Aihe: Vintage banjo 1 | |
---|---|
![]() 10.09.2020 22:18:01 | |
Saisikohan täältä tietoa tai apua sen selvittämiseen, mikä on enoni jäämistöistä banjo ja onko siitä mihinkään? Pituus on n. 81 cm, 4 kieltä (ylin katkennut). Väritys on erikoinen, soiton on toki puuta, mutta minun ymmärtääkseni "kaikukoppa" (pardon mahdolliset väärät termit) on ikäänkuin kilpikonnakuvioista tummanpunaista materialia (bakeltiittia?) Edesmennyt enoni on soittanut jossakin bändissä 50-luvun vaihteessa. Soinnin väristä en osaa sanoa mitään enkä löydä laitteessa mitään nimeä/merkkiä. Soitin on sinällään kunnossa, ei halkeamia yms. Puhdistusta se kaipaa. Kirjoitankin tänne sen vuoksi, että osaisiko joku tällä kuvauksella neuvoa minua eteenpäin ja minua kiinnostaisi myös tietää, onko Keski-Suomessa (Jyväskylässä) kenties jotakuta banjo-tietäjää, jonka puoleen kenties voisi kääntyä? Haluaisin selvittää soittimen historiaa, miten se kannattaisi puhdistaa ja virittää - kenties jopa oppia sitä hiukan soittamaankin. Aiempaa soittojataustaa löytyy esihistorialliselta ajalta viulun parista ;-) (Kuvaa tänne ei näemmä voi lisätä?) Netin kuvahaulla en löytänyt vastavaa suomeksi enkä in English. | |
![]() 12.09.2020 07:39:16 (muokattu 12.09.2020 07:40:17) | |
Voit lisätä kolme kuvaa siihen jäsenkuvaukseesi, joka nimimerkkiäsi klikkaamalla näkyy kaikille. Jyväskylässä on ymmärtääkseni monenlaisia soitinrakentajia jotka varmaan osaisivat sanoa soittimesta jotain, (esimerkiksi A-P Paasonen), mutta kivahan tuo instrumentti olisi itsekin nähdä. Saattaisi joku roots-palstalainen osata kommentoidakin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 12.09.2020 16:00:19 | |
Kefiiri: Voit lisätä kolme kuvaa siihen jäsenkuvaukseesi, joka nimimerkkiäsi klikkaamalla näkyy kaikille. Jyväskylässä on ymmärtääkseni monenlaisia soitinrakentajia jotka varmaan osaisivat sanoa soittimesta jotain, (esimerkiksi A-P Paasonen), mutta kivahan tuo instrumentti olisi itsekin nähdä. Saattaisi joku roots-palstalainen osata kommentoidakin. Kiitos Kefiiri vastauksestasi! Lisäsin nyt kaksi jonkinlaista kuvaa. Käytin tänään soitinta jyväskyläläisessä Musikantti-liikkeessä ja siellä vinkattiin myös Paasonen. Liikkeessä mainittiin, että kyse olisi tenoribanjossa ja että olisi viulun viritys. Siellä myös arveltiin, että punainen pinta olisi jälkikäteen tehty puupinnalle. Tuo pintakäsittely on sitten peittänyt valmistajan nimen. Minua kiinnostaisi selvittää, onko tällaisia paljonkin ollut liikkeellä ja mikä mahtaisi olla soittimen historia/tausta. | |
![]() 13.09.2020 08:35:58 | |
Kiva että laitoit kuvat! Velmun oloinen peli. En kauheasti ymmärrä banjoista mutta sen olemuksessa on jotain itäsaksalaista meininkiä. Googlaamalla löytyi Weltton -merkkisiä banjoja joissa näyttäisi olevan samanlaisia teknisiä ratkaisuja: https://www.adverts.ie/banjos/origi … ltton-tenor-banjo-and-case/14887539 Voin olla ihan väärillä jäljilläkin, mutta kiinnostava juttu yhtä kaikki :) Nelikielinen banjo viulun virityksellä, semmoista varmaan olisi ihan mukava opetella soittamaan. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 13.09.2020 17:49:53 | |
Kefiiri: Googlaamalla löytyi Weltton -merkkisiä banjoja joissa näyttäisi olevan samanlaisia teknisiä ratkaisuja: https://www.adverts.ie/banjos/origi … ltton-tenor-banjo-and-case/14887539 Kiitos Kefiiri tästä! Weltton näyttää todella samanlaiselta. Minulle on aikaisemmin vinkattu Irlantia, mutta nyt olisikin mahdollisesti ihan eri suunta. Ehkä lisää selviää Paasoselta... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)