seppltoni 26.05.2004 09:41:24 | |
---|
Morjens, ellikkäs minulla on (ehkä) c-skaalan Hohner Slverstar ja olen ostamassa tuossa jonkun ajan päästä uutta Hohneria. Tuo mikä minulla oleva onkuulemma alotteloiden huuliharppu ja olisin ostamassa C-skaalan huuliharppua, ostanko jonkun muun, esim. G tai D?? ostan ehkä joskus nekin mutta mikä olisi hyvä ostaa eka?? ja mistä saisi netistä jotain Huuliharppu tabulatuureja, mieluiten sivu joka näyttää ne oikein. Seppälä Toni |
sub zero 26.05.2004 10:08:01 | |
---|
En ole asiantuntija, mutta jos kukaan muu ei vastaa niin oma käsitykseni on, ettei sillä ole hirveästi väliä minkä ostat ekana. Eikös niitä nyt ole samanlaista soittaa. Jos soitat muiden kanssa niin tietysti mahdollisimman yleisesti käytössä olevaa sävellajia kannattaa suosia harppua valitessa. Aluksi kannattaa harjoitella jotain lastenlauluja (tyyliin Maijan Karitsa) jotta oppii soittamaan jotenkin. Ja melkein samantien voi ruveta harjoittelemaan sitä sävelten "bendausta" vai miksi sitä huuliharpussa nyt kutsutaankaan. Se ei luonnistu huuliharpulla läheskään yhtä helposti kuin kitaralla, vaan vaatii aikansa ennenkuin sävelet rupeavat "taipumaan". Eli muuttamalla suuaukon kokoa (liikuttamalla suuta) voi muuttaa puhalletun äänen korkeutta. Aluksi harjoitteluun riittää varmasti kun korvakuulolta harjoittelet yksinkertaisia kappaleita kuten lastenlauluja (muistaakseni Star Wars -teemakin luonnistuu), ja sitten kun äänten taivutus vähän sujuu niin voit jo yrittää kuunnella bluesharpisteja ja opetella niitten soittamia juttuja levyltä. Tämä on hyväksihavaittu keino. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Mase 26.05.2004 11:17:48 | |
---|
Morjens, ellikkäs minulla on (ehkä) c-skaalan Hohner Slverstar ja olen ostamassa tuossa jonkun ajan päästä uutta Hohneria. Tuo mikä minulla oleva onkuulemma alotteloiden huuliharppu ja olisin ostamassa C-skaalan huuliharppua, ostanko jonkun muun, esim. G tai D?? ostan ehkä joskus nekin mutta mikä olisi hyvä ostaa eka?? ja mistä saisi netistä jotain Huuliharppu tabulatuureja, mieluiten sivu joka näyttää ne oikein. C-harpulla on hyvä aloittaa ja esim. hohnerilta löytyy hyviä/halpoja pelejä esim. Marine Band tai Big River -sarja. Hinnat 15-20e:tä. Tabloja löytyy googlettamalla esim. "harmonica tablature", samalla haulla löytyy kaikennäköisiä tutoriaalejakin. Hyvä saitti on esim. www.harmonicalessons.com. tai http://www.webterrace.com/harmonica/index.htm Onnea treenaukseen, olet oikealla tiellä ;) |
Nyyperi 08.07.2004 15:35:06 (muokattu 08.07.2004 15:35:37) | |
---|
Käväisin itsekin hakemassa hohnerin c-huuliharpun puodista SamuelD:n käskettyä. Ja vaikka kuinka yritin, ei ne soolot vielä lähteneet niinkuin levyillä. Ihme. Tätäkin lajia pitää ilmeisesti harjoitella. Kravatti-cowboy |
mongoloidi 09.07.2004 00:31:30 (muokattu 09.07.2004 00:31:39) | |
---|
Käväisin itsekin hakemassa hohnerin c-huuliharpun puodista SamuelD:n käskettyä. Ja vaikka kuinka yritin, ei ne soolot vielä lähteneet niinkuin levyillä. Ihme. Tätäkin lajia pitää ilmeisesti harjoitella. Se on paljon vaikeempaa ku miltä näyttää. Itekkin luulin harpunsoittoa alotellessani,että se on tosi helppoa,mutta eipä tuo suju vieläkään liian hyvin. |
samulijp 10.07.2004 01:48:19 | |
---|
Se on paljon vaikeempaa ku miltä näyttää. Itekkin luulin harpunsoittoa alotellessani,että se on tosi helppoa,mutta eipä tuo suju vieläkään liian hyvin. Kyllä. Itsekkin skidinä totesin että pitäskö hankkia joku opus kirja, kun hetken puhalleltuani sain ahaa elämyksen ilmaa sisään vetäessä; lisää ääniä, ja huonosti soittaessa; bendaus! .::COB - Children Of Baron::.
