Aihe: Rap musiikin sietämättömyys
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
Epämuusikko
17.07.2016 00:27:07
Jormaz: Kyllähän Raptori aikanaan groovas kovasti. Juu. Ja biisit oli täynnä vaikka mitä nippeliä. Siksi Allekirjoittanut, koska siinä yhdistyy raptorin parhaat puolet Tommi Lindelliin.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
uusikaveri
17.07.2016 14:17:00
Kefiiri: Niin tosikko kuin olenkin, niin minusta jamaikalaisittain murrettu suomen kieli kuulostaa ihan hauskalta. Olenko ainoa?

Et ollenkaan. Minusta Raappanaressun Jamaikan turnee on ihan hilarious.

https://youtu.be/cTZz2slSLjs?t=208
jassi
17.07.2016 14:50:22
Onko se tuo räppi loppujenlopuksi edes musiikkia? Tai jos on, niin ainakin ihan helvetin köyhää sellaistahan se on. Sitä ei kai kukaan täälläkään voi kiistää. Joku lyriikki vois olla parempi termi. Melodiat loistaa poissaolollaan ja sitä tehdäkseen ei tartte osata soittaa mitään. Nuo on kuitenkin kaksi sellaista asiaa mitkä minä liitän vahvasti musiikkiin. Sanat eivät ole musiikkia. Ja sit vituttaa näin rumpalin näkövinkkelistä tuo biittien tekeminen. Biittejä tehdään kannuilla ja kapuloilla, prkl. Ei toisilta nyysimällä.
Tuomas
17.07.2016 16:12:33 (muokattu 17.07.2016 16:18:54)

jassi: Onko se tuo räppi loppujenlopuksi edes musiikkia? Tai jos on, niin ainakin ihan helvetin köyhää sellaistahan se on. Sitä ei kai kukaan täälläkään voi kiistää. Joku lyriikki vois olla parempi termi. Melodiat loistaa poissaolollaan ja sitä tehdäkseen ei tartte osata soittaa mitään. Nuo on kuitenkin kaksi sellaista asiaa mitkä minä liitän vahvasti musiikkiin. Sanat eivät ole musiikkia. Ja sit vituttaa näin rumpalin näkövinkkelistä tuo biittien tekeminen. Biittejä tehdään kannuilla ja kapuloilla, prkl. Ei toisilta nyysimällä.

:D

https://cdn.meme.am/instances/400x/27172118.jpg

e: ja siltä varalta että kyseessä ei olekaan huumoritrollaus, niin: https://www.youtube.com/watch?v=D671znPDOCU
Liian ilkeä hipiksi.
Bonham
17.07.2016 18:08:18
Sehän se tässä touhussa on raskainta, kun ei räpätä, ei lauleta... sellasta omituista jollotusta. Lienee joku kehitysvaihe. Viikonloppuna todistin livenä tätä tyylisuuntaa Roope Salmisen toimesta - omituista ja haaleeta oli.
Funkånaut
17.07.2016 20:37:00

jassi: Ja sit vituttaa näin rumpalin näkövinkkelistä tuo biittien tekeminen. Biittejä tehdään kannuilla ja kapuloilla, prkl. Ei toisilta nyysimällä.

Kannattais olla parempi rumpali, niin jengi tilais sulta niitä biittejä muilta nyysimisen sijaan.
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
Lunnu
17.07.2016 22:29:13
jassi: Onko se tuo räppi loppujenlopuksi edes musiikkia? Tai jos on, niin ainakin ihan helvetin köyhää sellaistahan se on. Sitä ei kai kukaan täälläkään voi kiistää. Joku lyriikki vois olla parempi termi. Melodiat loistaa poissaolollaan ja sitä tehdäkseen ei tartte osata soittaa mitään. Nuo on kuitenkin kaksi sellaista asiaa mitkä minä liitän vahvasti musiikkiin. Sanat eivät ole musiikkia. Ja sit vituttaa näin rumpalin näkövinkkelistä tuo biittien tekeminen. Biittejä tehdään kannuilla ja kapuloilla, prkl. Ei toisilta nyysimällä.

