![]() 10.11.2005 19:17:44 (muokattu 10.11.2005 19:20:52) | |
---|---|
No, teiltä jää sitten ostamatta mm. seuravat levyt (jos te nyt sitten ylipäätään ostaisitte ne - nää levyboikotit kuulostavat enemmän tai vähemmän hyviltä tekosyiltä warettaa rauhassa). Jos nyt kuitenkin odottaisitte mikä on Suomen Sonyn linja. Töppäsivät raskaasti amerikassa - mulle on aika selvää, etteivät ne aio samalta pohjalta jatkaa. No eipä tule juuri waretettua. Lähinnä se on ollut sitä, että hakee levyn/osan biiseistä, kuuntelee, ostaa levyn jos kiinnostaa. Näin esimerkiksi tuli ostettua Death Angelin levy. Kaikkia levyjä en ole löytänyt kaupasta, ja ne ovat jääneet koneelle. Kuukaudessa tulee ostettua 2-8 levyä. E: Toistaiseksi boikottiin. Jos tilanne muuttuu, se on eri asia. So you did but did nothing. Sama meni mänät. | |
![]() 10.11.2005 19:22:39 | |
(jos te nyt sitten ylipäätään ostaisitte ne - nää levyboikotit kuulostavat enemmän tai vähemmän hyviltä tekosyiltä warettaa rauhassa). Tuskin mulle tuota osoititkaan, mutta minua huolestuttavat enemmän huonot toteutukset, jolla saadaan paljon pahaa aikaan. Esimerkkinä: juttelin tuossa työkaverin kanssa aikaa sitten siitä, että eräs yritys oli jättänyt internet-selaimiinsa piirteen, joka mahdollisti käyttäjätiedon poimimisen ohjelman sisältä transaktioita suoritettaessa. Pahimillaan luottokorttitiedot esimerkiksi olivat poimittavissa selaimesta, ennenkuin ne lähetettiin eteenpäin (toki nämä ongelmat korjataan heti kun ne löydetään). Mä en tutustunut asiaan sen enempää, joten en voi antaa linkkiä. Joka tapauksessa, jos koneessa olisi haittaohjelma, joka saisi vastaavia tietoja itselleen, olisi kyseessä ainakin yhden ihmisen katastrofi. Tämä tässäkin threadissa käsitelty suojausohjelma ilmeisesti helpottaa haittaohjelmien piilotusta tietokoneelle. Minä en valitettavasti voi olla tuollaisen toiminnan tukija. Lisäksi minä en pidä siitä, että joku ilman lupaani analysoi musiikkimakuani ja ostotottumuksiani. | |
![]() 10.11.2005 19:26:47 | |
Aijaa? Mistä niin päättelit? En sun kirjoituksista. Lähinnä tietotekniikka-aiheisten lehtien tai niiden verkkoversioiden arvostelu näissä threadeissa on itseäni ihmetyttänyt. Mä en ole kaikesta aina samaa mieltä niidenkään kanssa, mutta ne osaavat silti kertoa myös tietoa jostain toisesta vinkkelistä. Suits you sir... 8-) | |
![]() 10.11.2005 19:34:32 (muokattu 10.11.2005 19:36:52) | |
Noniin, SonyBMG meni boikottiin. Jos jotain mielenkiintoista kyseiseltä levy-yhtiöltä ilmestyy, saa sen muutakin kautta. Min en tuollaista rahoita. Minun sanavarastossani boikotti ei tarkoita sitä, että tuote varastetaan, vaan sitä että ollaan ilman tätä tuotetta. Munsta. | |
![]() 10.11.2005 19:34:42 | |
No eipä tule juuri waretettua. Lähinnä se on ollut sitä, että hakee levyn/osan biiseistä, kuuntelee, ostaa levyn jos kiinnostaa. Näin esimerkiksi tuli ostettua Death Angelin levy. Kaikkia levyjä en ole löytänyt kaupasta, ja ne ovat jääneet koneelle. Kuukaudessa tulee ostettua 2-8 levyä. E: Toistaiseksi boikottiin. Jos tilanne muuttuu, se on eri asia. Jos oikein rupeis boikotoimaan,niin eikö sellainen boikotti että ei edes imuttais niitä paska-riistäjäyhtiön biisejä olis kaikista kovin sanktio,ja vieläpä moraalisesti korkea | |
![]() 10.11.2005 19:38:44 | |
Minun sanavarastossani boikotti ei tarkoita sitä, että tuote varastetaan, vaan sitä että ollaan ilman tätä tuotetta. Pöh, lähetän ennemmin suoraan bändille vaikka 15e. So you did but did nothing. Sama meni mänät. | |
![]() 10.11.2005 22:25:42 (muokattu 10.11.2005 22:28:12) | |
