Aihe: countrya?
1 2 3
t-termiitti
04.02.2005 20:13:06

Itse olen aika kaikkiruokainen musiikin suhteen ts. kaikki muu menee paitsi country (ja muut sen tapaiset).

Varmastihan countrymuusikot ovat päteviä siinä missä muutkin, mutta ei niin ei - ei vain kolise.

Miten joku voi kuunnella countrymusiikkia ilman, että kukaan aseella uhaten niin vaatii?

Millainen ihminen on sellainen joka kuuntelee VAIN countrya. (onko se juuri päinvastainen kuin minä? kertokaa niin tiedän)

kiitos.
Tsugu Way
05.02.2005 09:27:56
Unohda punnaniskaperuskantri ja myös viihdekantri (esim Garth Brooksit ja muut hirvitykset) ja tutustu vaikkapa Johnny Cashiin tai esimerkiksi Steve Earleen! Varmasti alkaa olo vapautua myös Countrymusan suhteen :)
Jani The Rock
05.02.2005 10:05:39

Joo, ei mitään rivitanssijoiden muovikantria, vaan outlaw-kamaa ja sellasta.
The road never ends for me, kid.
Roberto
05.02.2005 11:40:34 (muokattu 05.02.2005 13:31:02)

Grateful Dead - American Beauty... kantria kai sekin on tai siniheinää..

edit: soome keeli
Rockabilly
05.02.2005 12:51:34
Itsekin vasta aloittanut tutustumisen lande & länsi musiikin saloihin, mutta kommentoinpa silti. =)
Hank Williams III:sen Risin' Outlaw. Aivan käsittämättömän loistava levy!
Eikös Froikkaritkin ole jonkinsortin outlaw-kantria? Suomeksi tosin. Loistavaa kamaa myöskin.
Ja Coffinshakersin Dark Wings Over Finland levyssä on hyvä määritelmä bändin musatyylistä. Death Country & Vampirabilly. Heh, hupaisaa. Minusta.
Mutta ehdottomasti, ei kannata päästää kantria korvasta sisään ja toisesta ulos, on nimittäin kovaa kamaa. Ja eiköhän helpoin ole alottaa just Johnny Cashin tuotannosta, siitä se itelläkin lähti.
Let's get ready to RUMBLE!
Blue Moon
05.02.2005 14:20:22

Ihmisessä, joka ei ainakin jossain määrin lämpene esim. David Allan Coen musiikille, täytyy olla jotain pahasti vialla. ;-)
- You can shake it you can break it you can hang it on the wall -
KantriKatri
05.02.2005 15:59:36

Itse olen aika kaikkiruokainen musiikin suhteen ts. kaikki muu menee paitsi country (ja muut sen tapaiset).

Varmastihan countrymuusikot ovat päteviä siinä missä muutkin, mutta ei niin ei - ei vain kolise.

Miten joku voi kuunnella countrymusiikkia ilman, että kukaan aseella uhaten niin vaatii?

Millainen ihminen on sellainen joka kuuntelee VAIN countrya. (onko se juuri päinvastainen kuin minä? kertokaa niin tiedän)

kiitos.

Musamakuja on monia, miksi tällaista edes kysytään???
Mulla on countrybändi ja kuuntelen paljon kantria, mutta myös muutakin...
Kaipa olen kuitenkin ihan kiva ja mukava:-))
"Olen Erittäin hyvä ellen Täydellinen"
oulukyllosa
05.02.2005 20:12:09

kiitos.

Jaa..että otsikon "Countrtya"-alta löytyi tällaista.

Mulla on vähän sama ku sulla tuon Countryn suhteen, paitsi että en kuuntele rautalankaa vaikka sillä aseella sitten uhattais.Enkä 80-luvun heviä.Enkä melodista heviä missä sopraano-akat kiljuu.pam.
-play some skynyrd, man!-
sakkemule
07.02.2005 00:03:30
kipin kapin kauppaan hakemaan Charlie Daniels Bandin 70 luvun tuotantoa...
(tai imuttakaa netistä)

high lonesome
nightrider
fire on the mountain

siinä vaikkapa aluksi kolme levyä.
kommentteja? mun mielestä järjettömän mahtavaa kamaa!

toinen mokoma on tietty Marshall Tucker band ja tietenkään unohtamatta Outlaws orkesteria.
kovaa kamaa!

