Aihe: Kiista tekijänoikeuksista on kaatamassa känny-tv-hankkeeen
1 2 3 4 58 9 10 11 12
M-Juhana
22.03.2006 08:57:21

Kiista tekijänoikeuksista on kaatamassa kännykkätelevisio-hankkeen
22.03.2006 06:17

Ohjelmia lähettävät yhtiöt vetäytyvät koko hankkeesta, jos tekijänoikeusjärjestöt toteuttavat suunnitelmansa korvausvaatimuksista.

Tekijänoikeusjärjestöt Teosto, Kopiosto ja Gramex kytkevät tekijänoikeusvaateet jokaiseen jakelukanavaan, joten ne haluavat erilliset korvaukset jokaisesta lähetyksestä. Asiasta kertoo Kauppalehti.

Ohjelmia lähettävät yhtiöt, muun muassa MTV3, SBS ja Yleisradio, tyrmäävät aikeet. Ne vetäytyvät koko hankkeesta, jos maksuvaatimukset toteutuvat.

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo asiaan kantansa kevään aikana.

(MTV3)

Tämä nyt sit..
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
Johnny Buzz
22.03.2006 09:14:38

On se kyllä kumma, kun tekijänoikeusjärjestöt ovat taas kaatamassa uutta median muotoa. Suomalainen nettiradio kuoli samaan kiistaan ja nyt sitten sama kohtalo uhkaa kännykkätelevisiota ennen sen starttaamista. Ihmeellistä jäykkyttä kyseisten tahojen osalta.

Tuo koko useamman kertaisen rahastuksen malli tulisi kyllä karsia, sillä ei identtisestä lähetyksestä tulisi joutua maksamaan lisämaksuja vain sen takia, että vastaanottolaite/ -tekniikka on eri. Tuota järjestöjen kantaa ei voi perustella kuin ahneudella ja keinotekoisella tavalla hankkia lisätuloja.
www.soulstab.com
Promo 2006 juuri valmistunut. Tsekkaa lisää saitilta.
stalkkeri
22.03.2006 09:25:30 (muokattu 22.03.2006 09:44:19)
Toisaalta; Ylen itse asettama kielto tekijänoikeuteen vedoten pakottaa jokaiseen tv-vastaanottimeen hankittavaksi sovitinlaitteen vaikka muutos digitaalisesta analogiseksi olisi mahdollinen eikä rajoittaisi samassa kaapelissa kulkevan digisignaalin vastaanottoa.
Tällöin nykyiseen palvelutasoon tyytyväiset voisivat katsoa vanhalla vastaanottimella peruskanavia ja teknofriikit sekoilla johtoihinsa sekä olemattomiin mhp-palveluihin. Myös nykyiseen palvelutasoon tyytyväiset voisivat halutessaan sekoilla johtoihin mutta heitä ei tähän kuitenkaan pakotettaisi.

Antenniverkon puolella laitteet ovat mielestäni jo kohtuullisen hintaisia ja etu analogiseen vastaanottoon kiistaton. Kaapeliverkossa näin en ole.

Mielestäni ne viisi ihmistä, jotka käyttävät nyt kiistan kohteena olevia mhp-h palveluita, eivät ole erillisen tekijänoikeusvaateen piirissä.
Juntunen
22.03.2006 09:58:35

Sääli vaan, että nämä uudet palvelut ja mediakanavat ei tällä menolla koskaan pääse yleistymään. Voihan mobiiliteeveellä ollakkin nyt 5 käyttäjää, mutta mikä voisi olla tilanne vaikka viiden vuoden päästä. Tulevaisuuttahan tässä vain yritettäis tehdä..
lurkki
22.03.2006 10:20:59
Tulevaisuuttahan tässä vain yritettäis tehdä..

Mä teen itse kanavaa joka kuuluu ulalla, osittain netissä, digitv:ssä ja satelliittifeedissä. Dabin loppumisen aikoihin tuli podcasting. Noista saa tosiaankin miksaamalla yhden dvb-h:n :-D
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Kimmo72
22.03.2006 10:54:16
Mä alan olee pikkuhiljaa täynnä koko "tekijänoikeus" -sanaa.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Sertzo S
22.03.2006 10:59:37 (muokattu 22.03.2006 11:05:26)

Johtuneeko siitä, ettet ole tekijä. Minä olen. :)
Teijo K.
22.03.2006 11:00:40

Mä alan olla pikkuhiljaa täynnä kännykkävalmistajien "mahtavia" ideoita. Känny tv? Mitä vielä? Eihän tuossa ole järjen hiventä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
lurkki
22.03.2006 11:02:45
Mä alan olla pikkuhiljaa täynnä kännykkävalmistajien "mahtavia" ideoita. Känny tv? Mitä vielä? Eihän tuossa ole järjen hiventä.

