Aihe: Roots-yhdistys?
1 2 3
duane
27.12.2003 19:12:53
Olisiko arvon mnettiläisten mielestä aika kypsä Rootsmusa-yhdistyksen perustamiselle? Eli sellainen yhdistys johon kaikki rootspersoonat rotuun (mustat, valkeat & terrierit yms) ja tyylisuuntaan (blues, bluegrass, country, soul, gospel etc) katsomatta voisivat hakeutua. Alkuvaiheessahan toiminta voisi olla pääasiassa verkkopainoitteista, vaikkapa verkkolehden muodossa tai jotain..

Ehdotuksia vastaanotetaan, ystävät..
I got debts no honest man can pay...
J.Mikkola
27.12.2003 21:21:34
Onko Suomen Afroamerikkalaisen musiikin yhdistys SAMY tuttu?

"SAMY r.y.

Suomen Afroamerikkalaisen Musiikin Yhdistys, SAMY r.y. (Finnish Blues Society) on aatteellinen yhdistys, jonka tehtävänä on edistää afroamerikkalaisen kansanmusiikin ja siitä kehittyneiden musiikkimuotojen tunnetuksitekemistä. Ja varsinkin kotimaisen blues-musiikin tunnettavuutta kotimaassa ja ulkomaillakin. Yhdistyksen päätehtäväksi on vuosien saatossa muotoutunut Blues News -lehden julkaisu. Lehteä tehdään täysin harrastuspohjalta, amatöörivoimin. Lehti on laaja-alainen, paljolti riippuvainen kirjoittajien omista mieltymyksistä. Jos tunnet pakottavaa tarvetta kirjoitttaa bluessahtavasta aiheesta, ota yhteyttä päätoimittajaan ja lähetä kirjoituksesi lehden postilokeroon."

http://www.dlc.fi/~bnews/index.html
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
duane
27.12.2003 21:34:42
Onko Suomen Afroamerikkalaisen musiikin yhdistys SAMY tuttu?

joo, tiesin että tämä menee tähän..SAMY on tuttu juttu, mutta painottuu lähinnä mustaan musiikkiin ja senkin saralla epäolennaisuuksiin joista kukaan ei oikeasti ole edes kiinnostunut. Tarkoituksena olisi nyt saada sellainen yhteisö, jossa hyväksytään myös countrypohjainen "hillbillyjuntti" musa..
J.Mikkola
27.12.2003 21:52:07
Jeb. Lehtihän tuo on enemmän kuin toimiva yhdistys.

Itseäni on ihmetyttänyt suomalaisen roots-rintaman passiivisuus. Rootsdiggareita kun on Suomi pullollaan.
Jos vertaa vaikka SAMY ry:tä Stocholm Blues Societyyn.

Jos tästä nyt joku henkilöläheinen Rootsyhdistys aikaan saadaan niin totta toki olen mukana.
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
weelie
27.12.2003 23:14:57
JES!!!
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Aapo -79
28.12.2003 07:51:30
Joo, hieno homma. Sitte ku vielä saatas suomeen vielä kunnon verkosto semmosia kämysiä bluesklubeja jossa ois paljo bändejä ja hyvää meininkiä näiden diskohelvettien ja trendikuppiloiden tilalle.
Mika Antero
28.12.2003 11:39:00 (muokattu 28.12.2003 12:35:53)
.....mutta painottuu lähinnä mustaan musiikkiin ja senkin saralla epäolennaisuuksiin joista kukaan ei oikeasti ole edes kiinnostunut...

My name is Nobody.

En tiedä mitä tarkoitat epäolennaisuuksilla, mutta kyllä minua ainakin kovasti kiinnostaa lukea Blues Newsista esim. niitä laajoja arvioita doo-wop ja rhythm&blues artisteista joista en koskaan ole mitään kuullutkaan. Ja sen mitä olen lehteen tutustunut, niin hyvin monipuolisesti siinä rytmimusiikkia käsitellään, jopa ihan bluesrokkia ja muutakin "valkoista" musiikkia.

Mutta ei siinä mitään, yhdistykää ihmeessä jos siitä jotain konkreettista hyötyä on. Alan suomenkielinen verkkolehti olisi tosi kiva juttu.

EDIT: Ja asiantuntevia verkkolehteen kirjoittajiahan on esim. tämä m-netti täynnä.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
duane
28.12.2003 14:18:08
Tarkoituksenani ei ole hyökätä SAMYa tai Blues Newsia vastaan vaan herättää keskustelua hieman aktiivisemman ja "laajemman" yhdistyksen tarpeellisuudesta..

