oo-p 13.03.2009 20:31:18 (muokattu 14.03.2009 18:43:41) | |
---|
Soundin numerossa 3/2005 on lista 50:stä kaikkien aikojen parhaasta kotimaisesta albumista. Muistan tuon listan lähestulkoon ulkoa, ja olen tutustunut jotakuinkin kaikkiin siinä mainittuihin levyihin ja artisteihin. En väitä, etteivätkö kaikki mainitut levyt ansaitsisi paikkaansa listalla, mutta siitä puuttuu myös muutamia, mielestäni aika tärkeitä albumeita. Entäpä teistä? Lista on tällainen: 1. Tuomari Nurmio ja Köyhien ystävät - Kohdusta hautaan 2. Wigwam - Nuclear Nightclub 3. Hurriganes - Roadrunner 4. Sielun veljet - L'amourha 5. Hassisen kone - Rumat sävelet 6. Liekki - Korppi 7. Hassisen kone - Harsoinen teräs 8. Tuomari Nurmio - Punainen planeetta 9. Pekka Streng - Kesämaa 10. Isokynä Lindholm - Sirkus 11. Eppu Normaali - Maximum jee & jee 12. Kaseva - Kun maailma elää 13. Hector - Herra Mirandos 14. Tuomari Nurmio & Viides kolonna - Maailmanpyörä palaa 15. Tuomari Nurmio - Lasten mehuhetki 16. Mana Mana - Totuus palaa 17. Bluesounds - Black 18. Pelle Miljoona Oy - Moottoritie on kuuma 19. Leevi & the Leavings - Häntä koipien välissä 19. Kimmo Sasi ja Komeetat - Kyllä mä pärjään 20. Dave Lindholm - Vanha & uusi romanssi 21. Hanoi Rocks - Bangkok Shocks, Saigon Shakes 22. Hassisen kone - Täältä tullaan venäjä 23. Topi Sorsakoski & Agents - In Beat 24. Pekka Streng - Magneettimiehen kuolema 25. Suomen Talvisota 1939-1940 - Underground-Rock 26. Musta Paraati - Peilitalossa 27. Eppu Normaali - Kahdeksas ihme 28. Kauko Röyhkä & Narttu - Maa on voimaa 29. Keba - Koko ajan go-go 30. Dingo - Nimeni on Bingo 31. Pelle Miljoona & 1980 - Viimeinen syksy 32. Kauko Röyhkä & Narttu - Pikku Enkeli 33. Eri esittäjiä - Pohjalla 34. Karkkiautomaatti - Suudelmilla 35. 22-Pistepirkko - Rumble City, LaLa Land 36. Tarot - Spell of Iron 37. Nightwish - Once 38. Wigwam - Hard'n'Horny 39. Amorphis - Tales from the Thousand Lakes 40. Wigwam - Fairyport 41. Se - Pahaa unta 42. 22-Pistepirkko - Bare Bone Nest 43. Lemonator - The Waltz 44. Stone - No anaesthesia! 45. Kari Peitsamo ja Ankkuli - Jatsin syvin olemus 46. Ville Leinonen - Suudelmitar 47. 22-Pistepirkko - Big Lupu 48. J.Karjalainen yhtyeineen - Tähtilampun alla 49.The Nights of Iguana - The Gift 50. CMX - Aion Ja muutamat, ainakin minun mielestäni, perin merkittävät levyt puuttuvat tuolta listalta. Esimerkiksi: Absoluuttiinen Nollapiste - Suljettu - Yksi merkittävimmistä suomenkielisistä progeksi laskettavista levyistä. Kaikin tavoin uniikki kokonaisuus. Apulanta - Aivan kuin kaikki muutkin - Kriitikkojen sylkemä, mutta muilla tavoin yksi suomen merkittävimmistä bändeistä. AKKM, on Apulannan paras ja ehjin levy, joten se olisi ansainnut myös paikkansa tuolla. Eikö? Ainakaan muut eivätole tällaista tehneet suomessa, tai ainakaan näin hyvin. CMX - Aura - Aion on CMX:n ainoa listalle päässyt levy. Aura on kuitenkin monissa muissa yhteyksissä mainittu bändin parhaaksi levyksi. Edustaa CMX:n sitä puolta, joka Aionilla on vähemmällä. Ruoste, Pelasta maailma, Kultanaamio, Elokuun kruunu, Talvipäivänseisaus.. Jolly Jumpers - Mobile Babylon - Okei. Tätä ei vielä oltu julkaistu, kun tuo lista julkaistiin. Mutta se on äärimmäisen tunnelmallinen ja vahva levy, suomalaista ajatonta pottupeltobluussia tyrnävältä, noin 30 v. vanhan bändin esittämänä. Kotiteollisuus - Kuolleen kukan nimi - Kotiteollisuus toi suomenkielisen raskaan musiikin, en käytä sitä kirosanaa "*piip*rockin", kansan korviin. Keski-ikäisten naisten kuunneltavaksi. Kuolleen Kukan Nimi lienee se levy, jossa balanssi on paras. Hyviä ja vielä tuoreita biisejä, ainutlaatuisella konseptilla. Peer Günt - Backseat - Hurriganesin jälkeen parasta räkäkaljarockia? Backseat on ehkä bändin paras kokonaisuus. Tässä on varmaan kaikki mitä hyvältä rockilta musiikillisesti vaaditaan. Viikate - Surut pois ja kukka rintaan - Kuten Kotiteollisuuskin, myös Viikate alkaa kuulua