![]() 24.08.2003 22:06:56 | |
---|---|
Mutta eihän totaalikieltäytyjä ole rikollisen taustan omaava... Eihän hänellä ole rikosrekisteriäkään. No kyllä vankilan asiakkailla taitaa olla poikkkeuksetta rikosrekisteri. Saapa nähdä mihin ratkaisuun itse tulen päätymään. Armeija tuntuu olevan kaikin tavoin niin kiero laitos, ettei kyllä sinne huvittaisi enää takaisin mennä... Sitten vaan sivariin. | |
![]() 24.08.2003 22:10:08 | |
Onkos kukaan vaihtanu sivarista armeijaan? Onko se edes mahdollista :) Sellainen ei käy laatuun. | |
![]() 24.08.2003 22:32:04 (muokattu 24.08.2003 22:32:57) | |
No kyllä vankilan asiakkailla taitaa olla poikkkeuksetta rikosrekisteri. Sitten vaan sivariin. Eipä ole totaalikieltäytyjillä.... Edit: Ainakaan sen kieltäytymisen johdosta... ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ | |
![]() 24.08.2003 22:38:50 | |
ihmettelen itse toisinaan vieläkin että millä oikeudella suomen valtio määrää jokaisen miehen tekemään asian eteen jotain näistä kolmesta... Otetaan oppivelvollisuuskin pois, se on ihan perseestä. Back to the 80's | |
![]() 24.08.2003 22:48:15 | |
Otetaan oppivelvollisuuskin pois, se on ihan perseestä. Niin otetaankin. Ja se ON perseestä. No, se ei ole este koulun lopettamiselle kuitenkaan | |
![]() 25.08.2003 00:16:14 | |
AFIL Mutta toistaiseksi asevelvollisuudesta kieltäytyminen on laissa kielletty, asia toivottavasti muuttuu, itse asia ei mielestäni ole rangaistava periaatteessa, mutta kyllä se kertoo jotakin ihmisestä, että on valmis rikkomaan lakia jonkin noinkin lyhytaikaisen ja turhan asian takia. Lait kun on tehty noudatettaviksi eikä niistä typerimpiäkään saa kumotuksia niitä tietoisesti rikkomalla. Siihen on muut konstit ja eiköhän tuo asevelvollisuuslakikin muutu lähitulevaisuudessa. Oletko sinä niitä ihmisiä, jotka illalla, kun ainottakaan autoa ei ole liikenteessä, odottavat suojatien valon vaihtumista, kun tietää, että hetken kuluttua ne kuitenkin menevät pois päältä? -- Minun mielestäni etiikka ei ole tarpeeksi turha asia rikottavaksi. Jos on oikeasti valmis vakaumuksensa vuoksi menemään vankilaan, tuollaisesta asiasta puhuttaessa, on se hieno asia. Selkärangattomuus ja välinpitämättömyys ovat siitä kaukana ja noita edellisiä on kuitenkin tässä mailmassa aivan tarpeeksi. | |
![]() 25.08.2003 09:56:09 | |
...käsittääkseni ei ole minun vikani että olen syntynyt tähän maahan. Sulla on muuten käynyt ihan älyttömän huono tuuri? :o) Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan. | |
![]() 25.08.2003 14:57:04 | |
Oletko sinä niitä ihmisiä, jotka illalla, kun ainottakaan autoa ei ole liikenteessä, odottavat suojatien valon vaihtumista, kun tietää, että hetken kuluttua ne kuitenkin menevät pois päältä? En, mutta vertaus on ontuva ja teon vakavuusaste pikkuisen toista luokkaa kuin linnatuomion tuottavasta lain rikkomisesta. Pointtini onkin se, että jos idealistia oikeasti kiinnostaa asepalveluslain muuttaminen (mikä olisi omastakin mielestäni aiheellista, kuten jo ilmaisinkin), niin eikö silloin olisi hyödyllisempää olla tuijottamatta vain sitä omaa napaa ja käydä intti/sivari, jolloin selviät parhaassa tapauksessa 6 kuukaudella ja olet pidempään vapaalla jalalla ja voit enemmän vaikuttaa asian etenemiseen esimerkiksi lähtemällä mukaan politiikkaan? Ja on kokemuspohjaa nykyisestä käytännöstä eikä vain pinoa