No, teiltä jää sitten ostamatta mm. seuravat levyt (jos te nyt sitten ylipäätään ostaisitte ne - nää levyboikotit kuulostavat enemmän tai vähemmän hyviltä tekosyiltä warettaa rauhassa). Niinpä muuten jää. Rupee meinaan itteenikin vituttaan tämmönen pelleily. Ja tää ei ole mitään tekosyitä. Mä en niitä aio warettaakaan, ja jos olisin kova warettaja, niin en siihen tekosyitä tarvis. Ja kun nyt on niin paljon syytelty lobbauksesta ynnä muusta, niin ehkä tässä vois ruveta ite kukin syytteleen, että ei kai joku halua, että pukin konttiin laitetaan CD soittimia ja vahvistimia... ...mieluiten Sony -merkillä varustettuja. Tietokoneen CD soittimella kun ei CD:tä kuulu kuunnella, on siinä semmosena lisänä vaan (ite en muuten tietokonetta kuunteluun käytä). Mitään kopiosuojauksiahan noi paskat jota levyille laitetaan, ei ole, vaikka sillä nimellä kulkeekin. | |
![]() 10.11.2005 22:26:05 (muokattu 10.11.2005 22:53:57) | |
Tulipa tuossa ihan mielenkiintoinen ajatus mieleen. Mitäköhän nimittäin Microsoft tuumaa tälläisestä toiminnasta. En ole koko juttuun hirveästi tutustunut, mutta käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) tämä root-kit menetelmä käyttää hyväkseen windows-käyttöjärjestelmän tietoturva-aukkoja. Yleensähän nämä aukot on tapana tukkia ennemmin tai myöhemmin päivityksen muodossa. Olisi näin äkkikäteen ajateltuna todella mielenkiintoinen veto microsoftilta pistää ilman varoitusta stoppi koko touhulle. Varsinkin kun kyseessä on Sony. Näillä kahdella on varmasti vähintäänkiin kireähköt välit johtuen äärimmäisen kovasta kilpailusta pelimarkkinoilla. Myös sonyn Blu-ray teknologian tiimoilta on ilmeisesti jonkinlaista nokkapokkaa ollut. Tälläinen siirto toisi myös varmasti huomattavan paljon positiivista medianäkyvyyttä ja hyvää karmaa mikkisoftalle. EIDT: mielenkiintoinen huhu asian tiimoilta: tuosta kopiointisuojahässäkästä on kuulemma löytynyt turhan paljon identtisiä koodinpätkiä, sekä muuta mukavaa viitaten vapaan lähdekoodin LAME mp3-encoderiin. Sekös vasta huvittavaa olisi että kopiosoujaukseen olisi pöllitty kopiosuojattua koodia. En ole vielä onnistunut löytämään mitään linkin arvoista lähdettä, mutta esimerkiksi tuolla asia mainitaan: http://www.hydrogenaudio.org/forums … f0d030b2764865a&showtopic=38439 | |
![]() 10.11.2005 22:34:40 | |
Niinpä muuten jää. Rupee meinaan itteenikin vituttaan tämmönen pelleily. Ja tää ei ole mitään tekosyitä. Mä en niitä aio warettaakaan, ja jos olisin kova warettaja, niin en siihen tekosyitä tarvis. Ja kun nyt on niin paljon syytelty lobbauksesta ynnä muusta, niin ehkä tässä vois ruveta ite kukin syytteleen, että ei kai joku halua, että pukin konttiin laitetaan CD soittimia ja vahvistimia... ...mieluiten Sony -merkillä varustettuja. Tietokoneen CD soittimella kun ei CD:tä kuulu kuunnella, on siinä semmosena lisänä vaan (ite en muuten tietokonetta kuunteluun käytä). Mitään kopiosuojauksiahan noi paskat jota levyille laitetaan, ei ole, vaikka sillä nimellä kulkeekin. Jännä yksityiskohta muuten, että ainoa soitin joka meillä on nikotellut kopiosuojista, on Sonyn kannettava. Pitäisikin päästä testaamaan josko tuo Grundig nikottelisi Sonyn kopiosuojauksesta sitten. Josko kohta päästäisiin siihen, että joka levy-yhtiöllä olisi oma soittimia tekevä toinen firma, ja joka yhtiön levyihin tarvitsisi sitten oman soittimensa. Sonyn levyt toimii vain Sonyn soittimissa... Niin, ei ollut Sonya se levy. Wigwamin Being. Munsta. | |
![]() 10.11.2005 22:59:27 | |