Kuuleman mukaan Otaniemen pilottihankkeen kohderyhmä ei pitänyt 1'' näyttöä lainkaan alimitoitettuna *hoho*
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
kivi
22.03.2006 11:04:30

Onhan:-)

Se on "lisäarvopalvelu" ja työllistää "sisällöntuotantoa". Noilla sanoilla voi hakata vastustajat maan rakoon Bullshit Bingossa.
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Sertzo S
22.03.2006 11:04:56

Aivan älytöntä!
Mika Antero
22.03.2006 11:16:09
Täällä taas kehityksenvastustajat esittävät propagandaansa. Tuohan on loistava keksintö. Minä ainakin haluan, että tv on joka hetki saatavillani. Se antaa käyttäjälleen samanlaisen vapaudentunteen kuin kännykkä ja kannettava tietokone. Ja mikä on sen hienompaa kuin katsoa esim. jalkapallo-ottelua samalla kun on vaikkapa luontoretkellä. Ja nimenomaan mahdollisimman pienestä ruudusta, pysyy näkökykykin tervävänä kun sitä jatkuvasti treenaa.

Eiku...
kivi
22.03.2006 11:17:11 (muokattu 22.03.2006 11:19:18)
Johtuneeko siitä, ettet ole tekijä. Minä olen. :)

Jep, kannattaa olla aika lailla varuillaan tässä tilanteessa ennen kuin uskoo kaiken mitä sanotaan. Kyseessä on aika sekava tilanne, mutta pohjimmiltaan asia on hyvin yksinkertainen:

On käynnissä mediasota. Eräät isot tahot ja heidän intressiryhmänsä, esimerkiksi laitevalmistajat ja mediakonsernit eli sisällöntuotannon ostajat, ovat toisella puolella.

Toisella puolella ovat sisällön tuottajat, jotka eivät ole kauhean innoissaan tekemään aina vain huonommin palkattua työtä jotta sisällöntuotannon ostajien voitot kasvaisivat.

Kolmannella puolella ovat kuluttajat, joilta yritetään saada rahat pois ja samalla saada kuluttajat uskomaan, että raha menee sisällöntuottajien kohtuuttomiin vaatimuksiin, vaikka oikeasti sisällöntuottajat työskentelevät usein nälkäpalkalla, työttömän peruspäivärahaa alemmilla tuloilla (koska haluavat tehdä työtään).

No, mediakonsernit omistavat viestintävälineet. Ei ole ihme, jos maamme johtavassa sanomalehdessä isojen talojen rahoittama nimellisesti riippumaton eturyhmä saa enemmän tilaa kuin tekijöiden edustaja...

Rautalangasta vääntäen: tekijänoikeus halutaan tappaa. Niin yksinkertaista se on.

(Ja ylläoleva ei oo kärjistystä, vaan ennemmin aika kiihkotonta tekstiä, etenkin ottaen huomioon että mun koko syömiseni ja asumiseni, liikkumiseni ja elämiseni on tekijänoikeustulolla rahoitettua. Sitä on mun palkkani, mä teen luovaa työtä 16 tuntia päivässä.)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Sertzo S
22.03.2006 11:18:27
Ja mikä on sen hienompaa kuin katsoa esim. jalkapallo-ottelua samalla kun on vaikkapa luontoretkellä.

Luontoretkellä...justiinsa! Voi sun helvetti!
Thomy
22.03.2006 12:03:50
Kivi tämän kiteytti, jälleen kerran. Plussaa !