A4:sia täynnä tornihuhuja? Kyllä tuommoinen lisäisi uskottavuutta ja sitä kautta mahdollisuuksia vaikuttaa ja jonakin päivänä Suomessa olisi (ja tulee olemaankin, uskon) asevelvollisuuslaki, joka perustuu vapaaehtoisuuteen. Eikö se olisi hienompi asia, että tulevien ikäluokkien valinnanvapaus olisi suurempaa kuin se, että vain itse ei tarvinnut mennä suorittamaan asevelvollisuutta? Kuinka moni näistä aatteen miehistä on pätkääkään kiinnostunut siitä, mitä tuleville asevelvollisuusdilemman kanssa pähkäileville käy? Aika harva, sanon minä. Kyllä sitä sen linnatuomion jälkeen vielä huudetaan Suomen valtion epäoikeudenmukaisuutta ja kannustetaan muitakin menemään valtion maksamalle lomalle johonkin työsiirtolaan, mutta todelliseen vaikuttamiseen ei kiinnostusta eikä halua riitä. Vai mikä hemmetti estää hankkiutumasta koulutuksen, työelämän ja politiikan kautta vaikutusvaltaiseen asemaan ja vaikuttamaan oikeasti asioihin sen iänikuisen ruikuttamisen sijaan? Mies joka ei koskaan hyväksy mitään | |
![]() 25.08.2003 15:09:40 | |
Pointtini onkin se, että jos idealistia oikeasti kiinnostaa asepalveluslain muuttaminen (mikä olisi omastakin mielestäni aiheellista, kuten jo ilmaisinkin), niin eikö silloin olisi hyödyllisempää olla tuijottamatta vain sitä omaa napaa ja käydä intti/sivari, jolloin selviät parhaassa tapauksessa 6 kuukaudella ja olet pidempään vapaalla jalalla ja voit enemmän vaikuttaa asian etenemiseen esimerkiksi lähtemällä mukaan politiikkaan? Ja on kokemuspohjaa nykyisestä käytännöstä eikä vain pinoa A4:sia täynnä tornihuhuja? No se vaikuttaminen on tuskin niistä muutamasta kuukaudesta kiinni... Ja toisaalta totaalikieltäytyminen saattaa olla nopein tapa selvitä asevelvollisuudesta... Mutta jos ei nyt ajatella mitään aikajanaa, niin kyllähän totaalikieltäytyjä pystyy vaikuttamaan. Joissakin tilanteissa ehjä jopa paremmin kuin armeijan käynyt. Se on totta, että kokemuspohjaa armeijasta ei ole, mutta käsittääkseni nämä totaalikieltäytyjät huomioidaan jopa maailmallakin, eikä ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolella. Eli kieltäytyminen on selvä kannanotto, eikä omaan napaan katsomista... Kuinka moni näistä aatteen miehistä on pätkääkään kiinnostunut siitä, mitä tuleville asevelvollisuusdilemman kanssa pähkäileville käy? Aika harva, sanon minä. No minä sanon, että aika moni varmaan. Kyllä sitä sen linnatuomion jälkeen vielä huudetaan Suomen valtion epäoikeudenmukaisuutta ja kannustetaan muitakin menemään valtion maksamalle lomalle johonkin työsiirtolaan, mutta todelliseen vaikuttamiseen ei kiinnostusta eikä halua riitä. Vai mikä hemmetti estää hankkiutumasta koulutuksen, työelämän ja politiikan kautta vaikutusvaltaiseen asemaan ja vaikuttamaan oikeasti asioihin sen iänikuisen ruikuttamisen sijaan? Kuka on sanonut, etteivät totaalikieltäytyjät kouluttaisi itseään? Ja heillehän se on jopa mahdollista tuon tuomion aikanakin... Siksi en edelleenkään vertaisi sitä tavalliseen linnatuomioon.. Voit käydä töissä, voit käydä opiskelemassa, muun ajan vaan vietät laitoksen tiloissa... Ja kuinka moni armeijan käynyt sitten ajattelee tulevia sukupolvia? Itse olen ainakin huomannut, että armeijan käyneet lähinnä keskittyvät kertomaan inttijuttuja kaikille... ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ | |
![]() 25.08.2003 15:24:21 | |
