JKH 06.11.2006 09:48:07 | |
---|
Nyt loppui Hifi-lehden tilaus. Näin pääsi käymään! Lehdet täynnä telkkareita ja mp3-soittimia. Ei jaksa kiinnostaa... Ei lahaa, ei huolia! -Vanha Kiinalainen viisaus |
ministeri 09.11.2006 15:21:33 | |
---|
Kuinkahan mummo sitä oikein on, kun cd:levyn yhteydessä sanat "alkuperäinen" ja "perinteinen" kuulostavat aina yhtä hassuilta. Mut mut, kaikki erikoislehdet (soittaminen, kuuntelu jne.) vaikuttavat vähän, miten sen nyt sanoisi, hassuilta. Hassu taitaa olla päivän sana tänään. Joo tosiaan. tähän on tultu että cd:kin on jo ansainnut itselleen tuollaisen perinteisen formaatin statuksen. jännä juttu. Löyhästi asiaan liittyen: Varmaan yksi syy siihen ettei nykymusiikki jaksa kauheasti kiinnostaa on se että ne on miksattu niin ärsyttävästi. On niin kompressoitu että on sellasta yhtä äänipötköä vaan koko juttu. korvat jotenkin väsyy nopeasti sellaiseen nyanssien puutteeseen. Tähän tyyliin on yhtenä syynä varmaan se että musan pitää toimia just mp3 muodossa paskoilla kuulokkeilla kuunneltuna jossain helvetin hälinän keskellä kaupungilla, sekä taustalla kaupoissa, radioissa jne. |
Karlsson 09.11.2006 15:45:13 | |
---|
Joo tosiaan. tähän on tultu että cd:kin on jo ansainnut itselleen tuollaisen perinteisen formaatin statuksen. jännä juttu. Löyhästi asiaan liittyen: Varmaan yksi syy siihen ettei nykymusiikki jaksa kauheasti kiinnostaa on se että ne on miksattu niin ärsyttävästi. On niin kompressoitu että on sellasta yhtä äänipötköä vaan koko juttu. korvat jotenkin väsyy nopeasti sellaiseen nyanssien puutteeseen. Tähän tyyliin on yhtenä syynä varmaan se että musan pitää toimia just mp3 muodossa paskoilla kuulokkeilla kuunneltuna jossain helvetin hälinän keskellä kaupungilla, sekä taustalla kaupoissa, radioissa jne. Huomautus takapenkistä: Radioissa vielä kompressoidaan lähetystä erikseen, juurikin sen takia, että siitä saa tolkkua huonommassakin kuunteluympäristössä. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Antti1 09.11.2006 16:48:21 | |
---|
Taidanpa ottaa eilen tulleen lappusen ohjeiden mukaan sen joulukuun ensimmäisen uuden lehden ja päättää mieleni sen jälkeen, meinaan olla jatkamatta tilausta. Saamari soikoon, en mä halua mitään huvi- ja hyötyromppuja mun hifin välissä. Pitäkööt levynsä, pistin tilaukseen Aku Ankan ton sijaan... Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
ministeri 09.11.2006 16:56:38 | |
---|
Huomautus takapenkistä: Radioissa vielä kompressoidaan lähetystä erikseen, juurikin sen takia, että siitä saa tolkkua huonommassakin kuunteluympäristössä. Juu. niin ne tekee... |
Teijo K. 09.11.2006 19:47:12 | |
---|
Joo tosiaan. tähän on tultu että cd:kin on jo ansainnut itselleen tuollaisen perinteisen formaatin statuksen. jännä juttu. Oli tai ei, mutta en osaa sitä cd-levyä "aitona" ajatella. Ehkä se johtuu siitä, että lähinnä tulee noita uusintapainoksia ostettua eikä niinkään uutta musiikkia, ja noissa vanhoissahan se eka painos oli kuitenkin vinyylinä. |
weelie 10.11.2006 11:45:23 | |
---|
Näin pääsi käymään! Lehdet täynnä telkkareita ja mp3-soittimia. Ei jaksa kiinnostaa... entäs sitten tämä uusi Hifimaailma-lehti, josta olen kuullut huhuja...? Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
t1amatti 10.11.2006 15:08:03 | |
