillä bändillä homma toimii kokonaisuutena erittäin hyvin. Kannattaa kuunnella...

Habakuk on kyllä aivan loistava (sehän on Pori-rockia heh). siinä on kyllä erikoinen bändi, on sähköviulua ja saxofoonia ja tietysti se hevijytke kanssa. samantyylisiä pändejä on kyläl muitakin esim sähköpaimen.

myös nämä suomi gospelin kärkinimet on käsittämättömän hyviä. tarkoitan siis reinoja, terapiaa ja beiseniä. ja onhan se Juhiskin ihan hyvä varsinkin livenä (siis bändin kanssa, trubana toi Juhis ei oikein uppoa)
kivi ja vierähdys!!!!
Vilhelmus
18.01.2003 20:40:38

Habakuk on kyllä aivan loistava (sehän on Pori-rockia heh). siinä on kyllä erikoinen bändi, on sähköviulua ja saxofoonia ja tietysti se hevijytke kanssa. samantyylisiä pändejä on kyläl muitakin esim sähköpaimen.

Pori-rockia? Huittislainen bändi. Martin kanssa soitettiin samassa grungebändissä aikoinaan ja huippurumpali Niko oli meiän tuurauskeikalla kerran. Osaavia jätkiä. Sain levyn ilmaiseks omistuskirjotuksella =D
Lisää diskanttia!
Blue Moon
18.01.2003 22:15:15 (muokattu 18.01.2003 22:34:35)

Itse pari vuotta sitten luulin että gospelia on vaan tuollaset mustien kirkkolaulannat jossa jokainen hyppii miten sattuu.

Ammoisina aikoina Billboard jakoi listoillaan hengellisen musiikin muistaakseni kolmeen kategoriaan eli "gospel", "spirituals" ja "sacred", joista "gospel" tarkoitti nimenomaa tätä mustien (ja osittain valkoistenkin) lähinnä "hurmosliikkeiden" kirkoissa esitettyä meininkiä. Myöhemminhän termi "gospel" on jostain syystä otettu kuvaamaan myös kaikenlaista hengellistä pop/rock yms. musiikkia. Alunperin gospel siis tarkoitti juuri tuota "mustien hyppimismusiikkia" kuten sitä kuvasit ja "roots-mielessä" gospel on vain sitä (en tarkoita, etteikö olisi ok keskustella tässä myös "hengellisestä rockista" tms.). Gospelin arvellaan syntyneen, kun Afrikasta tuodut orjat kuulivat herrojensa virrenveisuuta ja yhdistivät sen afrikkalaiseen lauluperinteeseen. "Gospel" muuten tulee sanoista "God's spell", "Jumalan sana".
Blue Moon
18.01.2003 22:30:56

Itse asiassa minusta musta tyypit hyppimässä musiikin ja hAmmondin tahdissa on aika hienoa....

Yeah... that's what rock'n'roll is all about! :)

Savoy-levymerkin julkaisemilla gospel-levyillä saa usein nauttia hammond-saundista.
Guitar of Hope
25.01.2003 20:15:59
Kannatta tsekata www.gospeldemot.com.! Sieltä löytyy lähes kaikkien suomalaisten gospel-bändien demopätkiä, joita voi ladata, mikäli imutusteho riittää;). Tosi hyvä sivusto tutustua monenlaisten bändien musikkiin! Itse kuuntelen paljon gospelia. Suosikkeja mm. Exit ja Think Twice ja monet jo edellämainituista. Tutustukaa ihmeessä gospeldemoihin!
Roadari
07.02.2003 12:39:28
Sain kääsiini Juha Tapion Tästä Kaikesta levyn. Ei liene niitä ihan tuoreimpia, mutta ilokseni huomasin että tämä levy on loistava. Ihan kaikin puolin, kivaa huomata että gospel piireissäkin on viimevuosina alettu kiinnittää enemmän huomiota soundeihin.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
n/a
07.02.2003 17:28:44
Nykysuomen sana "gospel" pitää amerikaksi kääntää "contemporary christian music".

Englannin "gospel music" taas on suomeksi "afroamerikkalainen hengellinen musiikki", eli se on sitä, missä paksu musta mamma laulaa Amazing Gracea.

Joku varmaan löytää sen yhden poikkeuksen miljoonasta, mutta yleisesti ottaen asia on näin.
JJJ
07.02.2003 23:05:09
Sain kääsiini Juha Tapion Tästä Kaikesta levyn. Ei liene niitä ihan tuoreimpia

Ihan tuo on uusin Juha Tapion levy.. Tuota levyä on tullut kuunneltua paljon. Oon samaa mieltä äänen ja kappaleiden valintojen kanssa, että on ollu taito hallussa tekijöillä. Siinä on levy osattu tehdä erittäin hyvin kaikin puolin.
PJS
09.02.2003 11:49:33

saundeista puheen ollen kannattaa tsekata myös terapian ja/tai the rainin levyjä. varsinkin jos pitää tuollaisesta 90-luvun alkupuolisesta raskaasta rockista.
reijoteppo
09.02.2003 14:21:49
Pekka Simojoen viimeisimmät aikaansaannokset on kanssa kyllä ihan timanttia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)