No se vaikuttaminen on tuskin niistä muutamasta kuukaudesta kiinni... Ja toisaalta totaalikieltäytyminen saattaa olla nopein tapa selvitä asevelvollisuudesta... Ei varmaan ole, mutta se kokemuspohja siitä, mitä pitää oikeudettomana puuttuu täysin. Yhtä typerää kuin kaupunkilaiskakaroiden turkistarhaajien elinkeinon tuhoaminen, vaikuttaisivat niihin ihmisiin jotka niitä tuotteita ostavat eivätkä alkutuottajiin. Mutta jos ei nyt ajatella mitään aikajanaa, niin kyllähän totaalikieltäytyjä pystyy vaikuttamaan. Joissakin tilanteissa ehjä jopa paremmin kuin armeijan käynyt. Se on totta, että kokemuspohjaa armeijasta ei ole, mutta käsittääkseni nämä totaalikieltäytyjät huomioidaan jopa maailmallakin, eikä ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolella. Eli kieltäytyminen on selvä kannanotto, eikä omaan napaan katsomista... Kannanotto ehkä ja varmaan huomataan Amnestyssa jne., mutta Suomessa ne lait säädetään ja mielestäni tämmöiseen asiaan on helpompi vaikuttaa, kun ei lähdetä ulkomaita myöten rönsyilemään, asia karkaa äkkiä käsistä ja muuttuu isommaksi kuin olisi tarvetta. Sivariin pääsykin on helppoa nykyään, joten uskon että samanlaisen luonnollisen kehityksen tuloksena koko asevelvollisuuslaki menee uusiksi 10 vuoden sisään. Ongelma onkin mielestäni tämä, että kaikki näinkin suuret muutokset pitäisi nykymentaliteetin mukaan saada vuodessa tapahtumaan. Pitkäjänteisyyttä peräänkuulutan! Kuka on sanonut, etteivät totaalikieltäytyjät kouluttaisi itseään? Ei kukaan, tarkoitin vain että tuommoinen linnatuomion istuminen ja ruikuttaminen ei ainakaan ole kovin rohkaisevaa kuvaa antava tapa kertoa, että aikoo tehdä jotain oikeasti asian eteen. En yritäkään erotella ihmisiä tai tuomita, mutta laissa kielletyn asian tekeminen on rikos ja vankeustuomio on vankeustuomio, huolimatta noista ympäripyöreistä tulkinnoista ja rikosrekisteri- yms. puljauksista. Ja heillehän se on jopa mahdollista tuon tuomion aikanakin... Siksi en edelleenkään vertaisi sitä tavalliseen linnatuomioon.. Voit käydä töissä, voit käydä opiskelemassa, muun ajan vaan vietät laitoksen tiloissa... Tuo taas ei kerro tästä asevelvollisuusrikoshommasta mitään, vain siitä, että tässä maassa rikollisia ja lainrikkojia ei rangaista tarpeeksi kovalla kädellä. Ja sitten kysellään, mihin korkea moraali on hävinnyt ja samalla murhamiehiäkin lähinnä taputellaan päähän ja laitetaan täysihoitoon lepäilemään vähäksi aikaa, että jaksaa taas suolestaa ihmisiä. Ja kuinka moni armeijan käynyt sitten ajattelee tulevia sukupolvia? Itse olen ainakin huomannut, että armeijan käyneet lähinnä keskittyvät kertomaan inttijuttuja kaikille... Jep, tuossa olet oikeassa ja tuo yksisilmäisyys ja itsekeskeisyys vaivaa mielestäni kokonaisia ikäluokkia, riippumatta siitä asevelvollisuuden suoritustavasta. Hitto kun en osaa ehkä oikein pukea sanoiksi tarkkaan sitä, mitä ajattelen, mutta eiköhän se tästä yrityksen ja erehdyksen kautta. Eli peräänkuulutan laajempaa yhteiskunnallista vaikuttamista ja toimimista yksilötason kieltäytymisten jne. sijaan, ne ovat kuitenkin niin marginaalissa että homma on valitettavasti turhaa ja lakia rikkomalla harvemmin lakeja muutetaan. Että ei koettaisi niin ylivoimaiseksi käydä sitä inttiä/sivaria, pysyä rehellisenä ihmisenä ja pyrkiä vaikuttamaan asioihin ajan mittaan, että joku joskus saisi tässä maassa määrätä tuonkin asian suhteen elämästään. Muutenhan tämä maa on ainutlaatuisen vapaa ja asevelvollisuus on aika pieni rikka rokassa eikä kenenkään elämää pilaa. Mies joka ei koskaan hyväksy mitään | |
