![]() 05.10.2005 13:57:33 | |
---|---|
Mitä ihmeen kopiosuojauksia? Nythän ne levy-yhtiöt oikein mainostavat ja auttavat miten kopiosuojauksia puretaan. Hullun hommaa, ensin kannetaan vettä vuoren huipulle sankoilla selässä ja lasketaan se valumaan alas takaisin:) http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24876&tyyppi=1 Sieltä vaan opettelemaan, jos ei muuten onnistu. Niin. Kuten jo moneen kertaan on tullut todettua, nämä kopiosuojausyritykset tuskin tulevat koskaan toimimaan halutulla tavalla. Martti Servon sanoin: "aina löytyy joku, jolle kaksi on kahdeksan..." Eli tässä yhhteydessä sovellettuna: aina löytyy joku, joka keksii keinon purkaa kopiosuojauksen. Mulle on loppujenlopuksi aika sama onko levy suojattu vai ei. Toisaalta, jos joku päivä päättäisin julkaista kopiosuojatun levyn, niin ei oo mun päänsärkyni, jos joku ei voi kuunnella sitä jollain digitaalisella munankeittimellään. Pääasia että levyt pyörii CD-soittimessa, muu on bonusta. | |
![]() 05.10.2005 14:07:18 | |
Tietääkseni Suomi on edelleen vapaa maa ja täällä saa jokainen esittää mielipiteensä. Kyseessä taisi olla ihan rauhallinen mielenosoitus, johon kyllä on oikeus jokaisella Suomen kansalaisella. Jos jokin toinen asia on vialla Suomessa, voit itse järjestää sille omistetun mielenosoituksen ihan vapaasti. Suomessa muutenkin aina kaikki lait hyväksytään mitään mukisematta, ihan hyvä vain että ihmiset uskaltavat ilmaista mielipiteensä. Mitään kahakoita Keski-Euroopan tyyliin ei tietenkään pidä suvaita, mutta tästä nyt tuskin oli kysymys. Joo, hyviä havaintoja. Kyseessä tosiaan oli ihan rauhallinen, joskin hieman hurmahenkinen ja populistinen tilaisuus. Ja nyt kun tarkemmin asioita ajattelen, niin eihän Suomessa tosiaan mikään toinen asia ole vialla, kuin tämä kuluttajan oikeuksia sortava ja jopa sananvapautta rajoittava uusi tekijänoikeuslaki. Ei ole tarvetta muihin mielenosoituksiin. Pysykäämme siis kotona ruutujemme ääressä bloggailemassa. Se on kova juttu. | |
![]() 05.10.2005 14:13:37 | |
uuu... angstia.... osoitetaan mieltä... :) If assholes could fly, this place would be an airport. | |
![]() 05.10.2005 14:15:10 | |
Toisaalta, jos joku päivä päättäisin julkaista kopiosuojatun levyn, niin ei oo mun päänsärkyni, jos joku ei voi kuunnella sitä jollain digitaalisella munankeittimellään. Pääasia että levyt pyörii CD-soittimessa, muu on bonusta. Tälläisten kommenttien jälkeen miettii aina, että miksi yleensä ostaa levyjä. Uskomattoman ylimielinen asennoituminen niitä kohtaan jotka sun tekemiset maksaa. Tietokoneissa olevat asemat ovat aivan yhtälailla CD-soittimia. Se että te laitatte levyihinne kopiosuojauksia on bonusta, suoranaista varastamista. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna | |
![]() 05.10.2005 14:25:21 | |
Woc: Tälläisten kommenttien jälkeen miettii aina, että miksi yleensä ostaa levyjä. Uskomattoman ylimielinen asennoituminen niitä kohtaan jotka sun tekemiset maksaa. Tietokoneissa olevat asemat ovat aivan yhtälailla CD-soittimia. Se että te laitatte levyihinne kopiosuojauksia on bonusta, suoranaista varastamista. Provot provoina:-) Woc, sä oot saanut käydä näyttämässä meille pitkää nenää ties kuinka kauan: "Määpäs vaan lataan, se on laillista!" eikä sua oo liiduttu turpiin siitä. Kun nyt musa-alan ammattilainen ärähtää samalla tavalla, että häntä ei hevosen perälooterinkaan verran kiinnosta, tykkäätkö sä totuudesta vai etkö, vaan että vastedes sua voi hieraista samalla tavalla pas*alla naamaan kuin sä itse olet saanut tehdä noissa imutuskeskusteluissa, niin ihan turha käydä nillittämään. Ja tämä vain tällaisena ystävällisen aikuisen objektiivisena ja rauhallisena mielipiteenä. Ole hyvä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 05.10.2005 14:30:53 | |
