Aihe: Vinyylilevyn puhdistaminen
1 2 3 4 5
Jyyd
19.08.2015 20:45:17

Nostellaan parin kuukauden jälkeen topikkia. Kiinnostaisi tietää tuosta neulan putsauksesta sen verran, että millaisella harjalla tuota neulaa kannattaa putsata? Netissä näyttäis olevan jotain pesunesteitäkin neulan putsausta varten olemassa, mutta ajattelin että jos pelkällä pyyhkäisyllä pitäis tuon suhteellisen puhtaana pölystä.

t. Aloitteleva levariharrastaja.
Rämppy
20.08.2015 08:58:19 (muokattu 20.08.2015 09:04:07)
Jyyd: Nostellaan parin kuukauden jälkeen topikkia. Kiinnostaisi tietää tuosta neulan putsauksesta sen verran, että millaisella harjalla tuota neulaa kannattaa putsata? Netissä näyttäis olevan jotain pesunesteitäkin neulan putsausta varten olemassa, mutta ajattelin että jos pelkällä pyyhkäisyllä pitäis tuon suhteellisen puhtaana pölystä.

t. Aloitteleva levariharrastaja.

Neulaharja on pehmeäharjaksinen pieni harja, mutta esim. vaimon ripsiharja käy. Tai muu pehmeä pieni harja. Mulla oli joskus sähköparranajokoneen mukana tullut puhdistusharja, joka toimi mainiosti neulan puhdistuksessa. Levyn pyyhkimiseen tarkoitettu miljoonaharja sopii myös neulan puhdistamiseen, mutta on kokonsa puolesta vähän hankala neulahommissa. Sellainen kannattaa kuitenkin ehdottomasti hankkia, on meinaan aivan ehdoton levyjen soittokunnon ylläpidossa. Poistaa pölyt, roskat ja sähköisyyden tehokkaasti ja levyä vahingoittamatta. Oli harja mikä tahansa, neulaa sipaistaan hyvin kevyesti, niin että pölyt lähtee. Mitään pesunesteitä en ole koskaan käyttänyt neulan puhdistamiseen.
Saahan sitä sanoa.
Jyyd
20.08.2015 12:58:17

Rämppy: Neulaharja on pehmeäharjaksinen pieni harja, mutta esim. vaimon ripsiharja käy. Tai muu pehmeä pieni harja. Mulla oli joskus sähköparranajokoneen mukana tullut puhdistusharja, joka toimi mainiosti neulan puhdistuksessa. Levyn pyyhkimiseen tarkoitettu miljoonaharja sopii myös neulan puhdistamiseen, mutta on kokonsa puolesta vähän hankala neulahommissa. Sellainen kannattaa kuitenkin ehdottomasti hankkia, on meinaan aivan ehdoton levyjen soittokunnon ylläpidossa. Poistaa pölyt, roskat ja sähköisyyden tehokkaasti ja levyä vahingoittamatta. Oli harja mikä tahansa, neulaa sipaistaan hyvin kevyesti, niin että pölyt lähtee. Mitään pesunesteitä en ole koskaan käyttänyt neulan puhdistamiseen.

Alright! Kiitti tästä vinkistä, tuollaisen harjan pistin jo aiemmin tulemaan, kai tällä pärjäilee? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … c-Off-vinyylilevyjen-puhdistusharja
Milkop
20.08.2015 13:58:41

Jyyd: Alright! Kiitti tästä vinkistä, tuollaisen harjan pistin jo aiemmin tulemaan, kai tällä pärjäilee? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … c-Off-vinyylilevyjen-puhdistusharja

Itsellä on ollut juuri tuollainen käytössä vinyyliharrastuksen alusta alkaen, hyvin on toiminut ja omaan käyttöön riittänyt mainiosti. Partakoneen puhdistusharjalla olen välillä neulaa kevyesti pyyhkinyt.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
P.P.King
21.08.2015 11:38:09
Jyyd: Kiinnostaisi tietää tuosta neulan putsauksesta sen verran, että millaisella harjalla tuota neulaa kannattaa putsata?

Itse olen puhdistanut neulan siivoukseen tarkoitetulla ihmesienellä/taikasienellä (samalla tuotteella on hieman eri nimi valmistajasta riippuen). Laitan sienen levylautasen viereen, ja lasken neulan varovasti sienen päälle. Neulaa ei siis ole missään nimessä tarkoitus pyyhkiä tai hieroa sienellä. Pelkkä "dippaaminen" riittää neulan puhdistamiseksi. Omassa käytössäni sieni on toiminut sen verran hyvin, etten ole kokenut tarpeelliseksi hankkia erillistä neulaharjaa tai puhdistusnestettä.

Tarkennetaan vielä, ettei kyseessä ole "oma patenttini". Bongasin vinkin joskus joltakin ulkomaiselta hifiharrastajien keskustelufoorumilta. Kyseessä on yleisesti turvalliseksi mielletty puhdistusmenetelmä, josta löytyy kiitettävästi tietoa Internetin syövereistä.
Jyyd
23.08.2015 12:16:20

P.P.King: Itse olen puhdistanut neulan siivoukseen tarkoitetulla ihmesienellä/taikasienellä (samalla tuotteella on hieman eri nimi valmistajasta riippuen). Laitan sienen levylautasen viereen, ja lasken neulan varovasti sienen päälle. Neulaa ei siis ole missään nimessä tarkoitus pyyhkiä tai hieroa sienellä. Pelkkä "dippaaminen" riittää neulan puhdistamiseksi. Omassa käytössäni sieni on toiminut sen verran hyvin, etten ole kokenut tarpeelliseksi hankkia erillistä neulaharjaa tai puhdistusnestettä.