Tulipa tuossa ihan mielenkiintoinen ajatus mieleen. Mitäköhän nimittäin Microsoft tuumaa tälläisestä toiminnasta. En ole koko juttuun hirveästi tutustunut, mutta käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) tämä root-kit menetelmä käyttää hyväkseen windows-käyttöjärjestelmän tietoturva-aukkoja. Yleensähän nämä aukot on tapana tukkia ennemmin tai myöhemmin päivityksen muodossa. Olisi näin äkkikäteen ajateltuna todella mielenkiintoinen veto microsoftilta pistää ilman varoitusta stoppi koko touhulle. Varsinkin kun kyseessä on Sony. Näillä kahdella on varmasti vähintäänkiin kireähköt välit johtuen äärimmäisen kovasta kilpailusta pelimarkkinoilla. Myös sonyn Blu-ray teknologian tiimoilta on ilmeisesti jonkinlaista nokkapokkaa ollut. Tälläinen siirto toisi myös varmasti huomattavan paljon positiivista medianäkyvyyttä ja hyvää karmaa mikkisoftalle. Kyseessä ei sinänsä ole tietoturva-aukko vaikka se voi siltä vaikuttaa. Windowsien (poislukien tuleva Vista) kerneliä ei ole suojattu ohjelmistoteknisistä syistä, ja osaava ohjelmoija voi tätä käyttää hyväkseen. Tätä voidaan käyttää myös ei-vihamielisiin tarkoituksiin. Se on siis "feature". Vista pistää stopin tuollaisille virityksille. Saa katsoa, tuoko se tullessaan jonkin muun ratkaisun ongelmaan. Jii: Aini, tietotekniikan ammattilaiset olikin tässä yhteydessä warettajia ja muutenkin kyseenalaistettavia. I'll get my coat... Se tässä koko hommassa onkin ollut naurettavinta. Se yksi ainoa jamppa joka jotain eduskunnassa asiasta tajusi (Kasvi) oli masinoija ja muut varoittelevat it-asiantuntijat tai huolestuneet käyttäjät häiriköitä. Sinänsä vähän ottaa päähän olla alalla, joka de facto pyörittää maailmaa, mutta ei siitä mitään kiitosta koskaan saa. Ehkä pitäisi sittenkin ryhtyä ammattimuusikoksi. Feggy No, teiltä jää sitten ostamatta mm. seuravat levyt (jos te nyt sitten ylipäätään ostaisitte ne - nää levyboikotit kuulostavat enemmän tai vähemmän hyviltä tekosyiltä warettaa rauhassa). Enpä jää paljosta paitsi kun tuota listaa katsoo. :) Jos nyt kuitenkin odottaisitte mikä on Suomen Sonyn linja. Töppäsivät raskaasti amerikassa - mulle on aika selvää, etteivät ne aio samalta pohjalta jatkaa. Sanotaanko näin kärjistyksenä, että autorunin pois ottaminen tai shiftin painaminen tulee toimimaan kaikkia tuleviakin 2g-suojauksia vastaan niin kauan kun kyse on CD-DA- standardista. Haluan nähdä sen sankarin, joka tuohon kehittää jonun muun tempun, ja silloin nostan kyllä kuvitteellista hattuani aika hiton korkealle. while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 10.11.2005 23:12:33 | |
Ne megakorporaatiot tuskin ajattelevat mitään, vaan ne ihmiset, jotka siellä työskentelee. Ja kyllä mä uskon, että nykyään yrityksien yhteiskuntavastuu ja siitä raportoiminen on puoliksi vilpitöntä, puoliksi sitä, että mikäli vastuuta ei kannettaisi, saisi firma pikkuhiljaa paskan leiman. Osakeyhtiön, tässä tapauksessa Sonyn, tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Tänä päivänä vallalla olevan talousaatteen mukaan voiton on oltava maksimaalinen, ja siinä ei keinoja kaihdeta. Oikeasti, kaikki mikä voidaan tehdä jäämättä kiinni tehdään ja loppujakin ainakin yritetään. Kuvottaa koko touhu. Olen hyvin kyyninen yritysten yhteiskuntavastuun suhteen. Mun mielestä jokaisella on oikeus itse päättää, mitä musiikkia kuuntelee, mikäli se on mahdollista saada ja hankkia laillisin keinoin, tekijänoikeuden ja tuotesuojaa loukkaamatta. Tässä olemme samaa mieltä. "Mistä sitä kuunnellaan" - kyllähän sitä on aina säädelleet erilaiset tekijät. Mun mielestä konkreettisen levyn tuottajan (en puhu nyt taiteilijasta, vaan siis levy-yhtiöstä) ja viihde-elektroniikkaa valmistavien firmojen ois sovittava keskenään