raskaamman suomirockin isoihin nimiin. Uniikki konsepti, uniikki levy. YUP - ..en keksi mikä levy -YUP ansaitsee maininnan ja listalle yltäisi varmaan monikin levynsä. Stam1na - Stam1na -Olikohan tätä vielä julkaistu tuolloin? No, joka tapauksessa äärimmäisen raikas levy suomimetallin saralla. Mahtava sekoitus kaikkea mitä tarvitaan. ..Ai niin, Ismo Alanko näyttäisi olevan kriitikoiden suosiossa. Samoin Tuomari Nurmio, mutta miksei Hullu Puutarhuri sitten ole listalla? Mukavaa kuitenkin, että myös mm. Mana Mana on saanut tuolla sijansa. Vaikka kulttiarvo on ehkä kuitenkin itse levyä suurempi. Ja yksi juttu vielä. Ei aleta vain listaamaan. jooko? Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! |
Jokapaikanapina 13.03.2009 20:36:53 (muokattu 13.03.2009 20:37:15) | |
---|
En näköjään omista noista yhtään. Mutta ei se haittaa. Ja ei tarkota että noi olis paskaa. Tuolla on paljon hyvää. Tiedän ja ostan vaan jotain joka on vieläkin parempaa. EDIT: Miksei tuolla ole Juicee?? |
bedlam 13.03.2009 20:39:39 | |
---|
Ihan käsittämätöntä, ettei YUP ole listalle päässyt. Toppatakkeja sinne ainakin kuuluisi. |
Nazareth 13.03.2009 21:08:40 | |
---|
Ei Irwiniä? Johan on. At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire! |
-J.- 13.03.2009 21:09:40 | |
---|
Nemo listalla... Hmmm.. no ei ois ensimmäisenä mieleen tullu. Well, fuck you too! Goodnight's the one I choose, for you.
Sentenced - Excuse me while I kill myself |
itsy 13.03.2009 21:18:07 | |
---|
Olisi Hanoilta voinut kyllä jonkin ihan muun kuin Bangok Shocksin listalle laittaa, vaikka Self Destruction Bluesin tai Two Stepsin. A little bit of the "AIL PI PÄK" - Axl Rose |
kiriminni 13.03.2009 21:41:54 | |
---|
Jaaha 19 noista löytyy.Pohjalla levyä tulee aina välillä kuunneltuakin. Aika paljon Tuomari Nurmion levyjä...ei siinä mitään. |
-J 13.03.2009 21:45:50 | |
---|
Olen todella hämmästyneen pettynyt ettei Peer Güntin Backseatia ole todellakaan listalle valittu. Toisaalta, mitäs niistä listoista jos itse tykkää. Mikä ihme teitä hevareita vaivaa? |
kepe-5 13.03.2009 21:46:51 (muokattu 13.03.2009 21:48:47) | |
---|
Nurmion Kohdusta hautaan on kyllä meikäläisen silmään ansaitulla sijalla. Vuosien ja kaikkien dylanien ja biitlesien jälkeenkin se on ehdottomia suosikkilevyjäni. Punainen planeetta ei kyllä nappaa kokonaisuutena senkään vertaa, että kymmenen joukkoon olisi mitään asiaa. Nimikkoraita on kyllä ihan jees mutta kyllä Maailmanpyörä palaa ja Lasten mehuhetki ajavat ryminällä sen ohi. Nuclear Nightclubia en kyllä nostaisi Wigwamin levyistä noinkaan ylös. Vuoden 1970 Tombstone Valentine on kaikkiaan ihan mieletön lätty ja se kyllä ansaitsisi sijoituksen kymmenen parhaan joukossa. Popimmasta Wigwamista en niin hirveästi tykkää, vaikka on Nuclear Nightclubillakin ne omat hienot hetkensä. "But I love that dirty water - Boston you're my home." |
M-Juhana 13.03.2009 21:49:08 | |
---|
30. Dingo - Nimeni on Bingo Tästä en ole edes koskaan kuullut?? Olen LAMALLA ja taaaaantumassa! |
Topa- 13.03.2009 21:53:01 | |
---|
Tuosta puuttuu kaikki Kingston Wallin levyt. |
oo-p 13.03.2009 21:56:14 (muokattu 13.03.2009 22:01:09) | |
---|
Topa-: Tuosta puuttuu kaikki Kingston Wallin levyt. Joo, tämän huomasin itsekin. Aika merkittävä bändi kuitenkin, vaikka en itse juuri kuuntelekaan. Nurmion Kohdusta hautaan on kyllä meikäläisen silmään ansaitulla sijalla. Vuosien ja kaikkien dylanien ja biitlesien jälkeenkin se on ehdottomia suosikkilevyjäni Minäkin olen ykkössijan suhteen ihan samaa mieltä. Tuntuu jotenkin, että kun mennään johonkin kymmenennen sijan alapuolelle, niin numeroilla ei ole juuri merkitystä enää.. Ja kolme levyä Ismo Alangon luotsaamaa musiikkia top 10:ssä on kyllä minusta aika paljon. Harsoinen Teräs on varmaan ainoa, jonka minä olisin tuohon kelpuuttanut. Vaikka kaikki toki hyviä ovatkin. Ismon soolotuotannosta taas ei ole listalla yhtään levyä.. Terve, ja kiitos kaloista!