Meinasin jo kirjoittaa jotain tähän ketjuun mutta tässähän se tuli sanottua.
Nostalgy is not what it used to be
reaper666
18.07.2016 07:09:05
Wu-tangilla kans hyvää matskuu. Ei tosin mitään N.W.A.:n tasoista.
Epämuusikko
18.07.2016 12:01:47
Mites Bone Thugs 'n Harmony? Rytmisesti säkenöivää hidasta mutta tykittävää määräsävelistä r 'n b -räppiä? Itse siis pidän enkä valita.
Vessajono
18.07.2016 13:08:56
Onks progressiivista hip hopia olemassa? Varmaan jossain trip hopissa tietysti löytyy kaikenlaista sekoilua mutta onko sellasta musaa missä pelattais ihan selkeästi proge-elementeillä?
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Funkånaut
18.07.2016 13:40:29

Vessajono: Onks progressiivista hip hopia olemassa? Varmaan jossain trip hopissa tietysti löytyy kaikenlaista sekoilua mutta onko sellasta musaa missä pelattais ihan selkeästi proge-elementeillä?

Eiköhän semmoistakin joku jossakin tee. Joskin vähän skeptinen olen sen suhteen, että murjotaanko puolen tunnin Hammond-sooloja viikset tuhisten.
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
reaper666
18.07.2016 13:44:38
Funkånaut: Eiköhän semmoistakin joku jossakin tee. Joskin vähän skeptinen olen sen suhteen, että murjotaanko puolen tunnin Hammond-sooloja viikset tuhisten.

Olisko hiukan helppoo tehä sellasta. Ottaa vaiks jonkun Niemisen & Litmasen biisin taustalle ja räpäyttää päälle. Ei ne muutenkaan musiikkejaan tee sen kummemmi.
Epämuusikko
18.07.2016 13:44:47 (muokattu 18.07.2016 13:47:18)
Musiikilliset ulottuvuudet eivät ole rapin ominaisuus. Ne ovat musiikin ominaisuus. Voihan siellä taustalla olla mitä vaan, itteäni sylettää köyhät taustat ja tusinaräpättely. mm. Setä Koposen epäbiittiin jorinat MoonTV-vuosilta olivat paskinta paskaa.

Kendrick Lamarrin taustat on ainakin oman otantani perusteella tehty hivenen kunnianhimoisemmin. Ja Robert Glasperin proggikset on ihan oma lukunsa, mutta niissä ei puhelaulanta ole aina pääosissa, vaikka väri on kaikilta osa-alueilta musta. Ja sitten on toki The Roots, joka on kaikilla mittareilla hieno yhtye vaikka räppiä onkin. Paino sanalla yhtye, ei mikin kanssa heiluja + atk-tukihenkilö -duo.
Pop Corn
18.07.2016 14:44:59
Epämuusikko: mikin kanssa heiluja + atk-tukihenkilö -duo.

Hienosti ilmaistu, pisti hymyn huulille.
.
uusikaveri
18.07.2016 19:58:10
Bonham: Sehän se tässä touhussa on raskainta, kun ei räpätä, ei lauleta... sellasta omituista jollotusta.

Aikas naulankantaan. Tuossa tiskatessani kuuntelin vanhempaa jamaikalaista rytmin päällä ratsastusta ja tulipa mieleeni, että pitäisikö tuollainen rytminen höpötys lukea perkussioinstrumentteihin. Meinaan vaan, että hyvä perkkamies tekee aina biisille kutaa.
Kuten nyt tämäkin vähän yksinäinen lainvartija: https://www.youtube.com/watch?v=FFLILMKNtSA

Tietysti, jos ei osaa/halua aksentoida, tuloksena taitaa olla vaan sellaista rytmitöntä älämölöä, mutta luulenpa, että tällekin löytyy oma kuulijakuntansa.
Spedemix
20.07.2016 12:43:14
Lähetääs purkaan tätä koska tämä herättää vaikeita kysymyksiä.

