Muusikoiden.net
22.10.2018
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Anna tulla G:ssä!" Häh?
1 2 3 4 5
Kantalooppi
28.12.2017 12:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fiksuimmat varmaan jo otsikosta tajusivat, mutta säestysongelmasta on kyse. Bumtsibumissa aikoinaan Sepolle ja Eskolle heitettiin vastaavia huudahduksia kuin otsikossa ja pojat heti alkoivat säestää. Osaan itse säestää joten kuten jos tiedän soinnut, mutta jos joku pyytää säestämään vaikkapa G:ssä, menee sormi suuhun.
 
Eli arvon muusikot, mitä pitäisi opiskella? Skaaloja/asteikkoja, sitä kuuluisaa "kaikki biisit voi soittaa neljällä soinnulla" vai jotain vallan muuta? Ja pianolla soittelen itse jos joku sillä tiedolla jotain tekee. Kiitokset etukäteen!
 
Epämuusikko
28.12.2017 12:47:10 (muokattu 28.12.2017 12:48:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän siinä oo kun veivata. Osaatko kompata eri tyyleissä? Kuinka nopea on korvasi?
Pystytkö palauttamaan kappaleita mieleen ulkomuistista niitä koskaan aiemmin soittamatta? Ja jos pianosta on kyse niin vapaasta säestämisestä on opuksia maailman sivu. Hirrrrveän tärkeää olisi myös osata toimia bändikontekstissa, ts. vasen käsi taskuun tai muuten vaan basistin rekisteri/kuviot huomioonottaen.
 
yms.
 
Loppuelämähän siinä menee. t: säestyksestä viime aikoina kiinnostunut
 
uliuli
Presidentti
28.12.2017 12:48:58 (muokattu 28.12.2017 12:51:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta Bumtsi Bumissakin (kuten Uutisvuodossakin) on käsikirjoitus ja ne biisit ovat tiedossa ennakkoon. Se on yksinkertaisesti tehokkaampaa, että materiaaliin tutustutaan etukäteen kuin se, että käytettäisiin vaikkapa kuusi tuntia studioaikaa ja saksittaisiin viisi tuntia ja vartti leikkaamon lattialle.
 
"Vielä kun riisuu itsensä alastomaksi, mutta jättää tennissukat jalkaan ja laittaa aurinkolasit päähän niin tuntuu kuin katselisi suomipornoa" -DM-
Kantalooppi
28.12.2017 13:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan omat kompit on menossa biisistä riippuen. En mitään absoluuttista sävelkorvaa omaa, mutta pystyn kyllä pianolla soittelemaan biisejä joita en ole kuunnellut vähään aikaan, toki aikasa ottaa että soinnut on oiken tai sinne päin eli ensin pitää harjoitella ennen kuin esiintyy:). Pitää joo hommata joku vapaan säestyksen kirja, yksi taitaa veljeltä löytyäkkin eli pitänee mennä "lainaamaan".
 
Ja Presidentti, kyllähän se käsikirjoitus tiedossa on, ajattelin vain kun on pojat sentään ammattimuusikkoja, että saattaisivat osata heittää myös lonkalta jos niikseen tulee. Mutta kiitokset teille.
 
Sax-pappa
28.12.2017 13:37:01 (muokattu 28.12.2017 13:38:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä G:ssä on tieto toisille soittajille missä sävellajissa mennään. Ei sen kummempaa. Osaa kaikki heti lähteä samassa sävellajissa
 
Zed
28.12.2017 13:41:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa esimerkkiä mukailevissa tilanteissa kuitenkin on oleellista, että kappale on soittajille ennestään suurinpiirtein tuttu. Tällöin voidaan napata tutut sointuasteet halutusta sävellajista; tässä tapauksessa siitä G:sta.
 
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
lurkki
28.12.2017 13:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joulupukin kuumalinja -lähetyksessä pianotonttu nappaa varsin nopeasti oikean laatikon.
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Zed
28.12.2017 13:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lurkki: Joulupukin kuumalinja -lähetyksessä pianotonttu nappaa varsin nopeasti oikean laatikon.
 
No on syytä napatakin, kun kersat esittävät useimmiten niitä kappaleita varsin progressiivisella otteella vaihdellen joka tahtiin sävellajia.
 
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
Funkånaut
28.12.2017 14:54:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zed: No on syytä napatakin, kun kersat esittävät useimmiten niitä kappaleita varsin progressiivisella otteella vaihdellen joka tahtiin sävellajia.
 
Lapset ovat siis luontaisia jazz-muusikoita.
 
