Aihe: Mitä bändiä olet kuunnellut vanhemmilta salaa?
1 2 3 4 5 6 7 8
anguished
21.02.2004 14:31:47
Ei tuu.

Äläs sano, ties vaikka parin vuoden päästä sua sanotaan Isä Anttoniksi! :-)
ba-Rokki
Anttoni
21.02.2004 21:35:13 (muokattu 21.02.2004 21:36:24)

Äläs sano, ties vaikka parin vuoden päästä sua sanotaan Isä Anttoniksi! :-)

Ei tod.
herb
22.02.2004 07:24:05
Nuori on kasvaessaan jatkuvasti epävarma itsestään, ja vaikutteita imetään kaikkialta. Jos kuuntelee bläkkistä, on vaara että vaikutteita tulee sieltä. Ja sitten voidaan löytää itsensä hautakiviä kaatelemasta.

Oikein mielessäni kuulen kiireisten vanhempien, joilta ei liikene tarpeeksi aikaa omille lapsilleen, hurraavan tälle kommentille taustalla hilpeästi. Sillä ilkeät videopelit, elokuvat ja metallibändithän ovat käypä tekosyy kaikille nuorten ongelmille, ja niitä vastaan tulee yliholhoavasti taistella.
Onneksi ollaan aikaansaatu jo Parental Advisory -tarrat jne. että voidaan tehokkasti napsia pois kielletyt levyt, kielletyt elokuvat, kielletyt kirjat ja laittaa tilalle uudet. Näin filtteröimme lapsen aistit tehokkaasti, ja varmistamme ettei hän vain mene itsenäisesti ruokkimaan omaa kiinnostustaan ja luovuuttaan ja että hänestä kasvaa rempseä, yhteiskuntakelpoinen aikamiespoika.
juici
22.02.2004 11:09:36

En varmaankaan mitään. Ei niitä kiinnosta levyhyllyni sisältö.
"And now for something completely different..." | Neurotic Defense hakee edelleen RUMPALIA KUOPIOSTA TAI SEN LÄHISTÖLTÄ!
Kitarajeesus
22.02.2004 13:51:13
Ovatkohan muutkin joutuneet kuuntelemaan levyjä salaa vanhemmilta?

Minä olen varttunut kristillisessä perheessä, ja (hassua kyllä), esimerkiksi HIMin kuuntelua on katseltu hiukan nenänvartta pitkin eikä sitä ihan hyväksytty. Samaten Green Dayn kuuntelulle pienempänä meinattiin panna stoppi.

Entä miten meinaatte omat lapsenne kasvattaa musiikin pariin(tai miten olette jo kasvattaneet)? Annetaanko 10-vuotiaan pojan kuunnella norjalaista kirkonpolttoheviä? Minä en ainakaan anna. Progea kuulokkeista, siinä pieni mieli kehittyy:)

Onneksi ei sentään näin jäykkää touhua ole meillä ollut.Silloin kun 6-7 luokalla tuli kuunneltua Filthiä,Immortalia,Impaledia ja Dimmua niin porukat lähinnä nauroi sille meiningille ja vasta pari vuotta myöhemmin tajusin kuinka huvittavaa touhua tuo fuck me satan-juttu lopulta on.Porukat ovat ilmeisesti luottaneet siihen että meikäläinen osaa ajatella kuitenkin sen verran omillakin aivoilla etten ala kovin paljon vaikutteita tuosta örrimörri-osastosta ottamaan.Onneksi näin.Mitään ei ole tarvinnut salaa kuunnella.

Omatkin lapseni saavat kuunnella ihan rauhassa sitä bläkkistä,mutta aion kyllä parhaani mukaan valaista asiaa ettei nyt vaan oteta liian tosissaan kaikkea sitä sanomaa.
Musiikki on elämä.
MotoPsycho
22.02.2004 14:11:38

Nimismies: Ovatkohan muutkin joutuneet kuuntelemaan levyjä salaa vanhemmilta? Entä miten meinaatte omat lapsenne kasvattaa musiikin pariin(tai miten olette jo kasvattaneet)?
Enpä juuri ole kuunnellut muita kuin joitain omia nauhoituksiani. Vanhempani ovat olleet erittäin rentoja tässä (ja monessa muussakin) suhteessa. Ainoat negatiiviset kommentit ovat tulleet tyyliin: autossa soi Metallican St. Anger tai muu biisi uudelta levyltä johon isä tokaisee että "kyllä se vanhempi Metallica on parempaa, tämä on vähän tämmöistä räminää vaan".