---|
entäs sitten tämä uusi Hifimaailma-lehti, josta olen kuullut huhuja...? http://www.hifimaailma.fi/ Ilmeisesti ei oo pelkkä huhu. En tiedä onks toi linkki jo ollut tässä triidissä, kun en viitsi kokonaan selata, mut tossa se nyt ainakin on. no näinhän se on. |
Jani The Rock 10.11.2006 15:10:12 | |
---|
http://www.hifimaailma.fi/ Ilmeisesti ei oo pelkkä huhu. En tiedä onks toi linkki jo ollut tässä triidissä, kun en viitsi kokonaan selata, mut tossa se nyt ainakin on. "HiFi-maailma on laadukkaan äänen- ja kuvantoiston erikoislehti. Eikä mitään muuta". Tossakin on puolet liikaa. Nahkarotseja ja bootseja myynnissä Torilla! Check `em out & be cool! |
jogo3000 10.11.2006 15:58:36 | |
---|
Eikä tuohon tarvitse edes noin paljon rahaa. Ikävän usein törmää juuri noihin mp3 kuuntelijoihin jolla on siinä PCn kyljessä jotkut "huippu" muovikaiuttimet tyyliin:http://www.creative.com/products/pr … mp;subcategory=28&product=10458 That hurt! Mulla on just nuo pömpelit! :D Toisaalta, jos haluan _oikeasti_ hyvää saundia, nappaan kitaran telineestä ja annan soida. |
taikakameli 10.11.2006 22:32:51 | |
---|
Joo tosiaan. tähän on tultu että cd:kin on jo ansainnut itselleen tuollaisen perinteisen formaatin statuksen. jännä juttu. Tämä johtuu siitä, että se sukupolvi, jota itse jopa edustan, on kasvanut samaa tahtia CD-formaatin kanssa. Totta kai se on minun ikäisilleni (80-luvun loppupuolella syntyneet) se "perinteinen formaatti", Eihän 90-luvun hittimusaa (tai paljon mitään muutakaan ysärimusiikkia?) ikuistettu vinyyleille. Tosi powerin haltija, kaukosäätimen herra |
Teijo K. 11.11.2006 10:21:51 | |
---|
Tämä johtuu siitä, että se sukupolvi, jota itse jopa edustan, on kasvanut samaa tahtia CD-formaatin kanssa. Totta kai se on minun ikäisilleni (80-luvun loppupuolella syntyneet) se "perinteinen formaatti", Eihän 90-luvun hittimusaa (tai paljon mitään muutakaan ysärimusiikkia?) ikuistettu vinyyleille. Sukupolvien välinen kuilu. Hoho. :) |
Ylläri 11.11.2006 10:44:46 (muokattu 11.11.2006 10:44:56) | |
---|
Tämä johtuu siitä, että se sukupolvi, jota itse jopa edustan, on kasvanut samaa tahtia CD-formaatin kanssa. Totta kai se on minun ikäisilleni (80-luvun loppupuolella syntyneet) se "perinteinen formaatti", Eihän 90-luvun hittimusaa (tai paljon mitään muutakaan ysärimusiikkia?) ikuistettu vinyyleille. Tuossahan tuo oli ytimekkästi ilmaistuna. Ja edellinen sukupolvi tietenkin aina dissaa ja kyräilee nuorempien tapoja ja tottumuksia. Sellaista on maailman meno. Mä olen joskus yrittänyt kehitellä aiheesta aksioomaa tyyliin: "Jokaisen ihmisen mielestä maailmanhistorian paras kulta-aika alkaa heidän syntymästään ja päättyy heidän lastensa syntymään." Itse olen yrittänyt omaksua asennetta, että lähes kaikki meidänkin isoina ja merkittävinä pitämämme asiat ovat laajemmalla perspektiivillä ihan yks kärpäsenkakka historian aikajanassa. Joku täälläkin vaahtoaa Hifi-harrastuksen kuoleman olevan inhimillisen kulttuurin tuho - no joo, muutaman kymmenen vuoden ajan ovat rikkaat länsimaalaiset saaneet toteuttaa itseään ja täyttää liiallista vapaa-aikaansa shoppailemalla uusia leluja. Joku sitten on ylevöittänyt tuon ajanvietteen "vakavaksi harrastukseksi" tai jopa jollain tasolla merkittäväksi toiminnaksi... miten vaan, mutta jotenkin minusta tuntuu että jossain tulevassa kulttuurihistoriallisessa opuksessa ei tälle aiheelle montakaan sanaa uhrata. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Groovelover 11.11.2006 13:06:32 | |