Folcce 13.03.2009 22:01:07 (muokattu 13.03.2009 22:01:55) | |
---|
Lisätietoja julkaisusta sijalla 19. Siis tosta jälkimmäisestä, joka näyttää jakavan sijan 19. Music's my life, Moxey. |
oo-p 13.03.2009 22:04:02 | |
---|
Folcce: Lisätietoja julkaisusta sijalla 19. Uskomattoman hieno salsa-julkaisu. Sisältää mm. kappaleet "Oon kalamies", "aurinkoa oottelen", "Rokataan nyt eikä meinata vaan joo", "Lempeni on kampeni", "Veivaa kun sut heivaan" Terve, ja kiitos kaloista!
SirElwood 13.03.2009 22:05:07 | |
---|
bedlam: Ihan käsittämätöntä, ettei YUP ole listalle päässyt. Toppatakkeja sinne ainakin kuuluisi. No tämä. Toppatakkeja olisi minun mielestäni kuulunut listalle ehdottomasti. En tosin osaa sanoa että minkä tilalle... Peitsamoa olisin jokusen pykälän ylöspäin ehkä siirrellyt ja karkkiautomaattia samoin. Sensijaan ilostuin siitä että kaikki hassisen levyt on listalla, ja siitä että l'amourha on 4. sijalla. vaikka ei toki kilpailu ole tämä, niin onhan se kiva omat kotimaiset suosikkinsa löytää. =) Leskisen yölento puuttuu listalta. Tai vaikka mikä tahansa Juicen levy. Yölento tuli ensinnä mieleen, mutta sopisi kai joku muukin tuonne sekaan. Ketä kiinnosti minun mielipide? =D |
Rauniotorni 13.03.2009 22:06:29 | |
---|
Huonoja levyjä. It's fucked to hear one idiot's words, but worse to see other believe it. |
Folcce 13.03.2009 22:07:13 (muokattu 13.03.2009 22:07:56) | |
---|
oo-p: Uskomattoman hieno salsa-julkaisu. Sisältää mm. kappaleet "Oon kalamies", "aurinkoa oottelen", "Rokataan nyt eikä meinata vaan joo", "Lempeni on kampeni", "Veivaa kun sut heivaan" Ok. Menny multa ihan ohi. Pakko olla merkittävää kamaa kun on tollaseen seuraan päässy. Daven kolmesta parhaasta levystä listalle pääsi kaksi. Mikä on aina hienoa huomata. Music's my life, Moxey. |
oo-p 13.03.2009 22:07:20 | |
---|
SirElwood: No tämä. Toppatakkeja olisi minun mielestäni kuulunut listalle ehdottomasti. En tosin osaa sanoa että minkä tilalle... Peitsamoa olisin jokusen pykälän ylöspäin ehkä siirrellyt ja karkkiautomaattia samoin. Sensijaan ilostuin siitä että kaikki hassisen levyt on listalla, ja siitä että l'amourha on 4. sijalla. vaikka ei toki kilpailu ole tämä, niin onhan se kiva omat kotimaiset suosikkinsa löytää. =) Leskisen yölento puuttuu listalta. Tai vaikka mikä tahansa Juicen levy. Yölento tuli ensinnä mieleen, mutta sopisi kai joku muukin tuonne sekaan. Ketä kiinnosti minun mielipide? =D Nimimerkistäsi tuli mieleen, että saattas Sir Elwoodiltan Hiljaisilta väreiltäkin joku levy tuonne löytyä.. 18. Tammikuuta? ..tai ehkä joku muu. En millään muista mitä piisejä on milläkin levyllä. Kokoelmat sekottaa.. Terve, ja kiitos kaloista!
M-Juhana 13.03.2009 22:09:19 | |
---|
Toihan on tollainen rocktoimittajien konsesuslista. 18. Pelle Miljoona Oy - Moottoritie on kuuma Esim. tuon pitäisi olla ykkönen. Olen LAMALLA ja taaaaantumassa! |
oo-p 13.03.2009 22:12:20 | |
---|
RR4E: ... 18. Pelle Miljoona Oy - Moottoritie on kuuma Esim. tuon pitäisi olla ykkönen. Mikä siitä tekee paremman ku nuo 49 muuta? Terve, ja kiitos kaloista!