Niin eli sanat ei ole musiikkia ja rap ei ole musiikkia koska paino on enemmän sanoituksissa kuin melodioissa? Onko musiikki enemmän musiikkia jos siinä ei ole sanoja? Jos laulukappaleesta julkaistaan instrumentaaliversio, onko se enemmän musiikkia silloin? Onko rumpujensoitto musiikkia koska siinä ei ole melodiaa?

Mielenkiintoista että kaikista muusikkotyypeistä juuri rumpali puhuu näin; itse koen että räppääjät ovat muusikkoina kaikkein lähimpänä rumpaleita.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Musta Arkipyhä
20.07.2016 12:50:51 (muokattu 20.07.2016 12:51:51)
Spedemix:Niin eli sanat ei ole musiikkia ja rap ei ole musiikkia koska paino on enemmän sanoituksissa kuin melodioissa?

Minusta rapissa paino on lähes kokonaan sanoituksissa. Sehän perustuu suurimmaksi osaksi niihin. Siksi olen samaa mieltä siitä ,että sitä on turha arvioidakaan musiikin kriteerein. Poikkeuksina voidaan sitten pitää yhtyeitä joissa rap korvaa vokalistin. Varsin monesti olen kuulevinani ,että taustat on kuitenkin tehty samplaten joka karkeasti ilmaistuna on digitaalista nauhoittamista.

Onko musiikki enemmän musiikkia jos siinä ei ole sanoja? Jos laulukappaleesta julkaistaan instrumentaaliversio, onko se enemmän musiikkia silloin?

Ei. Miksi? Koska laulettaessa muodustuu melodia joka on hyvinkin vahvasti musiikkia.

Onko rumpujensoitto musiikkia koska siinä ei ole melodiaa?

Onhan rytmiikka osa musiikkia.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Coran
20.07.2016 16:43:41 (muokattu 20.07.2016 16:44:10)
PsychedelicWarlord: Minusta rapissa paino on lähes kokonaan sanoituksissa.

En nyt muuhun puutu, mutta tämän voi todeta empiirisesti paikkansapitämättömäksi väitteeksi: monet kuuntelevat räppiä myös kielillä, joita eivät lainkaan ymmärrä.
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Spedemix
20.07.2016 17:40:13
PsychedelicWarlord: Minusta rapissa paino on lähes kokonaan sanoituksissa. Sehän perustuu suurimmaksi osaksi niihin. Siksi olen samaa mieltä siitä ,että sitä on turha arvioidakaan musiikin kriteerein. Poikkeuksina voidaan sitten pitää yhtyeitä joissa rap korvaa vokalistin. Varsin monesti olen kuulevinani ,että taustat on kuitenkin tehty samplaten joka karkeasti ilmaistuna on digitaalista nauhoittamista.

Onhan rytmiikka osa musiikkia.

Newsflash: Itse kuuntelen hip-hoppia pääsääntöisesti räppärien rytmitajun takia. Kun Kenrick Lamar tai Tech N9ne räppää se on mulle melkein sama asia kuin että Jojo Mayer tai Gavin Harrison soittaisi rumpuja.

Koneella tehdyt taustat vertautuu enemmän sinfoniaorkesterin arraamiseen; onko kapellimestari muusikko kun vain tyytyy johtamaan orkesteria eikä soita itse mitään. Asia erikseen ovat tietenkin pöllityt biitit joka on aikamoista laiskuutta.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Vessajono
20.07.2016 17:58:28
Spedemix: Koneella tehdyt taustat vertautuu enemmän sinfoniaorkesterin arraamiseen

Jäsen m:n mielipidettä odotellessa.
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)