Jep, kannattaa olla aika lailla varuillaan tässä tilanteessa ennen kuin uskoo kaiken mitä sanotaan. Kyseessä on aika sekava tilanne, mutta pohjimmiltaan asia on hyvin yksinkertainen:
...

tekijänoikeus halutaan tappaa.
alanko
22.03.2006 12:18:03

Niin no... Kyllä tuo mun mielestä ainakin on ihan hyvä idea, mutta se maksu pitäis ehkä olla ns. pay-per-view tyylinen. Itse en ainakaan haluais hirveästi maksaa, jos katson sitä muutaman kerran vuodessa ja silloinkin kenties vain pikku hetken. Esim. jotain urheilukisan ratkaisuhetkiä, jos on jossain reissussa tms. Ja kyllä siitä kännykästä voi aivan hyvin TV:tä katsoa. Teksteistäkin saa hyvin selvää. Mutta tosiaan toteutuspuoli taitaa olla vielä vähän hakusessa, aika näyttää.
Notefix
22.03.2006 12:50:16

Tuli kirjotettua pitkä sepustus, mutta tää paskaselain kaatu, joten sanon vain että onnea vaan meille "sisällöntuottajille", sitä tarvitaan!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Johnny Buzz
22.03.2006 14:05:13 (muokattu 22.03.2006 14:08:37)

Tässä nyt ei kukaan ole puuttunut tämän aiheen todelliseen ongelmaan. Eli miksi median tulisi maksaa korvauksia toiseen kertaan vain sen vuoksi, että vastaanotin on eri, mutta lähetyksen sisältö täysin identtinen. Tämä on se epäkohta, johon pitäisi kiinnittää huomiota. Itse en lähde sen enempää spekuloimaan sillä, kuinka järkevää koko kännykkä-tv on.

Toivottavasti tuohon saadan päätös, jossa lisämaksua ei tulisi. Näin saataisiin ennakkotapaus, jonka myötä saataisiin myös saataisiin taas pyörimään.
www.soulstab.com
Promo 2006 juuri valmistunut. Tsekkaa lisää saitilta.
Jumina5/6
22.03.2006 14:12:45
Toivottavasti tuohon saadan päätös, jossa lisämaksua ei tulisi ja näin myös nettiradiot saataisiin taas pyörimään.

Toiveajattelua, luulen ma. "Me tarvitaan rahaa noista lähetyksistä tuplasti, ja jos ette halua maksaa, me jarrutetaan sitten vain kehitystä.", tuumaa eräskin lafka.

Olkoon sitten kenen tahansa leipää kustantava 'palkanmaksaja', onhan tuo rahastus nyt perseestä. Ei tuollainen nyhtäminen tuo kenenkään artistin palkkapussiin senttiäkään lisää.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
kivi
22.03.2006 14:16:45 (muokattu 22.03.2006 14:18:07)
Tässä nyt ei kukaan ole puuttunut tämän aiheen todelliseen ongelmaan. Eli miksi median tulisi maksaa korvauksia toiseen kertaan vain sen vuoksi, että vastaanotin on eri, mutta lähetyksen sisältö täysin identtinen. Tämä on se epäkohta, johon pitäisi kiinnittää huomiota.

Itse olet myyrä:-)

TV-ohjelmaa käsipuhelimeen siirrettäessä ei ole kysymys samanlaisesta vastaanotosta kuin tv-lähettimen ja tv-vastaanottimen välillä, vaikka sisältö olisi kuinka sama.

Kyseessä on ennemmin ohjelmastreamin lataaminen (ei, kännyköissä ei jatkossakaan ole tv-viritinosaa eikä niistä makseta tv-lupamaksuja), joten on ihan luontevaa että se pitää silloin hinnoitella samalla tavalla kuin muukin puhelimeen erikseen ladattava matsku; musa, kuvat, pelit, uutispalvelut... eli erikseen.

Sitä paitsi, emme ME maksa niitä korvauksia, ohjelmanvälittäjä vain ruikuttaa kun ei saakaan käyttää jo olemassa olevaa ohjelmavirtaa kännykän lisäarvona ikäänkuin samaan hintaan, ilman lisämaksuja.

Jos ajattelet asiaa hetken aikaa, huomaat että tässä on asetettu syytökset varsin osoittelevasti; kyllä, propagandasta on kysymys. Oikeastihan vaatimus streamin saamisesta "samaan hintaan" on aivan kuin vaatisi levyjä ilmaiseksi koska joku muu on ne jo ostanut, "ja samaa musaa niissäkin on".
:-D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)