Omia lapsiani tulen salaa aivopesemään kenties jonkin verran, mutta pyrin kuitenkaan antamaan heille mahd. laajan musiikkimaun ja vapauden kuunnella mitä lystää.

vanttera: Mun mutsi tuli joskus lainaamaan levyjä
Isäni joskus kuunteli kaikki Metallican levyt läpi. Tarkoitusperästä en ole ihan varma.

pihinen: Äiti vähän ihmeissään kyseli, että mikäs tämä on, kun sai käteensä Megadethin uusimman levyn mukana tulleen "julisteen", jossa tämä luuranko (nimeä en nyt saa päähäni) nousee Mustainen masusta.
Samainen juliste ei minun perheessä ole saanut aikaan mitään reaktiota, eikä kyllä ole syytäkään. Eivätpä muutenkaan ole sukulaiseni mitenkään vetänyt hernettä nenään mistään. Isoisänikin totesi kun astuin huoneeseen pääkallopaidan kanssa että "Kah, pääkallo" ja jatkoi lehden lukemista.

En kyllä toisaalta pyrikään tietoisesti herättämään närkästystä tai pahennusta vanhemmissani/kenessäkään, eli sillä ei ole mitään väliä.
Ellen: Mitäs teidän keikkabussissanne sitten tehdään? A.W.Yrjänä: Katsotaan ikkunasta ulos ja näytetään synkiltä.
jannu
22.02.2004 14:53:13
Koskaan ei oo mitään tarttenu salassa kuunnella, paitsi sillon vähän laiton volaa pienemmälle kun kuuntelin kotuna kaverin hc-biisiä nimeltään "Haistakaa vittu, imekää munaa!"

Porukat vaan aina ihmetteli että miten pystyin läksyjä tekemään siinä metelissä.
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Lord of the strings
22.02.2004 15:07:59 (muokattu 22.02.2004 15:08:37)
AC/DCn diggailu alkoi siitä, kun faija kuunteli AC/DCn liveä. Kuuntelin sitä levyä ja innostuin. Kerran soittelin kitaraa ja faija sano: "Mä voisin näyttää sulle semmosen bändin, mistä sä saattaisit innostua."... Faija kaivo siinä levyhyllyä ja iski käteen Van Halenin Best offin. Innostuin...
It's not ovet 'til the fat lady sings.
dragon
22.02.2004 19:18:20
Raptoria en kehdannut luukuttaa kovaa vanhempien kuullen,

Aika ristiriitaista! Nimittäin meikäpojan ensimmäinen oma levy (silloin vinyyli) oli Raptorin Moe. Sain sen äidin serkulta eivätkä olleet vanhemmat moksiskaan.
C.F.D.T
22.02.2004 21:15:11
eipä ole ikinä tarvinnut salaa kuunnella mitään. faija on tuputtanut happorokkia ja bluesia..

ainoo juttu oli kun kerran mentiin mummolle syömään niin kasettini, joka sisälsi metallicaa ja nirvanaa lensi jonnekin kehä ykkösen varrelle!! toi onkin ainoa kerta kun musiikin diggailuani on estetty (eipä muuten levykokoelmani sisällä kummankaan em bändin levyjä..)
"I'm so high, the music makes high" Lost Boyz
Nimismies
22.02.2004 21:34:54
Oikein mielessäni kuulen kiireisten vanhempien, joilta ei liikene tarpeeksi aikaa omille lapsilleen, hurraavan tälle kommentille taustalla hilpeästi. Sillä ilkeät videopelit, elokuvat ja metallibändithän ovat käypä tekosyy kaikille nuorten ongelmille, ja niitä vastaan tulee yliholhoavasti taistella.

Todellakaan tämä ei ollut ajatusteni taustalla. Pelkään juuri sellaista tilannetta, että vanhemmat eivät kiinnitä lapseensa huomiota ja tämä alkaa hakea pakotietään pahasta olosta vaikka mörköhevistä, siirtyen siitä hautakivien kaateluun ja viiltelyyn.

Ja minä en todellakaan kannata yhtään minkään kieltämistä, kulttuurin parissa kun liikutaan. Kaikki olkoon sallittua, ja vanhemmat katsokoon mikä on omalle lapselle sopivaa. Mielestäni tämä on ainoa toimiva ratkaisu.
"Karkasin Nimismiehen kyydistä sivutuuliherkkyyden sillalla vallitessa." - Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme
Tapani L
22.02.2004 22:25:24 (muokattu 22.02.2004 22:26:37)
Todellakaan tämä ei ollut ajatusteni taustalla. Pelkään juuri sellaista tilannetta, että vanhemmat eivät kiinnitä lapseensa huomiota ja tämä alkaa hakea pakotietään pahasta olosta vaikka mörköhevistä, siirtyen siitä hautakivien kaateluun ja viiltelyyn.