Kantriako? Bluesiako? Rockiako? ehei...vaan southern rockia....
Deja Voodoo
Ossi
07.02.2005 01:32:39

Niin countryn kuin vaikkapa bluesinkin "se juttu" nojaa käsittääkseni suurelta osin tiettyihin, tyylilajille ominaisiin hmm... klisheisiin, jotka tuntuvat niin soitannollisesti kuin sanoituksellisestikin helpoilta. - "Tota kolmensoinnun huttuahan vetää koska vaan, vaikka vasemmalla kädellä ja ääh.. rekkakuskin yksinhuoltajamuijien angstikin on aika lailla läpeensä kaluttu juttu"-

Teet sitä taikka tätä, on oleellista että klisheet ja perustyökalut on hanskassa mikäli on halua laajentaa esim. jonkin tietyn genren ilmaisua johonkin uuteen suuntaan.

Muuten, countryn suunnalta löytyy hiivatisti aivan sikahyviä laulajia. Ja soittajia kans.
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
weelie
07.02.2005 13:19:03 (muokattu 07.02.2005 13:20:55)
Mulle toi country on vähitellen alkanut uppoamaan viimeisten vuosien aikana. Johnny Cashin ja telecaster-twänggääjien kautta (http://benoconnor.com/tele101/ ).

Country-leimahan nyt on toisaalta laitettu niin moneen juttuun. JJ Calen olen monesti nähnyt luokiteltavan kantriksi, ja siitä olen tykännyt jo piiiiiitkään. sitten on country blues, country rock (Eagles, jossain määrin vaikka CCR ja Mellencampit, Linda Ronstadtin sun muut) jne. Rockabillyssä on paljon kantriaineksia (ihan Carl Perkinsistä lähtien).

Mielestäni se, että sanoo vaikka inhoavansa kaikkea kantria mutta pitävänsä southern rockista on jotenkin genre-raja-aitojen ylikorostamista. Mutta ihan miten vaan, eipä haittaa mua.

Jim Campilongo on kantria, jos niin haluaa lokeroida, ja minä ainakin menen rinta rottingilla katsomaan äijää kolmatta kertaa perjantai-ehtoona. :D
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Marlowe
08.02.2005 11:32:07
Country tuntuu tosiaankin olevan melko monille suomalaisille musiikinharrastajille kirosana. Tiedä sitten miksi: ehkä me haluamme nautiskella melankolisen musiikkimme mieluummin slaavilaisittain kuin Hank Williamsin tai George Jonesin tapaan esitettynä (eikä siinä mitään, joku "Moskovan valot" on upea kappale siinä missä "She Thinks I Still Carekin").

Countrysta löytyy niin paljon tasoja, että siihen luulisi olevan kenen tahansa helppo tarttua, ellei sitten miellä musiikkityyliä Shania Twainin ja Garth Brooksin kautta: punkista ja new wavesta pitävän voisi luulla pitävän Elvis Costellon "Bluesta", löytävän sen kautta muita artisteja ja niin edelleen (vähän ontuva esimerkki, mutta kuitenkin).

Loppuun voisi vielä todeta, että elämä ilman Gram Parsonsia olisi kyllä helkkarin paljon kurjempaa.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
shuffle
10.02.2005 13:01:10
Country on maailman parasta musiikkia.Missään toisessa genressä ei voi ilmaista sanoituksilla asioita sekä tunteita niin laajalta skaalalta.Kantrissa uskontokin on luonnollinen asia muiden joukossa.
possum
10.02.2005 15:28:30 (muokattu 10.02.2005 15:41:59)

vs.

Enpä tiedä - jokseenkin yhtä mustavalkoselta kuullostaa...but to each his own ja silleen..
"Don't kill a man just because he calls you a S.O.B"
samueld
10.02.2005 15:47:35

Just esmes DACia tai Waylonia ihmisille soittaessa ne kysyy, että onko tämä kantria, täähän on hyvää? Monilla tuntuu olevan sellainen bluegrass-hilipatipimppaakuva kantrista. Bluegrass uppoaa kyllä muhun, mutta ei ymmärrettävästi kaikkiin.