---|
Itse olen yrittänyt omaksua asennetta, että lähes kaikki meidänkin isoina ja merkittävinä pitämämme asiat ovat laajemmalla perspektiivillä ihan yks kärpäsenkakka historian aikajanassa. Joku täälläkin vaahtoaa Hifi-harrastuksen kuoleman olevan inhimillisen kulttuurin tuho - no joo, muutaman kymmenen vuoden ajan ovat rikkaat länsimaalaiset saaneet toteuttaa itseään ja täyttää liiallista vapaa-aikaansa shoppailemalla uusia leluja. Joku sitten on ylevöittänyt tuon ajanvietteen "vakavaksi harrastukseksi" tai jopa jollain tasolla merkittäväksi toiminnaksi... miten vaan, mutta jotenkin minusta tuntuu että jossain tulevassa kulttuurihistoriallisessa opuksessa ei tälle aiheelle montakaan sanaa uhrata. Ja vielä kun tuosta laajentaa perspektiiviä niin voi vaikka todeta että koko maapallo - ja vaikka aurinkokuntakin - ei ole edes sitä kärpäsenkakkaa universumin mittakaavassa. Mutta on se hifistely ihan hauskaa vaikkei nyt niin merkittävää olisikaan kulttuurihistoriallisesti, pitäähän sitä aikuisillakin olla jotain leluja. =) "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
Teijo K. 11.11.2006 13:09:45 | |
---|
Tuossahan tuo oli ytimekkästi ilmaistuna. Ja edellinen sukupolvi tietenkin aina dissaa ja kyräilee nuorempien tapoja ja tottumuksia. Sellaista on maailman meno. Mä olen joskus yrittänyt kehitellä aiheesta aksioomaa tyyliin: "Jokaisen ihmisen mielestä maailmanhistorian paras kulta-aika alkaa heidän syntymästään ja päättyy heidän lastensa syntymään." Meikähän elää tuon mukaan vielä kulta-aikaansa. Jeh. Mutta se ei ole aina dissaamista jos ei ole samaa mieltä enemmistön kanssa jostain asiasta. En minä mielestäni mitenkään dissaa ketään jos totean, että en osaa cd-levyyn suhtautua samalla tavalla kuin vinyyliin. Se on minun oma henkilökohtainen näkemykseni, enkä edes arvota sillä mitään. Minulla nyt sattuman oikusta tai jostain muusta syystä se menee näin. |
Teijo K. 11.11.2006 13:11:20 | |
---|
Ja vielä kun tuosta laajentaa perspektiiviä niin voi vaikka todeta että koko maapallo - ja vaikka aurinkokuntakin - ei ole edes sitä kärpäsenkakkaa universumin mittakaavassa. Mutta on se hifistely ihan hauskaa vaikkei nyt niin merkittävää olisikaan kulttuurihistoriallisesti, pitäähän sitä aikuisillakin olla jotain leluja. =) Äkkiä kyllä pudotaan sellaiseen "millään ei ole mitään väliä, joten voidaan örveltää miten sattuu" -loukkuun tuota ajattelua venyttämällä. |
Ylläri 11.11.2006 13:26:39 | |
---|
Mutta se ei ole aina dissaamista jos ei ole samaa mieltä enemmistön kanssa jostain asiasta. En minä mielestäni mitenkään dissaa ketään jos totean, että en osaa cd-levyyn suhtautua samalla tavalla kuin vinyyliin. Se on minun oma henkilökohtainen näkemykseni, enkä edes arvota sillä mitään. Minulla nyt sattuman oikusta tai jostain muusta syystä se menee näin. En toki halunnut sinua mollata, Arva rakas, sinähän et oikeasti koskaan dissaa ketään ja olet muutenkin ihailtavan avarakatseinen ihminen. Mutta aika monelle muulle ne omat nostalgiset fiilikset on nousseet vähän päähän. Sinänsähän koko vinyyli