Entä Gangsta-rap? Tai rock'n'roll? Tai punk? Kaikki vähintäänkin yhtä pahoja kuin mustametalli. Kuten jo olen sanonut aiemmin, ihmisestä se on kiinni, ei musiikkityylistä; kaikissa musiikkityyleissä kun on näitä huonoja esikuvia. Rock-musiikin 2biletä itsesi hengiltä" -kulttuuri, rapin jengi-jutut ym. Miksi haluat siis tuon yhden musiikkityylin boikottiin?

Jos on tarpeeksi tyhmä, niin kyllä sitä huonot piirit löytää vaikka olisi poppari. Musiikilla, jota kuuntelee, ei siis ole yhtään mitään väliä. Ja tämä ei sitten ole mikään hyökkäys sinua kohtaan, vaan pelkkää utelua, kun en itse sinun ajattelutapaasi ymmärrä. Olet sen verran viksun kuvan itsestäsi antanut, että en usko että menisit mitään tuollaista kirjoittelemaan ilman hyvää syytä :)

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
kivi
22.02.2004 23:19:20

No eihän se viiltely mikään uusi juttu ole. Kautta aikojen ovat murrosikäiset vuoleskelleet käsiään ja saaneet siitä kicksejä, roikkuneet räystäillä ja muutenkin uhmanneet kuolemaa, kun eivät ole muuten kokeneet saavansa kyllin huomiota. Suuret ja Kohtalokkaat tunteet kuuluvat murrosikään.

Joku musiikki, olkoon vaikka pingviinimetallia sitten, on kuitenkin aika turvallinen kehys kokea noita tunteita. Ei harrastajateatteria, oopperaa tai naamiaisia kummempi. Suurimman osan nuorista kehitykseen kuuluu mennä välillä huonoon ja "dekadenttiin" seuraan, ja hyvä niin. Pahimmistakaan luolista ei oikeasti ole vaaraa, jos jälkikasvu tietää olevansa tervetullut takaisin kotiin, mitä tahansa tapahtuukin.

Siitä se oikeasti on kiinni. Varaa aikaa lapsellesi, ihan siitä riippumatta mitä kalenterissa lukee. Lapsena hankittu perusturvallisuuden tunne on se viimeinen henkivakuutus, joka lopulta ratkaisee selvitäänkö aikuisiksi asti hengissä.

Mun leikkipaikkojani lapsena olivat vanhempien duunit, lehti- ja kirjatoimitukset ja kirjapainot. Ja näin terve musta tuli. Taidanpa laittaa Roky Ericksonia soimaan.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tupuna
23.02.2004 00:17:01
Mä en oo ainakaan kertonu isälleni että salaa diggailen samasta musiikista mistä se, elikkä vanhojen suomi-filmien musiikista tyyliin Kulkurin valssi ja Rovaniemen markkinoilla. Ja pidän yleensäkin tästä Tapsa Rautavaara -meiningistä, mutta aina kun isäni katsoo innoissaan vanhoja suomalaisia elokuvia, niin jaksan kyllä haukkua niitä niin paljon. Lyökää minua...
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
85423321
23.02.2004 02:53:14
Jos minulla joskun on lapsia, niin opetan ne ajattelemaan omilla aivoillaan jo pienestä pitäen. Kerron kaikki asiat niinkuin ne on, enkä sepitä mitään satuja.

Tästä tulikin mieleeni keskustelu jonka isäni kävi oman isänsä kanssa lapsena:

Isä: Mitä tapahtuu kun ihminen kuolee?
Vaari: Se laitetaan laatikkoon ja haudataan mullan alle.
Isä: Kuolenko minäkin?
Vaari: Joo.
Isä: Byääähhh...
Sade on Jumalan pissaa.
Nimismies
23.02.2004 08:10:47
Nyt on kyllä karattu jo hiukan alkuperäisestä aiheesta, mutta olkoon.

En tiedä miksi joku mörkömetalli on minulle sellainen mörkö(hehe). Ehkä siksi, etten tunne sitä ollenkaan ja siitä on jäänyt minulle sellainen kuva, että varsinkin sanoituksiltaan se on erittäin synkkää ja kuolema-väritteistä kamaa. Ehkä en vain halua lapseni imevän sellaisesta vaikutteita.