Willie Nelson sanoi, että ns. "nashville sound" johtuu suoraan siitä, että siellä on maailman parhaat muusikot. Varmaan totta toinen puoli tosiaan kun kantrilevyjä kuuntelee.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
possum
10.02.2005 17:35:06
Just esmes DACia tai Waylonia ihmisille soittaessa ne kysyy, että onko tämä kantria, täähän on hyvää? Monilla tuntuu olevan sellainen bluegrass-hilipatipimppaakuva kantrista.

Ei niin, että asia liiemmälti vaivaisi, mutta kyllähän - bluegrassia enemmänkin - tää nykyjään countrynä tarjoiltu lässy aikuisviihde homojumppaavine country-poikabändeineen jne. tekee parhaansa vieraannuttaakseen kenet tahansa arvostelukykysen koko genren liepeiltä - ja ihan aiheesta.."no I don't think Hank done it this way"..
"Don't kill a man just because he calls you a S.O.B"
weelie
10.02.2005 17:50:40
Kantri on vähän niinkuin synonyymi iskelmälle. En minä pidä iskelmästä, mutta kyllähän jotkut Agenstsit sun muut hyvää musiikkia tekee... mutta nehän sitten ei olekaan enää iskelmää koska ne tekee hyvää musiikkia. :P
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
rattledad
10.02.2005 23:02:30

Willie Nelson sanoi, että ns. "nashville sound" johtuu suoraan siitä, että siellä on maailman parhaat muusikot. Varmaan totta toinen puoli tosiaan kun kantrilevyjä kuuntelee.

Siellä tullaan ilmeisesti musiikkiteknologian jälkijunassa, käsityötä arvostetaan vielä, kai... Jossain vaiheessa ainakin LA:n studiomuusikoita muutti töiden perässä Nashvilleen.

Onhan kantrissa häirinnyt tuo ideologinen rasite bushmaisine maailmankatsomuksineen. Dixie Chicks oli piristävä paluu juurille muutenkin kuin musiikillisesti...

Kaipa bluesin ja kantrin erottelu oli ihan tietoista, vai oletteko kuulleet mustien levyttäneen Jimmie Rogersia ainakaan ennen toista maailmansotaa? Eddie Langkin, italialaissyntyinen jazzkitaristi, käytti nimeä Blind Willie Dunn levyttäessään Lonnie Johnsonin kanssa.

Minua viehättää kantrissa eniten sen lauluntekijävetoisuus. Yksinkertaisia melodioita jotka kertovat tarinaa. Esim. kun kuuntelin Lucinda Williamsin ilmeisesti vähän flopannutta "Essence" levyä, en voinut olla ihmettelemättä kuinka niukoilla keinoilla ja kuluneista sointukierroista voi saada aikaan hienoja biisejä.

Toinen kantrin koukuista on kitaroiden käyttö. On akkaria, sähköistä, dobroa, steeliä... Jokaisella kantrilevyllä käytetään kitaroita muutenkin kuin pakollisiin sooloihin ja hihatin tuplaamiseen.
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
Explorer
10.02.2005 23:42:32
Ei niin, että asia liiemmälti vaivaisi, mutta kyllähän - bluegrassia enemmänkin - tää nykyjään countrynä tarjoiltu lässy aikuisviihde homojumppaavine country-poikabändeineen jne. tekee parhaansa vieraannuttaakseen kenet tahansa arvostelukykysen koko genren liepeiltä - ja ihan aiheesta.."no I don't think Hank done it this way"..

Näin on. Katselin taannoin telkasta Country Music Awardsia, ja kyllä sitä stetsonipäisten, viimeisen päälle kantrikliseekuteisiin pukeutuneiden urpojen rallatteluhonkitonkkia katsellessa oli naurussa pitelemistä.

Kantriinkin pätee yleistys mainstreamin huonoudesta, ja hyvää kamaa hakiessaan joutuu jo vähän tonkimaan listojen ulkopuolelta ja/tai vuosien takaa.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
Hööki
11.02.2005 00:26:33 (muokattu 21.07.2005 00:24:31)
zzzzzzzzzzz
Tosi pätevä kaveri...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)