Tälläisten kommenttien jälkeen miettii aina, että miksi yleensä ostaa levyjä. Uskomattoman ylimielinen asennoituminen niitä kohtaan jotka sun tekemiset maksaa. Tietokoneissa olevat asemat ovat aivan yhtälailla CD-soittimia. Se että te laitatte levyihinne kopiosuojauksia on bonusta, suoranaista varastamista. Tarkoitin tuota kopiosuojausasiaa lähinnä hypoteettisesti. Kyllähän varmasti kaikkien musiikintekijöiden tarkoitus on tehdä musaa muidenkin, kuin itsensä kuultavaksi ja vieläpä pyrkiä tekemään asia mahdollisimman helpoksi.Tää on yleensä kuitenkin aina jollain tapaa palveluammatti. Mutta tää kilpajuoksu kaiken teknisen sälän kanssa vie välillä huomiota itse aiheesta. Sitäpaitsi mä maksan tekemiseni itse. Kaupankäynti tuloksista on se vaihe missä kuluttaja valintoineen astuu kuvaan. Sitä kutsutaan yrittämiseksi. | |
![]() 05.10.2005 14:35:27 | |
Huom! Ja edelliseen viestiini tiedoksi: ei, en ole sallinut kopiosuojausta levyihini. Mielestäni kopiosuojaus on silkkaa kuluttajien kiusaamista niin kauan kuin se ei pysäytä rosvoja. Jos levyihin taas kopiosuojaus yleisemmin tulee, silloin samalla kertaa olisi luovuttava hyvitysmaksusta. Kuten muuten on muuallakin puhuttu. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 05.10.2005 14:55:25 | |
Se on sitten äänestys. Täällä voi seurata tapahtumien kulkua: http://www.digitoday.fi/tekijanoikeus/ | |
![]() 05.10.2005 15:05:56 | |
Woc, sä oot saanut käydä näyttämässä meille pitkää nenää ties kuinka kauan: "Määpäs vaan lataan, se on laillista!" eikä sua oo liiduttu turpiin siitä. Kun nyt musa-alan ammattilainen ärähtää samalla tavalla, että häntä ei hevosen perälooterinkaan verran kiinnosta, tykkäätkö sä totuudesta vai etkö, vaan että vastedes sua voi hieraista samalla tavalla pas*alla naamaan kuin sä itse olet saanut tehdä noissa imutuskeskusteluissa, niin ihan turha käydä nillittämään. Höpö höpö, jos sä olet yhtään noita keskusteluja seurannut, niin tiedät että uskon jokaisen musiikista kiinnostuneen haluavan sen diggaamansa musan oikeana levynä. Jos musiikin tekijä arvostaa musiikkiaan ja asiakkaitaan niin vähän, että hänelle on aivan sama toimiiko tuotteensa kellään, ei pitäisi olla mitään itkemistä jos kukaan ei siitä ole valmis maksamaan. Thomy:Sitäpaitsi mä maksan tekemiseni itse. Kaupankäynti tuloksista on se vaihe missä kuluttaja valintoineen astuu kuvaan. Sitä kutsutaan yrittämiseksi. Ok. Tuollainen suhtautuminen asiakkaaseen ei varmaan kuitenkaan helpota kaupankäyntivaihetta. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna | |
![]() 05.10.2005 15:40:50 (muokattu 05.10.2005 15:42:28) | |