Jos sulla on jotain antipatioita jengiä kohtaan ni mee sää himaan ja vedä nakki käteen kato moi mulla skulaa ihan hyvin tänks.
Zibaldone
28.12.2017 16:47:56 (muokattu 28.12.2017 16:48:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolme sormea alaspäin: Kolme alennusta eli Eb/cm
 
Neljä sormea ylöspäin: neljä ylennystä eli E/c#m
 
ok= C/am
 
Kefiiri
28.12.2017 20:47:31 (muokattu 29.12.2017 07:01:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantalooppi: Osaan itse säestää joten kuten jos tiedän soinnut, mutta jos joku pyytää säestämään vaikkapa G:ssä, menee sormi suuhun.
 
Jos ymmärsin pulman oikein, niin pitää hahmottaa sointuasteet. Eli jos osaat kappaleen vaikka D-duurissa, mutta komennetaan soittamaan G:stä, täytyy osata vaihtaa D-duurisoinnun tilalle G, A:n tilalle D ja sitä rataa. Hommassa on vissi logiikka joka on opeteltavissa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
28.12.2017 22:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointuasteiden kanssa puljaaminen on ensisijaista.
 
uliuli
Lennu
29.12.2017 00:33:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Kolme sormea alaspäin: Kolme alennusta eli Eb/cm
 
Neljä sormea ylöspäin: neljä ylennystä eli E/c#m
 
ok= C/am

 
Mitä tässä sanotaan?
 
Joo transponointi lennosta on aika triviaalia asiaa.
 
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Zibaldone
29.12.2017 02:03:16 (muokattu 29.12.2017 02:07:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Mitä tässä sanotaan?
 

 
Käsimerkkejä bändin kesken, 'sissimerkkejä'. 50-luvun Jazz-muusikoiden kommunikaatiota niiden välillä, joilla on relatiivinen sävelkorva.
 
Kolme sormea alaspäin tarkoittaa sitä, että biisi menee Eb duurissa. Kolme alennusta.
Relatiivisen sävelkorvan omaavan ei tarvitse hapuilla osuakseen oikeisiin säveliin, ja ei tarvitse huudella kesken soitannon, tai biisien välillä.
 
Lennu
29.12.2017 02:32:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Käsimerkkejä bändin kesken, 'sissimerkkejä'. 50-luvun Jazz-muusikoiden kommunikaatiota niiden välillä, joilla on relatiivinen sävelkorva.
 
Kolme sormea alaspäin tarkoittaa sitä, että biisi menee Eb duurissa. Kolme alennusta.
Relatiivisen sävelkorvan omaavan ei tarvitse hapuilla osuakseen oikeisiin säveliin, ja ei tarvitse huudella kesken soitannon, tai biisien välillä.

 
Jaajuu, käsimerkkejä. Aika humppasta. En voi kuvitella mitään tilannetta, missä tätä joutuisi soveltamaan :D Ehkä tää on tosiaan 50-luvun jatsareiden kulttuuriperimää. Ei telkkarissa aleta mitään viittilöimään.
 
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Nelisormimangusti
29.12.2017 05:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Marlowe
29.12.2017 11:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Jaajuu, käsimerkkejä. Aika humppasta.
 
Kertoman mukaan James Brownilla oli tapana näyttää käsimerkkejä soittajilleen kesken keikan, mutta kyse oli ilmeisesti siitä, että soittajalle osoitettiin tämän tekemät virheet ja montako dollaria sen seurauksena hänen palkkiostaan vähennettiin. Että ehkäpä se on sittenkin funkkista. ;)
 
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
Kefiiri
29.12.2017 11:09:11 (muokattu 29.12.2017 11:09:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pulliainenkin toisinaan näyttää käsimerkkejä orkesterille. Ei sentään väännä rautalangasta ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
29.12.2017 12:00:38 (muokattu 29.12.2017 12:21:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ollut kuullutkaan tuota käsmerkkiä. Mutta tavallaan aika jees.
 
Soittajien keskinäinen kommunikointi on tärkeää, ja lennosta transpailua olen itsekin joutunut harrastamaan, vaikken määräsävelsoittaja olekaan ensisijaisesti. Mutta yksi asia kerrallaan.
 
Aloittaja voisi hyötyä muutamasta soittotunnista ja esim. Tohtori Toonikasta, Tenni/Varpaman Vaparikirjasta ja vaikka Mark Harrisonin Piano Pop Bookista.
 
Ja sointuasteita (KAIKKEA) voi treenata ilman että soitin on läsnä. Seiso bussipysäkillä ja räknäile "Akuankkakierto E-duurista", "jazz-blues-kierto Des-duurista", "kvinttikierto F-mollista". "Iron Maiden / mitänäitänyton - mollinpuolelta VI-VII mennen eka asteen duuriin D-Duuri/Mollista", "Megadeth-kierto A-mollista", "ihanmikätahansa biisi x-sävellajista". jne
 
Numeroista tuli mieleen https://youtu.be/Q4uaLmqZSbI?t=2525
 
uliuli
Henri Henri Olavi
29.12.2017 14:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
 
Just tämä.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti