Niin että mistäköhän saisi semmoisia blues taustoja joihon voisi kitaralla soitella sitten päälle. Kun bändiä ei ole, niin tämmöisiä tarvisi, että pääsisi soitteleen. Yksi minulla on, mutta noin 15 kerran jälkeen alkoi jo vähän tympimään. Blues on nannaa. Pastilli? |
Niin että mistäköhän saisi semmoisia blues taustoja joihon voisi kitaralla soitella sitten päälle. Kun bändiä ei ole, niin tämmöisiä tarvisi, että pääsisi soitteleen. Yksi minulla on, mutta noin 15 kerran jälkeen alkoi jo vähän tympimään. PC:lle on olemassa semmoinen softa kuin Band-In-A-Box, se maksaa jonkun 100e. Sama homma löytyy Macille, mutta OSX tuki niinsunnäin = ei toimi ainakaan Pantherissa (10.3) :). Tähän ohjelmaan koodataan biisin soinnut ja valitaan tyyli (tällä hetkellä tyylejä on varmaan tuhansia) ja sitten painetaan play. Homma toimii äänikortin MIDI-soundeilla, ja musta ihan riittävä. Tää on musta ihan ygönen :). Kirjastosta löytyy kanssa hyviä tollaisia play-along juttuja, mun mielestä monet hyvät taustabiisit on ollut noilla Jam Trax -sarjan levyillä, niitä on kaikkiin tyyleihin (country, blues, hevi) mutta käytännössä kaikista löytyy ainakin yksi bluestausta :). Sitten ihan suomalaisista opuksista löytyy toi Hynnisen Country Guitar Workshop, missä niiden kirjassa olevien biisien opetteluun on tehty niitä play-along versioita, ja siellä on monia hyviä taustoja ihan jammailuun :). Samoin Louhensuon Blues station sisältää noi taustat. Nää on aika edullisia kaiken lisäksi. Yks mahis on tehdö noita itse jonkun rumpukoneen kanssa, tulee treenattua sitä komppi hommaakin, ettei vaan sitä tilua. :). Ja tietenkin näinä päivinä niin ei tarvii kun tiettyihin p2p softiin kirjoittaa hakusanat, niin johan löytyy vaikka mitä laitonta. EDIT: piti täsmentää tota BIAB-läppää. |