KeljuK: Tarkoittaa tietysti ilman oikeudenomistajan lupaa. Turha saivarrella. Kävin tätä ketjua läpi ja vielä näytti olevan ajankohtainen tuo sivulla kaksi ollut mun kirjoitukseni ja tämä KeljuK:n vastaus. Johon mä puolestani vastaan: en mä saivarrellut ollenkaan vaan kyse siitä, onko lupa vai ei, on se ainoa olennainen kysymys. Sen mukana ja miten siihen reagoidaan, ratkeavat kaikki muutkin jutut. Luvaton pitää oikeasti kriminalisoida eikä vain paheksua. Ei voi olla olemassa mitään syytä, miksi tekijältä ei voisi kysyä lupaa, paitsi se, että kasvaville markkinoille pitää saada ilmaista sisältöä. Nythän näyttää siltä, että piraattitoimintaa ei oikeasti kielletäkään vaan sitä vain paheksuttaisiin. Se on suunnaton voitto mediayhtiöille ja tappio tekijöille ja sen myötä myös kuluttajille, joista nyt "ollaan huolissaan". Mitä tulee tuontiin ETA:n ulkopuolelta, ei kukaan tule koskaan kieltämään mitään amerikkalaisten kirjojen ostoa vaan kyse on ideologisesta valinnasta: vaarallinen kulttuurituonti ns. kolmannesta maailmasta halutaan estää tai ainakin saada tiukkaan kontrolliin. Tätä pyrkimystähän Suomi on jo ehtinyt vastustaa vaan tuli vähän niinkuin jyrätyksi. Mitä tulee yksityiskäyttöön kopiointiin, sen sallii sekä nykylaki että tuleva. Siihen liittyen on aivan luonnollista, että aihioista ja tallentimista maksettaisiin tekijöille rahaa. Mitä tulee kopioestoihin, niin niillä nyt ei tule olemaan mitään käytännöllistä merkitystä. Meikä puolestaan on vastustanut niitä alusta pitäen. Mutta niin, että myös piraattitoiminnan pitää olla selkeästi ja erittäin tuntuvin rankaisuin kiellettyä. Olennainen pointti on tekijän oikeus teokseensa. Jos teollisuus saisi sen käytännössä murrettua, olisi se valtava voitto teollisuudelle. Ei Nokia suotta pidä bulvaanifirmajärjestelyillä yllä "kansalaisjärjestö" EFFIä. | |
![]() 05.10.2005 15:48:09 | |
Jassoo, laki meni läpi että paukahti. | |
![]() 05.10.2005 16:05:35 (muokattu 05.10.2005 16:06:33) | |
Luvaton pitää oikeasti kriminalisoida eikä vain paheksua. Ei voi olla olemassa mitään syytä, miksi tekijältä ei voisi kysyä lupaa, paitsi se, että kasvaville markkinoille pitää saada ilmaista sisältöä. Nythän näyttää siltä, että piraattitoimintaa ei oikeasti kielletäkään vaan sitä vain paheksuttaisiin. Se on suunnaton voitto mediayhtiöille ja tappio tekijöille ja sen myötä myös kuluttajille, joista nyt "ollaan huolissaan". Jos luvattomasta toiminnasta joutuu korvausvastuuseen, on se muutakin kuin "paheksuttavaa". Toisekseen tekijänoikeussuojatun amteriaalin jakaminen on kriminalisoitu. Mitä ihmettä yrität sanoa? Mitä tulee tuontiin ETA:n ulkopuolelta, ei kukaan tule koskaan kieltämään mitään amerikkalaisten kirjojen ostoa vaan kyse on ideologisesta valinnasta: vaarallinen kulttuurituonti ns. kolmannesta maailmasta halutaan estää tai ainakin saada tiukkaan kontrolliin. Tätä pyrkimystähän Suomi on jo ehtinyt vastustaa vaan tuli vähän niinkuin jyrätyksi. Ompas kieltämässä, kaiken millä ei ole ETA- alueella edustusta. Ja minua kyllä kiinnostaisi mitä ovat nämä "vaaralliset ideologiat"? Olen kuullut tuon usein tuota kommunististen diktatuurien yhteydessä. Sitäkö kaipaat? Valtio päättää mitä saat ajatella. Aasialaiset euroopassa julkaisemattomat leffatko on sitä "vaarallista kulttuuria? Tuo on itseasiassa jo niin umpimielistä sontaa että melkein pelottaa. Mitä tulee yksityiskäyttöön kopiointiin, sen sallii sekä nykylaki että tuleva. Siihen liittyen on aivan luonnollista, että aihioista ja tallentimista maksettaisiin tekijöille rahaa. Eipäs salli jos levy on kopiosuojattu. Se että jo kertaalleen maksetusta tuotteesta maksetaan toiseen kertaan, ei ole mitenkään luonnollista. Eikä sekään että tallentimista sekä aihioista maksetaan vaikkei niihin mitään tekijänoikeussuojattua tallentaisikaan. Mitä tulee kopioestoihin, niin niillä nyt ei tule olemaan mitään käytännöllistä merkitystä. Tuleepas olemaan. Jos