En tiedä mitä tarkoitat epäolennaisuuksilla, mutta kyllä minua ainakin kovasti kiinnostaa lukea Blues Newsista esim. niitä laajoja arvioita doo-wop ja rhythm&blues artisteista joista en koskaan ole mitään kuullutkaan.

Lähinnä noita yhden hitin doo-wop juttuja tarkoitan, en näe tarkoituksenmukaiseksi sitä, että lehti lehden jälkeen uhrataan palstatilaa jollekin artistille joka joutaisi pysyä unholassa..

Ja sen mitä olen lehteen tutustunut, niin hyvin monipuolisesti siinä rytmimusiikkia käsitellään, jopa ihan bluesrokkia ja muutakin "valkoista" musiikkia.

Kyllä ainakin bluesrokkia käsitellään, en minä sitä kiellä..mutta sitten kun muutamille bluesfestareille on sattunut hieman laajemman ohjelmiston omaavia artisteja (kuluneena vuonna bonnie raitt ja bob brozman) niin heti tuomitaan kulmat kurtussa (kai se on sitten sitä monipuolisuutta..)

Mutta ei siinä mitään, yhdistykää ihmeessä jos siitä jotain konkreettista hyötyä on. Alan suomenkielinen verkkolehti olisi tosi kiva juttu.

Verkkolehteä taidettiin yritellä jokunen aika sitten (toissa kesänä?) mnetin roots-osaston voimin, mutta eipä se sitten saanut tuulta alleen, ilmeisesti kirjoitusten puutteessa..

EDIT: Ja asiantuntevia verkkolehteen kirjoittajiahan on esim. tämä m-netti täynnä.

Olen samaa mieltä, nykyisellään roots-osasto on kaikessa viisaudessaan kaunista luettavaa..
Mika Antero
28.12.2003 14:43:28 (muokattu 28.12.2003 14:55:25)
Tarkoituksenani ei ole hyökätä SAMYa tai Blues Newsia vastaan vaan herättää keskustelua hieman aktiivisemman ja "laajemman" yhdistyksen tarpeellisuudesta..

Tottakai keskustelua pitää herättää. SAMYn toimintaan en osaa ottaa kantaa, koska en ole siihen tutustunut muuten kuin lehden osalta, ja senkin tilasin vasta tänä vuonna...

Blues Newsin ”ongelma” näin myöhäisherännäisen afroamerikkalaisen musiikin diggarin mielestä on se, että ns. peruskama on käsitelty jo vuosikymmeniä sitten ja varmaan moneen kertaankin. Amatööri on välillä aika hukassa lehteä lukiessaan. Onneksi vanhoja numeroita on helppo tilata ja niistä löytyy kyllä juttua ainakin minun tarpeisiini ihan riittävästi. Mutta rahat ei valitettavasti riitä niiden kaikkien numeroiden hankkimiseen. Vaikka onhan noita jo kelpo pino tullut tilatuksi...

Olenkin ajatellut, että jos uskaltaisi ehdottaa toimituskunnalle semmoisen amatöörinurkkauksen lisäämistä aina silloin tällöin eri artisteista kertovien levyarvostelujen oheen. Esim. just jonkun harvinaisia doo-wop esityksiä sisältävän levyarvostelun perään voisi laittaa pienen lisäyksen sen genren parhaimmistosta ja/tai kuuluisimmista saatavissa olevista levyistä. Muissa jutuissa kuin levyarvosteluissa aika usein tätä historiaa käydäänkin läpi, mutta tuommoinen ”tsekkaa nämä jos et usko” –tyyppinen lyhyt pätkä olisi silti kiva; silloinhan laiskojen tai muuten vaan uuslukutaidottomien ei tarvitsisi edes lukea koko juttua, vaan voisi keskittyä pelkästään levyjen hankkimiseen…

Tuo idea on tietysti siinä mielessä tarpeeton, että internetistä löytyy kuitenkin kaikki tarvittava tieto. Eihän minun tarvitse kuin kysyä asiaa täältä m-netistä, niin kohta homma selviää. Mutta vanhanaikaisena immeisenä luen jutut mieluummin lehdestä kuin netistä.