vs. digi-ajattelu on vähän keinotekoinen, oikeasti kyse on vain asetelmasta "ihmiset joita äänentoisto itsessään kiinnostaa" vs. "ihmiset joita se ei kiinnosta", oli formaatti mikä tahansa. Se, että kaikki silloin ennen kuuntelivat vinyylejä, ei tarkoita että äänentoisto olisi kodeissa ollut keskimääräisesti parempaa, todennäköisesti päinvastoin. Ihan samalla tavalla hifistit silloinkin kirosivat jotain markettien halpislevysoittimia, joiden ääni huojui ja pihisi ja neulat kaiversivat levyt pilalle. Ja "hifipaketteja", joiden mukana tulleet viiden markan lastulevykaiuttimet pantiin nahkasohvien taakse piiloon. Puhumattakaan kultaisesta kuuskytluvusta, kun kuunneltiin veivattavaa grammaria, jonka "kaiuttimena" toimi soittimen oma kansi. Onko iPod+Logitech-osasto olennaisesti noita hirvityksiä huonompi lähtökohta. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Ylläri 11.11.2006 13:37:19 (muokattu 11.11.2006 13:49:56) | |
---|
Äkkiä kyllä pudotaan sellaiseen "millään ei ole mitään väliä, joten voidaan örveltää miten sattuu" -loukkuun tuota ajattelua venyttämällä. Ääritapauksissa tuo on vaarana, mutta toisaalta tällä ajattelulla voi myös vapautua turhista paineista ja pakkomielteistä. Oppii olemaan ottamatta itseään liian vakavasti ja toisaalta myös pitämään mielen avoimena uusille asioille. Tavallaan tajuaa ja hyväksyy asioiden luonnollisen kiertokulun, että se bändi tai biisi tai mikä tahansa juttu, joka oli mulle skidinä koko maailma, ei kiinnosta enää ketään, koska tilalle on tullut uusia juttuja. En sinänsä meinaa että omat muistot ja tärkeät jutut pitäisi hylätä ja heittää romukoppaan, päinvastoin. Mutta ei myöskään kannata ajatella muutosta vihollisena, joka tulee ja tuhoaa mun valmiiksi rakennetun täydellisen maailman. Täytyy yrittää pitää ne omat arvot ja jutut sydämessä ja nautiskella niistä itsekseen, muiden mielipiteistä välittämättä. Mutta samalla katsoa eteenpäin ja ymmärtää, että marisemalla ja saarnaamalla ei kellon viisareita saa käännettyä taaksepäin. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Leikari 01.12.2006 12:37:57 | |
---|
nyt sitten uusi MB-lehti ilmestynyt - tässäpä linkki kommentteihin - itse en ole lehteä nähnyt -vaan ei kiinnostakaan http://www.hifilehti.fi/keskustelu/ … 75&mpage=1&key=𙍫 - - P.S älkää taas viitsikö paasata iPodin ja kuulokekuuntelun hyvyydestä - meidän perheessä niitä on kolme kappaletta, että on kyllä tuttua - kaksia kuunnellaan Kossin Porta-pro -kuulokkeilla - oikein hyvät käyttötarkoitukseensa, mutta on kyllä eri asia kuin oikea musiikinkuuntelu kotioloissa (live-juttu on tietysti vielä erikseen - eikä aina edukseen) Soitetaan jamia! |
FastEddie 01.12.2006 13:15:38 | |
---|
P.S älkää taas viitsikö paasata iPodin ja kuulokekuuntelun hyvyydestä - meidän perheessä niitä on kolme kappaletta, että on kyllä tuttua - kaksia kuunnellaan Kossin Porta-pro -kuulokkeilla - oikein hyvät käyttötarkoitukseensa, mutta on kyllä eri asia kuin oikea musiikinkuuntelu kotioloissa (live-juttu on tietysti vielä erikseen - eikä aina edukseen) Emme paasaa, ilmaisemme vain mielipiteemme. Tällähetkellä. PS: Meidän perheessä mp3-soittimia on kuus, stereoita kolme, studioita yks ja lisäksi bändi soittelee täällä silloin tällön. Että näin;) Born to lose, live to win! |