ostamaansa levyä ei voi kopioida omaan soittimeen, niin kyllä sillä on merkitystä. Mutta niin, että myös piraattitoiminnan pitää olla selkeästi ja erittäin tuntuvin rankaisuin kiellettyä. Se on kiellettyä. Olennainen pointti on tekijän oikeus teokseensa. Jos teollisuus saisi sen käytännössä murrettua, olisi se valtava voitto teollisuudelle. Ei Nokia suotta pidä bulvaanifirmajärjestelyillä yllä "kansalaisjärjestö" EFFIä. Tekijällä on edelleen oikeus teokseensa(kuten on aina ollut), ja minä en kyllä käsitä miten tämä nykyinen sitä oikeutta heikentäisi muuten kuin loppukäyttäjän osalta. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. | |
![]() 05.10.2005 22:19:57 (muokattu 05.10.2005 22:30:13) | |
Jos luvattomasta toiminnasta joutuu korvausvastuuseen, on se muutakin kuin "paheksuttavaa". Käytännössä oikeudenhaltija itse joutuu haastamaan ja mahdollisesti sitten saa korvauksia. Poliisi ei valvo eikä syyttäjä syytä. Lain valmistelijat lupasivat, että ketään ei syytetä, vaan toivotaan, että "viesti" menee perille. Niin meneekin: piratismi on tiätsä ihan jees! (1) Ompas kieltämässä, kaiken millä ei ole ETA- alueella edustusta. (2) Ja minua kyllä kiinnostaisi mitä ovat nämä "vaaralliset ideologiat"? Olen kuullut tuon usein tuota kommunististen diktatuurien yhteydessä. Sitäkö kaipaat? Valtio päättää mitä saat ajatella. Aasialaiset euroopassa julkaisemattomat leffatko on sitä "vaarallista kulttuuria? Tuo on itseasiassa jo niin umpimielistä sontaa että melkein pelottaa. (1) USA:n ja EU:n välille tehdään kyllä diili, mikäli vanhat eivät päde. (2) Jaa-a...pitäisköhän sun kysyä suoraan esimerkiksi MI5:lta, CIA:lta, ehkä Pentagonilta, vaikkapa Bertelsmannilta, länsimaiden ulkopoliittisilta instituuteilta, propagandainstituuteilta niinkuin OECD ja kotoinen EVA, voi olla, että konservatiivien unionillakin puhumattakaan kristillisestä unionista voisi olla joku mielipide...mitäs vielä...ns. terrorismin vastaisen sodan asiantuntijat voisivat varmaan valaista asiaa ja kaipa niitä on muitakin tahoja, mitkä voisivat kertoa, mitä niin vaarallista olisi esmes nigerialaisessa kirjallisuudessa, angolalaisessa ja arabimusassa ja sanotaan vaikka kiinalaisessa elokuvassa? Mullakin toki on aavistus asiasta, niinkuin oon jo muutamaan otteeseen kirjoittanut. Säkin höpöttelet kommunismeista, mutta samaan aikaan taidat kumminkin tykätä, että yksityisen, omaa työtänsä aikalailla yrittäjäpohjalta tekevän taiteilijan oikeudet pitäisi murtaa ja siirtää melkolailla totalitaarisen valtion asemassa olevalle suuryritykselle ja kaikki tämä kuluttajan edun nimissä. Niinhän se oli Neuvostoliitossakin, että valtion kansalaisilleen järjestämät huvit olivat halpoja. Samoin kaikissa muissakin diktatuureissa ja mikäpä siinä: johan kardinaali Metternich totesi Wienin kongressissa 1813 tyytyväisenä, että tanssiva kansa ei tee vallankumousta. | |
![]() 05.10.2005 22:53:51 | |
Woc: Höpö höpö, jos sä olet yhtään noita keskusteluja seurannut, niin tiedät että uskon jokaisen musiikista kiinnostuneen haluavan sen diggaamansa musan oikeana levynä. Joo, olen huomannut että uskot. Ja siitä juuri onkin kyse - mä en usko, ja mulla on hyvä syy olla uskomatta: se ei vain käy niin. Jengi puhuu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista siitä, kuinka käyvät ostamassa sitten sen levyn kun ovat kuunnelleet tietokoneelta ilmaisia näytteitä, mutta sitä ostopäätöstä ei vaan tule ennen kuin