![]() 31.10.2012 15:59:38 | |
---|---|
baron: Ne on keksitty: Nää sähköisesti vahvistetut soittimet, niissä on sellainen vipu josta saa volumen sopivaksi. Jos rumpalille vielä sähkörummut niin homma täysin hanskassa! Niin, rumpalille sähkörummut, tai laittaa sen lyömään kauraryynipakettia paistinlastalla... mutta olisi mukava jos vielä kuulostaisi hyvältä. | |
![]() 31.10.2012 16:22:25 | |
Kefiiri: Niin, rumpalille sähkörummut, tai laittaa sen lyömään kauraryynipakettia paistinlastalla... mutta olisi mukava jos vielä kuulostaisi hyvältä. Yhdessä menestyneessä suomalaispiisissä "Ranskalaiset korot" rumpali hakkasi sudeilla/vispilöillä (vai mikä niitten nimi on?) Helsingin puhelinluetteloa ja hyvältä kuulostaa! http://www.youtube.com/watch?v=kfGdzuUCiXU You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 31.10.2012 18:34:47 | |
baron: Yhdessä menestyneessä suomalaispiisissä "Ranskalaiset korot" rumpali hakkasi sudeilla/vispilöillä (vai mikä niitten nimi on?) Helsingin puhelinluetteloa ja hyvältä kuulostaa! http://www.youtube.com/watch?v=kfGdzuUCiXU Muuten jees mutta kun puhelinluetteloita on niin vaikea löytää nykyääm. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla ja spekuloida. | |
![]() 01.11.2012 13:34:47 (muokattu 01.11.2012 13:37:42) | |
Minulla on mennyt leikkausten myötä toisen korvan kuulo tosi huonoksi. Tämän seurauksena olen lähes ylivarovainen kuulonsuojauksen suhteen. Keikoilla ja soittaessa aina luonnollisesti tulpat päässä. Lisäksi baareissakaan en mielelläni vietä pitkiä aikoja ilman tulppia. Ei niitä kukaan ikinä huomaa, siellä on pimeää ja kaikki on jurrissa. Vaahtomuovitulpat kulkee aina taskussa, että voi iskeä koska tahansa korviin, kun melu ylittää mukavuusalueen. Toinen korva kuulee vielä toistaiseksi normaalisti, eikä tinnituskaan ole alkanut. Kuulo on ihan kiva asia, enkä halua menettää tai vahingoittaa sitä yhtään enempää laiskuuden tai välinpitämättömyyden takia. E: ja ikää tosiaan itsellä vasta hitusen vaille 20. "Pessimist won't never be disapointed" | |
![]() 31.01.2015 20:16:06 | |
Nostetaan vanhaa aihetta taas. Olin viikko sitten meluisassa treenikämpässä, ja sen jälkeen on jotenkin korvat olleet arat ja välillä jopa kipu aaltoja, lieviä tosin. Oli tulpat, mutta silti melu oli kova. Nyt vähän hirvittää joskos se kuulovaurio nyt sitten tuli. Onko kellään muulla ollut vastaavaa, ja onko mennyt ohi itsekseen vai miten on käynyt? Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan. | |
![]() 01.02.2015 15:35:09 (muokattu 01.02.2015 15:41:35) | |
Tuo korvien "yliherkkyys" (muistaakseni nimeltään hyperakusia) rääkin jälkeen menee melko varmasti ohi, mutta pysyvä kuulovaurio on melko varmasti syntynyt. Se voi tosin olla vielä niin pieni, ettei sitä havaitse, kuin kuulonmittauksessa. Ei kuulovaurio yleensä niin ilmene, että yhtenä päivänä toteaa "ai, nyt mulle tuli vaurio". Se tulee pikkuhiljaa altistumisen myötä. Jonain päivänä vain oivaltaa, ettei kuule sitä mitä pitäisi, tai sitä, mitä muut kuulevat. Jos korvat soivat melualtistusta seuraavana päivänä, on se lähes varmasti myös merkki pysyvästä vauriosta, vaikka tinnitus ei päälle jäisikään. Jonain päivänä se sitten jää... Itselläni oli kerran niin paha hyperakusia, että piti sulkea auton ovi jalalla, jotta pystyi tukkimaan korvat käsin. Muuten sattui. Olin rattoisan illan päätteeksi nukahtanut sohvalle kuulokkeet päässä. Ei voi siis ketään muuta syyttää. On erinomainen asia, että tämän päivän muusikot ottavat yleensä kuulonsuojauksen vakavasti. 