Aihe: Hyviä blues harpisteja aloittelijalle?
1 2
ICE
05.06.2004 01:34:50
Nyt alkakaa listaamaan hyviä blues harpisteja, sillä minä etsin kuumeisesti Pepe Ahlqvistin ja Charlie Musselwhiten rinnalle toisia kavereita, joista ottaa oppia soitannallisesti. Kyllä, olen aloitteleva huuliharpputaiteilija.
Miksi juuri mä?
Blue Moon
05.06.2004 01:43:01 (muokattu 06.06.2004 18:36:37)

Little Walterin ja Walter Hortonin jälkeen ei ole kukaan tainnut blues-huuliharppuun tuoda oleellisesti mitään lisää. Ko. herrojen edeltäjistä mainittakoon vaikka Sonny Boyt I & II, Jazz Gillum ja alan varsinainen pioneeri Noah Lewis. EDIT: Nii ja James Cotton ja Sonny Terry vois myös ansaita maininnan..
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
J.Mikkola
05.06.2004 03:28:53
James Harman on mun suosikkeja. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen.
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
reijoteppo
05.06.2004 10:10:01 (muokattu 10.06.2004 10:12:13)
James Harman on mun suosikkeja. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

Jeh. Harman on paras! 'Aidoin' bluesharpisti ja laulaja/lauluntekijä amerikassa. Omaksunut originaalien pioneerien tyylit ja tehnyt niistä oman ilmaisumuodon. Moderni beatnikhenkinen lyyrikko. Super hyvä laulaja. Näinkin muuten unta viime yönä, että soitin Harmanin kanssa hänen kappaletta 'Desicions'... ;o)~

Ja länsirannikon muita legendoja William Clarke, Rod Piazza, George"Harmonica"Smith ei myöskään tarvi pahemmin vieroksua....
sub zero
05.06.2004 10:16:51 (muokattu 05.06.2004 10:27:35)
Fabulous Thunderbirdsin perustajajäsen, Kim Wilson, ei ole harpistilegenda, mutta kuitenkin todella pätevä huuliharpun soittaja (ja erittäin hyvä laulaja). Jokaisen bluesista kiinnostuneen pitäisi muutenkin kuulla Fabulous Thunderbirdsin kolme ekaa albuimia (Fabulous Thunderbirds (a.k.a. Girls Go Wild!), What's The Word ja myös r&b:tä enemmän sisältävä Butt Rockin'). Wilsonin selkeästä tyylistä voi varmasti ottaa mallia.

Lisää bluesharpisteja löytyy vaikkapa siten, että Allmusic Guiden aloitussivulta klikkaa "Blues" ja sitten seuraavalta sivulta "Harmonica Blues" (www.allmusic.com).
What's there to live for? Who needs the peace corps?
willie
05.06.2004 13:40:14 (muokattu 23.06.2004 18:02:16)
Little Walterin ja Walter Hortonin jälkeen ei ole kukaan tainnut blues-huuliharppuun tuoda oleellisesti mitään lisää. Ko. herrojen edeltäjistä mainittakoon vaikka Sonny Boyt I & II, Jazz Gillum ja alan varsinainen pioneeri Noah Lewis.

Juu näin on. Little Walter oli aikanaan varsinainen kaikkien huulariestien Chicago-blues huularisti.

willie
Basisti, melkein 50v.
reijoteppo
05.06.2004 14:34:49
Vai Mayallia... No vaikka sitäkin sitten... hhehe
willie
05.06.2004 14:42:55 (muokattu 23.06.2004 18:03:01)
Vai Mayallia... No vaikka sitäkin sitten... hhehe

Eipä moni osaa ähkiä siihen malliin kun Mayall.....! Keukue :)

willie
Basisti, melkein 50v.
ICE
05.06.2004 14:45:20
Kiitos vastauksista. Miten ton huularimikin kanssa oikeen on? Mikä on suosittu ja suht edullinen mikki?
Miksi juuri mä?
willie
05.06.2004 15:05:47 (muokattu 23.06.2004 18:03:57)
Kiitos vastauksista. Miten ton huularimikin kanssa oikeen on? Mikä on suosittu ja suht edullinen mikki?