My name is Baron, Samuli Baron! |
Tmp 26.07.2004 12:58:46 | |
---|
Itse en oikein teidä, mutta olen kuullut että jos sulla on esim C-duuri/A-molli huuliharppu, niin pitäisi bluessia soittaa G(?)-mollissa. Voiko joku kertoa lisää? "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
Blue Moon 26.07.2004 14:14:16 | |
---|
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
willie 09.03.2006 21:00:19 | |
---|
Vähän offtopic, mutta kerrompa kuitenkin : Aikanaan ystäväni Masa kaipasi Echo Super Vamper F-harppuun lisää potkua, niin hän keitti sen huularin..! Kattila täyteen vodaa, vesi kiehuvaksi ja huulari sinne hetkeksi muhimaan, ja kas, soundi oli kuin Little Walterilla 50-luvulla ! |
L-D 11.03.2006 18:48:41 (muokattu 11.03.2006 18:49:10) | |
---|
Kyllä C ja A harppu ovat alkuun hyvät. Itse soitan Hohnerin Special 20:siä. Se on muovirunkoinen, ei paras soundi mutta kestävä ja pestävä. Tarkoituksena on olut tehdä joko Hohnerin Marine Bandi:stä tai Blues harpuista sellainen "customoitu" setti juuri lämpimämmän äänen vuoksi. Marinethan on vakiona melko kamalia vehkeitä. Elikkäs tämmöstä suunnittelin: - harppu palasiksi - puuosiin lakkaus, ei turpoa jos märkä tyyli soittaa kuten mulla - kielilevyt ruuveilla kiinni - takaosasta kahdella ruuvilla - molemmista päistä yhdellä ruuvilla - mahdollista hiontaa yms. fixausta metallisosiin. Noi ammatti customoijat, olikos se esim. Joe Filisko, viilaamalla vielä virittävät ne. Tässäkin on kahta koulukuntaa toiset pro miehet soittavat ainoastaan customoiduilla ( M hummel, G Primich) ja toiset normi vehkeillä ( S Guyger). |
Wahi 14.03.2006 19:05:37 | |
---|
Mistä kannattaa/saa ostettua huuliharpun Helsingissä? Aron soitin? Ja mitä ne maksaa. Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen... |
MadMatt 14.03.2006 19:27:27 | |
---|
|
tiku 04.04.2006 12:27:23 (muokattu 04.04.2006 12:28:50) | |
---|
Riippuu varmaankin mistä asemasta soittaa, jos soittelee siitä "toisesta positiosta" niin C harpulla voi taivutella G sävellajin biisejä ja jos kaverilla on kitara G-vireessä niin kyllähän siitä hyvät bluesit saa aikaiseksi. Joo niinhän se on. G- duurissa C -harppu ujeltaa aika kivasti. Itselläni on Hohnereita ja joku MusicMasterkin... ihan kivasti ne minusta kaikki soi |
Shuffle and Boogie 17.04.2006 15:16:21 | |
---|
Itsel on kans C-Duurist hohner international Happy Birthday Rock&Roll |
Hotrod 07.06.2006 23:19:19 | |
---|
Niin, itsellä eniten käytössä A(=kitara E:tä) ja D(kitara A:ta)...Oon kokeillut useampia ja tällä hetkellä Hohnerin Special 20 suosikki...on suht kestävä...Marine Bandit aika lyhytikäisiä olleet omassa käytössä...Vaikkakin Hohnerin Pro (muovirunkoine) on kans kestävä mut en saanut mieleistä soundia siitä irti... Vaikka eipä ihan napa10 soundia oo irronnut vielä mistään...Syy löytyy kun peiliin katsoo... |