tästä systeemistä, siis että kumpikaan ei söisi toiselta, ja pikkuhiljaa itseltäänkin toimivuutta. E: en olis antamassa levy-yhtiöille oikeutta urkkia, mitä levyjä kuuntelen. Mikäli hyväksyt tuon Sonyn rootkitin, annoit jo. Se nimittäin "soittaa kotiin" joka kerta, kun laitat kopiosuojatun levyn asemaan. Nimellisesti se tarkistaa, olisiko musiikkisoittimeen uutta banneria tarjolla, mutta samalla se välittää Sonyn palvelimelle 1. IP-osoitteesi 2. levykohtaisen uniikin tunnisteen. Mikäli Sonyllä ketään sattuu kiinnostamaan, he käyvät katsomassa palvelimen logeista, kuka on soittanut mitä levyä ja missä. Näinhän ei saa tehdä, mutta siellä se tieto on. Sanokaa mulla vakavalla naamalla että jos se sinne jää, sitä ei koskaan käytetä väärin. Ihmisiä hekin vain ovat. Katastrofin estämiseksi kyseistä dataa ei koskaan saisi tallentaa. Aika kaukaa haettua tämäkin, mutta onhan keskustelu noussut jo muutenkin korkeampiin sfääreihin, eikä vähiten minun ansiostani. Platonin totalitäärisen valtion malli on kyllä utopiaa, mutta siinä on omat pointtinsa. En lähtisi kuitenkaan kyseistä mallia soveltamaan milloinkaan, missään, käytännön tulokset on luettavissa maailman historiasta. Toisaalta en usko enemmistönvaltaankaan, sillä uskon, että enemmistö on useimmiten asiaatuntematona ja ei täten paras mahdollinen ryhmä päätöksen tekemiseen. Tulee kuitenkin muistaa, että "enemmistö" ja asiantuntijuus vaihtuu asian mukaan! Välillinen demokratia asiantuntija-avustajineen on toistaiseksi _ihan hyvä_ vaihtoehto, en ole parempaankaan törmännyt. Täytyy myöntää, että tossa innostuin liikaa. Mutta silti seison koko kirjoituksen takana. Ei kukaan sitä tarkkailuyhteiskuntaa lähtenyt tietoisesti hakemaan, se vain "lipsahti" siihen. Siksi se ensimmäinenkin askel pitää estää. Ja kyllä, tiettyjä sääntöjä ja niistä johtuvia rajoitteita on mun mielestä oltava olemassa. Kyllä, samaa mieltä. Niiden pitää olla järkeviä ja ne eivät saa joko suoraan tai oheistuotoksena vaarantaa tietoyhteiskunnan perusteita. while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 10.11.2005 23:15:28 (muokattu 10.11.2005 23:15:45) | |
Taidanpa ostaa tästälähten pelkästään vinyyleitä. Tietokonetta käytän pasianssin pelaamiseen ja m.net:in selaamiseen. Saapahan vähän hyötyliikuntaakin kun joutuu välillä käydä kääntämässä se levy... Chainsaw Surgery | |
![]() 10.11.2005 23:23:02 | |
Vielä siitä, miksi ihmiset jaksavat itkeä tästä asiasta täällä mnetissä. Joidenkin mielestä varmaankin tämä suojauskeskustelu saisi pysyä siellä afterdawnissa ja täällä voitaisiin keskittyä musiikkiin. Olen itse hyvin hankalassa välikädessä, sillä olen tässä kopiosuojaus/immateriaalioikeusjupakassa sekä edunsaaja että kärsijä. En tosin niissä mitoissa, mitä muutamat kirjoittelijat saavat teostosta, mutta periaatteessa. Itseään on tosi kiva vihata. Eli kun levy-yhtiö sitten sanoo notta pojat, teidän uus levy on kopiosuojattu niin mitä minä teen? Siksi itse kirjoitan tänne, sillä täällä on paljon ihmisiä kiistan kummaltakin puolelta. while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 11.11.2005 09:28:06 | |