![]() 25.08.2003 22:31:52 | |
En, mutta vertaus on ontuva ja teon vakavuusaste pikkuisen toista luokkaa kuin linnatuomion tuottavasta lain rikkomisesta. Jaa, oliko tuo vedetty muka överiksi? Oli, mutta sinähän teit aivan saman, kun vertasit totaaleja kettutyttöihin: Ei varmaan ole, mutta se kokemuspohja siitä, mitä pitää oikeudettomana puuttuu täysin. Yhtä typerää kuin kaupunkilaiskakaroiden turkistarhaajien elinkeinon tuhoaminen, vaikuttaisivat niihin ihmisiin jotka niitä tuotteita ostavat eivätkä alkutuottajiin. Sitä paitsi turkistarhojen vastustajat osoittavat mielensä myös suoraan turkisten käyttäjille. Enkä oikein usko siihen, että oikea oikeudentaju perustuisi Suomen Lakiin. Ei kukaan, tarkoitin vain että tuommoinen linnatuomion istuminen ja ruikuttaminen ei ainakaan ole kovin rohkaisevaa kuvaa antava tapa kertoa, että aikoo tehdä jotain oikeasti asian eteen. Sen perään nimesit totaalit ruikuttajiksi. Linnatuomion suorittaminen jää tietysti ainoaksi asiaksi, millä totaalikieltäytyjät ovat osoittaneet ja osoittavat mieltään tässä asiassa. Ja niin kuin Deep Shadow sanoi, kieltäytyminen on selvä kannanotto. Kannanotto ehkä ja varmaan huomataan Amnestyssa jne., mutta Suomessa ne lait säädetään ja mielestäni tämmöiseen asiaan on helpompi vaikuttaa, kun ei lähdetä ulkomaita myöten rönsyilemään, asia karkaa äkkiä käsistä ja muuttuu isommaksi kuin olisi tarvetta. Asiosta pitää vahvasti ilmoittaa ja pitää kiinni, että niihin saa muutosta. Tämä on myös tapana Suomessa, huomasit kai, kuinka paljon alkoholiveron aleesta meuhattiin, vaikka oli suhteellisen pieni asia. Eli peräänkuulutan laajempaa yhteiskunnallista vaikuttamista ja toimimista yksilötason kieltäytymisten jne. sijaan, ne ovat kuitenkin niin marginaalissa että homma on valitettavasti turhaa ja lakia rikkomalla harvemmin lakeja muutetaan. Hienoa! Tuollaista kun olisin tarpeeksi. Olisi hienoa, jos kaikki ihmiset jotenkin ottaisivat osaa demokratiaan ja kehittäisivät näkemyksiään. Kannatan myös suoraa toimintaa, niin kauan kuin siinä ei vahingoiteta ketään. Toimittaisiin kuten Greenpeace. En kuitenkaan ole yhtä sovinnainen kuin sinä, mielestäni yhteiskunnallisen vaikuttamisen raja menee enemmänkin siinä, ettei ketään vahingoiteta, kuin siinä, ettei lakeja rikota. Suomessa on vapaus tehdä paljon niin, että se pysyy sovinnaisena, tämä ei aina valitettavasti riitä. Eikä aina ole lainsäädännön mukaan edes mahdollisuutta. Ethän sinäkään kieltäisi sorretuilta vähemmistöiltä mielenosoituksia? Siis maissa, joissa se on laitonta. Ehkä Suomen Laki pitäisikin nimetä Pyhäksi Suomen Laiksi ja levittää se ympäri maailmaa. Kaikki totaalien mollaaminen, mitä teit, on aivan samaa sarjaa kuin se, että sanoo kaikki mustalaisia varkaiksi. Jotkut menevät vankilaan aivan muusta syystä kuin siitä, että haluaisivat ottaa kieltätymisellään kantaa. Jotkut ottavat kantaa. Jotkut eivät juo Coca-Colaa, koska kokevat, että tuon kokiksen takana on jotain mätää, jotkut sen takia, kun ovat allergisia. Jep, tuossa olet oikeassa ja tuo yksisilmäisyys ja itsekeskeisyys vaivaa mielestäni kokonaisia ikäluokkia, riippumatta siitä asevelvollisuuden