No, tämä nyt meni Blues Newsiksi tämä juttu, mutta aiheeseen palatakseni: Jos joku alkaa joskus väsätä roots-henkistä verkkolehteä , niin "rootsmusiikin perusteet" -kurssi ja luentosarja saisi ainakin minusta innostuneen lukijan, ehkä tulevaisuudessa jopa kirjoittajankin, heh heh...

EDIT: Niin ja korostan vielä, että mahdollisen verkkolehden hyvänä puolena vaikka nyt www.allmusic.com iin verrattuna olisi tietysti suomenkielisyys. Vaikka englantia osaankin, niin paaaljon mieluummin luen jutut äidinkielelläni.

EDIT2: Ja vielä sen verran BN:istä, että kyllä minuakin alkuun vähän närästi tiettyjen toimittajien "ylimielinen" suhtautuminen esim. omiin rokkisuosikkeihini, mutta nyttemmin olen sen hyväksynyt: Ne äijät ovat kuunnelleet bluesia ja muuta alkuperäistä mustaa musiikkia vuosikymmeniä ja tietävät aiheesta "kaiken", joten kyllä heillä on täysi oikeus tuoda omat mielipiteensä rokinrenkuttajista esiin omassa lehdessään. Eihän BN kuitenkaan ole rocklehti. Ugh.
Mage
28.12.2003 17:42:20
Lähinnä noita yhden hitin doo-wop juttuja tarkoitan, en näe tarkoituksenmukaiseksi sitä, että lehti lehden jälkeen uhrataan palstatilaa jollekin artistille joka joutaisi pysyä unholassa..

Ihan uteliaisuuttani kysyn oletko montakin juttua tarjonnut lehteen?

Kyllä ainakin bluesrokkia käsitellään, en minä sitä kiellä..mutta sitten kun muutamille bluesfestareille on sattunut hieman laajemman ohjelmiston omaavia artisteja (kuluneena vuonna bonnie raitt ja bob brozman) niin heti tuomitaan kulmat kurtussa

Sitä kutsutaan kritiikiksi ja se on aina kirjoittajansa näköistä, uskoisin että SAMY:n väki toivottaisi tervettulleeksi toisenlaisenkin näkökulman omaavan kirjoittajan. Itse toivoisin että siellä kirjoitettaisiin huomattavasti enemmän Prewar bluesista mutta taitaa olla nuo tietäjät harvassa *wink wink*.

Mielestäni tarvetta olisi jonkinlaiselle eri rootsyhdistysten kattofoorumille joka tarvittaessa edustaisi rootsväkeä median suuntaan ja markkinoisi eri tapahtumia suuremmalle jäsenkunnalle. Yhdistyksiä löytyy kuitenkin joka porukalle nyt jo omansa ja turha mielestäni hajottaa entisestään nykyistä pakkaa.
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
Rock n
28.12.2003 19:05:21
Yhdistyksiä löytyy kuitenkin joka porukalle nyt jo omansa ja turha mielestäni hajottaa entisestään nykyistä pakkaa.

...joo mutta 50's -jengi näyttää kalunneen luunsa loppuun. Vaikka kysymyksessä on eräänlainen elämäntapajengi, niin musiikin harrastus näyttää kuitenkin suuntautuvan entistä enemmän Swing/Jump rytmeihin. Tavallaan siis Rock 'n' Rollin ja Rockabillyn esimuotoihin. Tosin muualla maailmassa on ollut jo muutaman vuoden menossa jonkinasteinen Swing-Buumi joten kysymyksessä saattaa olla myös tästä johtuva musiikin lisääntyneen tarjonnan hyödyntäminen. Alan jengiä hakeutuu nykyisin myös tanssipaikoille silloin kun bändin ohjelmistossa on Swingin sukuisia rytmejä. Pakka näyttää siis elävän myös ilman hämmentämistä.
duane
28.12.2003 20:05:09
Ihan uteliaisuuttani kysyn oletko montakin juttua tarjonnut lehteen?
En ole tarjonnut lehdelle yhtään juttua, ainoa varsinainen "haastatteluni" (SF Blues) meni radiolle, mutta olen kyllä keskustellut artistien (Phil Guy, Bob Brozman + suomalaisia alan ihmisiä) kanssa lähinnä oman uteliaisuuteni vuoksi.. En ole noita viitsinyt juttumuotoon vääntää, kun en ole ajatellut niille julkaisukanavaa löytyvän..Ja kun kuitenkin olen pääasiassa roudari, niin jätän varsinaiset haastattelut pressipassilaisille..