Mielestäni tämä on varsin oiva paikka käydä tämänkaltaista keskustelua, koska täällä on varsin laaja musiikin kanssa toimivien (ammatikseen, harrastaja, kuuntelia) yhteisö ja luulisin, että täällä olevat musiikin "suurkuluttajat" törmäävät ensimmäisenä uusien tekniikoiden aiheuttamiin ongelmiin. Ja täällä saadaan mielstäni myös näkemyksiä "aidan" molemmilta puolilta. Tavallinen audio-CD tulee säilymään vinyylin tavoin, mutta tulevaisuudessa formaattina tulee olemaan DVD:n seuraavat versiot. Ovathan nykyään jo uudet soittimetkin kuin tietokoneita, jotka sisältävät muistia ja kovalevyä tallennukseen ja toistoon ja polttavia asemia kotikäyttöön. Ei paljon naurata ostaa tekniikan maailman testin ykköstä, jos sinne tökkäät "CD:n" joka pistää laitteesi "vinksin vonksin". Tästä syystä enemmän peräänkuuluttaisin valmistajien yhteistä standardia ennenkuin Sonyn kaltaisia floppeja tulee joka levyyn. Käsittääkseni "asemasota" vaihe menossa Blu-Rayn ja HD-DV:n välillä, kun odottavat kumpaa Microsoft lähtee tukemaan käyttöjärjestelmissään. Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä. | |
![]() 11.11.2005 10:18:42 | |
Sanotaanko näin kärjistyksenä, että autorunin pois ottaminen tai shiftin painaminen tulee toimimaan kaikkia tuleviakin 2g-suojauksia vastaan niin kauan kun kyse on CD-DA- standardista. Haluan nähdä sen sankarin, joka tuohon kehittää jonun muun tempun, ja silloin nostan kyllä kuvitteellista hattuani aika hiton korkealle. Siinä tapauksessa se on ns. heikko kopiosuojaus, jonka saa laillisesti kiertää. Opetusministeriön Liedeksen mukaan on laitonta kiertää kopiosuojaus, jonka murtamiseen tarvitaan joku siihen erikseen tarkoitettu ohjelma. Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä. | |
![]() 11.11.2005 10:42:28 | |
Nimellisesti se tarkistaa, olisiko musiikkisoittimeen uutta banneria tarjolla, mutta samalla se välittää Sonyn palvelimelle 1. IP-osoitteesi 2. levykohtaisen uniikin tunnisteen. Vähän sama asia kuin aikoinaan Diablo 1:ssä (vai 2?). Diablo keräsi verkkopelaajien ip-osoitteet ja jotain muita tietoja, jotta saisi huijarit kiinni. Joutuivat oikeuteen siitä ja muuttamaan systeemiä. Siinäkään ei ollut kyllä kyse läheskään yhtä suuresta käyttäjän valvonnasta kuin Sonyn tapauksessa. So you did but did nothing. Sama meni mänät. | |
![]() 11.11.2005 10:45:55 | |
Täytyy vielä kommentoida sitä, että jos jokainen kehittää oman 2.polven suojauksen ja tämän takia levyt toimisivat vain tietyissä laitteissa, niin kohta ollaan taas itkemässä kun musiikkiteollisuudella menee huonosti, kun myynnit tippuvat. Ketä silloin syytetään? Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä. | |
![]() 11.11.2005 10:46:59 | |
Siinä tapauksessa se on ns. heikko kopiosuojaus, jonka saa laillisesti kiertää. Opetusministeriön Liedeksen mukaan on laitonta kiertää kopiosuojaus, jonka murtamiseen tarvitaan joku siihen erikseen tarkoitettu ohjelma. Nii-i. Standardia noudattavaa tehokasta kopiosuojausta on _mahdotonta_ tehdä, joten joudutaan turvautumaan ohjelmallisiin ratkaisuihin. Jos kyseisiä ohjelmia ei asenna, eli painaa sitä shiftiä, ei se haittaa menoa vaan homma toimii kuin suojausta ei olisikaan. Rikotut levyt ovat luku sinänsä, mutta niihinkin löytyy harvinaisen helpot konstit, kuten se kalvotussi. Suojausfirmojen väitteet suojien tehosta ovat paskapuhetta. Ainoa tapa päästä tästä eroon on ottaa käyttöön uusi standardi joka on defaulttina kopiosuojattu. while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 11.11.2005 11:59:09 (muokattu 11.11.2005 12:00:39) | |
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=25227&tyyppi=1 http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=50126 EDIT:lisäsin tuon toisen linkin Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä. | |
![]() 11.11.2005 12:04:32 | |
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=50126 "Näistä tullaan Euroopan markkinoilla ottamaan käyttöön vain ratkaisu, joka on ostajalle varma ja virheetön." Pimeä tie, turvallista matkaa! The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)