jogo3000 08.06.2006 08:00:40 | |
---|
Hohnerin pro harpit tuntuu ainakin näin aloittelijasta hyvältä vaihtoehdolta. Suosittelisin justiinsa tuota C-harppua. Ja nimenomaan niin, että kun aloittelee niin mieluummin 1 hyvä harppu kuin useammasta sävellajista halvempia. There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. |
Mase 08.06.2006 11:26:31 | |
---|
Hohnerin pro harpit tuntuu ainakin näin aloittelijasta hyvältä vaihtoehdolta. Suosittelisin justiinsa tuota C-harppua. Ja nimenomaan niin, että kun aloittelee niin mieluummin 1 hyvä harppu kuin useammasta sävellajista halvempia. Mulla on big river(D), special20(A) ja proharp(C) ja jälkimmäisin sopii mulle parhaiten suuhun ja korvaan(siis ääni, ei harppu) Ostetaan dynaaminen mikki(SM58, e845...), tarjoa! |
GuadanaHombre 09.06.2006 15:53:20 | |
---|
Harppu on kyllä mainio kapine. "Se ainoa soitin, jolla voit kadunkulmassa kerätä nopeasti bisserahat ja sen jälkeen laittaa taskuun." sanoin kerran tuttavani. Mulla on Hohnerin Blues-harppuja D,A,F,G,Bb,C -sävellajeissa ja yks C-Pro Harp ja sitten tommonen 12-reikänen Marine Band, C myöskin mutta oktaavia matalampi, aika muhkee soundi. Mitä nyt täällä olen keskustelua seurannut niin kummastuttaa osalla noi kommentit "aluksi joku huonompi, 20€:n harppu.." Hyvät harput eivät sen enempää maksa. Olen (surullista, mutta totta) tullut siihen tulokseen, että soundissa on 20% harppua ja 80% soittajaa. Hohnerin Marine Bandhan on huuliharppujen stratocaster, kaikki mahtavimmat bluesmiehet läpi historian ovat soitelleet näillä. Nykypäivän soittajista tulee mieleen esim. Charlie Musselwhite, joka soittaa erittäin paljon kehuttuja Lee Oskar -harppuja. Suomessa 32€, Thomannilta 23€. Sellaiseen olen suunnitellut sijoittavani seuraavaksi. Tosin ei varmaankaan kauheasti eroa Hohnerin Special 20:stä tai Pro Harpista. Muistakaa myös, että se soundi mikä Little Walterin harpusta tulee johtuu myös mikrofonista, oikeasta vahvistimesta jne. Got my mojo workin' but it just don't work on you... |
willie 10.06.2006 17:44:24 | |
---|
Parhaimmat (blues)huularistit, top 10 ? Uusi nimi tai jo mainitun nimen perään pieni x -kirjain.. Little Walter x |
Blue Moon 10.06.2006 19:52:54 (muokattu 10.06.2006 19:58:10) | |
---|
Parhaimmat (blues)huularistit, top 10 ? Uusi nimi tai jo mainitun nimen perään pieni x -kirjain.. Little Walter x Juke Boy Bonnerin "one-man-band" soi just nyt. Ei varmaankaan paras harpisti mutta toimii... Tuolla on aika monta hyvää mainittu: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=10&t=97158 - Joka väittää ettei rockabilly muka ole maailman parasta musiikkia on kyllä päästään vialla - TJ Malin |