Sitä kutsutaan kritiikiksi ja se on aina kirjoittajansa näköistä, uskoisin että SAMY:n väki toivottaisi tervettulleeksi toisenlaisenkin näkökulman omaavan kirjoittajan.

epäilemättä..

Itse toivoisin että siellä kirjoitettaisiin huomattavasti enemmän Prewar bluesista mutta taitaa olla nuo tietäjät harvassa *wink wink*.

Olen täysin samaa mieltä, lukisin mielelläni hyviä juttuja delta-ja countrybluesheebojen elämänvaiheista..

Mielestäni tarvetta olisi jonkinlaiselle eri rootsyhdistysten kattofoorumille joka tarvittaessa edustaisi rootsväkeä median suuntaan ja markkinoisi eri tapahtumia suuremmalle jäsenkunnalle. Yhdistyksiä löytyy kuitenkin joka porukalle nyt jo omansa ja turha mielestäni hajottaa entisestään nykyistä pakkaa.

Tämä minulla oikeastaan oli jo alunperin mielessä kun aloin sohimaan muurahaispesää..
kun suomesta löytyy jo toimiva blueshenkinen organisaatio (SAMY) ja pirteä bluegrass-yhdistys (SBMY) (+KANTRI-verkkolehti http://personal.inet.fi/koti/joutsi) ja ties mitä muita yhdistyksiä, niin kai noitten pohjalta voisi ajatella jo yhteistyötäkin..
Mika Antero
28.12.2003 20:13:31
Olen täysin samaa mieltä, lukisin mielelläni hyviä juttuja delta-ja countrybluesheebojen elämänvaiheista..

Kuten myös.

Patton/Brown/House -kolmikosta on kelpo jutut BN:n numeroissa 156 ja 157. Varmaan muistakin löytyy, jos vain viitsisi selailla ja tilailla vanhoja lehtiä enemmän.
Blue Moon
29.12.2003 01:24:51 (muokattu 29.12.2003 01:34:04)

Tämän ketjun tarkoitus ei ole käsitellä SAMY:n toimintaa mutta pakko mun on hiukan puolustaa yhdistystä, jonka jäsenänä olen sentään ollut 20 vuotta. SAMY:n 35 vuotta ja yli 200 numeroa Blues News - lehteä lienee maailmanlaajuisestikin lähes ainutlaatuinen suoritus mustan musiikin saralla. Mä ihmettelen, miten yhdistys on saanut tuon aikaiseksi, jos se keskittyy epäolennnaisuuksiin? Arvelisin, että SAMY on tehnyt tässä maassa enemmän työtä afroamerikkaisen musiikin eteen kuin muut yhteensä ja ainakin mä arvostan SAMY:a hemmetisti. Totta, että konserttitoiminta ja levynjulkaisu on jäänyt taka-alalle toiminnassa viime vuosina erinäisistä syistä ja SAMY:n toiminta on keskittynyt lähinnä Blues News - lehteen. Eddie Boyd - julkaisu yhdessä YLE:n kanssa lienee kuitenkin lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Mutta tosiaan, ehkäpä vaikka SAMY:n kevätkokous lienee m-nettiä osuvampi foorumi ruotia SAMY:n toimintaa ja sen mahdollisia puutteita.

Lisäys: Jaahah, samoja asioitahan täällä on puitu sillä välin, kun tämän kirjoitin. Lisätään nyt vielä sekin, että mulla ei ole mitään tarkoitusta lytätä Duanen ideaa, päinvastoin. Kaikki, millä rootsmusiikkia saadaan ihmisten tietoon, on hyvä juttu. Tää oli vain puolustuspuhe SAMY:lle. :-)