suoritustavasta. Kyllä, ja totaali kieltäytyminen on todellakin itsensä likoon laittamista. Yksisilmäisyyttä, itsekeskeisyyttä, selkärangattomuutta ja välinpitämättömyyttä on aivan liikaa. Jotenkin totaalikieltäytyminen on mielestäni yksisilmäisyydestä ja selkärangattomuudesta kaukana. Kyllähän tieto tälläisistä asioista leviää aina joitain reittejä, suusta suuhun tai sitten vaikka televisiossa ja kun voi olla varma, että ihmisiä, joilla on samanlainen asenne kuin sinulla tähän asiaan löytyy paljon, niin on siinä itsensä likoon laittamista aika reilusti, eikä ole kovinkaan selkärangatonta. Totaalikieltätyminen ei myöskään ole kovinkaan yksisilmäistä, koska sillä yritetään osittain myös vaikuttaa kaikkien asioihin. Ja ketään ei satuteta, ihan hyvä keino. Toivottavasti ymmärsin kirjoituksesi oikein. | |
![]() 26.08.2003 08:42:59 | |
ZZzzZzZZZ ...zzZZZZ...* HÄ?! Kirjoittijo joku "sivari"?! Kaamea painajainen..... zzzzzzzzZZZz.... | |
![]() 26.08.2003 17:56:41 | |
Sellainen ei käy laatuun. Jep. Ei niitä voi päästää ihmisten ilmoille. Sivari-tauti saattaa tarttua kunnollisiin armeijan käyneisiin ihmisiin. Ihme rutinaa asevelvollisuudesta. Mutta ihan normaalia kait se on. Kyllähän esimerkiksi jotkut 1-3 luokkalaisetkin aina valittavat kuinka ärsyttävää koulussa on. Nämä asevelvollisuudesta valittavat eivät ilmeisesti ole käyneet kuin peruskoulun (jos sitäkään?), sillä tuntuu olevan tuo 6-12kk liian kova pala purtavaksi. Kuinka nämä raukat selviäisivät 3 vuotta amiksessa? Tai lukiossa? Millaista tuskaa heille on ollutkaan 9 VUODEN peruskoulu? Säälikäämme heitä. He ovat varmaan joutuneet joka päivä kiusaamaan muita oppilaita (Trio niskalaukaus - häpeän lävistämä) ja pilaamaan opettajien päivän, jotta pystyisivät elämään tässä aivan kamalassa yhteiskunnassa jossa ihmisten harteille sysätään tuollaisia taakoja. | |
![]() 26.08.2003 18:30:57 | |
Nämä asevelvollisuudesta valittavat eivät ilmeisesti ole käyneet kuin peruskoulun (jos sitäkään?), sillä tuntuu olevan tuo 6-12kk liian kova pala purtavaksi. Kuinka nämä raukat selviäisivät 3 vuotta amiksessa? Tai lukiossa? Millaista tuskaa heille on ollutkaan 9 VUODEN peruskoulu? Säälikäämme heitä. He ovat varmaan joutuneet joka päivä kiusaamaan muita oppilaita (Trio niskalaukaus - häpeän lävistämä) ja pilaamaan opettajien päivän, jotta pystyisivät elämään tässä aivan kamalassa yhteiskunnassa jossa ihmisten harteille sysätään tuollaisia taakoja. Hmm.. Oliko tuo ihan tosissaan kirjoitettua tekstiä? No minä olen käynyt peruskoulun, lukion ja minulla on ammattitutkinto. Lisäksi olen käynyt jopa jonkun aikaa armeijaa... Syy miksi kritisoin nykyistä asevelvollisuussysteemiä on se, että se ei ensinnäkään ole tasa-arvoinen... Toisekseen kritisoin armeijan toimintaa monessakin suhteessa... Kutsunnoista asti valehdellaan päin naamaa, kaikki tehdään aina mahdollisimman hankalaksi ja välillä toiminta on ihmisarvoa loukkaavaa... En kertakaikkiaan pysty arvostamaan tuollaista laitosta... ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ | |
![]() 26.08.2003 18:34:09 | |
No, en oo käynny tätä ketjua tsiigaileen, mutta aivan uskomatonta PASKAA kirjotetaan sivareista sun muista. Siis oikeen kunnon vittuilua. Mä en sano sen pahemmin kun te, kun mä sanon, että imekää munaa, nussikaa alikersanttia perseeseen tuvassa ja metsäleireillä leikkikää kotia teltassa. Toivottavasti joudutte sotaan johkin missä joku saddami syö teiät elävältä | |