Se Green Bullet on kyl armoton huularimikki, mut ei kaikist edullisin.

willie
Basisti, melkein 50v.
rattledad
05.06.2004 20:39:12

Onko tämä sivu tuttu?

http://www.celticguitarmusic.com/bluesmain.htm

Linkeissä mm. "Free Blues Harp Transcriptions" (Ei hajuakaan siitä miten noita luetaan, mutta enpä onneksi soita harppuakaan...)
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
dfloreno
09.06.2004 12:49:56

Kyllä se toi Green bulletti on se alan 'standardi', näin tosin tässä vähän aikaa sitten pätkän missä Carey Bell veti SM57:aan ja kuulosti ihan samalta miltä se kuulostaa aina: helvetin hyvältä :)

-d
KHTT
09.06.2004 14:04:35 (muokattu 09.06.2004 14:06:09)
Kyllä se toi Green bulletti on se alan 'standardi', näin tosin tässä vähän aikaa sitten pätkän missä Carey Bell veti SM57:aan ja kuulosti ihan samalta miltä se kuulostaa aina: helvetin hyvältä :)

-d

Joskus kymmenkunta vuotta sitten olin Norjassa bluesfestarilla pällistelemässä Lee Oskarin huuliharppuworkshoppia. Paikalla oli kymmenkunta norjalaista blueshuuliharpistia, jotka innokkaasti esittelivät tilaisuuden alussa Green Bullettejaan ja Astatic JT-30:ään. Lee Oskar oli vähän aikaa hiljaa ja sanoi : "Oletteko katsoneet vanhoja 50-luvun rikoselokuvia, katsokaapas seuraavan kerran minkälaiseen mikkiin poliisit PUHUVAT".... Sen jälkeen Oskar alkoi esitellä omia vermeitään...
reijoteppo
09.06.2004 14:08:37

-d

Kyllä Astatic JT-30 on Se yleisempi standardi.
reijoteppo
14.06.2004 08:45:29
Jeh. Harman on paras! 'Aidoin' bluesharpisti ja laulaja/lauluntekijä amerikassa. Omaksunut originaalien pioneerien tyylit ja tehnyt niistä oman ilmaisumuodon. Moderni beatnikhenkinen lyyrikko. Super hyvä laulaja. Näinkin muuten unta viime yönä, että soitin Harmanin kanssa hänen kappaletta 'Desicions'... ;o)~

Ja länsirannikon muita legendoja William Clarke, Rod Piazza, George"Harmonica"Smith ei myöskään tarvi pahemmin vieroksua....

Tuossa on linksu James pojan tuoreehkoille kotisivuille...

http://www.jamesharman.com/
reijoteppo
23.06.2004 09:58:33 (muokattu 23.06.2004 09:59:19)
Joskus kymmenkunta vuotta sitten olin Norjassa bluesfestarilla pällistelemässä Lee Oskarin huuliharppuworkshoppia. Paikalla oli kymmenkunta norjalaista blueshuuliharpistia, jotka innokkaasti esittelivät tilaisuuden alussa Green Bullettejaan ja Astatic JT-30:ään. Lee Oskar oli vähän aikaa hiljaa ja sanoi : "Oletteko katsoneet vanhoja 50-luvun rikoselokuvia, katsokaapas seuraavan kerran minkälaiseen mikkiin poliisit PUHUVAT".... Sen jälkeen Oskar alkoi esitellä omia vermeitään...

Just. Ja se mikkihän on periaatteessa aika 'huono' laatuinenkin. Ihan tavallinen puhemikki vaan. Ja legendaaristen Chicagoblues jne. äänitysten rajut saundit syntyivät varmaankin siitä, kun harpistilaulajalla oli vain yksi mikrofooni, yksi vahvistin ja ryhmä väkivaltaisissa ja mekkalan täyteisissä klubeissa mesosi sitä lujempaa mitä meininki kasvoi ja bändi soitti saamastaan kipinästä kovempaa ja ämyrit olivat kokoajan täysillä särkien ja musisoinnin piti silti erottua porukasta esille...
reijoteppo
29.06.2004 10:21:52
Kyllä Astatic JT-30 on Se yleisempi standardi.

Tuossa mikrofoonille omistettu saitti:

http://www.jt30.com/jt30page/index2.html
kall3
04.07.2004 13:16:45
Joo hyviä nimiä listalla jo onkin. Kannattaa tsekata myös
Kaveri nimeltä James Cotton.
Myös Muddy Watersin bändeissä on soitellut kelpo tyyppejä.
Mage
06.07.2004 09:46:45
Myös Muddy Watersin bändeissä on soitellut kelpo tyyppejä.

Merkittävimmät Muddyn harpistit onkin jo mainittu mutta muita ovat mm.

Junior Wells
Paul Butterfield
Paul Oscher
Mojo Buford
Jerry Portnoy
I don't like it but I guess things happen that way.
Tomminen
06.07.2004 15:01:45

Mä oon kans aika hyvä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)