60-luvulla sitä pidettiin mamoiluna. Nyt voi jo puhua, kun ei kukaan kuule..:o/ Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 01.02.2015 17:29:31 | |
Kalmo: Ei kuulovaurio yleensä niin ilmene, että yhtenä päivänä toteaa "ai, nyt mulle tuli vaurio". Se tulee pikkuhiljaa altistumisen myötä. Jonain päivänä vain oivaltaa, ettei kuule sitä mitä pitäisi, tai sitä, mitä muut kuulevat. Toivottavasti näin. Korvat vain oli jotenkin yliherkät tuon jälkeen, vaikka tinnitusta ei ollut. Vanhastaan on vähäistä ja ehkä se on vähän koventunut, en tiedä. Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan. | |
![]() 02.02.2015 08:02:18 (muokattu 02.02.2015 08:18:32) | |
Mulle tuli noin vuosi sitten flunssan jälkeen kiusallinen vaiva. Korvassasi kuuluu sydämen sykkeen mukainen "woosh woosh"-ääni. Olen juossut korvalääkärillä yms. mutta analyysit ovat menneet pieleen. Epäiltiin, että nielun ja korvan käytävä on tukossa ja paine-ero tärykalvon puolin on niin suuri, että se aiheuttaa tuon. Ensin käytin duactia vaivaan - ei apua. Sitten resepti nenäsuihkeeseen - ei apua. Lopuksi korvalääkäri sanoi, että tekee reiän tärykalvoon niin se poistaa oireet välittömästi. Näin ei käynyt, kyseessä ei siis ole paine-ero. Kuulotesteissä kaikki pisteet ok, paitsi ongelmakorvasssa kaksi korkeinta taajuutta inan pudonneet. Testissä se kohina peitti jotenkin juuri näitä alleen. Voi silti olla, että nuo pari pistettä muutenkin pudonneet. Omien tutkimusten perusteella jokin painaa verisuonta niin, että sinne muodostuu turbulenttinen virtaus, joka kohisee suonessa. Olen yhdistänyt vaihtelevan kohinan niskan jäykkyyteen ja veikkaan niskassa jonkun painavan verisuonta. Muuten syyllinen voi olla esim. Menieren tauti tai jokin kasvain korvassa. Kohina välillä kuuluu hiljempaa, välillä poistuu etten usko aiheuttajan olevan ns. pysyvä, kuten vaikka kasvain tms. | |
![]() 02.02.2015 14:45:01 | |
Niska-hartia vaivat ainkin voi vaikuttaa asiaan, sen tiedän. Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan. | |
![]() 02.02.2015 22:18:45 | |
Lastinen: Mulle tuli noin vuosi sitten flunssan jälkeen kiusallinen vaiva. Korvassasi kuuluu sydämen sykkeen mukainen "woosh woosh"-ääni. Olen juossut korvalääkärillä yms. mutta analyysit ovat menneet pieleen. Epäiltiin, että nielun ja korvan käytävä on tukossa ja paine-ero tärykalvon puolin on niin suuri, että se aiheuttaa tuon. Ensin käytin duactia vaivaan - ei apua. Sitten resepti nenäsuihkeeseen - ei apua. Lopuksi korvalääkäri sanoi, että tekee reiän tärykalvoon niin se poistaa oireet välittömästi. Näin ei käynyt, kyseessä ei siis ole paine-ero. Kuulotesteissä kaikki pisteet ok, paitsi ongelmakorvasssa kaksi korkeinta taajuutta inan pudonneet. Testissä se kohina peitti jotenkin juuri näitä alleen. Voi silti olla, että nuo