![]() 26.08.2003 19:03:16 (muokattu 26.08.2003 19:04:31) | |
Toisekseen kritisoin armeijan toimintaa monessakin suhteessa... Kutsunnoista asti valehdellaan päin naamaa, kaikki tehdään aina mahdollisimman hankalaksi ja välillä toiminta on ihmisarvoa loukkaavaa... En kertakaikkiaan pysty arvostamaan tuollaista laitosta... Kukaan ei pakota menemään pahaan armeijaan. EDIT: Tämä keskustelu näyttää harvinaisen loppuun kalutulta. Eikö? | |
![]() 26.08.2003 19:13:15 | |
No, en oo käynny tätä ketjua tsiigaileen, mutta aivan uskomatonta PASKAA kirjotetaan sivareista sun muista. Siis oikeen kunnon vittuilua. Mä en sano sen pahemmin kun te, kun mä sanon, että imekää munaa, nussikaa alikersanttia perseeseen tuvassa ja metsäleireillä leikkikää kotia teltassa. Toivottavasti joudutte sotaan johkin missä joku saddami syö teiät elävältä Hassua. Itse olen kyllä törmännyt enemmän armeijavastaisiin kuin sivarivastaisiin kommentteihin, ja usein ne ovatkin olleet juuri tuollaisia "inttihintit homoilee hihihi" -tyylisiä kommentteja. Toisekseen kukaan tuntemani inttikaveri ei ole päästellyt vakavissaan vastaavantyylisiä lausahduksia sivareista. | |
![]() 26.08.2003 19:13:23 (muokattu 26.08.2003 19:16:52) | |
muokkaus: Itse asiassa ei mitään, kohta kuitenkin paukahtaa taas. So long, snapperhead. | |
![]() 26.08.2003 19:18:07 | |
Hassua. Itse olen kyllä törmännyt enemmän armeijavastaisiin kuin sivarivastaisiin kommentteihin, ja usein ne ovatkin olleet juuri tuollaisia "inttihintit homoilee hihihi" -tyylisiä kommentteja. Toisekseen kukaan tuntemani inttikaveri ei ole päästellyt vakavissaan vastaavantyylisiä lausahduksia sivareista. Halusinkin nähdä miten nämä sivaripojat suhtautuvat kielteisiin kommentteihin. Deep sahdow tajusi väistää turhan provosoinnin viestistä ja vastasi asiallisesti. | |
![]() 26.08.2003 19:30:00 (muokattu 26.08.2003 19:33:02) | |
Halusinkin nähdä miten nämä sivaripojat suhtautuvat kielteisiin kommentteihin. Deep sahdow tajusi väistää turhan provosoinnin viestistä ja vastasi asiallisesti. Niin no minulla nyt ei ole mitään armeijan käyneitä vastaan, eikä sen paremmin sivareita kuin totaalikieltäytyjiäkään vastaan... Ja itse siis en ole sivari, ainakaan vielä... Ja mitä tulee kommenttiisi, että kukaan ei pakota menemään pahaan armeijaan. Pointti ei olekaan siinä, että pakottaako joku minua sinne, vaan siinä, että minkälainen tuo kyseinen laitos on. Ja itse asiassa kyllähän yhteiskunta edelleenkin jossain määrin pakottaa menemään armeijaan. Onneksi koko ajan vähemmän ja vähemmän... Koska joillekin työnantajille siviilipalveluksen suorittanut henkilö on edelleen jonkinlainen mörkö... Syy miksi ehkä tulen vielä armeijan valitsemaan sivarin sijaan, on se, että pääsen nopeammin koko hommasta eroon. Koska nämä kaksi systeemiä eivät ole tasa-arvoisia... Intissä en joudu enää olemaan kuin noin 4,5 kuukautta, sivarissa ties kuinka kauan... Tuntuu vaan älyttömältä mennä armeijaan edes tuon neljän ja puolen kuukauden ajaksi, koska siitä ei ole itselleni hyötyä, eikä siitä ole puolustusvoimille hyötyä... Sen sijaan molemmille siitä todennäköisesti tulee olemaan jonkinlaista haittaa... Edit: säätöä Edit2: ja kirjotusvirheitä ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)