J.Mikkolan esittämästä kysymyksestä roots-väen aktiivisuuden puutteesta sen verran, että onhan sentään melkoisen aktiivista väkeä ainakin Raumalla, Järvenpäässä, Lahdessa, Jyväskylässä, Rovaniemellä, Kaustisilla jne. jotka järjestävät iloksemme alan konsertteja. En tällä tarkoita, etteikö tarjontaa olisi mahdollista tai tarvetta parantaa. Sulla on tietoa Tukholman kuvioista, niistä varmaan saattaa olla hyötyä mahdollista toimintaa mietittäessä jatkossa.
- It's been a long time coming -
weelie
29.12.2003 09:48:50
Jonkun BluesNewsin (ja vastaavien) ongelma on tietysti se, että sitä tekevät (ja sitä kautta lukevatkin) vain tosi-friikit. Ja kun tosi friikit kirjoittavat, he mielellään sivuuttavat "puhki kalutut" perus-kamat, ja kertovat jostain tuntemattomammista artisteista. Aivan luonnollista friikkiporukoissa hehkuttaa jotain josta suurin osa ei tiedä, sillähän sitä erotutaan massasta.
Mage
29.12.2003 11:54:20
Jonkun BluesNewsin (ja vastaavien) ongelma on tietysti se, että sitä tekevät (ja sitä kautta lukevatkin) vain tosi-friikit. Ja kun tosi friikit kirjoittavat, he mielellään sivuuttavat "puhki kalutut" perus-kamat, ja kertovat jostain tuntemattomammista artisteista. Aivan luonnollista friikkiporukoissa hehkuttaa jotain josta suurin osa ei tiedä, sillähän sitä erotutaan massasta.

Ei ole mielekästä täyttää BN sivuja samoilla artisteilla mistä on juttua jossain mainstream julkaisuissa (Rumba, Soundi, Suosikki...). BN:n paras anti on että se tuo esiin "uusia" tuttavuuksia niin kotimaasta kuin ulkomailta.
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
Mage
29.12.2003 13:48:53
Lisää paatosta...
Pyörää ei kannata keksiä uudestaan ja yhdistyksiä tuntuu olevan joka musiikinlajille omansa. Rohkeasti vaan tarjoamaan omia mielipiteitä ja juttuja eri yhdistyksille muutenhan nämä jutut jäävät tämmöiseksi perisuomalaiseksi räksytykseksi "paska lehti ja yhdistys jos mua huvittais mä tekisin ainakin paljon parempaa"

Uskoisin että BN ja SAMY kaipaisi hieman nuorempaa vertaa toimintaansa mukaan, täälläkin tuntuu kirjoitustaitoista porukkaa olevan joten kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä yhdistyksen porukkaan. Yhteystiedot löytyvät tuolta:

http://www.dlc.fi/~bnews/bnpage1.html
Veikko
29.12.2003 13:52:27
Kannattaa mietttiä tuot yhdistys asiaa vähän tarkemmin. Rekisteröidyn yhdistyksen hoitaminen/perustaminen ei ole ihan pikkujuttu.
"Sähköurku!!!" (nuoren J. Karjalaisen äänellä)
weelie
29.12.2003 13:56:55 (muokattu 29.12.2003 14:00:15)
Lisää paatosta...
Pyörää ei kannata keksiä uudestaan ja yhdistyksiä tuntuu olevan joka musiikinlajille omansa. Rohkeasti vaan tarjoamaan omia mielipiteitä ja juttuja eri yhdistyksille muutenhan nämä jutut jäävät tämmöiseksi perisuomalaiseksi räksytykseksi "paska lehti ja yhdistys jos mua huvittais mä tekisin ainakin paljon parempaa"

Uskoisin että BN ja SAMY kaipaisi hieman nuorempaa vertaa toimintaansa mukaan, täälläkin tuntuu kirjoitustaitoista porukkaa olevan joten kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä yhdistyksen porukkaan. Yhteystiedot löytyvät tuolta:

http://www.dlc.fi/~bnews/bnpage1.html

Mulla ainakaan ei ole mitään SAMYä vastaan, vaikken lehden aktiivilukija tai yhdistyksen jäsen olekaan.

Ja kirjoittamista voisin vaikka kokeillakin. Vaikka en koe olevani siihen tarpeeksi etevä.

MITKÄ ON BN:n DEADLINET? Eli milloin pitää juttu olla valmis mihinkäkin numeroon?
Mika Antero
29.12.2003 13:59:05
Uskoisin että BN ja SAMY kaipaisi hieman nuorempaa vertaa toimintaansa mukaan, täälläkin tuntuu kirjoitustaitoista porukkaa olevan joten kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä yhdistyksen porukkaan.

Nimenomaan. Täällä on muutamia sellaisia asiantuntijoita, että heidän täytyisi ehdottomasti kirjoittaa juttuja muuallekin kuin m-nettiin, ja BN olisi just oikea kanava heille.

Antakaa palaa vaan, jos BN on valmis julkaisemaan muitakin kuin vakituisten avustajiensa juttuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)