Yhtälailla voi olla pahaksi imeä vaikutteita sovinistisesta rap-musiikista. Mene ja tiedä. Mutta nimenomaan tuo ulosanti, jonka bläkkisbändit itsestään antavat, ei tuo ainakaan minulle sellaista fiilistä että mielelläni antaisin lapseni moista kuunnella.
"Karkasin Nimismiehen kyydistä sivutuuliherkkyyden sillalla vallitessa." - Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme
lucifer666
23.02.2004 09:03:06
Ikinä ei mitään tarvinnut salaa kuunnella.Äitikin kun on entinen punkkari niin varmaan auttoi vähän asiaan...

Mutta miun lapset kyllä jos kuuntelee jotain saatanan himppelihomppelia niin saavat kuulla.Jos sellaisia levyjä näen,silloin pirston ne ja poltan rituaalinomaisesti ja pistän jotain,vaikka slayeria soimaan(kuten joka ikinen päivä lapsiani ilahduttaakseni) ja kerron("ts.päästän ilmoille sen kyllästymiseen asti kuullun fraasin"):"kuunteles sinäkin tällasta...tätä isi on kuunnellut koko ikänsä,ja katsos miten tervehenkinen ja hieno persoona siitäkin tullut."

Ja mitään lautaahan ne ei saa myöskään.Minun lapseni kasvatetaan kunnon kansalaisiksi...ja metalliin.
Teijo K.
23.02.2004 10:12:12

Ikinä ei mitään tarvinnut salaa kuunnella.Äitikin kun on entinen punkkari niin varmaan auttoi vähän asiaan...

Mutta miun lapset kyllä jos kuuntelee jotain saatanan himppelihomppelia niin saavat kuulla.Jos sellaisia levyjä näen,silloin pirston ne ja poltan rituaalinomaisesti ja pistän jotain,vaikka slayeria soimaan(kuten joka ikinen päivä lapsiani ilahduttaakseni) ja kerron("ts.päästän ilmoille sen kyllästymiseen asti kuullun fraasin"):"kuunteles sinäkin tällasta...tätä isi on kuunnellut koko ikänsä,ja katsos miten tervehenkinen ja hieno persoona siitäkin tullut."

Ja mitään lautaahan ne ei saa myöskään.Minun lapseni kasvatetaan kunnon kansalaisiksi...ja metalliin.

Ja normaaliin kapinointikuvioon kuuluu sitten tietysti se, että oikeasti lapsesi sitten alkavat kuuntelemaan mahdollisimmman erilaista musiikkia. Diskopoppia tai jotain? Klassista, mutta vain wieniläisklassikoita. ;-)
Kaikki on hyvää.
-hemmo
herb
23.02.2004 11:40:11
Yhtälailla voi olla pahaksi imeä vaikutteita sovinistisesta rap-musiikista. Mene ja tiedä. Mutta nimenomaan tuo ulosanti, jonka bläkkisbändit itsestään antavat, ei tuo ainakaan minulle sellaista fiilistä että mielelläni antaisin lapseni moista kuunnella.

En kyllä ymmärrä miksi ne rap-musiikin rasistiset ja seksistiset ajattelumallit, huumeiden ja aseiden ihannoimiset jne. ovat ylivoimaisesti tervehenkisempiä, kuin metallimusiikin hämärät mytologiat, perkeleet ja peikot. Entäpä jos lapsesi alkaa kuunnella vaikka:

A.) Klamydiaa -> ammattikoululaisviikset, kiljuhumalat joka viikonloppu, maahanmuuttajien potkiminen.

B.) Taistolaisballadeja -> kannabiksenpoltto, pitkä letti, villit seksiorgiat kaverin kommuunissa.

C.) Joku muu, mikä?

Kyllä tulee olemaan kova homma sulkea pois kaikki pahat vaikutteet, kun miettii mitä kaikkea mediassa pyöriikään, ja mitä yläastelaiset seiniin syljeskelevät räkänokat keskenään juttelevatkaan. Varmaan kannattaa siis itsenäiseen ajatteluun kannustamisen ja avointen keskustelujen sijasta taluttaa lasta kädestä siihen saakka, että aikuisikään tullaan, niin jää hyvät elämän eväät.

...varsinkin sanoituksiltaan se on erittäin synkkää ja kuolema-väritteistä kamaa.

Ja ettei tabu "kuolema" pääsisi valloilleen huushollissasi, kannattaa se Ismo Alanko -levykokoelmakin piilottaa huolellisesti pois näkyvistä.
Jani The Rock
23.02.2004 12:41:01

A.) Klamydiaa -> maahanmuuttajien potkiminen.

Ööhh... I don`t get this.
Rough and tough and plenty mean.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)