pari pistettä muutenkin pudonneet. Omien tutkimusten perusteella jokin painaa verisuonta niin, että sinne muodostuu turbulenttinen virtaus, joka kohisee suonessa. Olen yhdistänyt vaihtelevan kohinan niskan jäykkyyteen ja veikkaan niskassa jonkun painavan verisuonta. Muuten syyllinen voi olla esim. Menieren tauti tai jokin kasvain korvassa. Kohina välillä kuuluu hiljempaa, välillä poistuu etten usko aiheuttajan olevan ns. pysyvä, kuten vaikka kasvain tms. Mulla välillä tapahtuu näin että hengityksen mukana kuuluu just samanlainen ääni. Erittäin rasittava... Itellä kävi kolme vuotta sitte pieni tapaturma kun olin sorsametillä ja veneessä mun kummallakin puolella jätkät tykitti. Siinä tohinan jälkeen sitte tajusin että nyt ei kuule oikein. Tuntu siltä niinkö ois kuusitulpat päässä ja esim pään rapsuttaminen kuulosti oudolta. Seuraavana aamuna homma jatku ja huomasin että nielaisu "rasautti" korvissa pahasti. Tässä vaiheessa jänskätti ihan huolella. No reissu kesti pari päivää ja tilanne helpotti hieman mutta kuulo palautui vasta parin viikon päästä sillai että kuuli äänet normaali voimakkuudella. En typeränä mennyt lekurille kuin vasta kuukausi pari vaurion jälkeen tosin lääkäri tuumas että eipä siihen mitään maha tai olisi mahtanut. Tilanne nyt: Niellessä kuuluu aina rasahdus mutta siihen on tottunut. Kovat äänet kuulostavat siltä miltä kuulostaa rikki oleva kaiutin. Ja jos on vaikka keikalla kuuntelemassa ilman tulppia, on pari päivää korvat ihmeellisen kuulonen. Opetus: Aina tulpat päähän!!! Onko kellään muulla samanlaisia oireita? | |
![]() 08.02.2015 09:16:12 | |
Joskus päässä voi kuulua puhetta tai omituista musiikkia. Silloin tarvitaan diapamia. | |
![]() 08.02.2015 14:45:25 | |
sam_u: Mulla välillä tapahtuu näin että hengityksen mukana kuuluu just samanlainen ääni. Erittäin rasittava... Itellä kävi kolme vuotta sitte pieni tapaturma kun olin sorsametillä ja veneessä mun kummallakin puolella jätkät tykitti. Siinä tohinan jälkeen sitte tajusin että nyt ei kuule oikein. Tuntu siltä niinkö ois kuusitulpat päässä ja esim pään rapsuttaminen kuulosti oudolta. Seuraavana aamuna homma jatku ja huomasin että nielaisu "rasautti" korvissa pahasti. Tässä vaiheessa jänskätti ihan huolella. No reissu kesti pari päivää ja tilanne helpotti hieman mutta kuulo palautui vasta parin viikon päästä sillai että kuuli äänet normaali voimakkuudella. En typeränä mennyt lekurille kuin vasta kuukausi pari vaurion jälkeen tosin lääkäri tuumas että eipä siihen mitään maha tai olisi mahtanut. Tilanne nyt: Niellessä kuuluu aina rasahdus mutta siihen on tottunut. Kovat äänet kuulostavat siltä miltä kuulostaa rikki oleva kaiutin. Ja jos on vaikka keikalla kuuntelemassa ilman tulppia, on pari päivää korvat ihmeellisen kuulonen. Opetus: Aina tulpat päähän!!! Onko kellään muulla samanlaisia oireita? Kun nielu on suljettuna ja tärykalvoihin kohdistuva ulkoinen paine saattaa venauttaa tärykalvoja liiaksi sisäänpäin. Tällainen paine syntyy esim. kovan räjähdyksen aiheuttamana. Tästä syystä juuri sodan aikana tykkimiehet avasivat laukaistessaan suunsa - pyrkien saamaan nieluun ja korvaan syntymään sama painevaikutus. (nielua