kovalevy kosahtaa tai ne ämppärit tulee vahingossa heivattua uuden datan tieltä bittitaivaaseen. Silloin voi vaikka tullakin. Mutta jos ne biisit saavat maata kovolla tai CD jolle ne on siirretty ei korruptoidu pilalle autossa, niin varsin todennäköisesti juuri niitä levyjä ei kyllä tule hankittua - maailma kun on muutenkin täynnä mielenkiintoisia levyjä jotka pitäisi ostaa, ja edes jonkinlaisen version omistaminen tiputtaa sen tallenteen taatusti kauppalistan perälle. Ja mitä enemmän pidät musiikista, sitä pidempi on se lista. Sen lopussa olevat levyt ovat niitä "hyviä levyjä, jotka ostetaan sitten kun tulevat euron halpalaarissa vastaan". Kyynistä, mutta totta. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 05.10.2005 22:59:14 (muokattu 05.10.2005 23:00:22) | |
Pidä sinä Kivi totuutesi ihan itselläsi, perkele vieköön. Uskomatonta että leimaat tuollaisella "syyllinen ennenkuin toisin todistetaan" -asenteellasi ihmisiä. Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens! | |
![]() 05.10.2005 23:04:13 | |
Joo, olen huomannut että uskot. Ja siitä juuri onkin kyse - mä en usko, ja mulla on hyvä syy olla uskomatta: se ei vain käy niin. Montako levyä muuten keskimääräinen kuluttaja ostaa vuodessa? Eikö se ollut aivan uskomattoman pieni määrä, tyyliin levy vuodessa? Tälläisten henkilöiden en toki usko ostavan lataamiaan levyjä, mutta ostivatko he enemmän levyjä ennen internettiä? Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna | |
![]() 05.10.2005 23:12:40 | |
Pidä sinä Kivi totuutesi ihan itselläsi, perkele vieköön. Uskomatonta että leimaat tuollaisella "syyllinen ennenkuin toisin todistetaan" -asenteellasi ihmisiä. Mulla on ihan sama oikeus mielipiteeseeni kuin sulla omaasi. Parempikin - mä vaivaudun perustelemaan sanani. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 05.10.2005 23:55:16 | |
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot." | |
![]() 06.10.2005 01:19:36 | |
![]() 06.10.2005 02:04:03 (muokattu 06.10.2005 02:04:44) | |
Joo, olen huomannut että uskot. Ja siitä juuri onkin kyse - mä en usko, ja mulla on hyvä syy olla uskomatta: se ei vain käy niin. Jengi puhuu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista siitä, kuinka käyvät ostamassa sitten sen levyn kun ovat kuunnelleet tietokoneelta ilmaisia näytteitä, mutta sitä ostopäätöstä ei vaan tule ennen kuin kovalevy kosahtaa tai ne ämppärit tulee vahingossa heivattua uuden datan tieltä bittitaivaaseen. Silloin voi vaikka tullakin. Mutta jos ne biisit saavat maata kovolla tai CD jolle ne on siirretty ei korruptoidu pilalle autossa, niin varsin todennäköisesti juuri niitä levyjä ei kyllä tule hankittua - maailma kun on muutenkin täynnä mielenkiintoisia levyjä jotka pitäisi ostaa, ja edes jonkinlaisen version omistaminen tiputtaa sen tallenteen taatusti kauppalistan perälle. Ja mitä enemmän pidät musiikista, sitä pidempi on se lista. Sen lopussa olevat levyt ovat niitä "hyviä levyjä, jotka ostetaan sitten kun tulevat euron halpalaarissa vastaan". Kyynistä, mutta totta. Tuoko on se perustelusi johon totuutesi pohjaa? Pahoittelen, mutta oma katkeruutesi ei riitä perusteeksi. Olisiko aika ottaa aikalisä koko tästä hommasta ja palata sitten kun savu on laskeutunut. Sillä aikaa voi nauttia vaikka syysilmasta ja ostaa kopiointisuojaamattomia levyjä sekä siirtää ne mp3-soittimillemme hyvällä omallatunnolla. Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)