Tarkennetaan vielä, ettei kyseessä ole "oma patenttini". Bongasin vinkin joskus joltakin ulkomaiselta hifiharrastajien keskustelufoorumilta. Kyseessä on yleisesti turvalliseksi mielletty puhdistusmenetelmä, josta löytyy kiitettävästi tietoa Internetin syövereistä.

Saakos tuota sientä mistään Suomesta, vai pitääkö tilata ulkomailta asti? Ilmeisesti kyseessä on tämä: http://thefuntimesguide.com/images/blogs/mr-clean-magic-erasers.jpg ?
Milkop
23.08.2015 18:39:45

Jyyd: Saakos tuota sientä mistään Suomesta, vai pitääkö tilata ulkomailta asti?

Eiköhän noita jokaisesta vähän isommasta marketista löydy.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Kailis
24.08.2015 03:18:13

Ihmesieni. Miten kukaan on voinut välttyä.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Yallup
25.08.2015 10:13:04
Oma mielipide neulan puhdistuksesta on, että riittää kun puhaltaa sen pölypalleron aina ennen neulan laskemista uralle. Sehän tulee siihen jokaisen soiton jälkeen, sen verran pölyä ehtii laskeutua soiton aikana, jos talous ei ole pölyvapaa ;-) Vain erityistapauksissa neulaa tarvitsee harjailla/putsata ja sen huomaa sitten äänessä. Levyn putsaaminen ennen soittoa on minusta ihan riittävä toimenpide vehkeiden päivittäiseen ylläpitoon.
"Tosta se taitaa lähteä.."
P.P.King
25.08.2015 21:16:59
Jyyd: Saakos tuota sientä mistään Suomesta, vai pitääkö tilata ulkomailta asti?

Kyllä noita Suomesta saa. Omani taisin ostaa paikallisesta Anttilasta. Valinnanvaraakin löytyy, sillä eri valmistajilta on runsaasti tarjolla eri kokoisia ja hintaisia vaihtoehtoja. Kaikki kuitenkin ovat ns. samaa tavaraa.
Karlsson
26.08.2015 10:04:51
Yallup: Oma mielipide neulan puhdistuksesta on, että riittää kun puhaltaa sen pölypalleron aina ennen neulan laskemista uralle. Sehän tulee siihen jokaisen soiton jälkeen, sen verran pölyä ehtii laskeutua soiton aikana, jos talous ei ole pölyvapaa ;-) Vain erityistapauksissa neulaa tarvitsee harjailla/putsata ja sen huomaa sitten äänessä. Levyn putsaaminen ennen soittoa on minusta ihan riittävä toimenpide vehkeiden päivittäiseen ylläpitoon.

Pölyn osalta yleensä näin, mutta levystä irtoaa muutakin smäidää jatkuvasti, joka ei puhaltelemalla irtoa. Pääasiassa kyse taitaa olla ihan siitä itsestään, eli vinyylistä.

Ja tästä luontevasti jatkaen mainitsen, että itse jynssään neulan ajoittain ehkä rankalta kuulostavalla metodilla eli vetäisemällä pari kertaa todella hienoa muovista hiomapaperia neulaa vasten.
Statuksessa vankkarakenteinen pitkä tutkittava jonkin verran ylipainoa keskivartalolla.
Yallup
26.08.2015 12:16:31
Sepä on lopulta sama, millä sitä timanttia pyyhkäisee. Siihenhän ei tepsi kuin toinen timantti, joten hiomapaperilla siihen ei jälkeä saa. Todennäköisesti neulaan tarttuu myös itse vinyyliä ja jonkinverran rasvaa, jos lähmii levyjä käsin mistä sattuu. Nyt kuitenkin se neula kulkee siellä levyurassa ja voisiko olla parempaa vinyylinpoistajaa kuin se ura? Sehän suorastaan kiillottaa neulan syrjiä ja on eräänlainen hiomakivi.

Aikoinaan tuli paljonkin kuunneltua LP-levyjä, kun CD:tä ei vielä ollut. Koskaan sitä neulaa ei tarvinnut erikseen putsailla, tai siitä lähtenyt muuta kuin pölyä. Ainakaan mitään äänenlaatuun vaikuttavaa parannusta neulan roplaamisella ollut. Lähinnä henkistä laatua. Toki pöly piti tarkistaa/poistaa kuuntelun alussa ja lopussa. Sitä kyllä riitti.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Rämppy
29.08.2015 10:56:44
Mun mielestä on helpompi sipaista pölyt neulasta harjalla, kuin kykkiä puhaltelemassa neulan suuntaan. Mutta konstit on monet, eikä yhtä ainoaa ja oikeaa ole.
Saahan sitä sanoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)