ja sisäkorvaa yhdistää ns. eustachian-putki) Kun molemmille puolille tärykalvoa kohdistuu sama paine - venymisen riski tärykalvolla pienenee. Saman ilmiön kanssa painiskelevat sukeltajat. Paine-eron kasvaessa sukellettaessa syvempään - tulee nieluun tärykalvon sisäpuolelle saada aikaiseksi sama paine mikä siihen vaikuttaa ulkoapäin. Tuota paine-eroa tasataan juuri tätä eustachian-putkea "avaamalla". Joskus asia hoituu helpommin - joskus ei lainkaan - jolloin sukellustapahtuma keskeytyy. ( Nuha ja räkä sulkevat tehokkaasti ko. tuubin ) Tuttu ilmiö sukeltajille tuo korvien "paukkuminen" sukellusten jälkeen - aina kun hommat eivät mene ns. "tuubiin". Kun tärykalvot kerran venähtävät - haukotellessa ja leukaperien lihaksia venytellessä tämä väliputki avautuu ja tasailee paineet molemmille puolille samaksi - tuloksena on kohinaa. Nieltäessä kuuluu vastaavasti "rasahdus" kun tärykalvo heilahtelee paineenvaihtelun vuoksi. Jos pitää suun ja nenän suljettuna ja puhaltaa keuhkoista VAROVASTI painetta tuohon nielun ja korvan yhdistävään putkeen - saa tärykalvot liikahtamaan ulospäin. Tällöin korvat eivät kuule normaalisti - ovat kansankielellä ns. "lukossa" aina siihen asti kunnes nielaiset , haukottelelet tai venyttelet leukaperiä - avaten hetkeksi tuon yhdysputken tasataksesi paineet jälleen molemmin puolin samaksi. Oman kokemuksen perusteella - johon liittyy mm. sukellusta paukkuvine korvineen ja valtion ammattiini edellyttämä tiukka terveydentilavaatimus (mm. tietty kuuloluokka) - ei kuulotestin läpäisemisessä ollut silti koskaan mitään ongelmia. Mainittuja "woosh woosh"-ääniä saa ainakin aikaan kun hartia- ja niskanseutu ovat lihaksistaan krampissa (jumissa) ja kun päälle vielä laitetaan työn aiheuttama henkinen ja fyysinen rasite ( stressi/verenpaineet norm. korkeammalla) - kyllä korvan seudulla verisuonissa virtaavan nesteen äänet alkavat väkisin kuulua. Tinnitys eli tämä päässä kuuluva "ohjelmasiirtoketjun mittaustauko" - http://yle.fi/elavaarkisto/artikkel … mittaustauko_32029.html#media=32031 Sen olemassaoloa ei kai ole pystytty selittämään - jonkinasteinen kuulovaurio kuitenkin on kyseessä. Itse tiedän tarkkaan sen ajankohdan jonka jälkeen oma tinnitykseni on alkanut - ja se liittyy ikävä kyllä juuri liian lujaa soitettuihin treeneihin. No - onneksi on päiviä jolloin sitä ei esiinny - mutta yhtä lailla - voi olla vain hetken kysymys kun "ohjelmasiirtoketjun mittaustauko" taas alkaa. Kyllä kuulo on sen verran tärkeä aisti - ettei sen alenemisen tai menettämisen uhalla kannata leikkiä lainkaa. Kuuloaistia kannattaa suojella - aina. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. | |
![]() 08.02.2015 18:41:00 (muokattu 08.02.2015 18:44:32) | |
Pysyvää ininää ollut korvissa jostain 2008/2009 hujakoilta asti. Toisinaan käynyt kyllä mielessä että olishan se jännä pitkästä aikaa porukalla jotain soitella mutta sitten tulee taas tämä juttu että viittiiköhän tuota ininää ruveta pahentamaan kummiskaan. Treeneissä toki on ollut joulukuuset korvissa ja yleensä keikoillakin ... tuosta "yleensä"-jutusta saa kai tota ininää kiittää. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)